L 102 Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning.

(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-02-2024

Skriftlig fremsættelse (6. februar 2024)

20231_l102_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (6. februar 2024)

Miljøministeren (Magnus Heunicke):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning (Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden)

(Lovforslag nr. 102)

Lovforslaget har til formål at gennemføre eller muliggøre gennemførelse af drikkevandsdirektivet af 16. december 2020 om kvaliteten af drikkevand ved at etablere eller ændre en række bestemmelser og bemyndigelser i vandforsyningsloven, byggeloven og produktloven.

Overvågning af drikkevandsressourcen er vigtig for at kunne sikre, at der er sundt og rent drikkevand også til fremtidige generationer. De gældende regler om overvågning af drikkevandet baserer sig på krav om at kontrollere drikkevandet for en række parametre, som ikke er specifikke for den enkelte vandforsyning. Med den risikobaserede tilgang, som direktivet introducerer, muliggøres det, at overvågningen af drikkevandet kan effektiviseres og målrettes de aktuelle risici, som truer de enkelte vandforsyningers drikkevandsressourcer.

Det foreslås derfor, at der etableres bestemmelser og bemyndigelser om en risikobaseret tilgang i hele vandforsyningskæden fra indvindingen af vand og frem til og med forbrugerens taphane i overensstemmelse med direktivets krav. Dette vil sikre, at der kan foretages en målrettet overvågning af drikkevandet baseret på, hvor de større risici er for drikkevandet. Dette vil være med fokus på bl.a. at opdage forureningstrusler for drikkevandet i tide, at forebygge afsmitning af problematiske stoffer til drikkevandet fra vandinstallationer og at sikre optimal drift af bygningens installationer for at forhindre sundhedsskadelig mikrobiel vækst.

Kvaliteten af drikkevandet kan ikke sikres ved blot at beskytte drikkevandsressourcen. Kvaliteten af drikkevandet kan også påvirkes af de drikkevandsinstallationer, som er i kontakt med drikkevandet. I vandets vej fra indvindingen gennem grundvandsboringer, gennem vandbehandling hos vandforsyningen og helt frem til forbrugerens taphane passerer drikkevandet en række materialer. Det er derfor vigtigt at have fokus på, hvad disse materialer er lavet af, om de forårsager afsmitning til drikkevand, og om de derved udgør en risiko for kvaliteten af drikkevandet og menneskers sundhed. Direktivet introducerer et fælles EU-system for hygiejnekrav til materialer i kontakt med drikkevand.

Det foreslås derfor, at der i vandforsyningsloven fastsættes krav til hygiejne til materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, i overensstemmelse med direktivet. Det skal skabe den juridiske ramme i Danmark til det sammenhængende system, der skal sikre ens regler for hygiejne til materialer i kontakt med drikkevand i EU, og som står i modsætning til situationen i dag, hvor hvert medlemsland har egne regler.

Det foreslås også, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte krav til renheden af behandlingskemikalier og filtermedier i overensstemmelse med direktivet for at sikre, at anvendelsen behandlingskemikalier eller filtermedier i behandlingen af drikkevandet ikke medfører uønskede påvirkninger af drikkevandets kvalitet.

Rent og sundt drikkevand er vigtigt for alle mennesker. Langt de fleste danskere har adgang til drikkevand, hvad enten det er i hjemmet eller i det offentlige rum på f.eks. biblioteker. Det er vigtigt at sikre, at denne adgang til drikkevand opretholdes, og at den forbedres for de få, f.eks. hjemløse, der ikke har tilstrækkelig adgang til drikkevand. Endvidere er det vigtigt at fremme, at der i det offentlige rum er adgang til postevand for at mindske brugen af vand på engangsplastikflasker.

Det foreslås derfor, at der fastsættes krav om at opretholde eller etablere drikkevandshaner i rimeligt forhold til behovet og lokale forhold, og at brug af drikkevand fra vandhanen kan fremmes i overensstemmelse med direktivet f.eks. ved at tilskynde til, at drikkevand fra hanen stilles til rådighed.

Lovforslaget har derudover til formål at etablere en række bemyndigelser og bestemmelser, om bl.a. informationspligt til forbrugeren, underretning af forbrugerne, når vandet anses for potentielt farligt, krav til drikkevand på søgående skibe, der afsalter vand, befordrer passagerer og fungerer som en vandforsyning i overensstemmelse med direktivet, tilladelser til drikkevandsindvinding baseret på afsaltning af havvand, der blandes med grundvand eller overfladevand, og indhentning af oplysninger fra andre offentlige myndigheder og institutioner, vandforsyninger og laboratorier for at indsamle de oplysninger, der kræves til at etablere og ajourføre datasæt, med henblik på at muliggøre implementering af direktivet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.