Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. april 2024
Forslag
til
Lov om ændring af lov om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport1)
(Ændringer som følge af
vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for
alternative drivmidler)
§ 1
I lov nr. 412 af 4. april 2022 om infrastruktur
for alternative drivmidler til transport foretages følgende
ændringer:
1. Fodnote
1 og 2 til lovens titel
ophæves, og i stedet indsættes:
»1) I loven
er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om
etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om
ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234,
side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
2. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Loven finder
anvendelse på følgende:
1) Ladepunkter
til elektriske køretøjer.
2) Tankstationer
til køretøjer og fartøjer.
3)
Strømforsyning fra land til fartøjer.
4)
Køretøjsmanualer, der knytter sig til
køretøjer, der er bragt i omsætning
første gang før den 13. april 2024.
Stk. 2. §
12, stk. 3, finder anvendelse for bilimportører.«
3.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. Loven supplerer
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1804 af
13. september 2023 om etablering af infrastruktur for alternative
drivmidler og om ophævelse af direktiv 2014/94/EU og
dertilhørende delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter.«
4. §
2 affattes således:
Ȥ 2. I denne lov
forstås ved:
1)
AFI-forordningen: Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infrastruktur
for alternative drivmidler og om ophævelse af direktiv
2014/94/EU (EU-Tidende 2023, nr. L 234, side 1).
2) Alternative
drivmidler: Brændstoffer eller energikilder, som i det
mindste delvis erstatter fossile oliekilder i den energi, der
anvendes til transport, potentielt bidrager til dekarbonisering og
forbedrer miljøpræstationerne i transportsektoren,
herunder følgende:
a) Alternative
drivmidler til nulemissionskøretøjer, -tog,
-fartøjer eller -luftfartøjer i form af
i)
elektricitet,
ii) brint og
iii)
ammoniak.
b) Vedvarende
brændstoffer i form af
i)
biomassebrændsel, herunder biogas, og biobrændstoffer
som defineret i artikel 2, nr. 27, 28 og 33, i direktiv (EU)
2018/2001 af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi
fra vedvarende energikilder og
ii) syntetiske
og paraffinske brændstoffer, herunder ammoniak, fremstillet
af vedvarende energi.
c)
Ikkevedvarende alternative drivmidler og fossile
overgangsbrændstoffer i form af
i) naturgas i
gasform (komprimeret naturgas (CNG)) og flydende form (flydende
naturgas (LNG)),
ii) flydende gas
(LPG) og
iii) syntetiske
og paraffinske brændstoffer fremstillet af ikkevedvarende
energi.
3) Elektrisk
køretøj: Et motorkøretøj, der er
udstyret med et drivaggregat, der indeholder mindst en ikkeperifer
elektrisk maskine som energiomformer med et elektrisk genopladeligt
energilagringssystem, der kan oplades eksternt.
4) Fabrikant: En
fabrikant som defineret i artikel 3, nr. 40, i forordning (EU)
2018/858 af 30. maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning
af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF.
5) Ladepunkt: En
fast eller mobil grænseflade med eller uden tilslutning til
elnettet til overførsel af elektricitet til et elektrisk
køretøj, som, selv om den kan have en eller flere
stikforbindelser til forskellige stikforbindelsestyper, kun kan
oplade ét elektrisk køretøj ad gangen, og som
udelukker anordninger med en effekt på højst 3,7 kW,
hvis primære formål ikke er at oplade elektriske
køretøjer.
6) Offentlig
ordregiver: Ordregiver, der er omfattet af udbudslovens definition
af ordregiver.
7) Offentligt
tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler:
Infrastruktur for alternative drivmidler, der er beliggende
på et sted eller en lokalitet, der er åben for
offentligheden, uanset om infrastrukturen for alternative
drivmidler er placeret på offentlig eller privat ejendom,
uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser
med hensyn til adgang til stedet eller adressen, og uanset de
gældende anvendelsesbetingelser for infrastrukturen for
alternative drivmidler.
8)
Operatør af et ladepunkt: Den enhed, der er ansvarlig for
forvaltningen og driften af et ladepunkt, og som leverer en
opladningstjeneste til slutbrugere, herunder i en
mobilitetstjenesteudbyders navn og på dennes vegne.
9)
Operatør af en tankstander: Den enhed, der er ansvarlig for
forvaltningen og driften af en tankstander, og som leverer en
optankningstjeneste til slutbrugere, herunder i en
mobilitetstjenesteudbyders navn og på dennes vegne.
10)
Strømforsyning fra land: Strømforsyning fra land
gennem en fast eller mobil standardgrænseflade til
søgående skibe eller fartøjer til transport ad
indre vandveje, der ligger fortøjet ved kajen.
11) Tankstander:
En optankningsfacilitet til påfyldning af ethvert flydende
eller gasformigt brændstof gennem et fast eller mobilt
anlæg, som kun kan tanke ét køretøj,
ét tog, ét fartøj eller ét
luftfartøj ad gangen.
12) Tankstation:
Et enkelt fysisk anlæg på et bestemt sted
bestående af en eller flere tankstandere.
13) Udbyder af
mobilitetstjenester: En juridisk person, der leverer tjenester mod
vederlag til en slutbruger, herunder salg af opladnings- eller
optankningstjenester.«
5. I
overskriften til kapitel 2 ændres
»offentligt tilgængelige ladepunkter og sikring af
rimelige og ikkediskriminerende priser for brugeren« til:
»ladepunkter«.
6. § 3,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
7. I
§ 3, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »udbud, standardvilkår for aftaler og
standardvilkår for rimelige og ikkediskriminerende priser,
jf. stk. 3« til: »udbud og standardvilkår for
aftaler«.
8. I
overskriften til kapitel 3 udgår
»offentligt tilgængelige«.
9. Kapitel
4 ophæves.
10. §
11 affattes således:
Ȥ 11.
Transportministeren kan fastsætte regler eller træffe
bestemmelser med henblik på at gennemføre eller
anvende internationale regler eller EU-regler om forhold omfattet
af denne lov, herunder AFI-forordningen og dertilhørende
delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.«
11. § 12,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Transportministeren kan fastsætte
regler om, at myndigheder under Transportministeriet og efter
forhandling med den relevante minister myndigheder under andre
ministerier kan stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform
til rådighed for operatører af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative
drivmidler i forhold til de datatyper, som operatørerne af
ladepunkter og tankstandere skal stille til rådighed efter
AFI-forordningen. Ministeren kan desuden fastsætte regler om,
at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med
den relevante minister myndigheder under andre ministerier kan
stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden
platform til rådighed for ejere af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere til alternative
drivmidler i forhold til de datatyper, som ejerne af ladepunkter og
tankstandere skal stille til rådighed efter AFI-forordningen.
Endelig kan ministeren, hvad angår de datatyper, der skal
stilles til rådighed af nævnte operatører og
ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere
til alternative drivmidler, fastsætte regler om anvendelse af
et bestemt format.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder
under Transportministeriet kan videregive, indsamle, udstille,
opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens
artikel 20, stk. 2, som led i at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform
til rådighed, jf. stk. 1. Ministeren kan desuden efter
forhandling med den relevante minister fastsætte regler om,
at myndigheder under andre ministerier kan videregive, indsamle,
udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af
AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform
til rådighed, jf. stk. 1. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om videregivelse, indsamling, udstilling,
opbevaring og distribution af andre data om og fra den offentligt
tilgængelige drivmiddelinfrastruktur. Endelig kan ministeren
efter forhandling med den relevante minister fastsætte regler
om videregivelse, indsamling, udstilling, opbevaring og
distribution af andre data om og fra den offentligt
tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.«
12.
Efter § 12 indsættes:
Ȥ 12 a.
Transportministeren udpeger en
identifikationsregistreringsorganisation som nævnt i
AFI-forordningens artikel 20, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
udstedelse og forvaltning af identifikationskoder.«
13. I
§§ 16 og 17 ændres »og de i medfør
heraf fastsatte regler« til: », de regler, som er
fastsat i medfør heraf, AFI-forordningen og de
dertilhørende delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter«.
14. § 18,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Med bøde straffes den, der
1) som
operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter ikke
overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens
artikel 5, stk. 1, 1.-4. pkt., stk. 2, stk. 3, 1. eller 2. pkt.,
stk. 4, 1. eller 3.-5. pkt., eller stk. 7, 8 eller 10,
2) som udbyder
af mobilitetstjenester til offentligt tilgængelige
ladepunkter ikke overholder sine forpligtelser i henhold til
AFI-forordningens artikel 5, stk. 5,
3) som ejer af
offentligt tilgængelige ladepunkter ikke opfylder sine
forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 5, stk.
11,
4) som
operatør af offentligt tilgængelige brinttankstationer
eller som ejer af sådanne tankstationer, hvis
operatøren ikke er ejer, ikke opfylder sine forpligtelser i
henhold til AFI-forordningens artikel 6, stk. 3,
5) som
operatør af offentligt tilgængelige brinttankstandere
ikke overholder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens
artikel 7, stk. 1, 1.-5. pkt., eller stk. 2,
6) som
operatør af brinttankstationer ikke overholder sine
forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk.
3,
7) som ejer af
offentligt tilgængelige brinttankstandere ikke overholder
sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel 7, stk.
1, 6. pkt.,
8) som udbyder
af mobilitetstjenester til offentligt tilgængelige
brinttankstationer ikke overholder sine forpligtelser i henhold til
AFI-forordningens artikel 7, stk. 4, 2. eller 3. pkt.,
9) som
fabrikant, operatør af offentligt tilgængelige
ladepunkter eller tankstandere eller distributør ikke
opfylder sine forpligtelser i henhold til AFI-forordningens artikel
19, stk. 1 eller stk. 2, 2. eller 3. pkt., eller
10) som
operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter eller
tankstandere eller som ejer af sådanne standere, hvis
operatøren ikke er ejer, ikke opfylder sine forpligtelser i
henhold til AFI-forordningens artikel 20, stk. 3.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om straf af
bøde for overtrædelse AFI-forordningens artikel 20,
stk. 2.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter, som vedtages af
Kommissionen i medfør af AFI-forordningen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og
5.
15. § 20,
stk. 3-6 og 8,
ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 13. april 2024.
Stk. 2. § 1, nr.
14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens
artikel 5, stk. 1, 4. pkt., der begås fra den 1. januar
2027.
Stk. 3. § 1, nr.
14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens
artikel 5, stk. 7, der begås fra den 14. oktober 2024.
Stk. 4. § 1, nr.
14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens
artikel 5, stk. 10, der begås fra den 14. april 2025.
Stk. 5. § 1, nr.
14, har virkning for overtrædelser af AFI-forordningens
artikel 7, stk. 1, 1.-3. pkt., der begås fra den 14. oktober
2024. 1. pkt. finder anvendelse for offentligt tilgængelige
brinttankstationer, der er etableret før den 13. april
2024.
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte overgangsregler, herunder
om køretøjsmanualer, der knytter sig til
køretøjer, der er bragt i omsætning
første gang før den 13. april 2024.
Stk. 7. Regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 4, i lov nr. 412 af 4. april 2022
om infrastruktur for alternative drivmidler til transport forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 3, stk. 3, i lov om infrastruktur
for alternative drivmidler til transport, jf. denne lovs § 1,
nr. 6.
Officielle noter
1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om
etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om
ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234,
side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.
1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om
etablering af infrastruktur for alternative drivmidler og om
ophævelse af direktiv 2014/94/EU, EU-Tidende 2023, nr. L 234,
side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.