L 103 Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.

(Bemyndigelse til at fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som følge af aktiviteter på havet og om skibsophugningsaktiviteter).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Grønlandsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-02-2024

Skriftlig fremsættelse (6. februar 2024)

20231_l103_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (6. februar 2024)

Miljøministeren (Magnus Heunicke):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland (Bemyndigelse til at fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som følge af aktiviteter på havet og om skibsophugningsaktiviteter)

(Lovforslag nr. L 103)

Lovforslaget har til formål at implementere forbud mod brug og transport af tung olie som skibsbrændstof i det arktiske havområde som vedtaget af FN's søfartsorganisation i 2021. Lovforslaget er nødvendigt, idet der ikke er tilstrækkelig klar hjemmel i den nuværende lovgivning til at fastsætte forbuddet.

Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en opsamlende bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 22 a, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som følge af aktiviteter på havet og om skibsophugningsaktiviteter med henblik på implementering af forbuddet mod tung olie, samt at imødekomme et grønlandsk ønske om at ophæve det territoriale forbehold for Hong Kong-konventionen af 2009 om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe.

Forbuddet medfører, at tung olie ikke længere kan anvendes som skibsbrændstof eller transporteres til brug som skibsbrændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske havområder. Dobbeltskrogede tankskibe er først omfattet af reglerne fra 1. juli 2029. Stater med kystlinje i Arktis kan frem til 1. juli 2029 midlertidigt dispensere fra HFO-forbuddet for skibe, der sejler dets flag, når de opererer i den pågældende stats jurisdiktion. HFO kan fortsat transporteres som gods, i modsætning til som skibsbrændstof, i tankskibe.

Den foreslåede bestemmelse forventes herudover anvendt til, at miljøministeren kan fastsætte regler om skibsophugningsaktiviteter. Der forventes således at blive fastsat regler om skibsophugningsaktiviteter med henblik på overholdelse af Hong Kong-konventionen af 2009 om sikker og miljørigtig forsvarligt ophugning af skibe. Eftersom selve ophugningen ikke finder sted i den eksklusive økonomiske zone, vil der forventeligt kun blive fastsat regler om, at skibe skal have en fortegnelse over farlige materialer samt visse certifikater om bord, og at certifikater udstedt af andre landes myndigheder skal accepteres af danske tilsynsmyndigheder, samt relevante tilsynsbestemmelser hertil. Reglerne forventes fastsat ved bekendtgørelse med ikrafttræden den 1. juli 2025. Baggrunden for denne del af den foreslåede bemyndigelse er Inatsisartutbeslutning af 3. november 2021 om ophævelse af det grønlandske territorialforbehold for Hong Kong-konventionen.

Den del af den foreslåede bemyndigelse i § 22 a, der vedrører bemyndigelse til miljøministeren til at fastsætte regler om skibsophugningsaktiviteter, har ikke været i offentlig høring, idet denne del, efter aftale med de grønlandske myndigheder, er kommet med i lovforslaget efter endt høring. Et udkast til bekendtgørelse, der udnytter bemyndigelsen til fastsættelse af regler om certifikater og fortegnelser vil blive sendt i offentlig høring med sædvanlige frister.

Udmøntningen af den forslåede bemyndigelse om skibsophugningsaktiviteter vil være begrænset til fastsættelse af de regler, der er omfattet af de forhold, der fremgår i lovforslagets bemærkninger, og som er nødvendige for at gennemføre krav herom i Hong Kong-konventionen eller andre tilsvarende internationale aftaler. I praksis vil dette ikke have stor betydning, da danske, europæiske og Hong Kong-konventions-staters skibe omfattet af konventionen allerede vil skulle overholde reglerne fra konventionens ikrafttræden i juli 2025, samt at EU-flagede skibe allerede i dag skal leve op til tilsvarende EU-krav.

Opsamlingsbestemmelsen vil ligeledes fremtidssikre loven, idet den giver mulighed for at gennemføre eventuelt fremtidige internationale konventioner, herunder MARPOL-ændringer, administrativt.

Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.