L 104 Forslag til lov om ændring af lov om social service og forskellige andre love.

(Ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v.).

Af: Minister for ligestilling Marie Bjerre (V)
Udvalg: Ligestillingsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 20-03-2024

Afgivet: 20-03-2024

Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 20. marts 2024

20231_l104_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 20. marts 2024

1. Ændringsforslag

Ministeren for ligestilling har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af Lars Boje Mathiesen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (Lars Boje Mathiesen (UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlemmer af udvalget mener, at det er væsentligt, at begge juridiske køn kun indlogeres på samme krisecentertilbud i de tilfælde, hvor kvaliteten af den voldsfaglige hjælp og beskyttelsen af brugerne tilsiger dette. ALT forventer, at tilsynet med krisecentertilbud har de fornødne faglige kompetencer til at have et specialiseret fokus.

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget støtter varmt dette lovforslag, som giver voldsudsatte mænd ret til behandling på krisecentre. EL finder det ekstremt positivt, at der kan tages særlige hensyn til behov, som udspringer af seksualitet, køn og etnicitet, ligesom EL også synes, at det er rigtig godt, at § 109 i serviceloven om krisecentre holdes adskilt fra § 110, så vi sikrer os, at tilbuddene under § 109 kan fastholde en specialiseret voldsfaglig indsats til voldsudsatte.

Trods begejstringen for dette lovforslag har EL et par ting, der skal understreges. Det største hensyn af alle skal tages til den voldsudsatte og dennes potentielle børns sikkerhed. De har et beskyttelsesbehov, og det behov skal gå forud for alt andet.

For EL er det vigtigt, at vi lytter til krisecentrene, når de i høringssvarene til lovforslaget fortæller om dobbelt udsathed hos nogle grupper, f.eks. kvinder med migrantbaggrund. Der er grupper, som har brug for en skærpet indsats og beskyttelse, fordi deres problemstillinger kan være mere komplekse.

Det er vigtigt for EL at påpege, at mens alle skal have adgang til krisecentre på baggrund af partnervold, så er der en kønsdimension i partnervold. Uanset hvordan vi vender og drejer tallene, er der flere kvinder end mænd, der udsættes for partnervold. Derfor er det også vigtigt for EL, at det bliver afspejlet i tilbuddene, præcis ligesom det er i dag.

Det betyder ikke, at mænd ikke også udsættes for partnervold, for det gør de desværre. Det betyder heller ikke, at mænd ikke skal have hjælp, for det skal de, og det er lige præcis det, det her lovforslag sikrer. Det er blot vigtigt, at vi som Folketing ikke er blinde for tallene, altså at det er kvinder, der oftest udsættes for partnervold. Derfor er det vigtigt, at vi ikke anskuer dette problem kønsneutralt.

EL vil på den baggrund fremadrettet følge med i, hvordan loven og de konkrete tilbud kommer til at fungere i praksis.

Radikale Venstre

Radikale Venstres medlem af udvalget er tilfreds med, at det endelig er lykkedes at ligestille voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder samt deres børn. RV bemærker, at der generelt er forskel på hyppigheden og graden af vold, som henholdsvis voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder udsættes for, og at det er vigtigt, at voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder ikke har ophold på samme krisecenter.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af ministeren for ligestilling, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 1 foreslåede ændring af § 109, stk. 1, 1. pkt., ændres »familie- og samlivsforhold« til: »familie- eller samlivsforhold«.

[Lovteknisk ændring]

2) Efter nr. 10 indsættes:

»01. I § 109, stk. 8, 2. pkt., der bliver stk. 9, 2. pkt., ændres »fire« til: »4«, og »ti« ændres til: »10«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 7

3) I stk. 2 ændres »er« til: »bliver«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det fremgår af § 109, stk. 1, 1. pkt., i lov om social service (herefter serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.

Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås en ændring af § 109, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven. I den foreslåede ændring er der en lovteknisk fejl, da det fremgår heraf, at der i § 109, stk. 1, 1. pkt., i dag bl.a. står »familie- og samlivsforhold«. Dette er ikke korrekt, da der i § 109, stk. 1, 1. pkt., står »familie- eller samlivsforhold«. Med ændringsforslaget korrigeres dette.

Til nr. 2

Det fremgår af § 109, stk. 8, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle børn, som ledsager moderen under dennes ophold i boformer efter denne bestemmelse. Behandlingen skal have et omfang på mindst fire timer og op til ti timer afhængigt af barnets behov. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.

Efter § 109, stk. 9, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder, der får ophold i boformer efter § 109, stk. 1. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.

I § 109, stk. 8, er antallet af timer således skrevet med bogstaver, mens det i § 109, stk. 9, er skrevet med tal. Flere andre steder i serviceloven er tidsangivelser også skrevet med tal.

Med ændringsforslaget foreslås det, at antallet af timer, der fremgår af § 109, stk. 8, 2. pkt., skrives med tal i stedet for bogstaver. Herved ensrettes den lovtekniske anvendelse af tal ved tidsangivelser. Ændringsforslaget er således alene en lovteknisk ændring.

Til nr. 3

Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at personer, der i medfør af ændringen i denne lovs § 1, nr. 1, er omfattet af målgruppen efter § 109 i lov om social service, opnår ret til at tage ophold på krisecenter fra den 1. juli 2024.

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig tydeliggørelse af, at det kun er personer, der med den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, vil blive omfattet af målgruppen efter § 109 i serviceloven, der vil være omfattet af den foreslåede § 7, stk. 2. Ændringsforslaget er dermed alene en sproglig korrektion.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til 1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for ligestilling sendte den 6. oktober 2023 dette udkast til udvalget, jf. LIU alm. del - bilag 6. Den 7. februar 2024 sendte ministeren for ligestilling høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til ministeren for ligestilling til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Camilla Fabricius (S) Birgitte Vind (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) fmd. Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Lars Arne Christensen (M) Kenneth Bjerg Andersen (M) Susie Jessen (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) nfmd. Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Dina Raabjerg (KF) Mette Abildgaard (KF) Lars Boje Mathiesen (UFG) Mikkel Bjørn (DF) Astrid Carøe (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Rosa Lund (EL) Samira Nawa (RV) Franciska Rosenkilde (ALT) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5