Skriftlig fremsættelse (8. februar
2024)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
repatrieringsloven, hjemrejseloven og udlændingeloven (Adgang
til indkomstregistret i forbindelse med dedikeret vejledning om
repatrieringsordningen, ændring af ydelsesstruktur og
udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering,
høring af politiet i alle repatrieringssager, udvidelse af
målgruppen for videregivelse af oplysninger til brug for
udsendelse, videregivelse af helbredsoplysninger til brug for
udsendelse, ændring af reglerne om behandling af sager om
opholdstilladelse som udsendelseshindret samt fastsættelse af
indrejseforbud ved overskridelse af en udrejsefrist m.v.)
(Lovforslag nr. L 110)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en række ændringer og
præciseringer i repatrieringsloven, hjemrejseloven og
udlændingeloven, der på forskellig vis skal styrke
myndighedernes sagsbehandling på
udlændingeområdet.
På repatrieringsområdet skal
lovforslaget lette kommunernes sagsbehandling ved, at kommunerne
får adgang til indkomstregistret for at kunne
klarlægge, om udlændinge er i målgruppen for
dedikeret vejledning om repatrieringsordningen. Lovforslaget
indeholder også en forenklet ydelsesstruktur og ændret
udbetalingstidspunkt, som Folketinget tidligere har vedtaget, men
som endnu ikke er sat i kraft. Endelig forslås indsat en
pligt for kommunerne til i alle sager at indhente en udtalelse fra
politiet om den pågældende ansøger under hensyn
til en generel risiko for terrorfinansiering.
Lovforslaget skal styrke
Hjemrejsestyrelsens oplysningsarbejde i udsendelsessager ved at
udvide persongruppen omfattet af hjemrejselovens regler om
videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse. Der
foreslås også indført en pligt for myndigheder,
institutioner og sundhedspersoner til efter anmodning fra
Hjemrejsestyrelsen at videregive helbredsoplysninger om en
udlænding, hvis det er nødvendigt for styrelsens
vurdering af, om udlændingens helbredstilstand tillader
udsendelse, om der skal træffes særlige forholdsregler
i forbindelse med planlægning og gennemførelse af
udsendelsen eller om der er behov for lægeordineret medicin i
forbindelse med udsendelsen. Lovforslaget skal også bidrage
til en mere smidig behandling af udsendelsessager ved, at
Hjemrejsestyrelsen, der foretager kontrol med, om udlændinge
uden lovligt ophold udrejser inden for de frister, de er
pålagt, får kompetence til at træffe
afgørelse om indrejseforbud i de tilfælde, hvor en
udrejsefrist ikke overholdes i stedet for, at sagen skal sendes til
Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
Med oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen og
ikrafttræden af hjemrejseloven er Hjemrejsestyrelsen i vidt
omfang blevet den myndighed, der er nærmest til at vurdere,
om betingelserne for en opholdstilladelse som udsendelseshindret er
opfyldt. Det foreslås derfor, at Hjemrejsestyrelsen får
kompetence til at foretage den materielle vurdering af, om en
udlænding er udsendelseshindret.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til
nogle justeringer med det formål at tydeliggøre,
hvilke regler der gælder om den vurdering, der skal foretages
ved visse afgørelser om afslag på forlængelse af
opholdstilladelser, herunder afslag på forlængelse af
opholdstilladelse til flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge. Forslagene vil ikke medføre materielle
ændringer.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. maj 2024. Den forenklede
ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt for hjælp til
repatriering foreslås dog sat i kraft efter udlændinge-
og integrationsministerens bestemmelse, da der udestår
afklaring af den praktiske fremgangsmåde for udbetaling af
repatrieringshjælp umiddelbart efter udrejsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.