Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 3. april 2024
1. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
»1. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at
bemyndigelsen til at udstede regler bl.a. vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om forbud mod såvel anvendelse som
transport af tung olie (HFO) som skibsbrændstof i den
eksklusive økonomiske zone ved Grønland i
overensstemmelse med reglerne i regel 43A i bilag 1 i konventionen
om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL), herunder om at
HFO-forbuddet først finder anvendelse på skibe, der er
omfattet af regel 12A i MARPOL bilag I, den 1. juli 2029. Regel 12A
vedrører krav om beskyttede brændstoftanke og finder
anvendelse for skibe, som har en samlet
oliebrændstofkapacitet på 600 m3 eller derover, og som er leveret den
1. august 2010 eller senere.
Det fremgår også i
lovforslagets bemærkninger, at de skibe, der er undtaget frem
til 1. juli 2029, er de såkaldte "dobbeltskrogede tankskibe".
Den korrekte betegnelse herfor er "skibe med beskyttede
brændstoftanke".
2. Der er efter fremsættelsen af
lovforslaget opstået fortolkningstvivl om rækkevidden
af undtagelsesbestemmelsen i MARPOL, bilag 1, regel 43A, som
lovforslaget skal implementere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt
det med henvisningen i regel 43A til regel 12A er tilsigtet, at
undtagelsesbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til
skibe leveret den 1. august 2010 eller senere om beskyttede
brændstoftanke, jf. regel 12A, herunder også skibe
leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt har
opfyldt og fortsat opfylder disse krav, eller om undtagelsen
også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere.
Miljøministeriet er i færd med at søge dette
fortolkningsspørgsmål afklaret.
Det ønskes derfor præciseret,
at såfremt denne nærmere undersøgelse af,
hvorledes henvisningen til regel 43A i MARPOL, bilag 1, til regel
12A i bilaget skal fortolkes, resulterer i, at også skibe,
der opfylder krav om beskyttede brændstoftanke, men er
leveret før den 1. august 2010, er omfattet af undtagelsen,
vil miljøministeren kunne udmønte den
foreslåede bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
til indtil den 1. juli 2029 også at undtage skibe, der er
leveret tidligere end den 1. august 2010, og som opfylder de
materielle krav til skibe, der fremgår af regel 12A, fra
HFO-forbuddet.
Miljøministeren anmoder på den
baggrund om, at følgende tekst optages som bidrag til
betænkningen: "Jeg skal hermed tilkendegive over for
udvalget, at der i tilknytning til bemærkningerne til det
foreslåede § 1, nr. 1, ønskes anført, at
det er hensigten med lovforslaget at implementere HFO-forbuddet som
vedtaget af FN's søfartsorganisation, herunder midlertidigt
at undtage de skibe fra forbuddet, som i henhold til den rette
fortolkning af regel 43A i bilag 1 i MARPOL ikke finder anvendelse
for før den 1. juli 2029.
Præciseringen skyldes, at der efter
fremsættelsen af lovforslaget er opstået tvivl om
rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen i MARPOL-konventionens
bilag 1, regel 43A, som lovforslaget skal implementere.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 1, at bemyndigelsen til at udstede
regler bl.a. vil blive udnyttet til at fastsætte regler om
forbud mod såvel anvendelse som transport af tung olie som
skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland i overensstemmelse med reglerne i regel 43A i bilag
1 i konventionen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-forbuddet først finder anvendelse
på skibe, der er omfattet af regel 12A i MARPOL bilag I, den
1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om beskyttede
brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en
samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m3 eller derover, og som er leveret den
1. august 2010 eller senere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt
det med henvisningen i regel 43 A til regel 12 A er tilsigtet, at
undtagelsesbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til
skibe leveret den 1. august 2010 eller senere om beskyttede
brændstoftanke, jf. regel 12A, herunder også skibe
leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt har
opfyldt og fortsat opfylder disse krav, eller om undtagelsen
også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere.
Miljøministeriet er i færd med at søge dette
fortolkningsspørgsmål afklaret.
En nærmere afklaring af fortolkningen
forestår og kan indebære, at skibe, der ikke opfylder
tidsmæssige aspekter for levering i MARPOL, bilag 1, regel
12A, også vil kunne omfattes af undtagelsesbestemmelsen, der
gælder frem til 1. juli 2029, hvis de overholder de
konstruktionsmæssige krav i MARPOL, bilag 1, regel 12A om
beskyttede brændstoftanke, selvom de ikke er forpligtet
hertil, hvis fortolkningen resulterer i, at det er
konstruktionsmæssige snarere end tidsmæssige hensyn,
der afgør, hvorvidt skibe er undtaget frem til 1. juli
2029.
Det ønskes derfor præciseret,
at såfremt denne nærmere undersøgelse af,
hvorledes henvisningen til regel 43A i MARPOL, bilag 1, til regel
12A i bilaget skal fortolkes, resulterer i, at også skibe,
der opfylder krav om beskyttede brændstoftanke i regel 12A,
men er leveret før den 1. august 2010, er omfattet af
undtagelsen, vil miljøministeren kunne udmønte den
foreslåede bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
til indtil den 1. juli 2029 også at undtage disse skibe fra
HFO-forbuddet.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at de skibe, der er undtaget frem til 1. juli
2029, kaldes "dobbeltskrogede tankskibe". Det ønskes derfor
ligeledes præciseret, at den korrekte betegnelse herfor er
"skibe med beskyttede brændstoftanke".«
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2024 og var til 1. behandling den 20. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Grønlandsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 2. okotober 2023 dette udkast til
udvalget, jf. GRU alm. del - bilag 84 (Folketingsåret 2022-23
(2. samling)). Den 6. februar 2024 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Kim Aas (S) Tanja Larsson (S) Thomas Jensen (S)
Louise Elholm (V) Jon Stephensen (UFG) Nanna W. Gotfredsen (M)
Jeppe Søe (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) fmd. Aaja Chemnitz (IA) nfmd. Anna Falkenberg (SP) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Carsten Bach (LA)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Tina Cartey Hansen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Alex
Ahrendtsen (DF) Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Jette Gottlieb (EL) Søren Søndergaard
(EL) Christian Friis Bach (RV) Helene Liliendahl Brydensholt
(ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |