Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 3. april 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljøministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Alternativets medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, M, DD, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af Alternativet stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren udtaler
følgende over for udvalget:
»Jeg skal hermed tilkendegive over
for udvalget, at det i tilknytning til bemærkningerne til
§ 56 a, stk. 2, i det foreslåede § 1, nr. 23, med
henvisning til § 56 a, stk. 1, nr. 2, ønskes
anført, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger
også omfatter nationale krav til de færdige materialers
påvirkning af drikkevandets kvalitet, eksempelvis vandets
lugt og smag. Strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger vil
kunne fastsættes forebyggende med henblik på at sikre,
at drikkevandets kvalitet ikke forringes. Det forudsættes
ikke, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger skal tage
udgangspunkt i konkret konstaterede forhold, eksempelvis ved
måling af drikkevandet hos forbrugerne. Det ønskes
videre anført, at strengere nationale hygiejnekrav for
udgangsstoffer, sammensætninger og bestanddele også vil
kunne fastsættes efter at sådanne stoffer m.v.
måtte blive opført på de europæiske
positivlister. Strengere nationale hygiejnekrav vil kunne
fastsættes forebyggende med henblik på beskyttelsen af
menneskers sundhed. Strengere national regulering skal være
forenelig med EU-traktaterne. Strengere national regulering vil som
udkast skulle notificeres til Kommissionen i henhold til
informationsproceduredirektivet, inden den vedtages.«
4. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
støtter lovforslaget, men ønsker at bemærke, at
der i høringssvarene forekommer en række
kritikpunkter, herunder at der i lovforslaget er en række
uklarheder om, hvilke regler der vil fremkomme i form af
bekendtgørelser efter lovens vedtagelse. Skønt
Miljøministeriet angiver, at interessenter vil blive
inddraget i udmøntningen af disse, er det alligevel at
foretrække, at selve loven giver klarhed om, hvilke regler
man må kunne forvente fremover.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 12 indsættes:
»01. I §
23, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1.
pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.«
[Korrektion af henvisningen]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(SF og EL):
2)
Efter nr. 31 indsættes:
»02. I §
60, stk. 2, 1. pkt., ændres »kan
fastsætte« til: »fastsætter«, og
efter »herunder om« indsættes: »kontrol af
vandet og«.«
[Pligt til at fastsætte
regler om kontrol]
Til § 4
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3) I
stk. 4 indsættes efter »2.
pkt.,«: »i lov om vandforsyning m.v.«
[Præcisering af
henvisning]
4) Stk.
5 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Ny paragraf
5)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Korrektion af lovtekniske
grunde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion af
henvisningen.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås,
at i vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt., ændres
»kan fastsætte« til
»fastsætter«, og at efter »herunder
om« indsættes »kontrol af vandet og«.
Miljøministeren kan efter den
gældende bestemmelse i vandforsyningslovens § 60, stk.
2, 1. pkt., fastsætte regler om kontrol af kvaliteten af
vandet i vandforsyningssystemer, herunder regler om kontrol for
mindre vandforsyninger og enkeltindvindere. Med enkeltindvindere
forstås vandforsyningsanlæg, der leverer vand til
husholdningsbrug til én husstand, uden at det sker som led i
en kommerciel eller offentlig aktivitet. Indsættelsen af
»kontrol af vandet og« i § 60, stk. 2, 1. pkt.,
skal tydeliggøre, at ministeren forpligtes til at
fastsætte regler om kontrol af vand fra ikkealmene
vandforsyninger, der leverer under 10 m3 drikkevand pr. dag eller forsyner
færre end 50 personer, herunder enkeltindvindere.
Med ændringsforslaget forpligtes
ministeren til at fastsætte regler om, at der skal
føres samme kontrol med vandet fra ikkealmene
vandforsyninger, der leverer under 10 m3 drikkevand pr. dag eller forsyner
færre end 50 personer, herunder enkeltindvindere, som der
føres med almene vandforsyninger og ikkealmene
vandforsyninger, der leverer 10 m3
drikkevand pr. dag eller mere og forsyner 50 personer eller flere.
Det betyder omvendt, at ministeren ved fastsættelse af regler
om kontrol af vandet ikke længere vil kunne fastsætte
regler om forenklet kontrol. Alle vandforsyninger vil dermed
fremadrettet skulle omfattes af de samme regler om kontrol af
drikkevandet. Ændringsforslaget vil endvidere indebære,
at det ikke længere blot er en mulighed for ministeren at
fastsætte regler om regelmæssige
laboratorieundersøgelser, men at ministeren forpligtes
hertil.
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at mennesker, der forsynes med vand fra mindre
vandforsyninger sikres samme kontrol af drikkevandet, som
mennesker, der forsynes med vand fra større
vandforsyninger.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en
præcisering af henvisningen til »§ 13 b, stk. 6,
2. pkt.,« i lovforslagets § 4, stk. 4. Med
præciseringen tydeliggøres det, at der med
henvisningen i § 4, stk. 4, til § 13 b, stk. 6, 2. pkt.,
er tale om en henvisning til § 13 b, stk. 6, 2. pkt., i lov om
vandforsyning m.v.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 4
Ændringsforslaget stilles som
konsekvens af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget indsættes
en territorialbestemmelse om, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, i en selvstændig
paragraf i lovforslaget. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvor det
foreslås, at den tilsvarende territorialbestemmelse i §
4, stk. 5, i det fremsatte lovforslag udgår.
Ændringsforslaget er udtryk for en korrektion af lovtekniske
grunde.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2024 og var til 1. behandling den 20. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 8.
februar 2024 sendte miljøministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |