L 102 Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning.

(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 03-04-2024

Afgivet: 03-04-2024

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 3. april 2024

20231_l102_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 3. april 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, LA, M, DD, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Alternativet stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Udtalelse fra miljøministeren

Miljøministeren udtaler følgende over for udvalget:

»Jeg skal hermed tilkendegive over for udvalget, at det i tilknytning til bemærkningerne til § 56 a, stk. 2, i det foreslåede § 1, nr. 23, med henvisning til § 56 a, stk. 1, nr. 2, ønskes anført, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger også omfatter nationale krav til de færdige materialers påvirkning af drikkevandets kvalitet, eksempelvis vandets lugt og smag. Strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger vil kunne fastsættes forebyggende med henblik på at sikre, at drikkevandets kvalitet ikke forringes. Det forudsættes ikke, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger skal tage udgangspunkt i konkret konstaterede forhold, eksempelvis ved måling af drikkevandet hos forbrugerne. Det ønskes videre anført, at strengere nationale hygiejnekrav for udgangsstoffer, sammensætninger og bestanddele også vil kunne fastsættes efter at sådanne stoffer m.v. måtte blive opført på de europæiske positivlister. Strengere nationale hygiejnekrav vil kunne fastsættes forebyggende med henblik på beskyttelsen af menneskers sundhed. Strengere national regulering skal være forenelig med EU-traktaterne. Strengere national regulering vil som udkast skulle notificeres til Kommissionen i henhold til informationsproceduredirektivet, inden den vedtages.«

4. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget støtter lovforslaget, men ønsker at bemærke, at der i høringssvarene forekommer en række kritikpunkter, herunder at der i lovforslaget er en række uklarheder om, hvilke regler der vil fremkomme i form af bekendtgørelser efter lovens vedtagelse. Skønt Miljøministeriet angiver, at interessenter vil blive inddraget i udmøntningen af disse, er det alligevel at foretrække, at selve loven giver klarhed om, hvilke regler man må kunne forvente fremover.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 12 indsættes:

»01. I § 23, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«

[Korrektion af henvisningen]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (SF og EL):

2) Efter nr. 31 indsættes:

»02. I § 60, stk. 2, 1. pkt., ændres »kan fastsætte« til: »fastsætter«, og efter »herunder om« indsættes: »kontrol af vandet og«.«

[Pligt til at fastsætte regler om kontrol]

Til § 4

Af miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I stk. 4 indsættes efter »2. pkt.,«: »i lov om vandforsyning m.v.«

[Præcisering af henvisning]

4) Stk. 5 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]

Ny paragraf

5) Efter § 4 indsættes:

Ȥ 01

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«

[Korrektion af lovtekniske grunde]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en korrektion af henvisningen.

Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget foreslås, at i vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt., ændres »kan fastsætte« til »fastsætter«, og at efter »herunder om« indsættes »kontrol af vandet og«.

Miljøministeren kan efter den gældende bestemmelse i vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt., fastsætte regler om kontrol af kvaliteten af vandet i vandforsyningssystemer, herunder regler om kontrol for mindre vandforsyninger og enkeltindvindere. Med enkeltindvindere forstås vandforsyningsanlæg, der leverer vand til husholdningsbrug til én husstand, uden at det sker som led i en kommerciel eller offentlig aktivitet. Indsættelsen af »kontrol af vandet og« i § 60, stk. 2, 1. pkt., skal tydeliggøre, at ministeren forpligtes til at fastsætte regler om kontrol af vand fra ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m3 drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer, herunder enkeltindvindere.

Med ændringsforslaget forpligtes ministeren til at fastsætte regler om, at der skal føres samme kontrol med vandet fra ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m3 drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer, herunder enkeltindvindere, som der føres med almene vandforsyninger og ikkealmene vandforsyninger, der leverer 10 m3 drikkevand pr. dag eller mere og forsyner 50 personer eller flere. Det betyder omvendt, at ministeren ved fastsættelse af regler om kontrol af vandet ikke længere vil kunne fastsætte regler om forenklet kontrol. Alle vandforsyninger vil dermed fremadrettet skulle omfattes af de samme regler om kontrol af drikkevandet. Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at det ikke længere blot er en mulighed for ministeren at fastsætte regler om regelmæssige laboratorieundersøgelser, men at ministeren forpligtes hertil.

Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at mennesker, der forsynes med vand fra mindre vandforsyninger sikres samme kontrol af drikkevandet, som mennesker, der forsynes med vand fra større vandforsyninger.

Til nr. 3

Ændringsforslaget indeholder en præcisering af henvisningen til »§ 13 b, stk. 6, 2. pkt.,« i lovforslagets § 4, stk. 4. Med præciseringen tydeliggøres det, at der med henvisningen i § 4, stk. 4, til § 13 b, stk. 6, 2. pkt., er tale om en henvisning til § 13 b, stk. 6, 2. pkt., i lov om vandforsyning m.v.

Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.

Til nr. 4

Ændringsforslaget stilles som konsekvens af ændringsforslag nr. 5.

Til nr. 5

Med ændringsforslaget indsættes en territorialbestemmelse om, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, i en selvstændig paragraf i lovforslaget. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvor det foreslås, at den tilsvarende territorialbestemmelse i § 4, stk. 5, i det fremsatte lovforslag udgår. Ændringsforslaget er udtryk for en korrektion af lovtekniske grunde.

Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.

6. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2024 og var til 1. behandling den 20. februar 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 8. februar 2024 sendte miljøministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Trine Pertou Mach (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5