Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. november 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SIU) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SIU) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget glæder sig over, at SF's tidligere forslag om
erstatning til terrorofre i udlandet nu bliver en realitet, hvorfor
SF bakker lovforslaget op.
Desværre mindes vi med jævne
mellemrum om terrortruslen. Senest i et angreb i Israel, der
kostede mindst 260 mennesker livet, og ugen efter blev en
skolelærer dræbt og flere uskyldige såret i det
nordlige Frankrig, og bare få dage senere gik en
radikaliseret mand amok med et automatvåben i Bruxelles, hvor
to svenskere blev dræbt.
SF mener, at terrortruslen er vedvarende,
og at vi derfor som samfund må tage de nødvendige
forholdsregler. Det betyder, at forebyggelse og efterforskning skal
øges, og at ofre og efterladte skal tilbydes ordentlig
hjælp.
Hidtil har ofre, der på ulykkelig vis
bliver ramt af terror i udlandet, været underlagt uklare og
hullede regler - regler, der slet ikke er gode nok. Dette
gælder bl.a. moren til den danske kvinde, som blev
dræbt ved et terrorangreb i Marokko i 2018.
Hun modtog efter et besværligt
forløb efterladtegodtgørelse, men måtte kigge
langt efter erstatning og kompensation fra de marokkanske
myndigheder. Hun blev oven i købet efter terrorhandlingen
udsat for grov chikane på Facebook i en grad, så hun
udviklede ptsd og ikke længere kunne gå på
arbejde.
SF mener, at kampen for erstatning og
retfærdighed ikke må blive et ekstra traume, ofrenes
skal slås med. Her skal vores lovgivning være på
plads.
Derfor er det godt, at vi nu giver
terrorofre bedre rettigheder, så de kan få erstatning
for den ubærlige hændelse, de har været udsat for
- også når det gælder angreb i udlandet.
SF gør opmærksom på, at
SF ud over dette lovforslag også samlede flertal for
beslutningsforslag nr. B 150 (folketingsåret 2021-22) om
bedre rettigheder for terrorofre i øvrigt, som blev vedtaget
i juni 2022. Gennemførelsen af dette beslutningsforslag
udestår, og det er beklageligt, al den stund terrortruslen er
skærpet. Beslutningsforslaget pålægger bl.a.
regeringen at undersøge, hvad det koster at sikre, at
terrorofre garanteres de rettigheder, som ofrene ville have efter
EU's direktiver om henholdsvis bekæmpelse af terrorisme og
rettigheder for ofre for kriminalitet. SF opfordrer til, at
forslaget gennemføres hurtigt, så ofrene er sikret den
bedst mulige hjælp, hvis det ubærlige skulle ske.
SF retter desuden en tak til Finn
Nørgaard Foreningen for dens vedholdende og
utrættelige fokus på den manglende hjælp,
terrorofrene har oplevet, og foreningens store og vigtige arbejde
med terrorofres rettigheder.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. juli 2023 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 246 folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn
(S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Ken Kristensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |