Fremsat den 8. februar 2024 af ældreministeren (Mette Kierkgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet
(Forlængelse af
velfærdsaftalerne på ældreområdet)
§ 1
I lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet, jf. lov nr. 879 af 12. maj 2021, som
ændret ved lov nr. 749 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1 og §
14, stk. 1, ændres »30. september 2024«
til: »1. juli 2025«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
gennemføre den mest omfattende frisættelse af den
offentlige sektor i velfærdssamfundets historie og
grundlæggende forandre den måde, velfærden i dag
styres, dokumenteres, kontrolleres og leveres på. På
ældreområdet vil regeringen fremlægge et forslag
til en ny ældrelov med få klare værdier, der
skaber bedre rammer for en alderdom med livsglæde og tid til
nærvær og omsorg.
Af Aftale om velfærdsaftaler på
ældreområdet, der blev indgået af den
daværende regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Frie Grønne og
Alternativet den 17. december 2020, fremgår det, at der
på ældreområdet skal indgås
velfærdsaftaler med Langeland Kommune, Middelfart Kommune og
Viborg Kommune med henblik på at skabe øget kvalitet
og plads til faglighed i velfærden. Det fremgår
endvidere, at de tre kommuner i videst muligt omfang skal gives
mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i en
treårig forsøgsperiode. Det fremgår endvidere,
at ambitionen er, at erfaringerne med velfærdsaftaler kan
anvendes som inspiration i arbejdet med at tegne stregerne for
fremtidens velfærdssamfund på ældreområdet.
Formålet med velfærdsaftalerne på
ældreområdet er således at skabe øget
kvalitet, nærhed og faglighed i den hjælp, som borgerne
modtager, samt at skabe rum for i højere grad at tilgodese
den enkelte ældres individuelle behov. Ordningen
udløber den 30. september 2024, såfremt loven ikke
ændres.
Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet,
jf. lov nr. 879 af 12. maj 2021, som ændret ved § 1 i
lov nr. 749 af 13. juni 2023 (herefter velfærdsaftaleloven),
udmønter Aftale om velfærdsaftaler på
ældreområdet og giver således hjemmel til de
velfærdsaftaler, den tidligere regering har indgået med
Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner.
Velfærdsaftalerne understøtter regeringens
ambitioner om en omfattende frisættelse af den offentlige
sektor herunder på ældreområdet.
Velfærdsaftaler er en tillidsbaseret vej til at udvikle
velfærden i den offentlige sektor. En velfærdsaftale
indgås mellem kommunen og regeringen, og indebærer, at
kommunen, tilbud, ledere og medarbejdere frisættes fra
lovgivning mod, at kommunen også frisætter sig fra
lokal regulering.
Med dette lovforslag foreslås, at der gives hjemmel til,
at velfærdsaftalerne med Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune kan fortsætte frem til og med den
30. juni 2025.
Formålet med denne ændring er at sikre stabilitet og
forudsigelighed for Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner, mens
der arbejdes med regeringens ambition om at frisætte den
offentlige sektor, herunder på ældreområdet, jf.
regeringsgrundlaget "Ansvar for Danmark".
2. Forlængelse af velfærdsaftalerne på
ældreområdet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at
formålet med loven er frem til den 30. september 2024 at
frisætte udvalgte kommuners og tilbud i disse kommuners
varetagelse af ældreområdet med henblik på at
udvikle velfærden på området og skabe
større handlerum for medarbejderne og lederne for at
øge kvaliteten, fagligheden, omsorgen og
nærværet i velfærden til gavn for borgeren.
Det fremgår af velfærdsaftalelovens § 14, stk.
1, at loven ophæves den 30. september 2024.
Det følger af bemærkningerne til § 14, jf.
Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 198 som fremsat, at
kommunen efter udløbet af forsøgsperioden er
forpligtet til på ny at indrette sin forvaltning i
overensstemmelse med de regler, der gælder for landets
øvrige kommuner.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Velfærdsaftaleloven har til formål at frisætte
udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
ældreområdet med henblik på at udvikle
velfærden på området og skabe større
handlerum for medarbejderne og lederne for at øge
kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i
velfærden til gavn for borgerne.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil tage
initiativ til en grundlæggende frisættelse af
velfærdssamfundet herunder på ældreområdet.
Det fremgår endvidere, at regeringen vil fremlægge
forslag til en ny ældrelov med få klare værdier,
der skaber bedre rammer for en alderdom med livsglæde og tid
til nærvær og omsorg, frem for skemaer og minuttyranni.
Det er endnu ikke afklaret, hvornår et forslag til en
ældrelov vil træde i kraft.
Efter den gældende velfærdsaftalelov skal Langeland,
Middelfart og Viborg Kommuner ved velfærdsaftalelovens
udløb igen administrere på ældreområdet
efter lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089
af 16. august 2023 (herefter serviceloven). Regeringen har en
ambition om at præsentere forslag til en ny ældrelov
gældende for alle kommuner. For at undgå at Langeland,
Middelfart og Viborg Kommuner inden for en kortere periode skal
overgå først fra velfærdsaftaleloven til
serviceloven og derefter fra serviceloven til en ny ældrelov,
og for at understøtte regeringens ambition om en frisat
ældrepleje, finder ministeriet det hensigtsmæssigt
foreløbigt at forlænge velfærdsaftaleloven frem
til og med den 30. juni 2025, således at Langeland,
Middelfart og Viborg Kommuner kan fortsætte arbejdet med at
skabe øget kvalitet og plads til faglighed i
velfærden.
Midtvejsevalueringen af velfærdsaftalerne fra 2023
foretaget af VIVE viser, at velfærdsaftalerne har skabt stort
engagement blandt medarbejderne, og at der er igangsat mange lokale
forsøg. På ældreområdet har kommunerne
særligt haft fokus på en anden form for intern
organisering og styring på ældreområdet samt
afprøvning af nye indsatser for borgerne.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at gyldigheden for velfærdsaftaleloven
forlænges, således at loven vil gælde frem til og
med den 30. juni 2025.
Den foreslåede ændring af velfærdsaftalelovens
§ 1 vil medføre, at Langeland, Middelfart og Viborg
Kommuner ikke vil være forpligtede til at indrette deres
forvaltning, herunder tilbuds varetagelse af
ældreområdet, i overensstemmelse med serviceloven efter
den 30. september 2024, men fortsat vil kunne forvalte efter
velfærdsaftaleloven.
Den foreslåede ændring vil skulle understøtte
regeringens ambition om at frisætte ældreområdet
og understøtte den frisættelse, der allerede er
igangsat med velfærdsaftalerne i Langeland, Middelfart og
Viborg Kommuner.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for de Kommuner,
der er indgået velfærdsaftaler med, beror på, i
hvilket omfang de udvalgte kommuner gør brug af
lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet.
Idet velfærdsaftaleloven bl.a. har til formål at
skabe hjemmel til, at udvalgte kommuner sættes fri af
statslig regulering med henblik på at skabe øget
kvalitet og plads til faglighed i velfærden på
ældreområdet, antages dette lovforslag ikke i
væsentligt omfang at ville indebære negative
konsekvenser for de udvalgte kommuner. Eventuelle omkostninger som
følge af forlængelse af muligheden for at fravige
lovgivning på ældreområdet vil skulle afholdes af
den enkelte kommune. Kommunens eventuelle besparelser vil ligeledes
tilfalde kommunen selv.
Lovforslagets implementeringskonsekvenser for de udvalgte
kommuner beror ligeledes på, i hvilket omfang de udvalgte
kommuner vil gøre brug af velfærdsaftalelovens
mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for
de pågældende kommuner omfattet af
velfærdsaftaleloven, idet lovforslaget vil forlænge den
periode, hvor kommunerne er frisat fra statslig regulering på
ældreområdet.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
digitaliseringsrelaterede konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de
kommuner, der er indgået velfærdsaftale med, beror
på, i hvilket omfang de udvalgte kommuner vil gøre
brug af lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for
borgerne i de omfattede kommuner, idet det grundlæggende
mål med velfærdsaftalerne er at give kommunen, tilbud,
ledere og medarbejdere mulighed for at kunne gentænke
tilrettelæggelsen af indsatserne og med udgangspunkt i lokale
ønsker og behov samt medarbejdernes faglighed at skabe de
bedst mulige tilbud til gavn for kommunens borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november
2023 til den 18. december 2023 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks
Almene Boliger, Børne- og Undervisningsministeriet, Center
for Sund Aldring - KU, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler & Danske
SOSU-skolerne - Bestyrelserne, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De sammenvirkende Menighedsplejere,
DemensKoordinatorer i Danmark, Det Centrale Handicapråd,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, EGV,
Ergoterapeutforeningen, Erhvervsministeriet, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Finansministeriet,
FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), HK Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost &
Ernæringsforbundet, Langeland Kommune, LO's Faglige Seniorer,
Lægeforeningen, Middelfart Kommune, National Videnscenter for
Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage
ældre, Selveje Danmark, Socialpædagogernes
Landsforbundet, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg),
Sundhedsstyrelsen, Viborg Kommune, VIVE og Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler med. Lovforslagets konsekvenser afhænger
af, hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre brug af
velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige lovgivning
på ældreområdet. Eventuelle mindreudgifter
tilfalder kommunen. | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler med. Lovforslagets konsekvenser afhænger
af, hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre brug af
velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige lovgivning
på ældreområdet. Eventuelle merudgifter afholdes
af kommunen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler med. Lovforslagets konsekvenser afhænger
af, hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre brug af
velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige lovgivning
på ældreområdet. | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
kommuner, der er indgået velfærdsaftaler med. Lovforslagets konsekvenser afhænger
af, hvorvidt de omfattede kommuner vil gøre brug af
velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige lovgivning
på ældreområdet. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Afhænger af, hvorvidt de kommuner,
der er indgået velfærdsaftaler med, vil gøre
brug af velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige
lovgivning på ældreområdet. | Afhænger af, hvorvidt de kommuner,
der er indgået velfærdsaftaler med, vil gøre
brug af velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige
lovgivning på ældreområdet. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger
til lovforslagets enkelte bestemmelser | |
|
Til §
1
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at
formålet med loven er frem til den 30. september 2024 at
frisætte udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
ældreområdet med henblik på at udvikle
velfærden på området og skabe større
handlerum for medarbejderne og lederne for at øge
kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren.
Det fremgår også af § 14, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven, at loven ophæves den 30. september
2024.
Det foreslås at ændre »30. september
2024« i § 1 og § 14, stk. 1, til » 30. juni
2025«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner kan fortsætte deres
forvaltning, herunder tilbuds varetagelse af
ældreområdet efter velfærdsaftaleloven til og med
den 30. juni 2025, og at loven ophæves den 1. juli 2025.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2024.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om velfærdsaftaler på
ældreområdet, jf. lov nr. 879 af 12. maj 2021, som
ændret ved lov nr. 749 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring: | | | | § 1.
Formålet med denne lov er frem til den 30. september 2024 at
frisætte udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
ældreområdet med henblik på at udvikle
velfærden på området og skabe større
handlerum for medarbejderne og lederne for at øge
kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i
velfærden til gavn for borgeren. | | 1. I § 1 og § 14,
stk. 1, ændres »30. september 2024« til:
»1. juli 2025«. | | | | § 14. Loven
ophæves den 30. september 2024. | | | Stk. 2.
--- | | |
|