Skriftlig fremsættelse (6. februar
2024)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske
zone ved Grønland (Bemyndigelse til at fastsætte
regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som
følge af aktiviteter på havet og om
skibsophugningsaktiviteter)
(Lovforslag nr. L 103)
Lovforslaget
har til formål at implementere forbud mod brug og transport
af tung olie som skibsbrændstof i det arktiske
havområde som vedtaget af FN's søfartsorganisation i
2021. Lovforslaget er nødvendigt, idet der ikke er
tilstrækkelig klar hjemmel i den nuværende lovgivning
til at fastsætte forbuddet.
Med
lovforslaget foreslås det, at der indsættes en
opsamlende bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 22 a, hvorefter
miljøministeren kan fastsætte regler om forebyggelse
og begrænsning af havforurening som følge af
aktiviteter på havet og om skibsophugningsaktiviteter med
henblik på implementering af forbuddet mod tung olie, samt at
imødekomme et grønlandsk ønske om at
ophæve det territoriale forbehold for Hong Kong-konventionen
af 2009 om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning
af skibe.
Forbuddet
medfører, at tung olie ikke længere kan anvendes som
skibsbrændstof eller transporteres til brug som
skibsbrændstof fra den 1. juli 2024 i arktiske
havområder. Dobbeltskrogede tankskibe er først
omfattet af reglerne fra 1. juli 2029. Stater med kystlinje i
Arktis kan frem til 1. juli 2029 midlertidigt dispensere fra
HFO-forbuddet for skibe, der sejler dets flag, når de
opererer i den pågældende stats jurisdiktion. HFO kan
fortsat transporteres som gods, i modsætning til som
skibsbrændstof, i tankskibe.
Den
foreslåede bestemmelse forventes herudover anvendt til, at
miljøministeren kan fastsætte regler om
skibsophugningsaktiviteter. Der forventes således at blive
fastsat regler om skibsophugningsaktiviteter med henblik på
overholdelse af Hong Kong-konventionen af 2009 om sikker og
miljørigtig forsvarligt ophugning af skibe. Eftersom selve
ophugningen ikke finder sted i den eksklusive økonomiske
zone, vil der forventeligt kun blive fastsat regler om, at skibe
skal have en fortegnelse over farlige materialer samt visse
certifikater om bord, og at certifikater udstedt af andre landes
myndigheder skal accepteres af danske tilsynsmyndigheder, samt
relevante tilsynsbestemmelser hertil. Reglerne forventes fastsat
ved bekendtgørelse med ikrafttræden den 1. juli 2025.
Baggrunden for denne del af den foreslåede bemyndigelse er
Inatsisartutbeslutning af 3. november 2021 om ophævelse af
det grønlandske territorialforbehold for Hong
Kong-konventionen.
Den del af den
foreslåede bemyndigelse i § 22 a, der vedrører
bemyndigelse til miljøministeren til at fastsætte
regler om skibsophugningsaktiviteter, har ikke været i
offentlig høring, idet denne del, efter aftale med de
grønlandske myndigheder, er kommet med i lovforslaget efter
endt høring. Et udkast til bekendtgørelse, der
udnytter bemyndigelsen til fastsættelse af regler om
certifikater og fortegnelser vil blive sendt i offentlig
høring med sædvanlige frister.
Udmøntningen af den forslåede bemyndigelse om
skibsophugningsaktiviteter vil være begrænset til
fastsættelse af de regler, der er omfattet af de forhold, der
fremgår i lovforslagets bemærkninger, og som er
nødvendige for at gennemføre krav herom i Hong
Kong-konventionen eller andre tilsvarende internationale aftaler. I
praksis vil dette ikke have stor betydning, da danske,
europæiske og Hong Kong-konventions-staters skibe omfattet af
konventionen allerede vil skulle overholde reglerne fra
konventionens ikrafttræden i juli 2025, samt at EU-flagede
skibe allerede i dag skal leve op til tilsvarende EU-krav.
Opsamlingsbestemmelsen vil ligeledes fremtidssikre loven, idet den
giver mulighed for at gennemføre eventuelt fremtidige
internationale konventioner, herunder MARPOL-ændringer,
administrativt.
Det er
hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2024.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.