L 110 Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, hjemrejseloven og udlændingeloven.

(Adgang til indkomstregisteret i forbindelse med dedikeret vejledning om repatrieringsordningen, ændring af ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering, høring af politiet i alle repatrieringssager, udvidelse af målgruppen for videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse, videregivelse af helbredsoplysninger til brug for udsendelse, ændring af reglerne om behandling af sager om opholdstilladelse som udsendelseshindret og fastsættelse af indrejseforbud ved overskridelse af en udrejsefrist m.v.).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-02-2024

Fremsættelse: 08-02-2024

Skriftlig fremsættelse (8. februar 2024)

20231_l110_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. februar 2024)

Udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, hjemrejseloven og udlændingeloven (Adgang til indkomstregistret i forbindelse med dedikeret vejledning om repatrieringsordningen, ændring af ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering, høring af politiet i alle repatrieringssager, udvidelse af målgruppen for videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse, videregivelse af helbredsoplysninger til brug for udsendelse, ændring af reglerne om behandling af sager om opholdstilladelse som udsendelseshindret samt fastsættelse af indrejseforbud ved overskridelse af en udrejsefrist m.v.)

(Lovforslag nr. L 110)

Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer og præciseringer i repatrieringsloven, hjemrejseloven og udlændingeloven, der på forskellig vis skal styrke myndighedernes sagsbehandling på udlændingeområdet.

På repatrieringsområdet skal lovforslaget lette kommunernes sagsbehandling ved, at kommunerne får adgang til indkomstregistret for at kunne klarlægge, om udlændinge er i målgruppen for dedikeret vejledning om repatrieringsordningen. Lovforslaget indeholder også en forenklet ydelsesstruktur og ændret udbetalingstidspunkt, som Folketinget tidligere har vedtaget, men som endnu ikke er sat i kraft. Endelig forslås indsat en pligt for kommunerne til i alle sager at indhente en udtalelse fra politiet om den pågældende ansøger under hensyn til en generel risiko for terrorfinansiering.

Lovforslaget skal styrke Hjemrejsestyrelsens oplysningsarbejde i udsendelsessager ved at udvide persongruppen omfattet af hjemrejselovens regler om videregivelse af oplysninger til brug for udsendelse. Der foreslås også indført en pligt for myndigheder, institutioner og sundhedspersoner til efter anmodning fra Hjemrejsestyrelsen at videregive helbredsoplysninger om en udlænding, hvis det er nødvendigt for styrelsens vurdering af, om udlændingens helbredstilstand tillader udsendelse, om der skal træffes særlige forholdsregler i forbindelse med planlægning og gennemførelse af udsendelsen eller om der er behov for lægeordineret medicin i forbindelse med udsendelsen. Lovforslaget skal også bidrage til en mere smidig behandling af udsendelsessager ved, at Hjemrejsestyrelsen, der foretager kontrol med, om udlændinge uden lovligt ophold udrejser inden for de frister, de er pålagt, får kompetence til at træffe afgørelse om indrejseforbud i de tilfælde, hvor en udrejsefrist ikke overholdes i stedet for, at sagen skal sendes til Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Med oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen og ikrafttræden af hjemrejseloven er Hjemrejsestyrelsen i vidt omfang blevet den myndighed, der er nærmest til at vurdere, om betingelserne for en opholdstilladelse som udsendelseshindret er opfyldt. Det foreslås derfor, at Hjemrejsestyrelsen får kompetence til at foretage den materielle vurdering af, om en udlænding er udsendelseshindret.

Endelig indeholder lovforslaget forslag til nogle justeringer med det formål at tydeliggøre, hvilke regler der gælder om den vurdering, der skal foretages ved visse afgørelser om afslag på forlængelse af opholdstilladelser, herunder afslag på forlængelse af opholdstilladelse til flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. Forslagene vil ikke medføre materielle ændringer.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. maj 2024. Den forenklede ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt for hjælp til repatriering foreslås dog sat i kraft efter udlændinge- og integrationsministerens bestemmelse, da der udestår afklaring af den praktiske fremgangsmåde for udbetaling af repatrieringshjælp umiddelbart efter udrejsen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.