Fremsat den 4. oktober 2023 af Justitsministeren
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser
(Retskrav på erstatning og
godtgørelse til ofre for terrorhandlinger begået i
udlandet)
§ 1
I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18. november
2014, som ændret senest ved § 35 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»1. og 2. pkt. gælder ikke for
personskade, der forvoldes ved terror eller terrorlignende
handlinger begået uden for den danske stat, jf. stk.
4.«
2. I
§ 1 indsættes som stk. 4-6:
»Stk. 4.
Staten yder erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved terror eller terrorlignende handlinger begået
uden for den danske stat, hvis skadelidte er omfattet af
personkredsen i stk. 3, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Er der
rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j, finder
stk. 4 ikke anvendelse.
Stk. 6.
Erstatningsnævnet indhenter i forbindelse med
afgørelse om erstatning og godtgørelse efter stk. 4
en udtalelse fra politiet om, hvorvidt der er rimelig grund til at
antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde som nævnt i stk. 5.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Der kan ved
vurderingen efter § 1, stk. 5, i lov om erstatning fra staten
til ofre for forbrydelser, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 2, lægges vægt på handlemåder udvist
før lovens ikrafttræden.
Stk. 3. § 1, stk.
4, i lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, finder ikke anvendelse for
personskade, der forvoldes ved handlinger begået før
lovens ikrafttræden. For sådanne personskader finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Retskrav på
erstatning og godtgørelse til ofre for terrorhandlinger
begået i udlandet | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.1.1.1. | Lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser | | | | 2.1.1.2. | Straffeloven | | | | 2.1.1.3. | Rådets direktiv
nr. 2004/80/EF af 29. april 2004 om erstatning til ofre for
forbrydelser | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Ofre, der har været udsat for terror, er ramt for livet.
Samtidig er der tale om forbrydelser, som ofte medfører
betydelig bevågenhed og eksponering i medierne. Der er et
helt særligt hensyn at tage til ofre for disse forbrydelser
og deres pårørende. For at skabe klarhed over og
sikkerhed for, at ofre for terrorhandlinger begået i udlandet
eller pårørende hertil har adgang til erstatning i
Danmark, foreslås det at indføre et retskrav på
erstatning til ofre for terror eller terrorlignende handlinger
begået i udlandet.
Lovforslaget følger op på beslutningsforslag nr. B
167, som blev vedtaget af Folketinget i juni 2022.
Beslutningsforslaget blev vedtaget af et bredt flertal i
Folketinget (Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Nye Borgerlige, Frie Grønne, Alternativet og
UFG). Det fremgår af folketingsbeslutningen, at regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2022-23 pålægges
at fremsætte de nødvendige forslag til ændring
af lovgivningen, således at danske borgere, der måtte
blive ofre for en terrorhandling begået i udlandet, eller
pårørende hertil sikres et retskrav på
erstatning efter offererstatningsloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Retskrav
på erstatning og godtgørelse til ofre for
terrorhandlinger begået i udlandet
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser
Det følger af lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (offererstatningsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014, som ændret ved § 14 i lov
nr. 285 af 29. marts 2017, § 4 i lov nr. 140 af 28. februar
2018, lov nr. 486 af 30. april 2019, § 2 i lov nr. 895 af 21.
juni 2022 og § 35 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, at staten
yder erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved overtrædelse af bl.a. straffeloven, hvis
overtrædelsen er begået i den danske stat, jf. lovens
§ 1, stk. 1. Det følger heraf, at skadelidte har et
retskrav på erstatning fra staten, hvis en forbrydelse er
sket i Danmark, herunder også ved terror eller terrorlignende
handlinger, forudsat at de øvrige betingelser i
offererstatningsloven, herunder de almindelige erstatningsretlige
betingelser, er opfyldt.
Offererstatningslovens § 1, stk. 1, har baggrund i
hovedloven fra 1976, jf. lov nr. 277 af 26. maj 1976, som
indførte offererstatningsordningen i Danmark. Forud for
indførelsen af ordningen nedsatte Justitsministeriet den 8.
januar 1974 et udvalg, som havde til formål at
undersøge mulighederne for en ordning, hvor det offentlige
udreder erstatning til ofre for forbrydelser med ret til at
gøre regres over for gerningspersonen. Udvalget afgav i juni
1975 betænkning nr. 751/1975 om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, som lå til grund for det lovforslag,
der senere blev fremsat.
Det fremgår af betænkning nr. 751/1975, at udtrykket
»i den danske stat« i offererstatningslovens § 1,
stk. 1, svarer til straffelovens § 6, stk. 1, nr. 1, og
omfatter foruden landterritoriet, herunder Færøerne og
Grønland, også sø- og luftterritoriet.
Der kan i særlige tilfælde ydes erstatning for
skader, der forvoldes ved handlinger begået uden for den
danske stat, hvis skadelidte har bopæl i Danmark, har dansk
indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsentation, jf.
lovens § 1, stk. 3, 1. pkt., om såkaldt
billighedserstatning. Erstatning kan endvidere ydes, når
sådanne handlinger er begået mod skadelidte med
bopæl i Danmark under dennes erhvervsudøvelse uden for
den danske stat, jf. 2. pkt. I modsætning til ved
straffelovsovertrædelser begået i den danske stat har
skadelidte altså ikke efter gældende ret et retskrav
på erstatning, når hændelsen er sket i udlandet.
Erstatning forudsætter også i disse tilfælde, at
offererstatningslovens øvrige betingelser, herunder de
almindelige erstatningsretlige betingelser, er opfyldt.
Offererstatningslovens § 1, stk. 3, har ligesom § 1,
stk. 1, baggrund i hovedloven fra 1976. Det fremgår af
betænkning nr. 751/1975, side 32, at skader forvoldt ved
overtrædelser begået uden for den danske stat som
altovervejende hovedregel vil savne tilknytning til Danmark og
derfor falde uden for ordningen. Der kan dog forekomme
tilfælde, hvor det vil være rimeligt at yde erstatning.
For at dække disse tilfælde er der efter § 1, stk.
3, adgang til at yde erstatning under særlige
omstændigheder. Det er forudsat i betænkningen, at
bestemmelsen navnlig sigter på en række tilfælde,
hvor der vil være dansk jurisdiktion, uanset at handlingen
ikke er sket i den danske stat, f.eks. hvis handlingen er sket
på et dansk fartøj m.v.
Derudover fremgår det af betænkningens side 32, at
bestemmelsen endvidere vil kunne anvendes på skadelidte, der
er blevet offer for en terrorhandling i udlandet.
Det følger heraf, at den danske stat i særlige
tilfælde kan yde erstatning til ofre for forbrydelser i
udlandet, samt at der vil kunne være tale om sådanne
særlige tilfælde, hvis skadelidte er blevet offer for
en terrorhandling i udlandet.
Erstatningsnævnet har behandlet et begrænset antal
sager om udbetaling af erstatning til ofre for terrorhandlinger i
udlandet. Fra Erstatningsnævnets praksis kan nævnes
n.j.nr. 19-520-04289 og 19-520-04664, som også er gengivet i
Erstatningsnævnets årsberetning for 2019.
Ansøgerne søgte i sagerne om
efterladtegodtgørelse ved Erstatningsnævnet som
følge af, at deres fælles datter under en vandretur i
Marokko blev dræbt af marokkanske terrorister. Nævnet
fandt, at drabet var udtryk for en terrorhandling, og at sagen
undtagelsesvist kunne behandles efter offererstatningslovens §
1, stk. 3, selvom drabet havde fundet sted i udlandet. Det
fremgår af nævnets årsberetning, at nævnet
herved lagde »vægt på bemærkningerne i
betænkning nr. 751/1975 om, at bestemmelsen kan anvendes i
sager, hvor skadelidte i udlandet er offer for (andre)
terrorhandlinger (end flykapringer)«. Nævnet lagde ved
afgørelsen særlig vægt på forbrydelsens
meget voldsomme karakter samt eksponeringen af drabet i pressen og
på internettet og på, at ansøgerne som
følge heraf havde været udsat for en sådan
krænkelse og følelsesmæssig belastning, at der
var grundlag for at tilkende dem efterladtegodtgørelse,
uanset at deres datter ikke var mindreårig og på
tidspunktet for drabet var flyttet hjemmefra.
Bestemmelsen er i praksis også blevet anvendt i
såkaldt lukkede danske miljøer, dvs. hvor en person
med dansk indfødsret eller bopæl i Danmark begår
en forbrydelse mod en anden person med dansk indfødsret
eller bopæl i Danmark, f.eks. i forbindelse med en
skolerejse.
For så vidt angår skadelidte, der kommer til skade i
forbindelse med deres erhvervsudøvelse i udlandet,
gælder, at hvis tilskadekomsten kan anses som en
arbejdsskade, kan skaderne i visse tilfælde være
omfattet af bekendtgørelse nr. 1481 af 2. december 2016 om
arbejdsskadesikring for personer, der udsendes til midlertidigt
arbejde i udlandet. Erstatning efter offererstatningsloven kan ydes
som supplement til den erstatning, der ydes efter
arbejdsskadesikringsloven.
Afgår skadelidte ved døden, ydes der erstatning
m.v. efter erstatningsansvarslovens §§ 12-14 a og §
26 a, jf. offererstatningslovens § 2. For personskade forvoldt
ved handlinger begået i udlandet er erstatning m.v. til
afdødes efterladte dog - som gennemgået ovenfor -
betinget af, at konkrete grunde taler for, at det vil være
rimeligt, at den danske stat yder erstatning.
Som anført ovenfor er adgangen til erstatning fra staten
efter reglerne i offererstatningsloven betinget af, at de
almindelige erstatningsretlige betingelser og de betingelser, der i
øvrigt fremgår af offererstatningsloven, er opfyldt.
Dette gælder både i tilfælde, hvor skadelidte har
et retskrav på erstatning efter offererstatningslovens §
1, stk. 1, og i tilfælde, hvor staten efter en konkret
rimelighedsvurdering kan yde erstatning efter den såkaldte
billighedsregel i lovens § 1, stk. 3.
Det fremgår af offererstatningslovens § 6 a, at dansk
rets almindelige regler om skadevolderes erstatningsansvar,
herunder om nedsættelse eller bortfald af erstatning på
grund af skadelidtes medvirken til skaden eller accept af risiko,
finder tilsvarende anvendelse ved Erstatningsnævnets
afgørelser om erstatning. Det er fast antaget i retspraksis,
at afdødes egen skyld også bevirker nedsættelse
eller bortfald af de efterladtes krav på erstatning og/eller
godtgørelse.
Højesteret fandt i sin dom af 9. december 2019, gengivet
i Ugeskrift for Retsvæsen 2020, side 819, at
offererstatningslovens § 6 a indebærer, at skadelidte
over for staten skal stilles på samme måde, som
skadelidte ville være stillet over for skadevolderen.
I den konkrete sag fandt Højesteret, at der ikke var
grundlag for at lade statens erstatning til skadelidte, som var
blevet skudt i hovedet af en ukendt gerningsperson, nedsætte
eller bortfalde som følge af egen skyld eller accept af
risiko efter offererstatningslovens § 6 a. På
tidspunktet for skudepisoden var skadelidte involveret i
hashhandel, som var kontrolleret af en bandegruppering, M, og som
var i konflikt med en anden bandegruppering. Skadelidte bar
sikkerhedsvest og walkie-talkie, men var ubevæbnet. Efter
bevisførelsen fandt Højesteret, at skadelidte
formentlig var et tilfældigt offer, og at han ikke var
registreret som bandemedlem, men alene som en person, der var i
radius af bandegrupperingen M. Højesteret fandt under disse
omstændigheder, at der i en sag mod skadevolderen ikke ville
ske nedsættelse eller bortfald af erstatningsansvaret som
følge af medvirken til skaden eller accept af risiko for
skade, og at der derfor ikke var grundlag for at lade skadelidtes
erstatningskrav mod staten nedsætte eller bortfalde.
På baggrund af Højesterets dom må det
antages, at offererstatningslovens § 6 a medfører, at
Erstatningsnævnet skal foretage en konkret vurdering af, om
der under en civil sag mellem skadelidte og skadevolder er grundlag
for at lade erstatningen nedsætte eller bortfalde.
Offererstatningslovens § 7, stk. 1, fastsætter, at
erstatning ikke ydes, i det omfang skaden godtgøres af
skadevolderen eller dækkes af forsikringsydelser eller andre
ydelser, der har karakter af virkelig skadeserstatning.
Erstatningsnævnet har den endelige administrative
afgørelse af de sager, der indbringes for nævnet, jf.
offererstatningslovens § 16.
2.1.1.2. Straffeloven
Straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed og 13 om
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v. indeholder en række
bestemmelser, som kriminaliserer bl.a. terrorisme og forskellige
typer af støtte og bistand til terrorisme, herunder
eksempelvis finansiering af terrorisme, hvervning eller tilslutning
til terrorgrupperinger, oplæring i terrorvirksomhed m.v.
Straffelovens § 101 a kriminaliserer deltagelse i og
hvervning til væbnede konflikter i udlandet, som den danske
stat er part i. Det følger således af § 101 a,
stk. 1, 1. pkt., at den, der har dansk indfødsret eller
bopæl i den danske stat, og som under en væbnet
konflikt, i hvilken den danske stat er part, er tilsluttet en
væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske
stat, straffes med fængsel indtil 12 år. Bestemmelsens
stk. 2, 1. pkt., fastsætter, at den, der hverver en person
med dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat til
en væbnet styrke under de omstændigheder, der er
beskrevet i stk. 1, eller som offentligt tilskynder en sådan
person til at tilslutte sig fjendtlige styrker i sådanne
konflikter, straffes med fængsel indtil 12 år.
Straffelovens § 114 kriminaliserer terrorisme. Efter
straffelovens § 114, stk. 1, straffes for terrorisme den, der
begår en eller flere af de i bestemmelsen opregnede
lovovertrædelser med forsæt til at skræmme en
befolkning i alvorlig grad eller uretmæssigt at tvinge danske
eller udenlandske offentlige myndigheder eller en international
organisation til at foretage eller undlade en handling eller at
destabilisere eller ødelægge et lands eller en
international organisations grundlæggende politiske,
forfatningsmæssige, økonomiske eller
samfundsmæssige struktur, når handlingen i kraft af sin
karakter eller den sammenhæng, hvori den begås, kan
tilføje et land eller en international organisation alvorlig
skade.
De opregnede lovovertrædelser som nævnt ovenfor
omfatter 1) manddrab efter straffelovens § 237, 2) grov vold
efter straffelovens § 245 eller § 246, 3)
frihedsberøvelse efter straffelovens § 261, 4)
forstyrrelse af trafiksikkerheden efter straffelovens § 184,
stk. 1, retsstridige forstyrrelser i driften af almindelige
samfærdselsmidler m.v. efter straffelovens § 193, stk.
1, eller groft hærværk efter straffelovens § 291,
stk. 2, hvis disse overtrædelser begås på en
måde, der kan bringe menneskeliv i fare eller forårsage
betydelige økonomiske tab, 5) kapring af transportmidler
efter straffelovens § 183 a, 6) overtrædelser af
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer under særligt
skærpende omstændigheder efter straffelovens § 192
a, 7) brandstiftelse efter straffelovens § 180,
sprængning, spredning af skadevoldende luftarter,
oversvømmelse, skibbrud, jernbane- eller anden
transportulykke efter straffelovens § 183, stk. 1 og 2,
sundhedsfarlig forurening af vandforsyningen efter straffelovens
§ 186, stk. 1, sundhedsfarlig forurening af ting bestemt til
almindelig udbredelse m.v. efter straffelovens § 187, stk. 1,
og 8) besiddelse eller anvendelse m.v. af radioaktive stoffer efter
straffelovens § 192 b.
Efter straffelovens § 114, stk. 2, straffes på samme
måde den, der med det i stk. 1 nævnte forsæt
transporterer våben eller eksplosivstoffer. Efter stk. 3
straffes på samme måde endvidere den, som med det i
stk. 1 nævnte forsæt truer med at begå en af de i
stk. 1 og 2 nævnte handlinger.
Straffelovens § 114 a kriminaliserer terrorlignende
handlinger. Efter straffelovens § 114 a straffes for
terrorlignende handlinger den, der begår en af de i
bestemmelsen opregnede lovovertrædelser, uden at forholdet er
omfattet af straffelovens § 114.
De lovovertrædelser, der opregnes i § 114 a, omfatter
1) overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk.
1, § 183, stk. 1 eller 2, § 183 a, § 184, stk. 1,
§ 192 a, § 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
250, § 252, stk. 1, § 266, § 288 eller § 291,
stk. 1 eller 2, når handlingen er omfattet af artikel 1 i
konventionen af 16. december 1970 om bekæmpelse af ulovlig
bemægtigelse af luftfartøjer, artikel 1 i konventionen
af 23. september 1971 til bekæmpelse af ulovlige handlinger
mod den civile luftfarts sikkerhed eller artikel II i protokollen
af 24. februar 1988 til bekæmpelse af ulovlige
voldshandlinger i lufthavne, der betjener den internationale civile
luftfart, 2) overtrædelse af straffelovens § 180, §
181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2, § 184, stk. 1,
§§ 237, 244, 245, 246, 250, § 252, stk. 1, §
260, § 261, stk. 1 eller 2, § 266 eller § 291, stk.
1 eller 2, når handlingen er omfattet af artikel 2 i
konventionen af 14. december 1973 om forebyggelse af og straf for
forbrydelser mod internationalt beskyttede personer, herunder
diplomatiske repræsentanter, 3) overtrædelse af
straffelovens § 261, stk. 1 eller 2, når handlingen er
omfattet af artikel 1 i den internationale konvention af 17.
december 1979 imod gidseltagning, 4) overtrædelse af
straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1
eller 2, § 186, stk. 1, §§ 192 a, 192 b, 237, 244,
245, 246, 260, 266, 276, 278, 279, 279 a, 281, 288 eller §
291, stk. 2, når handlingen er omfattet af artikel 7 i
IAEA-konventionen (Det Internationale Atomenergiagenturs
konvention) af 3. marts 1980 om fysisk beskyttelse af nukleare
materialer, 5) overtrædelse af straffelovens § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2, § 183 a,
§ 184, stk. 1, § 192 a, § 193, stk. 1, §§
237, 244, 245, 246, § 252, stk. 1, §§ 260, 266, 288
eller § 291, stk. 1 eller 2, når handlingen er omfattet
af artikel 3 i konventionen af 10. marts 1988 til bekæmpelse
af ulovlige handlinger mod søfartssikkerheden eller artikel
2 i protokollen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder
sig på kontinentalsokkelen, 6) overtrædelse af
straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1
eller 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1,
§ 192 a, § 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
250, § 252, stk. 1, § 266 eller § 291, stk. 2,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i den internationale
konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af
terrorbombninger, 7) overtrædelse af straffelovens § 192
b, § 260 eller § 266, når handlingen er omfattet af
artikel 2 i den internationale konvention af 13. april 2005 til
bekæmpelse af nuklear terrorisme, 8) overtrædelse af
straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale om
forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig bygning
eller institution.
Straffelovens § 114 b angår finansiering af
terrorvirksomhed. Efter bestemmelsen straffes den, som 1) direkte
eller indirekte yder økonomisk støtte til, 2) direkte
eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler til eller 3)
direkte eller indirekte stiller penge, andre formuegoder eller
finansielle eller andre lignende ydelser til rådighed for en
person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller
har til hensigt at begå handlinger omfattet af § 114
eller § 114 a.
Efter straffelovens § 114 c, stk. 1, straffes den, som
hverver en person til at begå eller fremme handlinger
omfattet af § 114 eller § 114 a eller til at slutte sig
til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller
sammenslutningen begår handlinger af denne karakter. Efter
stk. 2 straffes den, som hverver en person til at begå eller
fremme handlinger omfattet af § 114 b eller til at slutte sig
til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller
sammenslutningen begår handlinger af denne karakter. Efter
stk. 3 straffes den, som lader sig hverve til at begå
handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a.
Straffelovens § 114 d kriminaliserer træning,
instruktion og anden oplæring til terrorisme m.v. Efter stk.
1 straffes den, som træner, instruerer eller på anden
måde oplærer en person til at begå eller fremme
handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a med viden om,
at personen har til hensigt at anvende færdighederne til
dette formål. Efter stk. 2 straffes den, som træner,
instruerer eller på anden måde oplærer en person
til at begå eller fremme handlinger omfattet af § 114 b
med viden om, at personen har til hensigt at anvende de
tillærte færdigheder til dette formål. Efter stk.
3 straffes den, som lader sig træne, instruere eller på
anden måde oplære til at begå handlinger omfattet
af § 114 eller § 114 a.
Efter straffelovens § 114 e straffes den, som i
øvrigt fremmer virksomheden for en person, en gruppe eller
en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b,
114 c eller 114 d.
Efter straffelovens § 114 f straffes den, som, uden at
forholdet omfattes af §§ 114-114 e, deltager i eller yder
væsentlig økonomisk eller anden væsentlig
støtte til korps, gruppe eller sammenslutning, der har til
hensigt ved magtanvendelse at øve indflydelse på
offentlige anliggender eller fremkalde forstyrrelse af
samfundsordenen.
Efter straffelovens § 114 g straffes den, som, uden at
forholdet omfattes af §§ 114-114 f, deltager i ulovlig
militær organisation eller gruppe.
Straffelovens § 114 h angår spredning af
masseødelæggelsesvåben. Efter bestemmelsen
straffes den, der under skærpende omstændigheder i
strid med lovgivningen om ikke spredning af
masseødelæggelsesvåben m.v. 1) udfører
produkter med dobbelt anvendelse uden tilladelse, 2) til brug for
myndighedernes afgørelser om produkter med dobbelt
anvendelse giver urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortier oplysninger af betydning for sagens afgørelse eller
3) handler i strid med vilkår, der er fastsat i
myndighedernes afgørelser om produkter med dobbelt
anvendelse.
Straffelovens § 114 i angår modtagelse af
økonomisk støtte fra en terrorgruppe eller
-sammenslutning. Efter bestemmelsen straffes den, der fra en gruppe
eller sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a,
modtager økonomisk støtte i penge eller andre ydelser
til brug for oprettelse eller drift af en institution eller
virksomhed eller til lignende formål her i landet.
Straffelovens § 114 j angår indrejse- og
opholdsforbud i konfliktområder. Efter stk. 1 straffes den,
der har dansk indfødsret eller bopæl i den danske
stat, og som uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et
område som nævnt i bestemmelsens stk. 3. Det
følger af stk. 2, at stk. 1 ikke gælder for indrejse
og ophold som led i udøvelse af dansk, udenlandsk eller
international offentlig tjeneste eller hverv.
Straffelovens § 114 j, stk. 3, fastsætter, at
justitsministeren efter forhandling med udenrigsministeren og
forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at et
område, hvor en gruppe eller sammenslutning som nævnt i
§ 114 e er part i en væbnet konflikt, skal være
omfattet af stk. 1. Forbuddet omfatter for tiden Dayr Az
Zawr-provinsen i Syrien og Idlib-provinsen i Syrien, jf. herved
bekendtgørelse nr. 708 af 6. juli 2019 om forbud mod
indrejse eller ophold i visse konfliktområder.
Efter straffelovens § 114 j, stk. 4, kan justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger til det, tillade efter
ansøgning, at en person indrejser eller opholder sig i et
område som nævnt i stk. 1, hvis indrejsen eller
opholdet har et anerkendelsesværdigt formål. En
tilladelse kan omfatte en gruppe af personer, der er tilknyttet en
bestemt virksomhed eller organisation m.v.
2.1.1.3. Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april
2004 om erstatning til ofre for forbrydelser
Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april 2004 om
erstatning til ofre for forbrydelser fastsætter en
samarbejdsordning mellem de myndigheder, der administrerer
offererstatningsordninger i de respektive EU-medlemsstater.
Samarbejdsordningen har til formål at sikre, at ofre for
forbrydelser altid kan henvende sig til en myndighed i deres
bopælsstat med henblik på at mindske de praktiske og
sproglige problemer, der opstår i grænseoverskridende
situationer.
Det følger af direktivet, at en person, der
ansøger om erstatning, i tilfælde hvor en forbrydelse
er begået på en anden medlemsstats område end
den, hvor den pågældende har sit sædvanlige
opholdssted, har ret til at indgive sin ansøgning i den
medlemsstat, hvor den pågældende har sit
sædvanlige opholdssted, jf. artikel 1. Det følger
endvidere af direktivet, at erstatningen udbetales af den
kompetente myndighed i den medlemsstat, på hvis område
forbrydelsen er begået, jf. artikel 2.
Direktivet er ikke til hinder for, at medlemsstaterne
indfører eller opretholder bestemmelser om erstatning til
ofre for forbrydelser begået uden for deres eget område
eller til andre personer, der berøres af en sådan
forbrydelse, på vilkår, som medlemsstaterne selv
specifikt fastsætter, for så vidt sådanne
bestemmelser er forenelige med direktivet, jf. direktivets artikel
17.
I forbindelse med gennemførelsen af direktivet blev det
vurderet, at den danske offererstatningsordning med få
tilpasninger allerede levede op til de krav, som direktivet
stiller. Gennemførelsen af direktivet gav således ikke
anledning til lovændringer, men alene til administrative
justeringer.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.2.1. Som beskrevet i pkt. 2.1.1
følger det af den gældende ordning i
offererstatningslovens § 1, stk. 3, om såkaldt
billighedserstatning, at staten kan yde erstatning m.v. for skader,
der forvoldes ved terrorhandlinger begået i udlandet, hvis
konkrete grunde taler for, at det vil være rimeligt, at den
danske stat yder erstatning.
Det fremgår af beslutningsforslag nr. B 167, som blev
vedtaget af Folketinget den 7. juni 2022, at regeringen inden
udgangen af folketingsåret 2022-23 pålægges at
fremsætte de nødvendige forslag til ændring af
lovgivningen, således at danske borgere, der måtte
blive ofre for en terrorhandling i udlandet, eller
pårørende hertil sikres et retskrav på
erstatning efter offererstatningsloven.
Regeringen er enig i, at der er behov for at skabe klarhed over
og sikkerhed for, at ofre for terror eller terrorlignende
handlinger begået i udlandet eller pårørende
hertil har adgang til erstatning i Danmark.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i
offererstatningsloven, som fastsætter, at staten yder
erstatning og godtgørelse for personskade forvoldt ved
terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet.
2.1.2.2. Indførelse af et
retskrav, hvorefter den danske stat yder erstatning og
godtgørelse for personskade forvoldt ved terror eller
terrorlignende handlinger begået uden for den danske stat,
giver anledning til nærmere overvejelser om
retskravsordningens anvendelsesområde i sager, hvor det kan
forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning eller
godtgørelse.
Det vil navnlig kunne være tilfældet i situationer,
hvor personskaden indtræder i udlandet, hvor skadelidte
befinder sig, fordi skadelidte har tilsluttet sig en
terrororganisation, eller hvor skadelidte selv har begået
terrorhandlinger, ydet bistand til terrorhandlinger eller på
anden vis har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens terrorbestemmelser.
Justitsministeriet har i den forbindelse overvejet
sammenhængen mellem de ovenfor anførte eksempler
på tilfælde, hvor det efter Justitsministeriets
vurdering vil kunne forekomme stødende, at den danske stat
yder erstatning efter reglerne i offererstatningsloven, og dansk
rets almindelige regler om skadelidtes medvirken til skaden eller
accept af risikoen.
Der er efter offererstatningslovens § 6 a adgang til at
lade skadelidtes eller afdødes erstatning nedsætte
eller bortfalde efter dansk rets almindelige regler om skadelidtes
eller afdødes medvirken til skaden eller accept af risikoen
for skade. Der henvises til pkt. 2.1.1 om gældende ret
vedrørende offererstatningslovens § 6 a.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der efter
gældende ret ikke er adgang til generelt at lade erstatning
for skade forvoldt ved terrorhandlinger nedsætte eller
bortfalde som følge af skadelidtes egen skyld eller accept
af risiko i tilfælde af, at skadelidte har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
terrorbestemmelser. Vurderingen af, om erstatningen kan
nedsættes eller bortfalde som følge af skadelidtes
egen skyld eller accept af risiko, beror i stedet på en
konkret vurdering af skadelidtes adfærd i det enkelte
skadestilfælde.
Det kan dermed heller ikke udelukkes, at en person, som har
været udsat for en terrorhandling begået i udlandet,
efter en konkret vurdering kan have ret til fuld erstatning efter
offererstatningsloven, selvom skadelidte under opholdet i udlandet
selv har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens terrorbestemmelser m.v.
Såfremt det skal være muligt at afvise, at staten
yder erstatning efter den foreslåede retskravsordning i
sådanne tilfælde, bør der derfor indføres
en klar undtagelsesbestemmelse til den foreslåede
retskravsordning.
Justitsministeriet har derfor overvejet, hvordan en sådan
undtagelsesbestemmelse kan udformes, herunder hvilken
handlemåde der skal kunne begrunde, at staten ikke yder
erstatning.
Justitsministeriet finder det i den forbindelse naturligt, at
undtagelsesbestemmelsen tager udgangspunkt i straffelovens §
101 a og §§ 114-114 j. Der henvises til
gerningsbeskrivelserne i pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil der ved udformningen af
undtagelsesbestemmelsen endvidere kunne tages udgangspunkt i den
handlemåde, som skadelidte har udvist under det
pågældende ophold uden for Danmark, således at
der sker en vis tidsmæssig og geografisk afgrænsning af
undtagelsesbestemmelsen. Justitsministeriet finder på denne
baggrund, at undtagelsesbestemmelsen bør udformes
således, at retskravsordningen ikke finder anvendelse, hvis
der er rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
2.1.2.3. Erstatningsnævnet vil
som udgangspunkt ikke være i besiddelse af oplysninger om
skadelidtes aktiviteter og handlinger under opholdet i udlandet.
Der er derimod tale om oplysninger, som politiet og Politiets
Efterretningstjeneste (PET) efter omstændighederne kan
være i besiddelse af.
Justitsministeriet finder derfor, at der bør
indsættes en bestemmelse om, at der i forbindelse med
afgørelse om erstatning og godtgørelse efter den
foreslåede retskravsordning skal indhentes en udtalelse fra
politiet om, hvorvidt der er rimelig grund til at antage, at
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
Det bagvedliggende hensyn bag bestemmelsen er således at
sikre, at Erstatningsnævnet - der er den kompetente myndighed
til at træffe afgørelser om erstatning, jf.
offererstatningslovens § 11, stk. 1 - kan træffe
afgørelse om erstatning og godtgørelse på et
oplyst grundlag.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Som beskrevet ovenfor under
pkt. 2.1.1.1 er der efter gældende ret kun adgang til at
tilkende erstatning og godtgørelse for personskade forvoldt
ved handlinger begået i udlandet, hvis det konkret vurderes
at være rimeligt.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i
offererstatningslovens § 1, stk. 4, om, at den danske stat
yder erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved terror eller terrorlignende handlinger begået
uden for den danske stat.
Forslaget har til formål at sikre, at ofre for terrorisme
begået i udlandet eller pårørende hertil har ret
til erstatning og godtgørelse fra den danske stat.
Ordningen efter den foreslåede bestemmelse er formuleret
således, at den danske stat »yder« erstatning
m.v. Det betyder, at den erstatningssøgende vil have et
retskrav på erstatning.
I den foreslåede bestemmelse henvises der til den
personelle afgrænsning i offererstatningslovens § 1,
stk. 3, hvilket betyder, at de to bestemmelser vil finde anvendelse
for samme personkreds. Den danske stat vil således kun yde
erstatning og godtgørelse, hvis skadelidte på
gerningstidspunktet har bopæl i Danmark, har dansk
indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsentation, jf.
§ 1, stk. 3, 1. pkt. Ordningen vil tilsvarende finde
anvendelse, når skaden blev forvoldt mod skadelidte med
bopæl i Danmark under dennes erhvervsudøvelse uden for
den danske stat, jf. § 1, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen vil finde anvendelse for personskade forvoldt ved
»terror« eller »terrorlignende
handlinger«.
Den foreslåede ordning vil således indebære,
at der skal foretages en vurdering af, om personskaden er forvoldt
ved en handling, der er begået i udlandet, og som
udgør terror eller en terrorlignende handling.
Ved »terror« forstås gerningsbeskrivelsen i
straffelovens § 114. Ved »terrorlignende
handlinger« forstås gerningsbeskrivelsen i
straffelovens § 114 a. Der henvises til beskrivelserne af
§§ 114 og 114 a under pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Der vil derfor skulle tages udgangspunkt i de nævnte
gerningsbeskrivelser ved vurderingen af, om retskravsordningen
finder anvendelse.
Erstatningsnævnet vil ikke være forpligtet til at
forsøge at indhente oplysninger om hændelsen fra
myndighederne i det land, hvori hændelsen er sket. Det
forudsættes derfor, at oplysninger fra myndighederne i det
pågældende land i almindelighed ikke vil indgå i
Erstatningsnævnets sagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det efter
gældende ret efter offererstatningslovens § 1, stk. 3,
heller ikke er en forudsætning for, at der kan udbetales
erstatning, at der har været en forudgående
politimæssig efterforskning eller straffesag. Sager, der
behandles efter offererstatningslovens § 1, stk. 3, kan
således ofte være vanskelige at få
tilstrækkeligt oplyst, da den udenlandske politimæssige
efterforskning ofte vil være mindre anvendelig til brug for
behandlingen af erstatningsspørgsmålet, end
tilfældet er i de sager, hvor dansk politi efterforsker
sagen.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de samme udfordringer
som udgangspunkt vil gøre sig gældende efter den
foreslåede retskravsordning for så vidt angår
vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en
terrorlignende handling.
Vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en
terrorlignende handling, vil derfor almindeligvis bero på en
troværdighedsvurdering af ansøgerens egne oplysninger,
som ofte vil skulle sammenholdes med de oplysninger, der er
videregivet i offentligheden.
Det forudsættes på denne baggrund, at betingelsen
om, at personskaden skal være forvoldt ved terror eller
terrorlignende handlinger, f.eks. vil kunne være opfyldt,
hvis der på baggrund af den offentlige omtale af den
handling, der har forårsaget skaden, er en formodning om, at
gerningsbeskrivelserne i straffelovens §§ 114 eller 114 a
er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.1.3.2. Det foreslås
endvidere, at der samtidig indføres en ny bestemmelse i
offererstatningslovens § 1, stk. 5, om en undtagelse til den
foreslåede hovedregel om retskrav på erstatning til
ofre for terror eller terrorlignende handlinger begået i
udlandet.
Hensynet bag den foreslåede undtagelse er, at staten ikke
bør yde erstatning til ofre for terror eller terrorlignende
handlinger begået i udlandet i tilfælde, hvor det kan
forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at staten
ikke yder erstatning efter retskravsordningen, hvis der er rimelig
grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j.
Det afgørende for, om retskravsordningen finder
anvendelse, vil være, om skadelidte under opholdet i udlandet
har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Der
henvises til beskrivelserne af § 101 a og §§ 114-114
j under pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en
konkret og individuel vurdering af, om der er rimelig grund til at
antage, at den pågældende under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der
afgør, om retskravsordningen finder anvendelse.
Det vil ikke være en betingelse, at skadelidte er blevet
dømt for overtrædelse af de nævnte
bestemmelser.
Det vil tilsvarende ikke skulle vurderes, om skadelidte under
opholdet i udlandet har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere af de omfattede straffelovsbestemmelser, herunder om
der foreligger den til domfældelse fornødne
tilregnelse.
Det vil således alene være gerningsbeskrivelserne i
de relevante straffelovsbestemmelser, der vil indgå i
vurderingen af, om staten yder erstatning efter den
foreslåede retskravsordning.
Bestemmelsen vil ligeledes indebære, at skadelidtes
forsøg på eller medvirken til de handlinger m.v., der
er kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller §§
114-114 j, ligeledes vil kunne begrunde, at den danske stat ikke
yder erstatning m.v.
Efter den foreslåede ordning vil der skulle være
»rimelig grund til at antage«, at skadelidte under
opholdet i udlandet har udvist den nævnte
handlemåde.
Kravet vil indebære, at der på baggrund af de
foreliggende oplysninger skal være rimelige og konkrete
grunde til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil bero på et konkret skøn, om der i sagen
foreligger tilstrækkelige oplysninger til, at der er rimelig
grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist den nævnte handlemåde.
Det vil alene være skadelidtes handlemåde, som vil
indgå i vurderingen. Således vil eksempelvis
skadelidtes efterladtes handlemåde ikke indgå i
vurderingen af, om skadelidtes efterladte har et retskrav på
erstatning efter den foreslåede ordning.
Formuleringen »under opholdet i udlandet« vil
indebære, at skadelidte skal have udvist den nævnte
handlemåde under det pågældende ophold uden for
den danske stat. Det vil ikke være en betingelse, at den
nævnte handlemåde skal være udvist i samme land,
hvori skadelidte pådrog sig personskaden.
Oplysninger om skadelidtes handlemåde under tidligere
udlandsophold vil derimod ikke indgå i vurderingen. Det samme
vil gælde oplysninger om skadelidtes handlemåde i
Danmark.
Erstatningsnævnet vil til brug for afgørelsen af,
om retskravsordningen finder anvendelse, indhente en udtalelse fra
politiet, jf. pkt. 2.1.3.3 nedenfor.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.1.3.3. Som beskrevet i pkt.
2.1.2.3 vil Erstatningsnævnet ikke i almindelighed være
i besiddelse af oplysninger om skadelidtes handlinger under
opholdet i udlandet, herunder om skadelidte har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i
offererstatningslovens § 1, stk. 6, hvorefter der i
forbindelse med afgørelse om erstatning og
godtgørelse efter den foreslåede retskravsordning skal
indhentes en udtalelse fra politiet om, hvorvidt der er rimelig
grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j. Der henvises til pkt.
2.1.3.2 og bemærkningerne til det foreslåede § 1,
stk. 5, om vurderingen heraf.
Den foreslåede ordning vil indebære, at
Erstatningsnævnet i forbindelse med behandling af en
ansøgning om erstatning for personskade forvoldt ved terror
eller terrorlignende handlinger begået i udlandet skal
indhente en udtalelse fra politiet, som indgår i
Erstatningsnævnets afgørelse af, om skadelidte har ret
til erstatning efter den foreslåede retskravsordning.
Erstatningsnævnet vil indhente udtalelsen fra den
politikreds, hvor skadelidte havde bopæl på tidspunktet
for skadens indtræden. Hvis skadelidte på tidspunktet
for skadens indtræden ikke havde bopæl i Danmark, vil
udtalelsen skulle indhentes fra den politikreds, hvor skadelidte
efter det oplyste senest ses at have haft bopæl. Foreligger
der ikke oplysninger herom, vil udtalelsen skulle indhentes fra
Københavns Politi.
Det forudsættes, at politiet til brug for udtalelsen vil
foretage undersøgelser af de oplysninger og registre, der er
tilgængelige for politiet, herunder bl.a. ved opslag i
Kriminalregistret og Politiets Sagsstyringssystem. Det
forudsættes endvidere, at politiet i forbindelse med
udtalelsen vil indhente en udtalelse fra PET.
Det må forventes, at der vil kunne være oplysninger
og efterretninger i politiets og PET's systemer, som politiet og
PET ikke ønsker at videregive til Erstatningsnævnet
på grund af oplysningernes karakter eller af hensyn til
efterretningstjenestens virke m.v. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis PET's oplysninger stammer fra udenlandske
partnere eller kilder, idet sådanne oplysninger som
udgangspunkt ikke vil kunne fremlægges under behandlingen af
sagen.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet og PET i disse
situationer ikke vil være forpligtet til at lade
oplysningerne indgå i udtalelsen eller til at videregive dem
til Erstatningsnævnet. I disse tilfælde vil de
pågældende oplysninger således ikke indgå i
den udtalelse, som politiet skal afgive til
Erstatningsnævnet.
Såfremt PET ikke kan eller ikke ønsker at
videregive eventuelle oplysninger til politiet, vil PET
således tilkendegive over for politiet, at PET ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil - såfremt politiet heller ikke i sine
selvstændige undersøgelser er blevet bekendt med
relevante oplysninger om ansøgeren, eller ikke kan eller
ikke ønsker at videregive sådanne oplysninger til
Erstatningsnævnet - på den baggrund tilkendegive over
for Erstatningsnævnet, at politiet ikke kan bidrage med
oplysninger om skadelidte.
Politiet vil ligeledes tilkendegive, at politiet ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte, såfremt der - på
baggrund af de oplysninger, som politiet og PET ønsker at
lade indgå i vurderingen - ikke er rimelig grund til at
antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
Den foreslåede ordning vil kunne indebære, at en
erstatningssøgende kan opnå adgang til erstatning,
selvom politiet og PET er i besiddelse af oplysninger, som giver
rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Det vil
kunne være tilfældet i sager, hvor politiet og PET ikke
ønsker at lade disse oplysninger indgå i udtalelsen,
f.eks. af hensyn til efterretningstjenestens virke m.v.
Politiets udtalelse om, at der er rimelig grund til at antage,
at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist den nævnte
handlemåde, vil ikke indebære, at skadelidte er
mistænkt eller sigtet i en straffesag. Endvidere vil
politiets udtalelse herom ikke have betydning for politiets pligt
til at indlede efterforskning i sagen. Regler herom følger
af retsplejelovens § 742, stk. 2, hvorefter politiet af egen
drift iværksætter efterforskning, når der er
rimelig formodning om, at et strafbart forhold, som
forfølges af det offentlige, er begået.
Politiets udtalelse vil alene blive anvendt til brug for
Erstatningsnævnets afgørelse om erstatning og
godtgørelse efter den foreslåede ordning.
Politiets udtalelse vil ikke udgøre en afgørelse i
forvaltningslovens forstand, men vil indgå i sagsoplysningen
til brug for Erstatningsnævnets afgørelse.
Den, der ansøger om erstatning efter den foreslåede
ordning, vil have mulighed for at fremkomme med bemærkninger
til politiets udtalelse under Erstatningsnævnets eventuelle
partshøring af ansøgeren efter forvaltningslovens
regler herom.
2.1.3.4. Forslaget vil ikke
ændre på, at erstatning ikke ydes, i det omfang skaden
godtgøres af andre ydelser, der har karakter af virkelig
skadeserstatning, jf. herved offererstatningslovens § 7, stk.
1.
Det vil bl.a. indgå i Erstatningsnævnets vurdering
heraf, om der foreligger oplysninger om, at skadelidte har modtaget
erstatning i det land, hvor skaden er forvoldt.
Blandt andet på baggrund af Rådets direktiv nr.
2004/80/EF af 29. april 2004 om erstatning til ofre for
forbrydelser vil Erstatningsnævnet kunne bistå
ansøgeren med ansøgning om erstatning i en anden
EU-medlemsstat i overensstemmelse med reglerne i direktivet.
2.1.3.5. Forslaget vil ikke
ændre på, at offererstatningslovens øvrige
betingelser m.v. skal være opfyldt, for at staten yder
erstatning. Den foreslåede ordning vil således ikke
ændre på, at dansk rets almindelige regler om
skadevolderes erstatningsansvar, herunder om nedsættelse
eller bortfald af erstatning på grund af skadelidtes
medvirken til skaden eller accept af risiko, stadig finder
tilsvarende anvendelse. Erstatningsnævnet skal, hvor
retskravsordningen finder anvendelse, også fremover foretage
en vurdering af, om skadelidtes erstatning i henhold til
gældende ret bør nedsættes som følge af
skadelidtes egen skyld eller accept af risiko.
Den foreslåede ordning vil endvidere ikke ændre
på, at staten herudover i særlige tilfælde kan
yde erstatning for skader, der forvoldes ved handlinger
begået uden for den danske stat i medfør af ordningen
om billighedserstatning i offererstatningslovens § 1, stk. 3.
Dette kan eksempelvis være i tilfælde, hvor det ikke
med tilstrækkelig sikkerhed kan fastslås, at skaden er
forvoldt ved terror eller en terrorlignende handling.
Forslaget vil dog omvendt indebære, at ansøgninger
om erstatning for personskade, som Erstatningsnævnet finder,
er forvoldt ved terror eller en terrorlignende handling
begået i udlandet, skal vurderes efter den foreslåede
retskravsordning. Der vil i disse tilfælde således ikke
være adgang til erstatning i medfør af ordningen om
billighedserstatning i offererstatningslovens § 1, stk. 3.
Dette vil også gælde i sager, hvor retskravsordningen
ikke finder anvendelse, fordi der er rimelig grund til at antage,
at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre ingen eller
begrænsede økonomiske konsekvenser for staten.
Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den danske stat efter
den nuværende retsstilling allerede i vidt omfang kan yde
erstatning for personskade forvoldt ved terror og terrorlignende
handlinger begået i udlandet efter offererstatningslovens
§ 1, stk. 3.
Det kan dog ikke afvises, at den danske stat vil være
forpligtet til at yde erstatning i videre omfang efter den
foreslåede bestemmelse end efter gældende ret.
Det bemærkes i den forbindelse, at det vurderes at have
undtagelsens karakter, at det lykkes at gøre regres over for
en udenlandsk gerningsperson. De udgifter, som den danske stat
måtte udbetale i erstatning og godtgørelse på
grund af en terrorhandling eller terrorlignende handling i
udlandet, vil derfor formentlig ikke kunne indkræves. Det
må dog tilsvarende antages, at det ikke er muligt at
indkræve beløbet hos en udenlandsk gerningsperson med
den nuværende retsstilling.
Lovforslaget vurderes herudover ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget skønnes ikke at have
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Lovforslaget vurderes i øvrigt at være i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Forholdet
til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Det foreslås med § 1, nr. 2, at
Erstatningsnævnet i forbindelse med afgørelser om
erstatning og godtgørelse for personskade, der forvoldes ved
terror eller terrorlignende handlinger begået uden for den
danske stat, skal indhente en udtalelse fra politiet om, hvorvidt
der er rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Det foreslåede § 1, nr. 2, vil således kunne
indebære en udveksling af personoplysninger mellem
forvaltningsmyndigheder.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
gælder bl.a. for behandling af personoplysninger, der helt
eller delvis foretages ved hjælp af automatisk
databehandling, og på ikke-automatisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.
I databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, findes de
relevante bestemmelser om, hvornår almindelige
personoplysninger må behandles, herunder indsamles og
videregives. Det følger bl.a. af artikel 6, stk. 1, litra e,
at behandling af personoplysninger kun er lovlig, hvis behandling
er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse, eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er
der mulighed for at opretholde og indføre mere specifikke
bestemmelser (de såkaldte nationale særregler) for at
tilpasse anvendelsen i forbindelse med bl.a. artikel 6, stk. 1,
litra e, om behandling af hensyn til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt
Efter databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, må der for
den offentlige forvaltning ikke behandles oplysninger om strafbare
forhold, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af
myndighedens opgaver. De oplysninger, der er nævnt i stk. 1,
må ikke videregives. Videregivelse kan dog ske efter
bestemmelsens stk. 2, hvis videregivelsen er nødvendig for
udførelsen af en myndigheds virksomhed eller
påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe.
For så vidt angår de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 1, nr. 2, er det Justitsministeriets
vurdering, at disse regler kan fastsættes i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen og dennes rammer for
særregler om behandling af personoplysninger, jf.
betænkning nr. 1565, del I - bind 1, side 168 ff.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. juli 2023 til
den 14. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International Danmark,
Ankenævnet for Forsikring, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Business Danmark, Civilstyrelsen, Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Sociale Retshjælps Fond, Det Etiske
Råd, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erstatningsnævnet, Finn Nørgaard Foreningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater - FAU, Forsikring & Pension,
FRIDA Forsikring Agentur A/S, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Politiet og Anklagemyndigheden, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes Landsforening (KL),
Københavns Retshjælp, Københavns Universitet
(Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen Krim, Offerrådgivningen i Danmark,
Patienterstatningen, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitiet, Røde Kors, Syddansk Universitet (Juridisk
Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut) og samtlige
ministerier.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
ingen eller begrænsede økonomiske konsekvenser. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (offererstatningsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014, som ændret ved § 14 i lov
nr. 285 af 29. marts 2017, § 4 i lov nr. 140 af 28. februar
2018, lov nr. 486 af 30. april 2019, § 2 i lov nr. 895 af 21.
juni 2022 og § 35 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, at staten
yder erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved overtrædelse af bl.a. straffeloven, hvis
overtrædelsen er begået i den danske stat, jf. lovens
§ 1, stk. 1. Det følger heraf, at skadelidte har et
retskrav på erstatning fra staten, hvis en forbrydelse er
sket i Danmark, herunder også for terror, forudsat at de
øvrige betingelser i offererstatningsloven, herunder de
almindelige erstatningsretlige betingelser, er opfyldt.
Det fremgår af betænkning nr. 751/1975, som ligger
til grund for hovedloven fra 1976, at udtrykket »i den danske
stat« i offererstatningslovens § 1, stk. 1, svarer til
straffelovens § 6, stk. 1, nr. 1, og omfatter foruden
landterritoriet, herunder Færøerne og Grønland,
også sø- og luftterritoriet.
Det følger af offererstatningslovens § 1, stk. 3, at
erstatning i særlige tilfælde kan ydes for skader, der
forvoldes ved handlinger begået uden for den danske stat,
hvis skadelidte har bopæl i Danmark, har dansk
indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsentation.
Erstatning kan endvidere ydes, når sådanne handlinger
er begået mod skadelidte med bopæl i Danmark under
erhvervsudøvelse uden for den danske stat.
Bestemmelsen medfører, at den danske stat i særlige
tilfælde kan yde erstatning til ofre for forbrydelser i
udlandet, hvis særlige omstændigheder fører til,
at det kan være rimeligt at yde erstatning. Efter
gældende ret kan der være tale om sådanne
særlige tilfælde, hvis skadelidte er blevet offer for
en terrorhandling i udlandet. I modsætning til ved
overtrædelser begået i den danske stat har skadelidte
altså ikke efter gældende ret et retskrav på
erstatning, når hændelsen er sket i udlandet.
Når konkrete omstændigheder tilsiger, at det er
rimeligt, at den danske stat yder erstatning efter § 1, stk.
3, har skadelidtes efterladte adgang til at opnå erstatning
m.v. efter erstatningsansvarslovens §§ 12-14 a og 26,
såfremt skadelidte afgår ved døden, jf.
offererstatningslovens § 2.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 3, 3. pkt., at § 1, stk.
3, 1. og 2. pkt., ikke gælder for personskade, der forvoldes
ved terror eller terrorlignende handlinger begået uden for
den danske stat, jf. stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
ansøgninger om erstatning for personskade, som
Erstatningsnævnet finder, er forvoldt ved terror eller en
terrorlignende handling begået i udlandet, skal vurderes
efter det foreslåede § 1, stk. 4. Der henvises til
bemærkningerne til det foreslåede § 1, stk. 4, om
vurderingen heraf.
Der vil i disse tilfælde således ikke være
adgang til erstatning i medfør af ordningen om
billighedserstatning i offererstatningslovens § 1, stk. 3.
Dette vil også gælde i sager, hvor den
foreslåede § 1, stk. 4, ikke finder anvendelse, fordi
der er rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Der
henvises til bemærkningerne til det foreslåede §
1, stk. 5, om vurderingen heraf.
Til nr. 2
Erstatning kan i særlige tilfælde ydes for skader,
der forvoldes ved handlinger begået uden for den danske stat,
jf. offererstatningslovens § 1, stk. 3. Der henvises
til beskrivelsen af gældende ret under pkt. 2.1.1.1 og
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Det fremgår af offererstatningslovens § 6 a, at dansk
rets almindelige regler om skadevolderes erstatningsansvar,
herunder om nedsættelse eller bortfald af erstatning på
grund af skadelidtes medvirken til skaden eller accept af risiko,
finder tilsvarende anvendelse ved Erstatningsnævnets
afgørelser om erstatning. Det er fast antaget i retspraksis,
at afdødes egen skyld også bevirker nedsættelse
eller bortfald af de efterladtes krav på erstatning og/eller
godtgørelse.
Det må antages, at offererstatningslovens § 6 a
medfører, at Erstatningsnævnet skal foretage en
konkret vurdering af, om der under en civil sag mellem skadelidte
og skadevolder er grundlag for at lade erstatningen nedsætte
eller bortfalde. Der henvises til beskrivelsen af gældende
ret under pkt. 2.1.1.1.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 4, at staten yder erstatning
og godtgørelse for personskade, der forvoldes ved terror
eller terrorlignende handlinger begået uden for den danske
stat, hvis skadelidte er omfattet af personkredsen i stk. 3, jf.
dog stk. 5.
Den foreslåede formulering, hvorefter staten
»yder« erstatning og godtgørelse, vil
medføre, at skadelidte vil have et retskrav på
erstatning og godtgørelse efter den foreslåede
ordning.
Bestemmelsen vil finde anvendelse på personskade forvoldt
ved handlinger begået uden for den danske stat. Der sondres
ikke mellem EU-medlemsstater og lande uden for EU.
Med henvisningen til »personkredsen i stk. 3« vil
det være en betingelse for at opnå adgang til
erstatning og godtgørelse efter bestemmelsen, at skadelidte
er omfattet af personkredsen nævnt i offererstatningslovens
§ 1, stk. 3. Den foreslåede ordning vil derfor omfatte
skadelidte med bopæl i Danmark, skadelidte med dansk
indfødsret og skadelidte, som gjorde tjeneste for en udsendt
dansk udenrigsrepræsentation på gerningstidspunktet,
jf. § 1, stk. 3, 1. pkt. Ordningen vil tilsvarende finde
anvendelse, når skaden blev forvoldt mod skadelidte med
bopæl i Danmark under dennes erhvervsudøvelse uden for
den danske stat, jf. § 1, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen vil finde anvendelse for personskade forvoldt ved
»terror« eller »terrorlignende
handlinger«.
Den foreslåede ordning vil således indebære,
at der skal foretages en vurdering af, om personskaden er forvoldt
ved en handling, der er begået i udlandet, og som
udgør terror eller en terrorlignende handling.
Ved »terror« forstås gerningsbeskrivelsen i
straffelovens § 114. Ved »terrorlignende
handlinger« forstås gerningsbeskrivelsen i
straffelovens § 114 a. Der henvises til beskrivelserne af
§§ 114 og 114 a under pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Der vil derfor skulle tages udgangspunkt i de nævnte
gerningsbeskrivelser ved vurderingen af, om retskravsordningen
finder anvendelse.
Erstatningsnævnet vil ikke være forpligtet til at
forsøge at indhente oplysninger om hændelsen fra
myndighederne i det land, hvori hændelsen er sket. Det
forudsættes derfor, at oplysninger fra myndighederne i det
pågældende land i almindelighed ikke vil indgå i
Erstatningsnævnets sagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det efter
gældende ret efter offererstatningslovens § 1, stk. 3,
heller ikke er en forudsætning for, at der kan udbetales
erstatning, at der har været en forudgående
politimæssig efterforskning eller straffesag. Sager, der
behandles efter offererstatningslovens § 1, stk. 3, kan
således ofte være vanskelige at få
tilstrækkeligt oplyst, da den udenlandske politimæssige
efterforskning ofte vil være mindre anvendelig til brug for
behandlingen af erstatningsspørgsmålet, end
tilfældet er i de sager, hvor dansk politi efterforsker
sagen.
Vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en
terrorlignende handling, vil derfor almindeligvis bero på en
troværdighedsvurdering af ansøgerens egne oplysninger,
som ofte vil skulle sammenholdes med de oplysninger, der er
videregivet i offentligheden.
Det forudsættes på denne baggrund, at betingelsen
om, at personskaden skal være forvoldt ved terror eller
terrorlignende handlinger, f.eks. vil kunne være opfyldt,
hvis der på baggrund af den offentlige omtale af den
handling, der har forårsaget skaden, er en formodning om, at
gerningsbeskrivelserne i straffelovens §§ 114 eller 114 a
er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at offererstatningslovens øvrige betingelser m.v. skal
være opfyldt, for at staten yder erstatning.
Forslaget vil ikke ændre på, at erstatning ikke
ydes, i det omfang skaden godtgøres af skadevolderen eller
dækkes af forsikringsydelser eller andre ydelser, der har
karakter af virkelig skadeserstatning, jf. herved
offererstatningslovens § 7, stk. 1.
Det vil bl.a. indgå i Erstatningsnævnets vurdering
heraf, om der foreligger oplysninger om, at skadelidte har modtaget
erstatning i det land, hvor skaden er forvoldt.
Blandt andet på baggrund af Rådets direktiv nr.
2004/80/EF af 29. april 2004 om erstatning til ofre for
forbrydelser vil Erstatningsnævnet kunne bistå
ansøgeren med ansøgning om erstatning i en anden
EU-medlemsstat i overensstemmelse med reglerne i direktivet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det følger af det foreslåede § 1, stk. 5, at er der rimelig grund til
at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j, finder stk. 4 ikke anvendelse.
Hensynet bag den foreslåede undtagelse er, at staten ikke
bør yde erstatning til ofre for terror og terrorlignende
handlinger begået i udlandet i tilfælde, hvor det kan
forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning.
Efter den foreslåede ordning vil der skulle være
»rimelig grund til at antage«, at skadelidte under
opholdet i udlandet har udvist den nævnte
handlemåde.
Kravet vil indebære, at der på baggrund af de
foreliggende oplysninger skal være rimelige og konkrete
grunde til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil bero på et konkret skøn, om der i sagen
foreligger tilstrækkelige oplysninger til, at der er rimelig
grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har
udvist den nævnte handlemåde.
Det vil alene være skadelidtes handlemåde, som vil
indgå i vurderingen. Omvendt vil eksempelvis skadelidtes
efterladtes handlemåde ikke indgå i vurderingen af, om
skadelidtes efterladte har et retskrav på erstatning efter
den foreslåede ordning.
Formuleringen »under opholdet i udlandet« vil
indebære, at skadelidte skal have udvist den nævnte
handlemåde under det pågældende ophold uden for
den danske stat. Det vil ikke være en betingelse, at den
nævnte handlemåde skal være udvist i samme land,
hvori skadelidte pådrog sig personskaden.
Oplysninger om skadelidtes handlemåde under tidligere
udlandsophold vil derimod ikke indgå i vurderingen. Det samme
vil gælde oplysninger om skadelidtes handlemåde i
Danmark.
Efter den foreslåede undtagelsesordning skal der
være rimelig grund til at antage, at skadelidte under
opholdet i udlandet har »udvist en handlemåde, der er
kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller §§
114-114 j«. Der henvises til beskrivelserne af § 101 a
og §§ 114-114 j under pkt. 2.1.1.2 om gældende
ret.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en
konkret og individuel vurdering af, om der er rimelig grund til at
antage, at den pågældende under opholdet i udlandet har
udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens
§ 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der
afgør, om retskravsordningen finder anvendelse.
Det vil ikke være en betingelse, at skadelidte er blevet
dømt for overtrædelse af de nævnte
bestemmelser.
Det vil tilsvarende ikke skulle vurderes, om skadelidte under
opholdet i udlandet har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere af de omfattede straffelovsbestemmelser, herunder om
der foreligger den til domfældelse fornødne
tilregnelse.
Det vil således alene være gerningsbeskrivelserne i
de relevante straffelovsbestemmelser, der vil indgå i
vurderingen af, om staten yder erstatning efter den
foreslåede retskravsordning.
Bestemmelsen vil ligeledes indebære, at skadelidtes
forsøg på eller medvirken til de omfattede aktiviteter
m.v. også vil kunne begrunde, at den danske stat ikke yder
erstatning m.v.
Erstatningsnævnet vil til brug for vurderingen af, om
skadelidte har udvist den nævnte handlemåde i udlandet,
indhente en udtalelse fra politiet herom, jf. nærmere herom
nedenfor om det foreslåede § 1, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås med § 1, stk.
6, at der i forbindelse med afgørelse om erstatning
og godtgørelse efter det foreslåede § 1, stk. 4,
skal indhentes en udtalelse fra politiet om, hvorvidt der er
rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Der
henvises til bemærkningerne til det foreslåede §
1, stk. 5, om vurderingen heraf.
Den foreslåede ordning vil indebære, at
Erstatningsnævnet i forbindelse med behandling af en
ansøgning om erstatning for personskade forvoldt ved terror
eller terrorlignende handlinger begået i udlandet skal
indhente en udtalelse fra politiet, som indgår i
nævnets afgørelse af, om skadelidte har ret til
erstatning efter den foreslåede retskravsordning.
Den foreslåede bestemmelse har navnlig til formål at
sikre, at Erstatningsnævnet - der er den kompetente myndighed
til at træffe afgørelser om erstatning, jf. lovens
§ 11, stk. 1 - kan træffe afgørelse om erstatning
og godtgørelse på et oplyst grundlag.
Erstatningsnævnet vil indhente udtalelsen fra den
politikreds, hvor skadelidte havde bopæl på tidspunktet
for skadens indtræden. Hvis skadelidte på tidspunktet
for skadens indtræden ikke havde bopæl i Danmark, vil
udtalelsen skulle indhentes fra den politikreds, hvor skadelidte
efter det oplyste senest ses at have haft bopæl. Foreligger
der ikke oplysninger herom, vil udtalelsen skulle indhentes fra
Københavns Politi.
Det forudsættes, at politiet til brug for udtalelsen vil
foretage undersøgelser af de oplysninger og registre, der er
tilgængelige for politiet, herunder bl.a. ved opslag i
Kriminalregistret og Politiets Sagsstyringssystem. Det
forudsættes endvidere, at politiet i forbindelse med
udtalelsen vil indhente en udtalelse fra Politiets
Efterretningstjeneste (PET).
Det må forventes, at der vil kunne være oplysninger
og efterretninger i politiets og PET's systemer, som politiet og
PET ikke ønsker at videregive til Erstatningsnævnet
på grund af oplysningernes karakter eller af hensyn til
efterretningstjenestens virke m.v. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis PET's oplysninger stammer fra udenlandske
partnere eller kilder, idet sådanne oplysninger som
udgangspunkt ikke vil kunne fremlægges under behandlingen af
sagen.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet og PET i disse
situationer ikke vil være forpligtet til at lade
oplysningerne indgå i udtalelsen eller til at videregive dem
til Erstatningsnævnet. I disse tilfælde vil de
pågældende oplysninger således ikke indgå i
den udtalelse, som politiet skal afgive til
Erstatningsnævnet.
Såfremt PET ikke kan eller ikke ønsker at
videregive eventuelle oplysninger til politiet, vil PET
således tilkendegive over for politiet, at PET ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil - såfremt politiet heller ikke i sine
selvstændige undersøgelser er blevet bekendt med
relevante oplysninger om ansøgeren, eller ikke kan eller
ikke ønsker at videregive sådanne oplysninger til
Erstatningsnævnet - på den baggrund tilkendegive over
for Erstatningsnævnet, at politiet ikke kan bidrage med
oplysninger om skadelidte.
Politiet vil ligeledes tilkendegive, at politiet ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte, såfremt der - på
baggrund af de oplysninger, som politiet og PET ønsker at
lade indgå i vurderingen - ikke er rimelig grund til at
antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
Den foreslåede ordning vil kunne indebære, at en
erstatningssøgende kan opnå adgang til erstatning,
selvom politiet og PET er i besiddelse af oplysninger, som giver
rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Det vil
kunne være tilfældet i sager, hvor politiet og PET ikke
ønsker at lade disse oplysninger indgå i udtalelsen,
f.eks. af hensyn til efterretningstjenestens virke m.v.
Politiets udtalelse vil alene blive anvendt til brug for
Erstatningsnævnets afgørelse om erstatning og
godtgørelse efter den foreslåede ordning.
Politiets udtalelse vil ikke udgøre en afgørelse i
forvaltningslovens forstand, men vil indgå i sagsoplysningen
til brug for Erstatningsnævnets afgørelse.
Den, der ansøger om erstatning efter den foreslåede
ordning, vil have mulighed for at fremkomme med bemærkninger
til politiets udtalelse under Erstatningsnævnets eventuelle
partshøring af ansøgeren efter forvaltningslovens
regler herom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i stk. 2, at der
ved vurderingen efter § 1, stk. 5, i lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, kan lægges vægt på
handlemåder udvist før lovens ikrafttræden.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der i
sager om personskade, der forvoldes efter lovens
ikrafttræden, og som er omfattet af det forslåede
§ 1, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, vil
skulle foretages en vurdering af, om der er rimelig grund til at
antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j. Oplysninger om skadelidtes
handlemåde inden lovens ikrafttræden vil kunne
indgå i denne vurdering.
Med det foreslåede stk. 3
præciseres det, at § 1, stk. 4, i lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, ikke finder anvendelse for personskade, der
forvoldes ved handlinger begået før lovens
ikrafttræden. For sådanne personskader finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
ansøgninger om erstatning for personskade forvoldt ved
terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet
før lovens ikrafttræden vil skulle vurderes efter de
gældende regler i § 1, stk. 3, i lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller
delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område,
som også omfatter offererstatningsloven. Lovforslaget skal
derfor ikke gælde for Færøerne.
For Grønland gælder lov nr. 277 af 26. maj 1976 om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, som er sat i kraft
for Grønland ved kongelig anordning nr. 472 af 25. september
1984 med senere ændringer. Det foreslås derfor, at
lovforslaget ved kongelig anordning helt eller delvist skal kunne
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18. november
2014, som ændret senest ved § 35 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
--- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Erstatning kan i særlige tilfælde ydes for skader, der
forvoldes ved handlinger begået uden for den danske stat,
hvis skadelidte har bopæl i Danmark, har dansk
indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsentation.
Erstatning kan endvidere ydes, når sådanne handlinger
er begået mod skadelidte med bopæl i Danmark under
dennes erhvervsudøvelse uden for den danske stat. | | 1. I § 1, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »1. og 2. pkt. gælder ikke
for personskade, der forvoldes ved terror eller terrorlignende
handlinger begået uden for den danske stat, jf. stk.
4.« | | | 2. I § 1 indsættes som stk. 4-6: »Stk. 4.
Staten yder erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved terror eller terrorlignende handlinger begået
uden for den danske stat, hvis skadelidte er omfattet af
personkredsen i stk. 3, jf. dog stk. 5. Stk. 5. Er der
rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j, finder
stk. 4 ikke anvendelse. Stk. 6.
Erstatningsnævnet indhenter i forbindelse med
afgørelse om erstatning og godtgørelse efter stk. 4
en udtalelse fra politiet om, hvorvidt der er rimelig grund til at
antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en
handlemåde som nævnt i stk. 5.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|