Skriftlig fremsættelse (7. februar
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om kommuners
afståelse af vandselskaber (Styrkelse af økonomisk
tilsyn og takstkontrol m.v. i vandsektoren)
(Lovforslag nr. L 106)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af bl.a. vandsektorloven med henblik på at
implementere dele af den politiske aftale om justeret
økonomisk regulering af vandsektoren indgået d. 22.
november 2018 af den daværende regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti. Lovforslaget gennemfører aftalens punkt 6 om
stærkt økonomisk tilsyn med sektoren, bortset fra
punkt 6.4 om Forsyningssekretariatets udformning og implementering
af de tekniske regler på området.
Den danske vandsektor består af
naturlige monopoler. Det betyder, at vand- og spildevandsselskaber
ikke er udsat for konkurrence, og derfor er der behov for
økonomisk regulering til bl.a. at sikre effektivitet og
så lave priser som muligt. En forudsætning for en
velfungerende økonomisk regulering er et effektivt
økonomisk tilsyn.
Med lovforslaget styrkes det statslige
økonomiske tilsyn, således at der er redskaber til at
føre en effektiv administration og et effektivt tilsyn med
den økonomiske regulering af vandsektoren. Samtidig
ændres navnet på det økonomiske tilsyn,
Forsyningssekretariatet, til »Vandsektortilsynet«.
Lovforslaget sikrer klare rammer for tilsynet og styrker tilsynet
med og håndhævelse af regler om markedsmæssighed
i aftaler og tilknyttet virksomhed med henblik på at styrke
forbrugersikkerheden. Lovforslaget styrker dertil det
økonomiske tilsyns analysevirksomhed og monitorering af
sektoren med henblik på at bidrage til udviklingen af
reguleringen af sektoren og sikre, at reglerne virker efter
hensigten.
Lovforslaget indeholder også
ændringer i reguleringen af den kommunale kontrol af takster
og leveringsbetingelser. Baggrunden herfor er, at Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet i 2020 har gennemført en omfattende
kortlægning af praksis vedrørende den nuværende
kommunale godkendelse af vandselskabers bidrag og takster samt
regulativer og betalingsvedtægter. Kortlægningen viste,
at der er behov for at tydeliggøre og styrke
kommunalbestyrelsens nuværende opgaver vedrørende
vandselskabers fastsættelse af bidrag og takster samt
udstedelse af regulativer og betalingsvedtægter.
Derfor tydeliggøres og styrkes
reglerne om kommunernes kontrol af, at vandselskabers
opkrævning af takster og bidrag samt fastsættelse af
regulativer og betalingsvedtægter sker i overensstemmelse med
gældende lovgivning. Ændringerne skal sikre mere
klarhed om rammerne for og indholdet i de kommunale godkendelser,
og hvilke oplysninger der skal indgå heri. På den
måde sikres en mere ensartet og effektiv kontrol af takster
og bidrag, samt regulativer og betalingsvedtægter på
tværs af kommuner og over tid. De foreslåede
ændringer er bl.a. udformet med henblik på at
øge forbrugerbeskyttelsen, fremme ensartede
konkurrencevilkår for tilsluttede erhvervsvirksomheder samt
sikre forbrugernes interesse i gennemsigtighed. Forslagene er
desuden udformet, så de forventes at medføre en
række harmoniseringer med reguleringen på el- og
varmeforsyningsområderne, og kan på den måde
også bidrage til forenklinger for vandselskaberne, når
de f.eks. vil indgå i konkrete samarbejder med andre
forsyningsselskaber.
Desuden foreslås en forenkling ved at
indføre muligheden for anmeldelse af takster m.v. frem for
at sende til godkendelse. Der foreslås også en
udvidelse af vandselskabers klageadgang, så de fremadrettet
kan klage over kommunalbestyrelsens afgørelser
vedrørende ovennævnte til Energi-
klagenævnet.
Med lovforslaget er det derudover hensigten
at ændre den måde, som overholdelsen af
vandselskabernes indtægtsrammer og regnskabsmæssige
kontrolrammer (under ét betegnet økonomiske rammer)
kontrolleres på, så reglerne forenkles og kontrollen
bliver lettere at udføre, og så vandselskaberne
får en øget fleksibilitet, som er uafhængig af
regulerings- og kontrolperioder. Samtidig er det hensigten, at
selskaberne får mulighed for at opkræve takstmidler hos
forbrugerne for tillægsberettigede omkostninger allerede i
det år, hvor omkostningerne afholdes, hvilket vil bidrage til
at understøtte likviditeten i selskaberne.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.