Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 30. april 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget kan ikke støtte en tredje
Limfjordsforbindelse over Egholm. Det sagde SF og EL allerede i
forbindelse med aftalen om infrastrukturplan 2035 i 2021. Allerede
dengang stod det nemlig klart, at projektet har alt for
vidtrækkende konsekvenser for naturen på øen
Egholm. Desuden er projektet uforholdsmæssigt dyrt og skaber
øget støj. Generne står ifølge SF og EL
langt fra mål med gevinsterne, og det er fortsat partiernes
klare opfordring til aftalepartierne, at alternative
linjeføringer undersøges, før en tredje
Limfjordsforbindelse eventuelt etableres. SF og EL bakker desuden
op om de politiske bemærkninger fra Radikale Venstre.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget kan
ikke afgive indstilling til betænkningen over lovforslaget om
en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.
Årsagen er, at ALT ikke anerkender
lovforslaget, da det er udarbejdet og fremsat i Folketinget,
før resultatet fra den sidste høring i forbindelse
med den seneste miljøkonsekvensrapport, hvor der er
stærk kritik af projektet, var sammenfattet af
Vejdirektoratet og sendt til transportministeren.
Ydermere mener ALT i henhold til jurist og
professor Peter Paghs oplæg på udvalgets høring
om den tredje Limfjordsforbindelse, der blev afholdt den 25. april
2024, at anlægsloven er i strid med EU-lovgivningen, da de
tilstrækkelige undersøgelser,
afværgeforanstaltninger og nødvendige tilladelser ikke
er på plads i forhold til projektets indvirkning på
EU's habitatdirektiv og vandrammedirektiv.
Hvis de ovennævnte
omstændigheder ikke gjorde sig gældende, og ALT dermed
kunne stemme om lovforslaget, ville ALT stemme nej, da vi betragter
anlæggelsen af en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm som
en natur- og miljøkatastrofe.
Den tredje Limfjordsforbindelse risikerer
at sprede asbestfibre i Limfjorden, uden at man kender de
præcise konsekvenser for folkesundheden, hvis fibrene f.eks.
ophobes i fisk eller skaldyr og indtages af mennesker.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm
reducerer sandsynligvis drikkevandskvaliteten i et område,
som 20 pct. af Aalborgs indbyggere får deres drikkevand
fra.
Den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm
udleder næsten 500.000 t CO2.
Den tredje Limfjordsforbindelse koster
ifølge Politiken 200 mio. kr. i rekreativ nutidsværdi,
jf. artiklen »Ny motorvej smadrer udflugten for over 200
millioner«, politiken.dk, den 26. april 2024. Og den
ødelægger levesteder for oddere, ni flagermusarter,
strandtudser og lysbuget knortegæs, der alle er beskyttede af
EU's naturdirektiver.
Alt dette er fuldstændigt
unødvendigt, da der findes en alternativ løsning til
en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. Alternativet er at
grave et østligt tunnelrør under Limfjorden med
reversibel kørselsretning ved siden af den oprindelige
tunnel.
Det er den løsning, som 58 pct. af
borgerne i Aalborg ifølge den seneste meningsmåling
foretrækker. Løsningen er billigere, udleder mindre
CO2, spreder mindre asbest,
undgår at ødelægge levesteder for bilag 4-arter
og undgår at forurene drikkevand. Beregninger på
Vejdirektoratets egen mobilitetsmodel, der beregner konsekvenser af
trafikale anlægsprojekter for regeringen, viser, at
både de trafikale og de samfundsøkonomiske gevinster
er stort set de samme for den alternative forbindelse som for en
tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.
Derfor virker det som et resultat af
endeløs politisk stædighed og faktaresistens,
når et flertal i Folketinget alligevel vil vedtage en tredje
Limfjordsforbindelse over Egholm. De eneste gevinster ved en
linjeføring over Egholm, som ALT har kunnet se gennem hele
processen med samråd og høringer, er marginale
tidsgevinster ved færdsel mellem helt bestemte punkter i
Nordjylland.
Til sidst er ALT også
uforstående over for, at omkostningerne ved tab af rekreative
ressourcer ikke oplyses til Folketinget, selv om tallene er
tilgængelige. ALT har stillet flere spørgsmål om
lovforslaget vedrørende tabet af rekreative ressourcer, som
ikke besvares fyldestgørende, på trods af at
Vejdirektoratet er bekendt med beregningerne. Som følge
heraf har ALT bedt Transportudvalget forholde sig til
problematikken.
ALT vil tilbagekalde lovforslaget til
fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling for gennem
samråd med transportministeren at få undersøgt
den tredje Limfjordsforbindelses økonomi, projektets
indvirkning på grundvandet, projektets tab af rekreativ
værdi og til sidst indkalde til et opsamlende samråd,
der sammenligner den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm med
den alternative løsning gennem en østlig forbindelse,
for at give ministeren mulighed for at fortælle - og
danskerne mulighed for at forstå - hvilke fordele ved en
tredje Limfjordsforbindelse der retfærdiggør de
negative naturmæssige, klimamæssige,
miljømæssige og potentielle folkesundhedsmæssige
udfordringer i forhold til et nyt østligt tunnelrør
med reversibel færdselsretning.
Radikale Venstre
Lovforslaget om en tredje
Limfjordsforbindelse udspringer af aftalen om infrastrukturplan
2035 indgået i 2021 mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.
Radikale Venstres medlem af udvalget har
valgt at stemme imod dette konkrete anlægsprojekt af en
tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. De trafikale udfordringer
i og omkring Aalborg er reelle, men det er blevet stadig mere
indlysende, at dette projekt ikke løser problemerne, har
enorme negative konsekvenser for miljø og klima og ikke er
økonomisk rentabelt.
Alene siden aftalen om Infrastrukturplan
2035 blev indgået i 2021, har en lang række
forudsætninger ændret sig markant, og en række
nye problematikker, som viser, at der kan ske stor skade på
klima, miljø og samfundsøkonomi, er dukket op. Det
gælder eksempelvis, at der er konstateret ynglende oddere i
området, at der ikke er skabt klarhed over den mulige
asbestforurening, og at de forventede CO2-udledninger er blevet voldsomt
forværret. Samtidig viser opdaterede trafikprognoser, at
denne forbindelse er en dårlig og utidssvarende
løsning, og samfundsøkonomien er blevet endnu
dårligere på baggrund af øgede
anlægsomkostninger. Der er tale om et af danmarkshistoriens
største statsfinansierede anlægsprojekter uden
brugerbetaling og med en investering på nu op imod 9 mia. kr.
og en anlægsperiode på 11-12 år. Det kræver
et bedre beslutningsgrundlag end det fremlagte.
Ministeriet har trods adskillige
anmodninger besluttet ikke at lave en reel undersøgelse af
det alternativ, som en lang række eksperter i årevis
har peget på som både billigere og bedre. Man har
heller ikke belyst, om man med fordel kunne udnytte de nye
teknologier, der er kommet til i form af intelligent trafikstyring
og mulighed for kloge vejafgifter, til at sikre optimal afvikling
af trafikken på tværs af Limfjorden.
Samlet set kan RV ikke støtte
anlægsloven, da de enorme konsekvenser for klima og
miljø, den dårlige samfundsøkonomi og det
tvivlsomme faglige grundlag ikke kan retfærdiggøre en
investering på 9 mia. kr.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 19. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Udvalget afholdt den 25. april 2024 en
høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 11. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 85. Den 28. februar 2024 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til transportministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i tre åbne
samråd med udvalget henholdvis den 2. april 2024, den 25.
april 2024 og den 30. april 2024. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget de talepapirer, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
56 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Susie Jessen (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Kim Edberg Andersen
(DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Torsten Gejl (ALT)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen
(RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |