Skriftlig fremsættelse (6. februar
2024)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om
produkter og markedsovervågning (Gennemførelse af dele
af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til
vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer
i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og
filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til
drikkevand og oplysninger til offentligheden)
(Lovforslag nr. 102)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre eller muliggøre gennemførelse af
drikkevandsdirektivet af 16. december 2020 om kvaliteten af
drikkevand ved at etablere eller ændre en række
bestemmelser og bemyndigelser i vandforsyningsloven, byggeloven og
produktloven.
Overvågning af drikkevandsressourcen
er vigtig for at kunne sikre, at der er sundt og rent drikkevand
også til fremtidige generationer. De gældende regler om
overvågning af drikkevandet baserer sig på krav om at
kontrollere drikkevandet for en række parametre, som ikke er
specifikke for den enkelte vandforsyning. Med den risikobaserede
tilgang, som direktivet introducerer, muliggøres det, at
overvågningen af drikkevandet kan effektiviseres og
målrettes de aktuelle risici, som truer de enkelte
vandforsyningers drikkevandsressourcer.
Det foreslås derfor, at der etableres
bestemmelser og bemyndigelser om en risikobaseret tilgang i hele
vandforsyningskæden fra indvindingen af vand og frem til og
med forbrugerens taphane i overensstemmelse med direktivets krav.
Dette vil sikre, at der kan foretages en målrettet
overvågning af drikkevandet baseret på, hvor de
større risici er for drikkevandet. Dette vil være med
fokus på bl.a. at opdage forureningstrusler for drikkevandet
i tide, at forebygge afsmitning af problematiske stoffer til
drikkevandet fra vandinstallationer og at sikre optimal drift af
bygningens installationer for at forhindre sundhedsskadelig
mikrobiel vækst.
Kvaliteten af drikkevandet kan ikke sikres
ved blot at beskytte drikkevandsressourcen. Kvaliteten af
drikkevandet kan også påvirkes af de
drikkevandsinstallationer, som er i kontakt med drikkevandet. I
vandets vej fra indvindingen gennem grundvandsboringer, gennem
vandbehandling hos vandforsyningen og helt frem til forbrugerens
taphane passerer drikkevandet en række materialer. Det er
derfor vigtigt at have fokus på, hvad disse materialer er
lavet af, om de forårsager afsmitning til drikkevand, og om
de derved udgør en risiko for kvaliteten af drikkevandet og
menneskers sundhed. Direktivet introducerer et fælles
EU-system for hygiejnekrav til materialer i kontakt med
drikkevand.
Det foreslås derfor, at der i
vandforsyningsloven fastsættes krav til hygiejne til
materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, i overensstemmelse
med direktivet. Det skal skabe den juridiske ramme i Danmark til
det sammenhængende system, der skal sikre ens regler for
hygiejne til materialer i kontakt med drikkevand i EU, og som
står i modsætning til situationen i dag, hvor hvert
medlemsland har egne regler.
Det foreslås også, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte krav til
renheden af behandlingskemikalier og filtermedier i
overensstemmelse med direktivet for at sikre, at anvendelsen
behandlingskemikalier eller filtermedier i behandlingen af
drikkevandet ikke medfører uønskede
påvirkninger af drikkevandets kvalitet.
Rent og sundt drikkevand er vigtigt for
alle mennesker. Langt de fleste danskere har adgang til drikkevand,
hvad enten det er i hjemmet eller i det offentlige rum på
f.eks. biblioteker. Det er vigtigt at sikre, at denne adgang til
drikkevand opretholdes, og at den forbedres for de få, f.eks.
hjemløse, der ikke har tilstrækkelig adgang til
drikkevand. Endvidere er det vigtigt at fremme, at der i det
offentlige rum er adgang til postevand for at mindske brugen af
vand på engangsplastikflasker.
Det foreslås derfor, at der
fastsættes krav om at opretholde eller etablere
drikkevandshaner i rimeligt forhold til behovet og lokale forhold,
og at brug af drikkevand fra vandhanen kan fremmes i
overensstemmelse med direktivet f.eks. ved at tilskynde til, at
drikkevand fra hanen stilles til rådighed.
Lovforslaget har derudover til formål
at etablere en række bemyndigelser og bestemmelser, om bl.a.
informationspligt til forbrugeren, underretning af forbrugerne,
når vandet anses for potentielt farligt, krav til drikkevand
på søgående skibe, der afsalter vand, befordrer
passagerer og fungerer som en vandforsyning i overensstemmelse med
direktivet, tilladelser til drikkevandsindvinding baseret på
afsaltning af havvand, der blandes med grundvand eller
overfladevand, og indhentning af oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og institutioner, vandforsyninger og laboratorier for
at indsamle de oplysninger, der kræves til at etablere og
ajourføre datasæt, med henblik på at
muliggøre implementering af direktivet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.