L 108 Forslag til lov om socialt frikort.

Af: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-02-2024

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

20231_l108_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

Social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om socialt frikort

(Lovforslag nr. L 108)

Lovforslaget udmønter den del af aftalen om finanslo‍ven for 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige som vedrører permanentgørelsen af det sociale frikort fra 2025 og frem.

Lovforslaget har til formål at gøre den nuværende forsøgsordning med et socialt frikort permanent fra 2025 og frem. Med lovforslaget kan socialt udsatte borgere også få gavn af ordningen efter 2024. Det er med til at understøtte borgernes muligheder for at deltage i og bidrage til samfundets arbejdsfællesskab, og dermed opnå øget trivsel og værdi i hverdagen.

Med lovforslaget videreføres ordningen med det socia‍le frikort næsten uændret. Lovforslaget indeholder mindre præciseringer og justeringer i forhold til forsøgsordningen, som har til formål at afklare eventuel tvivl om brug og administration af ordningen.

Ordningen med et socialt frikort er en social indsats, der giver de mest udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at blive en del af arbejdsmarkedet på særligt fleksible vilkår. Med frikortet får de mest udsatte borgere mulighed for at optjene løn på op til 41.280 kr. årligt (2024-pl) uden, at de skal betale skat af lønnen, ligesom lønnen ikke medfø‍rer et fradrag i eventuelle offentlige ydelser.

Siden forsøgsperiodens start i 2019 er over 11.000 personer blevet visiteret til ordningen, og omkring 5.000 har haft én eller flere ansættelser, hvor frikortet er anvendt. Erfaringer fra forsøgsperioden viser, at det sociale frikort giver øget trivsel og livskvalitet for de borgere, der anvender ordningen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.