Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 20. marts 2024
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Lars Boje Mathiesen (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (Lars Boje Mathiesen (UFG)) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget mener,
at det er væsentligt, at begge juridiske køn kun
indlogeres på samme krisecentertilbud i de tilfælde,
hvor kvaliteten af den voldsfaglige hjælp og beskyttelsen af
brugerne tilsiger dette. ALT forventer, at tilsynet med
krisecentertilbud har de fornødne faglige kompetencer til at
have et specialiseret fokus.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter varmt dette lovforslag, som giver voldsudsatte
mænd ret til behandling på krisecentre. EL finder det
ekstremt positivt, at der kan tages særlige hensyn til behov,
som udspringer af seksualitet, køn og etnicitet, ligesom EL
også synes, at det er rigtig godt, at § 109 i
serviceloven om krisecentre holdes adskilt fra § 110, så
vi sikrer os, at tilbuddene under § 109 kan fastholde en
specialiseret voldsfaglig indsats til voldsudsatte.
Trods begejstringen for dette lovforslag
har EL et par ting, der skal understreges. Det største
hensyn af alle skal tages til den voldsudsatte og dennes
potentielle børns sikkerhed. De har et beskyttelsesbehov, og
det behov skal gå forud for alt andet.
For EL er det vigtigt, at vi lytter til
krisecentrene, når de i høringssvarene til
lovforslaget fortæller om dobbelt udsathed hos nogle grupper,
f.eks. kvinder med migrantbaggrund. Der er grupper, som har brug
for en skærpet indsats og beskyttelse, fordi deres
problemstillinger kan være mere komplekse.
Det er vigtigt for EL at påpege, at
mens alle skal have adgang til krisecentre på baggrund af
partnervold, så er der en kønsdimension i partnervold.
Uanset hvordan vi vender og drejer tallene, er der flere kvinder
end mænd, der udsættes for partnervold. Derfor er det
også vigtigt for EL, at det bliver afspejlet i tilbuddene,
præcis ligesom det er i dag.
Det betyder ikke, at mænd ikke
også udsættes for partnervold, for det gør de
desværre. Det betyder heller ikke, at mænd ikke skal
have hjælp, for det skal de, og det er lige præcis det,
det her lovforslag sikrer. Det er blot vigtigt, at vi som Folketing
ikke er blinde for tallene, altså at det er kvinder, der
oftest udsættes for partnervold. Derfor er det vigtigt, at vi
ikke anskuer dette problem kønsneutralt.
EL vil på den baggrund fremadrettet
følge med i, hvordan loven og de konkrete tilbud kommer til
at fungere i praksis.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget er
tilfreds med, at det endelig er lykkedes at ligestille voldsudsatte
mænd og voldsudsatte kvinder samt deres børn. RV
bemærker, at der generelt er forskel på hyppigheden og
graden af vold, som henholdsvis voldsudsatte mænd og
voldsudsatte kvinder udsættes for, og at det er vigtigt, at
voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder ikke har ophold
på samme krisecenter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
ligestilling, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 109, stk. 1, 1.
pkt., ændres »familie- og samlivsforhold«
til: »familie- eller samlivsforhold«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 10 indsættes:
»01. I §
109, stk. 8, 2. pkt., der bliver stk. 9, 2. pkt.,
ændres »fire« til: »4«, og
»ti« ændres til: »10«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
3) I
stk. 2 ændres »er«
til: »bliver«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
fremgår af § 109, stk. 1, 1. pkt., i lov om social
service (herefter serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i relation til familie- eller samlivsforhold.
Med
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås en ændring af
§ 109, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven. I den foreslåede
ændring er der en lovteknisk fejl, da det fremgår
heraf, at der i § 109, stk. 1, 1. pkt., i dag bl.a. står
»familie- og samlivsforhold«. Dette er ikke korrekt, da
der i § 109, stk. 1, 1. pkt., står »familie- eller
samlivsforhold«. Med ændringsforslaget korrigeres
dette.
Til nr. 2
Det
fremgår af § 109, stk. 8, i serviceloven, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle
børn, som ledsager moderen under dennes ophold i boformer
efter denne bestemmelse. Behandlingen skal have et omfang på
mindst fire timer og op til ti timer afhængigt af barnets
behov. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog.
Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset
opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Efter §
109, stk. 9, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen tilbyde 10
timers psykologbehandling til kvinder, der får ophold i
boformer efter § 109, stk. 1. Behandlingen skal udføres
af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde
psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.
Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i
umiddelbar forlængelse heraf.
I § 109,
stk. 8, er antallet af timer således skrevet med bogstaver,
mens det i § 109, stk. 9, er skrevet med tal. Flere andre
steder i serviceloven er tidsangivelser også skrevet med
tal.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at antallet af timer,
der fremgår af § 109, stk. 8, 2. pkt., skrives med tal i
stedet for bogstaver. Herved ensrettes den lovtekniske anvendelse
af tal ved tidsangivelser. Ændringsforslaget er således
alene en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Det
fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at personer, der i
medfør af ændringen i denne lovs § 1, nr. 1, er
omfattet af målgruppen efter § 109 i lov om social
service, opnår ret til at tage ophold på krisecenter
fra den 1. juli 2024.
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig
tydeliggørelse af, at det kun er personer, der med den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, vil
blive omfattet af målgruppen efter § 109 i serviceloven,
der vil være omfattet af den foreslåede § 7, stk.
2. Ændringsforslaget er dermed alene en sproglig
korrektion.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2024 og var til 1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for ligestilling sendte den 6. oktober 2023 dette udkast
til udvalget, jf. LIU alm. del - bilag 6. Den 7. februar 2024
sendte ministeren for ligestilling høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til ministeren for ligestilling til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Camilla Fabricius (S) Birgitte
Vind (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) fmd. Tanja Larsson (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine
Bramsen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Lars Arne
Christensen (M) Kenneth Bjerg Andersen (M) Susie Jessen (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) nfmd. Sandra Elisabeth Skalvig (LA)
Dina Raabjerg (KF) Mette Abildgaard (KF) Lars Boje Mathiesen (UFG)
Mikkel Bjørn (DF) Astrid Carøe (SF) Anne Valentina
Berthelsen (SF) Rosa Lund (EL) Samira Nawa (RV) Franciska
Rosenkilde (ALT) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |