Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 2. maj 2024
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er i høj grad tilhængere af
permanentgørelsen af det sociale frikort. Det sociale
frikort er med til at skabe stabilitet, værdighed og
selvværd for de mennesker, som ellers har haft og har det
allersværest i livet. Partiet bemærker, at lovforslaget
oprindelig lagde op til, at kommunerne fortsat hvert år skal
kontrollere, at borgeren fortsat har ret til det sociale frikort,
men ligesom mange sociale organisationer og KL finder partiet, at
det er uforholdsmæssig meget kontrol. Partiet er bekymret for
tilliden og relationen mellem borgeren og sagsbehandleren, og for,
at der skabes unødigt bureaukrati i kommunerne, som samtidig
skal spare på administrationsomkostningerne. Mange sociale
organisationer har i den forbindelse gjort opmærksom
på, at der er et meget lille udbytte ved at gennemføre
en kontrol hvert år. Partiet har derfor i udvalgsbehandlingen
anmodet social- og boligministeren om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som skal sikre, at der kun foretages kontrol
hvert andet år, med henblik på at styrke tilliden
mellem parterne og mindske bureaukratiet i ordningen. Partiet
konstaterer, at ministeren i svaret (L 108 - spørgsmål
1) udtrykker støtte til forslaget. Partiet er derfor positiv
over for, at ministeren efterfølgende har fremsat
ændringsforslaget i denne betænkning. Partiet
konstaterer endvidere, at ændringsforslaget medfører
et mindre finansieringsbehov på 0,5 mio. kr. varigt, som
findes ved omprioritering af midler fra § 15.11.79.50.
Udvidelse af varslingsbestemmelser, og at øvrige
ændringsforslag fra ministeren fordrer et varigt
finansieringsbehov på 1,5 mio. kr., som ligeledes
foreslås finansieret ved omprioritering af midler fra §
15.11.79.50. Partiet støtter finansieringen, men opfordrer
til, at ministeren er opmærksom på, om konto §
15.11.79.50. har tilstrækkelige midler. Partiet konstaterer
endvidere, at der med ændringsforslag nr. 7 lægges op
til, at social- og boligministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse om
udbud, etablering og vedligeholdelse af it-løsningen, krav
til it-løsningen, forpligtelser for kommunen, arbejdsgiveren
og selskabet i relation til it-løsningen, herunder
også om dataansvar og selskabets eventuelle misligholdelse af
sine forpligtelser, finansiering af it-løsningen og tilsyn
med selskabet, regnskab og revision af it-løsningen. Partiet
forstår bestemmelsen således, at der ikke er tale om
fastsættelse af regler om yderligere kontrol af borgeren.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»pr.« til: »hvert andet«.
[Ændring af tidsintervallet
for kommunalbestyrelsens kontrol af sociale frikort]
2) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere
fra betingelsen vedrørende skattepligtig indkomst, jf. stk.
2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2, nr. 2, hvis borgeren kan fremvise
dokumentation for, at vedkommende har indgået aftale med en
arbejdsgiver om at anvende sit sociale frikort i forbindelse med en
ansættelse og arbejdsgiveren efterfølgende har
indberettet lønindtægten til indkomstregisteret
(eIndkomst).«
[Dispensation ved kontrol af
sociale frikort i relation til visse situationer med skattepligtig
indkomst]
Til § 5
3) I
stk. 5 udgår »Borgeren er
omfattet af«, og efter »ferie« indsættes:
»finder anvendelse for borgeren«.
[Lovteknisk og sproglig
ændring]
4) I
stk. 6 udgår »Borgerens
arbejdsgiver er omfattet af«, og efter »ferie«
indsættes: »finder anvendelse for borgerens
arbejdsgiver«.
[Lovteknisk og sproglig
ændring]
Til § 6
5) I
overskriften før paragraffen
indsættes efter »indtægt«: »og
it-understøttelse af ordningen«.
[Konsekvensændring af
overskriften]
6)
Efter »den« indsættes:
»fælleskommunale«, og som 2.
pkt. indsættes:
»It-løsningen etableres, drives,
vedligeholdes og videreudvikles af et af KL 100 pct. ejet
aktieselskab (selskabet).«
[Præcisering af, hvem der
skal etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle den
it-løsning, der skal understøtte ordningen]
7) Som
stk. 2 og 3
indsættes:
»Stk. 2.
Formålene med it-løsningen, jf. stk. 1, er
følgende:
1) At give
kommunen mulighed for at oprette, deaktivere og genaktivere sociale
frikort.
2) At give
arbejdsgiveren mulighed for at registrere oplysninger om
ansættelsesperioder og lønindtægter for
medarbejdere med et socialt frikort.
3) At give
arbejdsgiveren mulighed for at se oplysninger, herunder
ansættelsesperioder og lønindtægter, for
samtlige af arbejdsgiverens nuværende og tidligere
medarbejdere med et socialt frikort.
4) At give
borgeren mulighed for at se oplysninger om sine nuværende og
tidligere ansættelser, herunder lønindtægter,
opnået med brug af et socialt frikort.
5) At give
kommunen, arbejdsgiveren og borgeren mulighed for at se borgerens
saldo på det sociale frikort.
6) At give
kommunen adgang til oplysninger, herunder ansættelsesperioder
og lønindtægter, for samtlige af de borgere med et
socialt frikort, som kommunen er handlekommune for, og at give
kommunen mulighed for at overgive de nævnte oplysninger til
borgerens nye handlekommune i tilfælde, hvor
handlekommuneforpligtelsen skifter.
7) At give
kommunen, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og
Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til personoplysninger om
brugen af sociale frikort, herunder kommunefordelte oplysninger om
visitationer, deaktiveringer, genaktiveringer og
ansættelsesperioder m.v.
8) At give
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og
Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til efter anmodning
vederlagsfrit at få udtræk med personoplysninger fra
it-løsningen.
Stk. 3. Social-
og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om
følgende i forbindelse med:
1) Udbud,
etablering og vedligeholdelse.
2) Krav til
it-løsningen.
3) Kommunens
forpligtelser.
4)
Arbejdsgiverens forpligtelser.
5) Selskabets
forpligtelser.
6)
Finansiering.
7) Tilsyn med
selskabet samt regnskab og revision.«
[Formålet med
it-løsningen og dens funktioner, og om social- og
boligministerens mulighed for at fastsætte nærmere
regler om it-løsningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
3, stk. 1, at kommunalbestyrelsen mindst en gang pr.
kalenderår skal kontrollere, om borgere med et socialt
frikort, som kommunen er handlekommune for, fortsat opfylder
betingelserne for at få udstedt et socialt frikort, jf.
§ 2, stk. 2. Kommunalbestyrelsen er dog ikke forpligtet til at
foretage kontrollen efter 1. pkt. i det kalenderår, hvor det
sociale frikort er udstedt.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at hyppigheden af den kontrol, som kommunerne skal foretage
af, om borgere med et socialt frikort fortsat lever op til
betingelserne for ordningen, ændres fra hvert til hvert andet
kalenderår.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
3, stk. 1, at kommunalbestyrelsen mindst en gang pr.
kalenderår skal kontrollere, om borgere med et socialt
frikort, som kommunen er handlekommune for, fortsat opfylder
betingelserne for at få udstedt et socialt frikort, jf.
§ 2, stk. 2. Kommunalbestyrelsen er dog ikke forpligtet til at
foretage kontrollen efter 1. pkt. i det kalenderår, hvor det
sociale frikort er udstedt.
Det følger af lovforslagets §
3, stk. 2, at opfylder en borger ikke længere betingelserne,
jf. § 2, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om at deaktivere borgerens sociale frikort.
Afgørelse om deaktivering har virkning fra
afgørelsestidspunktet.
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 2, nr. 2, at det er en betingelse for udstedelse af et
socialt frikort, at borgeren hverken har været under
ordinær su-berettiget uddannelse eller har haft en
skattepligtig arbejdsindkomst på over 10.320 kr.
(2024-niveau) inden for det seneste år.
Med det foreslåede stk. 3
foreslås det, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan dispensere fra betingelsen vedrørende
skattepligtig indkomst, jf. stk. 2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2,
nr. 2, hvis borgeren kan fremvise dokumentation for, at vedkommende
har indgået aftale med en arbejdsgiver om at anvende sit
sociale frikort i forbindelse med en ansættelse og
arbejdsgiveren efterfølgende har indberettet
lønindtægten til indkomstregisteret (eIndkomst).
Ændringsforslaget foreslås, som
følge af at Social-, Bolig- og Ældreministeriet er
blevet bekendt med tilfælde, hvor borgere har fået
deaktiveret deres sociale frikort, fordi deres arbejdsgivere har
indberettet deres indtægt til eIndkomst, idet arbejdsgiverne
- på trods af aftale herom - ikke ønskede at
indberette indtægten til it-løsningen på
socialtfrikort.dk. Som følge heraf har borgerns sociale
frikort ikke været anvendt som forventet i forbindelse med
indtægten. For nogles vedkommende betyder det, at de har
tjent mere end indtægtsgrænsen i § 2, stk. 2, nr.
2, i lov om forsøg med et socialt frikort og derfor har
fået deaktiveret deres sociale frikort i forbindelse med
kommunernes kontrol. For at undgå, at flere borgere på
denne måde får deaktiveret deres sociale frikort
på grund af arbejdsgiverens praksis, finder Social-, Bolig-
og Ældreministeriet det nødvendigt at give kommunerne
mulighed for i særlige tilfælde i forbindelse med
kontrol at dispensere fra betingelsen vedrørende
skattepligtig indkomst, jf. lovforslagets foreslåede §
3, stk. 2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2, nr. 2.
Forslaget vil medføre, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med kontrollen af borgere med et
socialt frikort i særlige tilfælde vil kunne give
dispensation, hvis borgeren kan fremvise dokumentation for, at
vedkommende har indgået aftale med en arbejdsgiver om at
anvende sit sociale frikort i forbindelse med en ansættelse
og arbejdsgiveren efterfølgende har indberettet
lønindtægten til indkomstregisteret (eIndkomst).
Særlige tilfælde vil med
forslaget skulle defineres som tilfælde, hvor borgeren
overstiger indtægtsgrænsen i § 2, stk. 3, på
10.320 kr. (2024-niveau) inden for det seneste år forud for
kontrollen og dette skyldes, at arbejdsgiveren har indberettet
indtægten til indkomstregisteret (eIndkomst), og hvor
borgeren kan fremvise dokumentation for, at vedkommende og dennes
arbejdsgiver ved ansættelsen har indgået en aftale om,
at borgeren kan anvende sit sociale frikort.
Forslaget vil ikke medføre, at
borgerens arbejdsgiver vil skulle ændre
lønindberetningen til eIndkomst eller til den
it-løsning, der skal understøtte ordningen, i
tilfælde, hvor der gives dispensation. Borgeren vil dermed
fortsat have betalt skat af sin indkomst og eventuelt fået
modregnet denne i sine offentlige ydelser. Forslaget vil alene
medføre, at borgeren ikke vil få deaktiveret sit
sociale frikort i tilfælde, hvor der gives dispensation.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 1, at lov om ferie ikke finder anvendelse for indtægt
med et socialt frikort, jf. dog stk. 5 og 6. Det følger af
lovforslagets § 5, stk. 5, at borgeren er omfattet af §
6, stk. 2 og 3, og §§ 12-14 i lov om ferie.
Det foreslås, at formuleringen i det
foreslåede § 5, stk. 5, ændres, hvorefter
»Borgeren er omfattet af« udgår, og »finder
anvendelse for borgeren« indsættes efter
»ferie«.
Ændringsforslaget er alene en
sproglig og lovteknisk korrektion, som ensretter stk. 5 med den
formulering, der anvendes i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 1, at lov om ferie ikke finder anvendelse for indtægt
med et socialt frikort, jf. dog stk. 5 og 6. Det følger af
lovforslagets § 5, stk. 6, at borgerens arbejdsgiver er
omfattet af § 46, stk. 1, 1. pkt., og stk. 4, i lov om
ferie.
Det foreslås, at formuleringen i det
foreslåede § 5, stk. 6, ændres, hvorefter
»Borgerens arbejdsgiver er omfattet af« udgår, og
»finder anvendelse for borgerens arbejdsgiver«
indsættes efter »ferie«.
Ændringsforslaget er alene en
sproglig og lovteknisk korrektion, som ensretter stk. 6 med den
formulering, der anvendes i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslaget, at
overskriften til § 6 er »Indberetning af
indtægt«.
Det foreslås, at overskriften
ændres, sådan at der efter »indtægt«
indsættes: »og it-understøttelse af
ordningen«.
Som det fremgår af
ændringsforslag nr. 5 og 6, foreslås der i lovforslaget
indsat bestemmelser om, dels hvem der skal etablere, drive,
vedligeholde og videreudvikle den it-løsning, der skal
understøtte ordningen, dels hvad formålet med
it-løsningen og dens funktioner er. Det foreslås i
forlængelse heraf, at overskriften til § 6
konsekvensændres, således at overskriften afspejler
dette.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
6, at arbejdsgiveren, som betingelse for at en indtægt er
omfattet af et socialt frikort og dermed af reglerne i denne lov,
skal indberette oplysninger om ansættelsen, herunder
oplysninger om indtægten m.v., til den it-løsning, der
skal understøtte ordningen.
Det foreslås, at der i stk. 1 efter
»den« indsættes
»fælleskommunale«.
Det foreslås desuden, at der som 2.
pkt. indsættes: »It-løsningen etableres, drives,
vedligeholdes og videreudvikles af et af KL 100 pct. ejet
aktieselskab (selskabet).«
Med ændringsforslaget
præciseres det, at et af KL 100 pct. ejet aktieselskab vil
være forpligtet til at etablere, drive, vedligeholde og
videreudvikle den fælleskommunale it-løsning, der skal
understøtte ordningen.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets §
6, at arbejdsgiveren, som betingelse for at en indtægt er
omfattet af et socialt frikort og dermed af reglerne i denne lov,
skal indberette oplysninger om ansættelsen, herunder
oplysninger om indtægten m.v., til den it-løsning, der
skal understøtte ordningen.
Det foreslås, at formålene med
it-løsningen, der skal understøtte ordningen,
fastsættes i loven.
Forslaget vil medføre, at
it-løsningen vil skulle have de samme formål, som den
it-løsning der understøtter forsøgsordningen
med det sociale frikort, og som findes på
www.socialtfrikort.dk.
Ændringsforslaget vil således
medføre, at it-løsningen vil have til formål at
give kommunen mulighed for at oprette, deaktivere og genaktivere
sociale frikort og give arbejdsgiveren mulighed for at registrere
oplysninger om ansættelsesperioder og
lønindtægter for medarbejdere med et socialt frikort.
It-løsningen vil også skulle give arbejdsgiveren
mulighed for at se oplysninger, herunder ansættelsesperioder
og lønindtægter, for samtlige af arbejdsgiverens
nuværende og tidligere ansættelser af borgere med et
socialt frikort. It-løsningen vil desuden skulle give
borgeren mulighed for at se oplysninger om sine nuværende og
tidligere ansættelser, herunder lønindtægter,
opnået med brug af et socialt frikort. Både kommunen,
arbejdsgiveren og borgeren vil skulle have mulighed for at se
borgerens saldo på det sociale frikort.
Ændringsforslaget vil derudover
medføre, at formålet med it-løsningen vil
være at give kommunen adgang til oplysninger, herunder
ansættelsesperioder og lønindtægter, for
samtlige af de borgere med et socialt frikort, som kommunen er
handlekommune for, og at give kommunen mulighed for at overgive de
nævnte oplysninger til borgerens nye handlekommune i
tilfælde, hvor handlekommuneforpligtelsen skifter.
Samtidig vil ændringsforslaget
medføre, at formålet med it-løsningen vil
være at give kommunen, Social-, Bolig- og
Ældreministeriet, Social- og Boligstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering adgang til personoplysninger om den samlede brug af
sociale frikort, herunder kommunefordelte oplysninger om
visitationer, deaktiveringer, genaktiveringer og
ansættelsesperioder m.v., og efter anmodning herom
vederlagsfrit at give Social-, Bolig- og Ældreministeriet,
Social- og Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til udtræk
med personoplysninger fra it-løsningen.
Med ændringsforslaget foreslås
det endelig, at social- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om udbud, etablering og vedligeholdelse af
it-løsningen, krav til it-løsningen, forpligtelser
for kommunen, arbejdsgiveren og selskabet i relation til
it-løsningen, herunder også om dataansvar og
selskabets eventuelle misligholdelse af sine forpligtelser,
finansiering af it-løsningen og tilsyn med selskabet,
regnskab og revision af it-løsningen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2024 og var til 1. behandling den 21. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 23. november 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 51. Den 7. februar 2024 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Kim Aas (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni
Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) fmd. Karin Liltorp (M) Marlene
Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd. Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |