L 106 Forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber.

(Styrkelse af økonomisk tilsyn og takstkontrol m.v. i vandsektoren).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-02-2024

Fremsættelse: 07-02-2024

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

20231_l106_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. februar 2024)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om kommuners afståelse af vandselskaber (Styrkelse af økonomisk tilsyn og takstkontrol m.v. i vandsektoren)

(Lovforslag nr. L 106)

Lovforslaget indeholder en række ændringer af bl.a. vandsektorloven med henblik på at implementere dele af den politiske aftale om justeret økonomisk regulering af vandsektoren indgået d. 22. november 2018 af den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Lovforslaget gennemfører aftalens punkt 6 om stærkt økonomisk tilsyn med sektoren, bortset fra punkt 6.4 om Forsyningssekretariatets udformning og implementering af de tekniske regler på området.

Den danske vandsektor består af naturlige monopoler. Det betyder, at vand- og spildevandsselskaber ikke er udsat for konkurrence, og derfor er der behov for økonomisk regulering til bl.a. at sikre effektivitet og så lave priser som muligt. En forudsætning for en velfungerende økonomisk regulering er et effektivt økonomisk tilsyn.

Med lovforslaget styrkes det statslige økonomiske tilsyn, således at der er redskaber til at føre en effektiv administration og et effektivt tilsyn med den økonomiske regulering af vandsektoren. Samtidig ændres navnet på det økonomiske tilsyn, Forsyningssekretariatet, til »Vandsektortilsynet«. Lovforslaget sikrer klare rammer for tilsynet og styrker tilsynet med og håndhævelse af regler om markedsmæssighed i aftaler og tilknyttet virksomhed med henblik på at styrke forbrugersikkerheden. Lovforslaget styrker dertil det økonomiske tilsyns analysevirksomhed og monitorering af sektoren med henblik på at bidrage til udviklingen af reguleringen af sektoren og sikre, at reglerne virker efter hensigten.

Lovforslaget indeholder også ændringer i reguleringen af den kommunale kontrol af takster og leveringsbetingelser. Baggrunden herfor er, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i 2020 har gennemført en omfattende kortlægning af praksis vedrørende den nuværende kommunale godkendelse af vandselskabers bidrag og takster samt regulativer og betalingsvedtægter. Kortlægningen viste, at der er behov for at tydeliggøre og styrke kommunalbestyrelsens nuværende opgaver vedrørende vandselskabers fastsættelse af bidrag og takster samt udstedelse af regulativer og betalingsvedtægter.

Derfor tydeliggøres og styrkes reglerne om kommunernes kontrol af, at vandselskabers opkrævning af takster og bidrag samt fastsættelse af regulativer og betalingsvedtægter sker i overensstemmelse med gældende lovgivning. Ændringerne skal sikre mere klarhed om rammerne for og indholdet i de kommunale godkendelser, og hvilke oplysninger der skal indgå heri. På den måde sikres en mere ensartet og effektiv kontrol af takster og bidrag, samt regulativer og betalingsvedtægter på tværs af kommuner og over tid. De foreslåede ændringer er bl.a. udformet med henblik på at øge forbrugerbeskyttelsen, fremme ensartede konkurrencevilkår for tilsluttede erhvervsvirksomheder samt sikre forbrugernes interesse i gennemsigtighed. Forslagene er desuden udformet, så de forventes at medføre en række harmoniseringer med reguleringen på el- og varmeforsyningsområderne, og kan på den måde også bidrage til forenklinger for vandselskaberne, når de f.eks. vil indgå i konkrete samarbejder med andre forsyningsselskaber.

Desuden foreslås en forenkling ved at indføre muligheden for anmeldelse af takster m.v. frem for at sende til godkendelse. Der foreslås også en udvidelse af vandselskabers klageadgang, så de fremadrettet kan klage over kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende ovennævnte til Energi- klagenævnet.

Med lovforslaget er det derudover hensigten at ændre den måde, som overholdelsen af vandselskabernes indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer (under ét betegnet økonomiske rammer) kontrolleres på, så reglerne forenkles og kontrollen bliver lettere at udføre, og så vandselskaberne får en øget fleksibilitet, som er uafhængig af regulerings- og kontrolperioder. Samtidig er det hensigten, at selskaberne får mulighed for at opkræve takstmidler hos forbrugerne for tillægsberettigede omkostninger allerede i det år, hvor omkostningerne afholdes, hvilket vil bidrage til at understøtte likviditeten i selskaberne.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.