Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 2. maj 2024
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er fortsat bekymrede over det forhold, at det alene er
ministeren, der fremover vil kunne sætte værdierne for
POLKA-principperne. Herudover bemærker KF, at der med
lovforslaget er en risiko for, at det kommunale tilsyn risikerer at
komme til at virke som et dobbelt syn, idet det ikke er klart,
hvordan overlap mellem det kommunale tilsyn og det nye statslige
tilsyn skal undgås eller håndteres.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV stemmer for lovforslaget, men partiet vil
gerne påpege, at de finder det uhensigtsmæssigt, at
Vandsektortilsynet og dermed vandsektoren som den eneste
forsyningsart ligger isoleret under Erhvervsministeriet, mens
tilsynet med de øvrige forsyningsarter er samlet i
Forsyningstilsynet under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
I fremtiden skal der bruges store mængder vand til bl.a.
produktion af grøn brint, og vandsektoren spiller en vigtig
rolle i sektorkoblingen på tværs af forsyningsarter.
Derfor vil RV opfordre ministeren til at se på muligheden for
at samle alle vores forsyningsarter under ét ministerium og
ét tilsyn.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 36 foreslåede § 19, stk. 10, ændres i nr. 3 »stk. 5.« til: »stk.
5, 2. pkt.«
[Præcisering]
Til § 2
2) I
indledningen indsættes efter
»§ 11 i lov nr. 900 af 21. juni 2022,«:
»§ 5 i lov nr. 322 af 2. april 2024 og § 1 i lov
nr. 412 af 23. april 2024,«.
[Konsekvens af vedtagelse af lov
nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr. 412 af 23. april 2024]
3) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 53, stk. 1,
udgår 5. pkt.
[Lovkrav kan flyttes til
bekendtgørelse efter vedtagelse af bemyndigelse i § 52
c, stk. 3, ved lov nr. 412 af 23. april 2024]
4) I
den under nr. 16 foreslåede
ophævelse af § 55, stk. 1-4,
affattes rykningsklausulen
således:
»Stk. 5 og 6 bliver herefter stk.
1 og 2.«
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23.
april 2024]
5) I
den under nr. 17 foreslåede § 55 a udgår stk. 2, 5. pkt.
[Lovkrav kan flyttes til
bekendtgørelse efter vedtagelse af bemyndigelse i § 52
c, stk. 3, ved lov nr. 412 af 23. april 2024]
6) Nr.
27 affattes således:
»27. I §
84, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »§ 52 c,
stk. 1,«: »§ 55 a, stk. 1,«.«
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23.
april 2024]
Til § 3
7) I
nr. 4 ændres i den indledende tekst »stk. 7, 4.
pkt.« til: »stk. 7, 5.
pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
8) I
den under nr. 9 foreslåede § 3 a indsættes i stk. 2, 2. pkt., efter »kan
kommunalbestyrelserne«: »i de pågældende
kommuner«.
[Ensretning med det
foreslåede § 3 b, stk. 3, 2. pkt.]
Til § 7
9) I
stk. 5 ændres »stk.
4-7,« til: »stk. 4-6,«, og »stk.
1-3,« ændres til: »stk. 1 og 2,«.
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23.
april 2024]
10) I
stk. 6, 2. pkt., ændres
»sådanne afgørelser« til:
»afgørelser truffet i medfør af den hidtil
gældende regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
862 af 23. august 2019,«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en
præcisering.
I lovforslagets § 1, nr. 36,
foreslås indsat en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bl.a. kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke aftaler der anses for væsentlige, jf.
vandsektorlovens § 19, stk. 5.
Det foreslås, at henvisningen
præciseres, så der henvises til stk. 5, 2. pkt.
Forslaget skyldes, at det er i 2. pkt., at
væsentlighedskriteriet indgår. Stk. 5, 2. pkt.,
omhandler krav om dokumentation for, hvordan priser og vilkår
for vandselskabernes væsentlige aftaler er fastsat. Stk. 5,
1. pkt., som fastsætter, at vandselskabernes aftaler skal
foreligge i skriftlig form, omhandler derimod alle vandselskabernes
aftaler. Det under lovforslagets § 1, nr. 34, foreslåede
3. pkt. i stk. 5, vil kun omfatte væsentlige aftaler, men
henviser i forhold til anvendelsesområdet til 2. pkt. Det er
derfor kun relevant, at § 19, stk. 10, nr. 3, henviser til
§ 19, stk. 5, 2. pkt.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
vedtagelsen af lov nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr. 412 af 23.
april 2024.
Med ændringsforslaget indsættes
en henvisning i indledningen til lov nr. 322 af 2. april 2024 og
lov nr. 412 af 23. april 2024 som en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslagene.
Til nr. 3 og 5
Ændringsforslag nr. 3 og 5 har
sammenhæng med indsættelsen af en ny § 52 c, stk.
3, med lov nr. 412 af 23. april 2024. På baggrund af
indsættelsen af § 52 c, stk. 3, foreslås de to
punktummer i lovforslagets § 2, nr. 13 og 17, at
udgå.
Med § 52 c, stk. 3, i lov nr. 412 af
23. april 2024 vil miljøministeren og klima-, energi- og
forsyningsministeren få hjemmel til at fastsætte krav
om vandforsyningers pligt til at offentliggøre oplysninger
om drikkevandskvalitet, forbrug og pris m.v. Krav om, at
oplysninger om de godkendte anlægs- og driftsbidrag og det
godkendte regulativ skal være tilgængelige på den
almene vandforsynings hjemmeside, forventes herefter fremover at
komme til at fremgå af regler udstedt i medfør af
§ 52 c, stk. 3, der er indsat med lov nr. 412 af 23. april
2024. De to punktummer i lovforslagets § 2, nr. 13 og 17,
foreslås derfor at udgå.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af
vedtagelsen af lov nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget justeres
rykningsklausulen i lovforslagets § 2, nr. 16, således
at stk. 5 og 6 i § 55 bliver stk. 1 og 2.
Ændringsforslaget skyldes, at § 55, stk. 7,
ophæves med § 1, nr. 22, i lov nr. 412 af 23. april
2024.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af
vedtagelsen af lov nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget indsættes
en henvisning til § 55 a, stk. 1, i vandforsyningslovens
§ 84, stk. 1, nr. 1. Begrundelsen for ændringsforslaget
er, at der med § 1, nr. 52, i lov nr. 412 af 23. april 2024
indsættes en henvisning til § 52 c, stk. 1, i § 84,
stk. 1, nr. 1, hvilket betyder, at henvisningen til § 55 a,
stk. 1, i lovforslaget skal indsættes andetsteds i § 84,
stk. 1, nr. 1.
Til nr. 7
Ændringsforslaget vil indebære
en lovteknisk ændring af nummeret på det ene punktum i
den indledende tekst til nr. 7. Begrundelsen for
ændringsforslaget er, at det rettelig er i 5. pkt., at
ændringen foreslås, og ikke i 4. pkt., sådan som
det er angivet i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en
præcisering.
I lovforslagets § 3, nr. 9,
foreslås indsat i § 3 a, stk. 2, 2. pkt., at for
spildevandsforsyningsselskaber, som modtager spildevand fra flere
kommuner, kan kommunalbestyrelserne aftale, at den ene
kommunalbestyrelse godkender takster og faste bidrag eller modtager
anmeldelse for de øvrige kommuner.
Det foreslås at præcisere
ordlyden, så bestemmelsen ensrettes med den tilsvarende
bestemmelse i den foreslåede § 3 b, stk. 3, 2. pkt., jf.
lovforslagets § 3, nr. 9, med indsættelsen af »i
de pågældende kommuner« i § 3 a, stk. 2, 2.
pkt.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lov nr.
412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget udgår
henvisningerne til § 55, stk. 7, fra overgangsbestemmelsen i
§ 7, stk. 5, således at henvisningen til § 55, stk.
4-7, bliver til § 55, stk. 4-6, og henvisningen til § 55,
stk. 1-3, bliver til § 55, stk. 1 og 2. Begrundelsen for
ændringsforslaget er, at § 55, stk. 7, ophæves med
§ 1, nr. 22, i lov nr. 412 af 23. april 2024.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en
præcisering.
I lovforslagets § 7, stk. 6,
foreslås en overgangsregel i forhold til afgørelser
truffet i medfør af den hidtil gældende regel i §
7, 3. pkt., i lov om kommuners afståelse af vandselskaber,
som foreslås ophævet med lovforslaget.
Det foreslåede stk. 6, 2. pkt.,
omhandler straf for overtrædelse af sådanne
afgørelser.
Det foreslås at præcisere
ordlyden, så der også i 2. pkt. henvises udtrykkeligt
til afgørelser truffet i medfør af den hidtil
gældende regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
862 af 23. august 2019.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2024 og var til 1. behandling den 27. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 9. november 2023 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 57. Den 7. februar
2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Lise
Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund
(LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim
Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |