Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 21. maj 2024
Forslag
til
Lov om socialt frikort
Definition
§ 1.
Ved et socialt frikort forstås en mulighed for, at
borgeren kan tjene op til 41.280 kr. (2024-niveau) skattefrit
pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde
for virksomheder med dansk cvr-nummer, offentlige myndigheder m.v.,
uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Udstedelse og virkning af sociale
frikort
§ 2.
Kommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune træffer
på baggrund af en ansøgning fra en borger
afgørelse om udstedelse af et socialt frikort.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen udsteder et socialt frikort til borgere med
særlige sociale problemer, som
1) opfylder
betingelserne for at modtage hjælp eller støtte efter
afsnit V i lov om social service,
2) hverken har
været under ordinær SU-berettiget uddannelse eller har
haft en skattepligtig arbejdsindkomst på over 10.320 kr.
(2024-niveau) inden for det seneste år og
3) opfylder
opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik.
Kontrol af sociale frikort
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal mindst en gang hvert andet
kalenderår kontrollere, om borgere med et socialt
frikort, som kommunen er handlekommune for, fortsat opfylder
betingelserne for at få udstedt et socialt frikort, jf.
§ 2, stk. 2. Kommunalbestyrelsen er dog ikke forpligtet til at
foretage kontrollen efter 1. pkt. i det kalenderår, hvor det
sociale frikort er udstedt.
Stk. 2. Opfylder
en borger ikke længere betingelserne, jf. § 2, stk. 2,
skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at
deaktivere borgerens sociale frikort. Afgørelse om
deaktivering har virkning fra afgørelsestidspunktet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere
fra betingelsen vedrørende skattepligtig indkomst, jf. stk.
2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2, nr. 2, hvis borgeren kan fremvise
dokumentation for, at vedkommende har indgået aftale med en
arbejdsgiver om at anvende sit sociale frikort i forbindelse med en
ansættelse og arbejdsgiveren efterfølgende har
indberettet lønindtægten til indkomstregisteret
(eIndkomst).
Egenbetaling og øvrig
støtte
§ 4.
Indtægt på baggrund af et socialt frikort indgår
ikke i beregningen af borgerens betaling, jf. §§ 163 og
163 a i lov om social service, for botilbud efter kapitel 20 i lov
om social service og udslusningsboliger efter lov om almene boliger
m.v. eller i beregningen af borgerens betaling, jf. § 188 i
barnets lov, for døgnophold og udslusningsophold efter
kapitel 13 i barnets lov.
Stk. 2. Et
socialt frikort erstatter ikke øvrig støtte og tilbud
til borgeren, som kommunalbestyrelsen er forpligtet til at yde
efter lovgivningen.
Optjening af ret til betalt ferie ved indtægt
med et socialt frikort
§ 5.
Lov om ferie finder ikke anvendelse for indtægt med et
socialt frikort, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 2. En
borger, der har fået udstedt et socialt frikort, optjener
2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse. Ved
ansættelse i kortere tid end 1 måned sker optjeningen
forholdsmæssigt med 0,07 dages betalt ferie for hver dags
ansættelse, dog højst 2,08 dage. Ferien kan afholdes,
når den er optjent (samtidighedsferie).
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal med et rimeligt varsel meddele borgeren,
hvornår ferien skal holdes. Der skal i videst muligt omfang
tages hensyn til borgerens ønske.
Stk. 4.
Feriebetaling udgør 12,5 pct. af den optjente løn.
Ved ansættelsesforholdets ophør udbetales
feriebetalingen for ikke afholdt ferie direkte til borgeren.
Feriebetalingen indgår i opgørelsen af borgerens
maksimale indtægt, jf. § 1, på baggrund af et
socialt frikort.
Stk. 5. §
6, stk. 2 og 3, og §§ 12-14 i lov om ferie finder
anvendelse for borgeren.
Stk. 6. §
46, stk. 1, 1. pkt., og stk. 4, i lov om ferie finder anvendelse
for borgerens arbejdsgiver.
Stk. 7.
Overskrider borgeren den maksimale indtægt i § 1,
vil feriedage, der er optjent fra det tidspunkt, hvor
overskridelsen sker, og feriebetalingen herfor ikke længere
være omfattet af stk. 1-6. Optjening, betaling og afholdelse
vil derefter ske efter den til enhver tid gældende lov om
ferie.
Indberetning af indtægt og
it-understøttelse af ordningen
§ 6.
Som betingelse for at en indtægt er omfattet af et socialt
frikort og dermed af reglerne i denne lov, skal arbejdsgiveren
indberette oplysninger om ansættelsen, herunder oplysninger
om indtægten m.v., til den fælleskommunale
it-løsning, der skal understøtte ordningen.
It-løsningen etableres, drives, vedligeholdes og
videreudvikles af et af KL 100 pct. ejet aktieselskab
(selskabet).
Stk. 2.
Formålene med it-løsningen, jf. stk. 1, er
følgende:
1) At give
kommunen mulighed for at oprette, deaktivere og genaktivere sociale
frikort.
2) At give
arbejdsgiveren mulighed for at registrere oplysninger om
ansættelsesperioder og lønindtægter for
medarbejdere med et socialt frikort.
3) At give
arbejdsgiveren mulighed for at se oplysninger, herunder
ansættelsesperioder og lønindtægter, for
samtlige af arbejdsgiverens nuværende og tidligere
medarbejdere med et socialt frikort.
4) At give
borgeren mulighed for at se oplysninger om sine nuværende og
tidligere ansættelser, herunder lønindtægter,
opnået med brug af et socialt frikort.
5) At give
kommunen, arbejdsgiveren og borgeren mulighed for at se borgerens
saldo på det sociale frikort.
6) At give
kommunen adgang til oplysninger, herunder ansættelsesperioder
og lønindtægter, for samtlige af de borgere med et
socialt frikort, som kommunen er handlekommune for, og at give
kommunen mulighed for at overgive de nævnte oplysninger til
borgerens nye handlekommune i tilfælde, hvor
handlekommuneforpligtelsen skifter.
7) At give
kommunen, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og
Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til personoplysninger om
brugen af sociale frikort, herunder kommunefordelte oplysninger om
visitationer, deaktiveringer, genaktiveringer og
ansættelsesperioder m.v.
8) At give
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og
Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til efter anmodning
vederlagsfrit at få udtræk med personoplysninger fra
it-løsningen.
Stk. 3. Social-
og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om
følgende i forbindelse med:
1) Udbud,
etablering og vedligeholdelse.
2) Krav til
it-løsningen.
3) Kommunens
forpligtelser.
4)
Arbejdsgiverens forpligtelser.
5) Selskabets
forpligtelser.
6)
Finansiering.
7) Tilsyn med
selskabet samt regnskab og revision.
Klage til Ankestyrelsen
§ 7.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov kan
påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Regulering
§ 8.
Beløbene i § 1 og § 2, stk. 2, nr. 2, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første
gang den 1. januar 2025. De beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Borgere,
der den 31. december 2024 har et socialt frikort efter lov om
forsøg med et socialt frikort, får videreført
deres sociale frikort, så dette kan anvendes i 2025 og frem.
Deaktiverede sociale frikort videreføres, jf. 1. pkt., dog
som deaktiverede. Videreførte sociale frikort efter 1. og 2.
pkt. er fra den 1. januar 2025 omfattet af denne lov.
Ændring i anden lovgivning
§ 10. I
ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar
2023, som ændret bl.a. ved § 39 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023 og senest ved § 13 i lov nr. 328 af 9. april 2024,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 7, nr. 32, udgår
»forsøg med et«.
Territorialbestemmelse
§
11. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.