Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. maj 2024
Forslag
til
Lov om ændring af vandsektorloven, lov om
vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om kommuners
afståelse af vandselskaber
(Styrkelse af økonomisk tilsyn og
takstkontrol m.v. i vandsektoren)
§ 1
I vandsektorloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1693 af 16. august 2021, som ændret ved § 1 i lov
nr. 132 af 16. februar 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Forsyningssekretariatet«
til: »Vandsektortilsynet«,
»Forsyningssekretariatets« ændres til:
»Vandsektortilsynets«, og
»Forsyningssekretariat« ændres til:
»Vandsektortilsynet«.
2. § 2,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Loven gælder for andre end vandselskaber, i det omfang det
fremgår af lovens bestemmelser.«
3. I
§ 2, stk. 5, ændres
»§ 4, stk. 4,« til: »§ 4, stk. 2 og
3,«, »§ 5, stk. 3,« ændres til:
»§ 5, stk. 2,«, efter »12 a-12 f«
indsættes: », 16«, og efter »kapitel«
indsættes: »7 a og«.
4. § 4,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
5. I
§ 4, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., ændres »om, hvilke oplysninger
vandselskaberne skal registrere og indberette efter stk. 1 og 3,
og« til: »kan ministeren fastsætte
regler«.
6. § 4,
stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
7. I
§ 5, stk. 1, ændres »,
jf. § 2, stk. 1« til: »omfattet af § 2, stk.
1, som ikke er undtaget efter § 3«.
8. I
§ 5, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Performancebenchmarkingen omfatter
forhold vedrørende miljø, sundhed, energi, klima og
forsyningssikkerhed.«
9. § 5,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
10. I
§ 5, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., udgår », hvilke oplysninger
vandselskaberne skal indberette efter stk. 2 og 3, og om« og
»samt om indberetningens form, herunder at indberetning skal
ske elektronisk, og om frister for indberetning«.
11. § 6,
stk. 1, affattes således:
»Vandsektortilsynet skal for vandselskaber
omfattet af § 2, stk. 1, med en årlig debiteret
vandmængde over 800.000 m3,
som ikke er undtaget efter § 3, fastsætte én
indtægtsramme for vandforsyningsaktiviteter og én
indtægtsramme for spildevandsforsyningsaktiviteter med
henblik på dækning af nødvendige og effektive
omkostninger. En indtægtsramme omfatter indtægter til
at dække både drifts- og
anlægsomkostninger.«
12. I
§ 6, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»En indtægtsramme
fastsættes endvidere efter reglerne i stk. 3-6 og efter
regler udstedt i medfør af § 8.«
13. I
§ 6, stk. 6, ændres
»et tillæg, jf. §§ 7 og 8« til:
»tillæg og fradrag«.
14. § 6,
stk. 7 og 8, ophæves.
15. § 6 a,
stk. 1, affattes således:
»Vandsektortilsynet skal for vandselskaber
omfattet af § 2, stk. 1, med en årlig debiteret
vandmængde på højst 800.000 m3, som ikke er undtaget efter
§§ 3 eller 3 a, fastsætte én
regnskabsmæssig kontrolramme for vandforsyningsaktiviteter og
én regnskabsmæssig kontrolramme for
spildevandsforsyningsaktiviteter med henblik på dækning
af nødvendige og effektive omkostninger. En
regnskabsmæssig kontrolramme omfatter indtægter til at
dække både drifts- og
anlægsomkostninger.«
16. I
§ 6 a, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»En regnskabsmæssig
kontrolramme fastsættes endvidere efter reglerne i stk. 3 og
4 og efter regler udstedt i medfør af § 8.«
17. I
§ 6 a, stk. 4, indsættes
efter »tillæg«: »og fradrag«, og
»indberetning efter § 6, stk. 7, og
skønsmæssig fastsættelse, jf. § 6, stk.
8,« udgår.
18. §
7 ophæves.
19. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om
Vandsektortilsynets fastsættelse og kontrol af
indtægtsrammer, jf. § 6, og regnskabsmæssige
kontrolrammer, jf. § 6 a, herunder om følgende:
1)
Fastsættelse og justering af indtægtsrammer og
regnskabsmæssige kontrolrammer, herunder om
følgende:
a)
Beregningsmetode, og hvilke økonomiske og andre oplysninger
der skal indgå i fastsættelsen af indtægtsrammer
og regnskabsmæssige kontrolrammer, herunder hvordan
fastsættelse skal ske for selskaber, der første gang
skal have fastsat en indtægtsramme eller
regnskabsmæssig kontrolramme for et senere år end
2017.
b) Generelt og
individuelt effektiviseringskrav og pristalskorrektion, herunder om
følgende:
i) Korrektion af
indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer
på baggrund af effektiviseringskrav, herunder hvilke
elementer af rammen der omfattes af effektiviseringskrav.
ii) Beregning af
prisudvikling og korrektion af indtægtsrammer og
regnskabsmæssige kontrolrammer på baggrund af
prisudvikling, herunder hvilke elementer af rammen der omfattes af
pristalskorrektion.
c) Tillæg
til og fradrag i indtægtsrammer og regnskabsmæssige
kontrolrammer samt betingelser herfor, herunder om
samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed.
d)
Værdiansættelse af vandselskabernes aktiver, disses
levetider og afskrivninger herpå.
2) Hvilke
indtægter der omfattes af en indtægtsramme og en
regnskabsmæssig kontrolramme, og betingelser for, at visse
indtægter ikke omfattes.
3) Kontrol med
overholdelse af indtægtsrammer og regnskabsmæssige
kontrolrammer, herunder opgørelse og afvikling af
differencer mellem et vandselskabs indtægtsramme eller
regnskabsmæssige kontrolramme og vandselskabets
indtægter, som omfattes af rammen.«
20. § 9,
stk. 1, affattes således:
»Vandsektortilsynet varetager de opgaver, som
er henlagt til tilsynet i medfør af denne lov, regler
udstedt i medfør af denne lov og lovgivningen i
øvrigt.«
21. § 9,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
22.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Vandsektortilsynet skal overvåge og analysere forhold
omfattet af § 1.
Stk. 2.
Vandsektortilsynet orienterer løbende og inden for rimelig
tid klima-, energi- og forsyningsministeren om overvågning og
analyser efter stk. 1 og om forhold, som i øvrigt vurderes
at have ministerens interesse, eller som har væsentlig
betydning for Vandsektortilsynets opgavevaretagelse.
Stk. 3.
Vandsektortilsynet fastlægger prioriteringen og omfanget af
opgaverne efter stk. 1 og 2.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan anmode Vandsektortilsynet om
oplysninger og analyser vedrørende forhold omfattet af
§ 1, herunder om forslag til brug for udvikling af
reguleringen, medmindre det er uforeneligt med § 9, stk. 2,
eller Vandsektortilsynets prioritering efter stk. 3.«
23. § 10,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
24. I
§ 10, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 3« til: »§ 4, stk.
2«.
25. I
§ 10, stk. 3, indsættes
efter »800.000 m3«:
», som ikke er undtaget efter §§ 3 eller 3
a,«.
26. I
§ 10 indsættes efter stk. 8
som nyt stykke:
»Stk. 9.
Ved fejl i et vandselskabs indberetning af årligt debiteret
vandmængde, som har ført til, at de opkrævede
afgiftsbeløb for et eller flere år er forkerte,
efterreguleres afgiften i forbindelse med opkrævningen af
afgift for året efter det år, hvor Vandsektortilsynet
er blevet bekendt med fejlen.«
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 10 og
11.
27. I
§ 11 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Vandsektortilsynet udarbejder årligt
en arbejdsplan, som redegør for Vandsektortilsynets
planlagte og forventede aktiviteter.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
28. § 11,
stk. 2, ophæves.
29. § 11,
stk. 3 og 4, affattes
således:
»Stk. 3.
Vandsektortilsynet offentliggør arbejdsplanen, jf. stk. 1,
og den årlige beretning, jf. stk. 2, på
Vandsektortilsynets hjemmeside.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om rammerne for arbejdsplanen, jf. stk. 1, herunder om
planens indhold og om frister for
offentliggørelse.«
30.
Efter § 11 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 11 a.
Vandsektortilsynet offentliggør resultaterne af
benchmarkingen efter § 4, stk. 1.
Stk. 2.
Vandsektortilsynet offentliggør afgørelser om
fastsættelse af indtægtsrammer, jf. § 6, og
regnskabsmæssige kontrolrammer, jf. § 6 a.
Stk. 3.
Vandsektortilsynet kan offentliggøre andre
afgørelser, der ikke er omfattet af stk. 2.
Stk. 4.
Vandsektortilsynet kan offentliggøre oplysninger og
dokumenter vedrørende vandselskaber og disses forhold.
Vandsektortilsynet kan offentliggøre navne på
vandselskaber, der har overtrådt loven eller regler eller
afgørelser udstedt i medfør af loven, med oplysning
om, hvad overtrædelsen består i.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse i henhold til stk. 1-4, herunder om, at
Vandsektortilsynet skal offentliggøre andre af
Vandsektortilsynets afgørelser end dem, der er nævnt i
stk. 2, eller skal offentliggøre bestemte oplysninger og
dokumenter.
§ 11 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
Vandsektortilsynet skal orientere kommunalbestyrelsen i den eller
de relevante kommuner om visse af Vandsektortilsynets
afgørelser, og om, at Vandsektortilsynet skal videregive
bestemte oplysninger til kommunalbestyrelsen.«
31. I
§ 18 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Vandsektortilsynet fører tilsyn med vandselskabernes
overholdelse af regler om tilknyttet virksomhed og påbud
efter stk. 4.
Stk. 4.
Vandsektortilsynet kan påbyde et vandselskab at afstå
eller afvikle deltagelse i virksomhed, der er i strid med stk. 1 og
regler udstedt i medfør af stk. 5.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
32. § 18,
stk. 3, 3. pkt., der bliver stk. 5, 3. pkt., affattes
således:
»Ministeren kan herudover
fastsætte regler om Vandsektortilsynets tilsyn efter stk. 3
og om påbud efter stk. 4.«
33. I
§ 19, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »på begæring fra
Forsyningssekretariatet forelægge« til:
»tilvejebringe og opbevare«.
34. I
§ 19, stk. 5, indsættes som
3. pkt.:
»Dokumentationen efter 2. pkt. skal
være tilvejebragt inden aftalens indgåelse.«
35. I
§ 19 indsættes efter stk. 5
som nye stykker:
»Stk. 6.
Vandsektortilsynet fører tilsyn med overholdelse af reglerne
i stk. 1-5, af afgørelser efter stk. 7, 1. pkt., og af
påbud efter stk. 8.
Stk. 7.
Vandsektortilsynet kan fastsætte den markedsmæssige
pris i tilfælde, hvor Vandsektortilsynet finder, at en aftale
ikke er indgået på markedsvilkår, jf. stk. 4.
Vandsektortilsynet lægger den fastsatte markedsmæssige
pris til grund for afgørelser om indtægtsrammer og
regnskabsmæssige kontrolrammer, jf. kapitel 3.
Stk. 8.
Vandsektortilsynet kan påbyde et vandselskabs
koncernforbundne selskaber og andre parter, der er
interesseforbundet med vandselskabet, at tilbageføre
betalinger fra vandselskabet, der overstiger den fastsatte
markedsmæssige pris, jf. stk. 7, eller foretage efterbetaling
i tilfælde, hvor der er betalt mindre end den
markedsmæssige pris til vandselskabet. Påbud efter 1.
pkt. kan omfatte en periode på op til 5 år før
påbudstidspunktet. Tilbageføring og efterbetaling skal
tillægges en årlig rente af beløbet svarende til
den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i
renteloven. Påbud efter 1. pkt. forældes 5 år
efter meddelelsen, medmindre forældelsen er afbrudt efter
reglerne i forældelsesloven eller Vandsektortilsynet har
indgivet politianmeldelse for manglende efterlevelse af
påbuddet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 9.
36. I
§ 19 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om følgende:
1) Kravet om, at
aftaler skal indgås på markedsvilkår, jf. stk.
4.
2) Krav til
dokumentation, jf. stk. 5.
3) Hvilke
aftaler der anses for væsentlige, jf. stk. 5, 2. pkt.
4)
Vandsektortilsynets tilsyn efter stk. 6.
5)
Vandsektortilsynets afgørelser efter stk. 7.
6)
Vandsektortilsynets afgørelser efter stk. 8, herunder hvilke
selskaber og andre parter der er omfattet af stk. 8.«
37. § 20,
1. pkt., ophæves.
38. I
§ 20, 2. pkt., der bliver 1. pkt.,
ændres »Herudover kan ministeren« til:
»Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«.
39.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Oplysnings- og indberetningspligt,
digital kommunikation og behandling af oplysninger
§ 22. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning af
oplysninger og dokumenter til brug for Vandsektortilsynets og
miljøministerens opgaver efter loven og regler udstedt i
medfør af loven, herunder om indhold, form og frister for
indberetning.
§ 22 a. Vandsektortilsynet kan
påbyde vandselskaber og foreninger omfattet af § 21 at
indsende oplysninger og dokumenter, som ikke skal indsendes i
medfør af regler fastsat i medfør af § 22, men
som er nødvendige for Vandsektortilsynets varetagelse af
opgaver efter loven eller regler udstedt i medfør af
loven.
Stk. 2.
Vandsektortilsynet kan påbyde et vandselskabs
koncernforbundne selskaber og andre parter, der er
interesseforbundet med vandselskabet, at indsende oplysninger og
dokumenter, som ikke skal indsendes i medfør af regler
fastsat i medfør af § 22, men som er nødvendige
for Vandsektortilsynets varetagelse af opgaver efter loven eller
regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 3. Et
påbud efter stk. 1 eller 2 kan omfatte tilvejebringelse af
nye, nødvendige oplysninger.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilke koncernforbundne selskaber og andre parter der er
interesseforbundet med vandselskabet, og hvilke typer af
oplysninger og dokumenter der kan omfattes af et påbud efter
stk. 2.
§ 22 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, hvordan
Vandsektortilsynet skal træffe afgørelse efter loven
og regler udstedt i medfør af loven i tilfælde, hvor
Vandsektortilsynet ikke har modtaget oplysninger og dokumenter i
overensstemmelse med regler udstedt i medfør af § 22
eller et påbud efter § 22 a eller ikke har modtaget
disse inden den fastsatte frist. Ministeren kan herunder
fastsætte regler om, at Vandsektortilsynet kan afvise en
ansøgning eller i øvrigt træffe bebyrdende
afgørelse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
korrektion af oplysninger, der er indsendt til Vandsektortilsynet
eller miljøministeren.
§ 22 c. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven, skal ske digitalt. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af
særlige digitale formater og om fritagelse fra digital
kommunikation for visse personer og virksomheder.
Stk. 2. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§ 22 d. Myndigheder, som er
tillagt opgaver efter loven, og myndigheder, som tillægges
opgaver efter regler udstedt i medfør af loven, kan
behandle, herunder indhente, opbevare og videregive, oplysninger
til brug for deres opgaver og tilrettelæggelsen
heraf.«
40. I
§ 26 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at klage har opsættende virkning, medmindre
klageinstansen bestemmer andet.«
41. I
§ 27 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Vandsektortilsynets afgørelser efter § 19, stk. 7 og 8,
kan påklages af det pågældende vandselskab og af
andre parter i aftalen.«
42. § 30,
stk. 1, nr. 3 og 4,
ophæves.
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 3-5.
43. I
§ 30, stk. 1, nr. 5, der bliver
nr. 3, udgår »af Forsyningssekretariatet«.
44. I
§ 30, stk. 1, indsættes
efter nr. 7, der bliver nr. 5, som nyt nummer:
»6)
undlader at efterkomme Vandsektortilsynets påbud efter §
18, stk. 4,«.
Nr. 8-10 bliver herefter nr. 7-9.
45. I
§ 30, stk. 1, nr. 8, der bliver
nr. 7, indsættes efter »§ 19,«: »stk.
1 og 3,«.
46. I
§ 30, stk. 1, nr. 10, der bliver
nr. 9, ændres »forelægge« til:
»tilvejebringe eller opbevare«, »2. pkt.«
ændres til: »2. og 3. pkt.«, og
»eller« udgår.
47. I
§ 30, stk. 1, indsættes
efter nr. 10, der bliver nr. 9, som nyt nummer:
»10)
undlader at efterkomme Vandsektortilsynets påbud efter §
19, stk. 8,«.
48. I
§ 30, stk. 1, nr. 11, ændres
», jf.« til: »efter«, og »eller
6.« ændres til: »eller 6, eller«.
49. I
§ 30, stk. 1, indsættes som
nr. 12:
»12)
undlader at efterkomme et påbud efter § 22 a, stk. 1
eller 2.«
§ 2
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 602 af 10. maj 2022, som ændret
ved § 11 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, § 5 i lov nr.
322 af 2. april 2024 og § 1 i lov nr. 412 af 23. april 2024,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »eller godkendt af kommunalbestyrelsen i
medfør af § 53, stk. 1,« til: »i
medfør af § 53, stk. 1, godkendt af kommunalbestyrelsen
i medfør af § 54, stk. 1, eller anmeldt i henhold til
regler udstedt i medfør af § 54, stk. 5,«.
2. I
§ 46, stk. 3, ændres
»miljøministeren« til: »klima-, energi- og
forsyningsministeren«.
3. I
§ 52 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »under overholdelse af den indtægtsramme
eller den regnskabsmæssige kontrolramme, som måtte
være fastsat for forsyningen i medfør af § 6
eller § 6 a i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold,«, og »stk. 3 og 4«
ændres til: »stk. 2, 4 og 5«.
4. I
§ 52 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »Udgifterne omfatter«:
»nødvendige udgifter til«, og i stk. 1, nr. 1, udgår
»nødvendige omkostninger til«.
5. I
§ 52 a, stk. 1, nr. 2,
ændres »driftsomkostninger,« til:
»driftsudgifter,«.
6. I
§ 52 a, stk. 1, nr. 4,
ændres »Forsyningssekretariatet,« til:
»Vandsektortilsynet,«.
7. § 52 a,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5)
investeringer,«.
8. § 52 a,
stk. 1, nr. 7 og 8,
ophæves.
Nr. 9-14 bliver herefter nr. 7-12.
9. I
§ 52 a, stk. 1, nr. 9-12, der
bliver nr. 7-10, udgår »udgifter til«.
10. I
§ 52 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lån indregnes i prisen, jf. stk. 1, som afdrag på
lån fratrukket optagne lån.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
11. I
§ 52 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »Stk. 1 og 2« til: »Stk.
1-3«.
12. I
§ 52 a, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«, og
efter »herunder regler« indsættes: »om
opgørelse af udgifter og om indregning af lån og
afdrag herpå, samt regler«.
13. § 53,
stk. 1, affattes således:
»En almen vandforsyning skal fastsætte
anlægs- og driftsbidrag. Anlægs- og driftsbidrag kan i
særlige tilfælde fastsættes forskelligt for
geografiske områder. For almene vandforsyninger, der er
omfattet af vandsektorlovens kapitel 3, skal fastsættelsen af
anlægs- og driftsbidrag ske under overholdelse af den
indtægtsramme eller regnskabsmæssige kontrolramme, som
er fastsat for forsyningen i medfør af vandsektorlovens
§§ 6 eller 6 a. De fastsatte anlægs- og
driftsbidrag skal godkendes eller anmeldes i overensstemmelse med
§ 54 og regler fastsat i medfør heraf.«
14. I
§ 53, stk. 7, indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvor ofte den almene vandforsyning som minimum skal
fastsætte anlægs- og driftsbidrag, om
opkrævningsperiodens varighed og om, at fastsættelsen
skal ske for kalenderår.«
15.
Efter § 53 a indsættes:
»§ 54. Anlægs- og
driftsbidrag, der er fastsat i medfør af § 53, stk. 1,
skal godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 2.
Kommunalbestyrelsens godkendelse skal ske i overensstemmelse med
regler udstedt i medfør af stk. 3 og regler udstedt i
medfør af § 55 b. Anlægs- og driftsbidrag skal
dog ikke godkendes, såfremt fastsættelsen anmeldes til
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 2, i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 5 og regler udstedt i medfør af §
55 b.
Stk. 2. Det er
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvor vandet forbruges,
der godkender eller modtager anmeldelse efter stk. 1. For almene
vandforsyninger, som forsyner med vand i flere kommuner, kan
kommunalbestyrelserne i de pågældende kommuner aftale,
at den ene kommunalbestyrelse godkender eller modtager anmeldelse
af bidragene for de øvrige kommuner.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1,
herunder om fordeling af kompetence mellem kommunalbestyrelsen og
Vandsektortilsynet. Ministeren kan også fastsætte
regler om almene vandforsyningers midlertidige fastsættelse
af anlægs- og driftsbidrag uden kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal orientere andre myndigheder om
afgørelser truffet i henhold til stk. 1, og om
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen kommer i besiddelse af
oplysninger, der tyder på, at en almen vandforsyning omfattet
af vandsektorlovens § 2, stk. 1, har afholdt udgifter, som
ikke kan indregnes i bidrag i medfør af loven.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om godkendelse, jf. stk. 1, ikke gælder i
tilfælde, hvor godkendelse ikke er nødvendig i forhold
til formålet med godkendelsen. Ministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om en almen vandforsynings
anmeldelse af anlægs- og driftsbidrag, herunder regler om
indeksregulering.«
16. § 55,
stk. 1-4, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 1 og
2
17.
Efter § 55 indsættes i kapitel
9:
Ȥ 55 a. En almen
vandforsyning skal udarbejde et regulativ.
Stk. 2. Et nyt
regulativ og en ændring af et regulativ skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 3. Kommunalbestyrelsens godkendelse
skal ske i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af
stk. 7 og regler udstedt i medfør af § 55 b. En
ændring af et regulativ skal dog ikke godkendes,
såfremt ændringen anmeldes til kommunalbestyrelsen, jf.
stk. 3, i henhold til regler udstedt i medfør af stk. 8 og
regler udstedt i medfør af § 55 b. Regulativet for
anlæg, der ejes af et andelsselskab eller interessentskab,
kan indeholde bestemmelser om forbrugernes medlemskab.
Stk. 3. Det er
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvor vandet forbruges,
der godkender eller modtager anmeldelse efter stk. 2. For almene
vandforsyninger, som forsyner med vand i flere kommuner, kan
kommunalbestyrelserne i de pågældende kommuner aftale,
at den ene kommunalbestyrelse godkender nye regulativer eller
modtager anmeldelse af ændringer af regulativer for de
øvrige kommuner.
Stk. 4. For
almene vandforsyninger, der forestås af staten,
udfærdiges regulativet af vedkommende minister.
Stk. 5. For
områder under miljøministerens ressort kan klima-,
energi- og forsyningsministeren kun fastsætte regler efter
stk. 6-8 efter forhandling med miljøministeren.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om krav til
regulativer, jf. dog stk. 5.
Stk. 7. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 2, jf.
dog stk. 5.
Stk. 8. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at kravet om godkendelse af en ændring af et
regulativ, jf. stk. 2, ikke gælder i tilfælde, hvor
godkendelse ikke er nødvendig i forhold til formålet
med godkendelsen, jf. dog stk. 5. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om en almen vandforsynings anmeldelse af en ændring af et
tidligere anmeldt eller godkendt regulativ, jf. dog stk. 5.
Stk. 9. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
almen vandforsynings betaling af renter og opkrævning af
renter og gebyrer. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at en almen vandforsynings ret til at opkræve renter og
gebyrer i henhold til renteloven eller i henhold til regler, der er
udstedt i medfør af 1. pkt., forudsætter, at denne ret
fremgår af det regulativ, der skal udarbejdes i henhold til
stk. 1.
§ 55 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om en almen
vandforsynings pligt til at indsende følgende til brug for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anlægs- og driftsbidrag
og regulativer, jf. § 54, stk. 1, og § 55 a, stk. 2:
1) Anlægs-
og driftsbidrag.
2)
Regulativ.
3) Oplysninger
og dokumenter, der er nødvendige for kommunalbestyrelsens
godkendelse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om en
almen vandforsynings mulighed for eller pligt til at indsende
følgende til brug for kommunalbestyrelsens tilsyn med
anmeldte anlægs- og driftsbidrag og regulativer, jf. §
54, stk. 5, og § 55 a, stk. 8:
1) Anlægs-
og driftsbidrag.
2)
Regulativ.
3) Oplysninger
og dokumenter, der er nødvendige for kommunalbestyrelsens
tilsyn.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
frister for indsendelse af anlægs- og driftsbidrag,
regulativer og oplysninger og dokumenter i medfør af stk. 1
og 2.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens meddelelse af påbud til en almen
vandforsyning eller en almen vandforsynings koncernforbundne
selskaber og andre parter, der er interesseforbundet med den almene
vandforsyning, om at indsende oplysninger og dokumenter, der er
nødvendige for kommunalbestyrelsens godkendelse af
anlægs- og driftsbidrag, jf. § 54, stk. 1.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens meddelelse af påbud til en almen
vandforsyning om at indsende oplysninger og dokumenter, der er
nødvendige for kommunalbestyrelsens godkendelse af
regulativer, jf. § 55 a, stk. 2.
§ 55 c. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om vandbranchens
organisationers indsendelse af standardiserede vejledninger, der
vedrører almene vandforsyningers fastsættelse af
takster, bidrag og regulativer, til myndigheder på
ministeriets område. Ministeren kan desuden efter forhandling
med vedkommende minister fastsætte regler om indsendelse til
andre statslige myndigheder.«
18.
Efter § 67 indsættes i kapitel
11:
Ȥ 67 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens tilsyn efter § 65 med anlægs- og
driftsbidrag og ændringer af regulativer, der er anmeldt af
en almen vandforsyning i henhold til regler, der er udstedt i
medfør af § 54, stk. 5, og § 55 a, stk. 8,
herunder regler om frister for gennemførelse af dette
tilsyn.«
19. I
overskriften til kapitel 13
indsættes efter »Klage«: »til Miljø-
og Fødevareklagenævnet«.
20.
Efter § 74 c indsættes i kapitel
13:
Ȥ 74 d. Reglerne i
kapitel 13 gælder for afgørelser efter loven, der kan
påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet.«
21. I
§ 75, stk. 1, indsættes
efter », jf. dog stk. 2«: »og § 80 b, stk.
1«.
22. § 76,
nr. 4, affattes således:
»4)
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 52, stk.
2.«
23. I
§ 76 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler fastsat
i medfør af § 55 b, stk. 5, ikke kan indbringes for
Miljø- og Fødevareklagenævnet.«
24.
Efter § 80 indsættes:
»Kapitel 13 a
Klage til Energiklagenævnet
§ 80 a. Reglerne i dette
kapitel gælder for afgørelser efter loven eller efter
regler udstedt i medfør af loven, der kan påklages til
Energiklagenævnet, jf. § 80 b, stk. 1 og 2.
§ 80 b. Kommunalbestyrelsens
afgørelser efter § 53, stk. 2 og 4, og § 54, stk.
1, og kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler udstedt i
medfør af § 53, stk. 5, og § 55 b, stk. 4, kan
påklages til Energiklagenævnet af afgørelsens
adressat, jf. dog § 80 c.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministerens afgørelser efter § 46,
stk. 3, kan påklages til Energiklagenævnet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens og klima-, energi- og forsyningsministerens
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet.
Stk. 4. Klage
til Energiklagenævnet skal være indgivet skriftligt,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.
§ 80 c. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsens afgørelser om bidrag efter § 53,
stk. 2 og 4, og kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler
udstedt i medfør af § 53, stk. 5, samt regler udstedt i
medfør af § 55 b, stk. 5, ikke kan indbringes for
Energiklagenævnet.
§ 80 d.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der behandles efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven.
§ 80 e. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om behandlingen af klager ved
Energiklagenævnet og om betaling af gebyr ved indbringelse af
en klage for Energiklagenævnet efter denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven.
Kapitel 13 b
Søgsmål«.25. I
§ 81 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Afgørelser, der kan prøves af Energiklagenævnet
efter kapitel 13 a, kan ikke indbringes for domstolene, før
Energiklagenævnets afgørelse foreligger.«
26.
Efter § 81 indsættes:
»Kapitel 13 c
Digital
kommunikation og behandling af oplysninger
§ 82. Miljøministeren
og klima-, energi- og forsyningsministeren kan inden for hvert
deres område fastsætte regler om, at kommunikation om
forhold, som er omfattet af loven eller regler udstedt i
medfør af loven, skal ske digitalt. Ministrene kan herunder
fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af særlige
digitale formater og om fritagelse fra digital kommunikation for
visse personer og selskaber.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation
med Energiklagenævnet skal ske digitalt. Erhvervsministeren
kan herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af
bestemte digitale systemer og om fritagelse fra digital
kommunikation for visse personer og selskaber.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan fastsætte og udforme særlige
digitale formater, som anlægs- og driftsbidrag, regulativer
og oplysninger og dokumenter, jf. § 55 b, skal fremsendes i,
herunder om fritagelse fra fremsendelse i særlige digitale
formater for visse personer og selskaber.
Stk. 4. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§ 83. Myndigheder, som er
tillagt opgaver efter loven, og myndigheder, som tillægges
opgaver efter regler udstedt i medfør af loven, kan
behandle, herunder indhente, opbevare og videregive, oplysninger
til brug for deres opgaver og tilrettelæggelsen
heraf.«
27. I
§ 84, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 52 c, stk. 1,«:
»§ 55 a, stk. 1,«.
§ 3
I lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1775 af 2. september 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Lån indregnes i bidrag, jf. stk. 4, 6 og 7, som afdrag
på lån fratrukket optagne lån.«
Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og
10.
2. I
§ 1, stk. 9, 1. pkt., der bliver
stk. 10, 1. pkt., indsættes efter »stk. 4«:
», 6, 7 og 8«, og »herunder om,«
ændres til: »herunder om opgørelse af udgifter,
om indregning af lån og afdrag herpå, om«.
3. § 2,
stk. 9, affattes således:
»Stk. 9.
Tilslutningsbidraget, jf. stk. 2 og 3, reguleres årligt.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilket indeks et
spildevandsforsyningsselskab skal regulere tilslutningsbidragene
efter, jf. stk. 2 og 3.«
4. I
§ 2 a, stk. 4, 1. pkt., og stk. 7, 5. pkt., ændres »§
3, stk. 1.« til: »§ 3, stk. 1 og 2.«
5. I
§ 2 a, stk. 8, udgår
»efter et af Danmarks Statistik udarbejdet reguleringstal
baseret på bygge- og anlægsomkostninger«.
6. I
§ 2 a, stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter regler om, hvilket indeks et
spildevandsforsyningsselskab skal regulere det faste
vandafledningsbidrag efter.«
7. § 3,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Et spildevandsforsyningsselskab skal
fastsætte differentierede degressive kubikmetertakster, der
varierer afhængigt af vandforbruget, i overensstemmelse med
regler, der er udstedt i medfør af stk. 4-8. Vælger
spildevandsforsyningsselskabet at indføre et fast bidrag
efter § 2 a, stk. 7, skal spildevandsforsyningsselskabet
fastsætte bidraget i overensstemmelse med § 2 a, stk. 7
og 8, og regler udstedt i medfør af stk. 8.
Spildevandsforsyningsselskabet kan i særlige tilfælde
fastsætte kubikmetertaksterne og faste bidrag forskelligt for
forskellige geografiske områder. For
spildevandsforsyningsselskaber omfattet af vandsektorlovens kapitel
3 skal fastsættelsen ske under overholdelse af den
indtægtsramme eller regnskabsmæssige kontrolramme, som
er fastsat for selskabet i medfør af vandsektorlovens
§§ 6 eller 6 a.
Stk. 2. De
fastsatte størrelser på kubikmetertakster og faste
bidrag, jf. stk. 1, skal godkendes eller anmeldes i
overensstemmelse med reglerne i § 3 a og regler udstedt i
medfør heraf. De gældende kubikmetertakster og faste
bidrag skal være tilgængelige på
spildevandsforsyningsselskabets hjemmeside.«
8. I
§ 3, stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, hvor ofte et
spildevandsforsyningsselskab som minimum skal fastsætte
kubikmetertakster for det variable vandafledningsbidrag og
størrelsen af det faste vandafledningsbidrag, om
opkrævningsperiodens varighed og om, at fastsættelsen
skal ske for kalenderår, samt regler om form og indhold af
spildevandsforsyningsselskabers takstblade.«
9.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Kubikmetertakster, der er fastsat i medfør af § 3, stk.
1, og fast vandafledningsbidrag, der er fastsat i medfør af
§ 2 a, stk. 7, skal godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. stk.
2. Kommunalbestyrelsens godkendelse skal ske i overensstemmelse med
regler udstedt i medfør af stk. 3 og regler udstedt i
medfør af § 3 c. Kubikmetertakster og faste bidrag skal
dog ikke godkendes, såfremt fastsættelsen anmeldes til
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 2, i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 5 og regler udstedt i medfør af §
3 c.
Stk. 2. Det er
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvorfra
spildevandsforsyningsselskabet modtager spildevandet, der godkender
eller modtager anmeldelse efter stk. 1. For
spildevandsforsyningsselskaber, som modtager spildevand fra flere
kommuner, kan kommunalbestyrelserne i de pågældende
kommuner aftale, at den ene kommunalbestyrelse godkender takster og
faste bidrag eller modtager anmeldelse for de øvrige
kommuner.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1,
herunder om fordeling af kompetence mellem kommunalbestyrelsen og
Vandsektortilsynet. Ministeren kan også fastsætte
regler om spildevandsforsyningsselskabers midlertidige
fastsættelse af kubikmetertakster og faste bidrag uden
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal orientere andre myndigheder om
afgørelser truffet i henhold til stk. 1, og om
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen kommer i besiddelse af
oplysninger, der tyder på, at et spildevandsforsyningsselskab
omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, har afholdt
udgifter, som ikke kan indregnes i takster og bidrag i
medfør af loven.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om godkendelse, jf. stk. 1, fraviges i tilfælde, hvor
godkendelse ikke er nødvendig i forhold til formålet
med godkendelsen. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
regler om et spildevandsforsyningsselskabs anmeldelse af fastsatte
kubikmetertakster og faste bidrag, herunder regler om
indeksregulering.
§ 3 b. Et
spildevandsforsyningsselskab skal udarbejde en
betalingsvedtægt.
Stk. 2. En ny
betalingsvedtægt og en ændring af en
betalingsvedtægt skal godkendes af kommunalbestyrelsen, jf.
stk. 3. Kommunalbestyrelsens godkendelse skal ske i
overensstemmelse med regler udstedt i medfør af stk. 5 og
regler udstedt i medfør af § 3 c. En ændring af
en betalingsvedtægt skal dog ikke godkendes, såfremt
ændringen af betalingsvedtægten anmeldes til
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 3, i henhold til regler udstedt i
medfør af stk. 6 og regler udstedt i medfør af §
3 c. Den gældende betalingsvedtægt skal være
tilgængelig på spildevandsforsyningsselskabets
hjemmeside.
Stk. 3. Det er
kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, hvorfra
spildevandsforsyningsselskabet modtager spildevandet, der godkender
eller modtager anmeldelse efter stk. 2. For
spildevandsforsyningsselskaber, som modtager spildevand fra flere
kommuner, kan kommunalbestyrelserne i de pågældende
kommuner aftale, at den ene kommunalbestyrelse godkender nye
betalingsvedtægter eller modtager anmeldelse af
ændringer af betalingsvedtægter for de øvrige
kommuner.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om krav til
betalingsvedtægter.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at kravet om godkendelse, jf. stk. 2, fraviges i
tilfælde, hvor godkendelse ikke er nødvendig i forhold
til formålet med godkendelsen. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om et spildevandsforsyningsselskabs anmeldelse af en ændring
af en tidligere anmeldt eller godkendt betalingsvedtægt.
Stk. 7. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om et
spildevandsforsyningsselskabs betaling af renter og
opkrævning af renter og gebyrer. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at et spildevandsforsyningsselskabs ret
til at opkræve renter og gebyrer i henhold til renteloven
eller i henhold til regler, der er udstedt i medfør af 1.
pkt., forudsætter, at denne ret fremgår af den
betalingsvedtægt, der skal udarbejdes i henhold til stk.
1.
§ 3 c. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om et
spildevandsforsyningsselskabs pligt til at indsende følgende
til brug for kommunalbestyrelsens godkendelse af takster, bidrag og
betalingsvedtægter, jf. § 3 a, stk. 1, og § 3 b,
stk. 2:
1) Takster og
bidrag.
2)
Betalingsvedtægter.
3) Oplysninger
og dokumenter, der er nødvendige for kommunalbestyrelsens
godkendelse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets mulighed for eller pligt til at
indsende følgende til brug for kommunalbestyrelsens tilsyn
med anmeldte takster, bidrag og betalingsvedtægter, jf.
§ 3 a, stk. 5, og § 3 b, stk. 6:
1) Takster og
bidrag.
2)
Betalingsvedtægter.
3) Oplysninger
og dokumenter, der er nødvendige til brug for
kommunalbestyrelsens tilsyn.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
frister for indsendelse af takster, bidrag,
betalingsvedtægter og oplysninger og dokumenter i
medfør af stk. 1 og 2.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens meddelelse af påbud til et
spildevandsforsyningsselskab eller et spildevandsforsyningsselskabs
koncernforbundne selskaber og andre parter, der er
interesseforbundet med spildevandsforsyningsselskabet, om at
indsende oplysninger og dokumenter, der er nødvendige for
kommunalbestyrelsens godkendelse af takster og bidrag, jf. § 3
a, stk. 1.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens meddelelse af påbud til et
spildevandsforsyningsselskab om at indsende oplysninger og
dokumenter, der er nødvendige for kommunalbestyrelsens
godkendelse af betalingsvedtægter, jf. § 3 b, stk.
2.
§ 3 d. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om vandbranchens
organisationers indsendelse af standardiserede vejledninger, der
vedrører et spildevandsforsyningsselskabs fastsættelse
af takster, bidrag og betalingsvedtægter, til myndigheder
på ministeriets område. Ministeren kan desuden efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om
indsendelse til andre statslige myndigheder.«
10. I
§ 8 indsættes som 2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsens
afgørelser efter § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 2,
og kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler udstedt i
medfør af § 3 c, stk. 4 og 5, kan dog påklages
til Energiklagenævnet af afgørelsens adressat, jf. dog
§ 8 a.«
11. I
§ 8 indsættes som stk. 2-4:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Afgørelserne kan ikke indbringes for domstolene, før
den endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3. Klage
til Energiklagenævnet skal være indgivet skriftligt,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser
truffet af Energiklagenævnet efter loven skal være
anlagt, inden 6 måneder efter at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Er afgørelsen offentligt
bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra
bekendtgørelsen.«
12.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til § 3 b,
stk. 2, og afgørelser truffet efter regler udstedt i
medfør af § 3 c, stk. 4 og 5, ikke skal kunne
indbringes for Energiklagenævnet.
§ 8 b.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der behandles efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven.
§ 8 c. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om behandlingen af klager ved
Energiklagenævnet og om betaling af gebyr ved indbringelse af
en klage for Energiklagenævnet efter denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven.«
13.
Efter § 9 a indsættes før overskriften før
§ 11:
Ȥ 10. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven, skal ske digitalt. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af
særlige digitale formater og om fritagelse fra digital
kommunikation for visse personer og selskaber.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation
med Energiklagenævnet skal ske digitalt. Erhvervsministeren
kan herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af
bestemte digitale systemer og om fritagelse fra digital
kommunikation for visse personer og selskaber.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan fastsætte og udforme særlige
digitale formater, som takster, bidrag, betalingsvedtægter og
oplysninger og dokumenter, jf. § 3 c, skal fremsendes i,
herunder om fritagelse fra fremsendelse i særlige digitale
formater for visse personer og selskaber.
Stk. 4. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§ 10 a. Myndigheder, som er
tillagt opgaver efter loven, og myndigheder, som tillægges
opgaver efter regler udstedt i medfør af loven, kan
behandle, herunder indhente, opbevare og videregive, oplysninger
til brug for deres opgaver og tilrettelæggelsen heraf.
§ 10 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens tilsyn, herunder regler om frister for
gennemførelsen af tilsyn, med
spildevandsforsyningsselskabers overholdelse af § 3, stk. 1,
og § 3 b, stk. 1, og overholdelse af regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 8, § 3 a, stk. 3 og 5, §
3 b, stk. 4, 6 og 7, og §§ 3 c og 10.
Straffebestemmelser
§ 10 c. Medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder
§ 3 b, stk. 1.
Stk. 2. I
regler, der udstedes af klima-, energi- og forsyningsministeren i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 4
I lov om kommuners afståelse af
vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 862 af 23. august
2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 132 af 16. februar
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, udgår
»virksomheder og«.
2. § 4,
stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Indberetning af registreringer eller
erklæring, jf. 1. og 2. pkt., skal ske til
Vandsektortilsynet.«
3. I
§ 4, stk. 2, 4. pkt., § 5, 1.
pkt., og § 6, 1. pkt.,
ændres »Indberetningsmyndigheden« til:
»Vandsektortilsynet«, og i §
5, 2. pkt., ændres
»indberetningsmyndigheden« til:
»Vandsektortilsynet«, og »myndigheden«
ændres til: »Vandsektortilsynet«.
4. § 7, 3.
pkt., ophæves.
5.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 8. Myndigheder, som
er tillagt opgaver efter loven, og myndigheder, som tillægges
opgaver efter regler udstedt i medfør af loven, kan
behandle, herunder indhente, opbevare og videregive, oplysninger
til brug for deres opgaver og tilrettelæggelsen
heraf.«
6. I
§ 10, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 4,« til: »§ 4 eller«.
7. I
§ 10, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 7 eller« til: »§ 7.«
8. § 10,
stk. 1, nr. 4, ophæves.
§ 5
I lov nr. 2210 af 29. december 2020 om
ændring af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om
miljøbeskyttelse, vandsektorloven, lov om vandløb og
lov om vandforsyning m.v. (Spildevandsforsyningsselskabers
klimatilpasning, vandselskabernes foreninger til fremme af
vandsektorens effektivitet og kvalitet m.v.) foretages
følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 2, 3. pkt., ændres
»Forsyningssekretariatet« til:
»Vandsektortilsynet«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2, nr.
1-5 og 7-27, og § 3 træder i kraft den 1. januar
2025.
§ 7
Stk. 1. § 1, nr. 4,
14 og 17, finder ikke anvendelse for fastsættelse af
indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer for
2024 og 2025. De hidtil gældende regler i vandsektorlovens
§ 4, stk. 2, § 6, stk. 7 og 8, og § 6 a, stk. 4,
finder anvendelse for fastsættelse af indtægtsrammer og
regnskabsmæssige kontrolrammer for 2024 og 2025.
Stk. 2. § 1, nr. 13
og 18, finder ikke anvendelse for indtægtsrammer og
regnskabsmæssige kontrolrammer for 2024. De hidtil
gældende regler i vandsektorlovens § 7 finder anvendelse
for indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer
for 2024.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på regulativer, betalingsvedtægter,
anlægs- og driftsbidrag og kubikmetertakster for variabelt
vandafledningsbidrag og fast vandafledningsbidrag, der er godkendt
af eller indsendt til kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2025.
For sådanne regulativer, betalingsvedtægter,
anlægs- og driftsbidrag og kubikmetertakster for variabelt
vandafledningsbidrag og fast vandafledningsbidrag finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af vandsektorlovens § 4, stk. 4, § 5, stk.
4, § 7, stk. 2, § 8, § 9, stk. 4, § 10, stk.
10, § 11, stk. 4, § 18, stk. 3, § 19, stk. 6, og
§ 20, jf. lovbekendtgørelse nr. 1693 af 16. august
2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler fastsat i medfør af
vandsektorlovens § 4, stk. 3, § 5, stk. 3, § 8,
§ 9, stk. 3, § 10, stk. 11, § 11 a, stk. 5, §
18, stk. 5, § 19, stk. 9, § 22, § 22 b og § 22
c, stk. 1, jf. denne lovs § 1, nr. 4, 9, 19, 21, 26, 30-32, 35
og 39.
Stk. 5. Regler og
normalregulativer, der er fastsat i medfør af § 55,
stk. 4-6, i lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 602 af 10. maj 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler fastsat i medfør af §
55, stk. 1 og 2, i lov om vandforsyning m.v., jf. denne lovs §
2, nr. 16.
Stk. 6.
Afgørelser truffet i medfør af den hidtil
gældende regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
862 af 23. august 2019, bevarer deres gyldighed, indtil der
træffes ny afgørelse efter vandsektorlovens § 18,
stk. 4, jf. denne lovs § 1, nr. 31. Overtrædelse af
afgørelser truffet i medfør af den hidtil
gældende regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
862 af 23. august 2019, straffes efter de hidtil gældende
regler.