L 112 Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 3. behandling

Afgivet: 08-05-2024

Afgivet: 08-05-2024

Ændringsforslag nr. 1-2 af Theresa Scavenius (UFG) stillet den 08.05.2024

20231_l112_aendringsforslag_beh32865060.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 8. maj 2024

Til § 6

Af Theresa Scavenius (UFG):

1) Paragraffen udgår.

[Lovforslagets § 6, som afskærer diverse klageadgange m.v., udgår]

Ny paragraf

2) Efter § 6 indsættes:

»§ 01. Alle dokumenter om anlægsprojektet i denne lov, som efter gældende regler om aktindsigt vil kunne udleveres til offentligheden, skal de respektive myndigheder af egen drift offentliggøre på en til formålet oprettet hjemmeside. Offentliggørelsen skal ske hurtigst muligt efter dokumenternes tilblivelse.

Stk. 2. Transportministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om oprettelse af hjemmesiden som nævnt i stk.1 og offentliggørelse af dokumenter på hjemmesiden.«

[Myndighederne skal af egen drift offentliggøre dokumenter om anlægsprojektet]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 6, som afskærer diverse klageadgange m.v., udgår.

Til nr. 2

Transportministeren har i svar af 12. april 2024 på L 112 - spørgsmål 22, hvor stilleren af ændringsforslaget havde anmodet om teknisk bistand til udfærdigelse af et ændringsforslag, der sikrer offentliggørelse af alle dokumenter, så borgere, journalister og forskere m.fl. får udvidet adgang til anlægsprojektet, afvist at udarbejde et sådant ændringsforslag, med henvisning til at eksisterende regler allerede sikrer, at borgere, journalister og forskere gennem anmodning om aktindsigt vil have adgang til oplysninger om projektet. Ministeren henviser tillige i sit svar til, at formålet med offentlighedsloven og miljøoplysningsloven netop er at sikre åbenhed hos myndighederne igennem adgang til akter, dokumenter og oplysninger.

Stilleren af ændringsforslaget finder, at det indebærer uforholdsmæssigt store administrative byrder for såvel borgere som myndigheder, at adgangen til at følge med i dokumenter vedrørende anlægsprojektet efter gældende regler forudsætter, at alle interesserede borger, journalister forskere m.fl. hver især skal søge aktindsigt løbende. Dette vil også betyde, at myndighederne skal bruge mange ressourcer på at behandle altindsigtsbegæringer.

Ændringsforslaget indebærer, at de involverede myndigheder af egen drift skal offentliggøre dokumenter vedrørende anlægsprojektet på en til formålet oprettet hjemmeside, så borgere, journalister og forskere m.fl. løbende kan følge med i nye dokumenter vedrørende anlægsprojektet, i takt med at nye dokumenter kommer til.

Offentliggørelsen skal ske hurtigst muligt efter dokumenternes tilblivelse, så dokumenterne på hjemmesiden til enhver tid udgør et aktuelt billede af dokumenter vedrørende anlægsprojektet.

De dokumenter, som myndighederne af egen drift løbende skal offentliggøre på hjemmesiden, er de dokumenter, der efter offentlighedsloven, miljøoplysningsloven og eventuelle andre relevante love i forvejen vil være offentligt tilgængelige ved anmodning om aktindsigt. Myndighederne skal offentliggøre alle sådanne dokumenter vedrørende anlægsprojektet, herunder også dokumenter om bl.a. miljømæssige og støjmæssige påvirkninger af anlægsprojektet.

Ændringsforslaget indeholder derudover en bemyndigelsesbestemmelse til transportministeren til at fastsætte de nærmere regler for oprettelse af hjemmesiden og for offentliggørelse af dokumenter på hjemmesiden.