L 101 Forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 31-01-2024

Fremsættelse: 31-01-2024

Skriftlig fremsættelse (31. januar 2024)

20231_l101_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (31. januar 2024)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen

(Lovforslag nr. L 101)

Formålet med lovforslaget er at udmønte dele af den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, da lovforslaget giver hjemmel til, at Sund & Bælt Holding A/S med tilhørende datterselskaber kan gennemføre tre jernbaneprojekter på Øresundsbanen.

Opgraderingen af Øresundsbanen består af udvidelse af Københavns Lufthavn Station, etablering af overhalingsspor ved Kalvebod og etablering af vendespor ved Københavns Lufthavn Station.

Projekterne er en del af en ny sydlig jernbanekorridor, som skal muliggøre flere tog fra Roskilde og Vestdanmark til Hovedstadsområdet og Københavns Lufthavn Station. Samtidig skal projekterne øge kapaciteten i forbindelse med etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt, hvorefter der forventes flere passager- og godstog.

Med lovforslaget sikres projekternes gennemførelse, da en manglende gennemførelse eller forsinkelse vil indebære betydelige trafikale og samfundsøkonomiske konsekvenser, idet der er tale om anlæg af projekter på en international jernbanekorridor, som forbinder Skandinavien med resten af Europa. Såfremt udvidelse af Københavns Lufthavn Station bliver forsinket, vil det endvidere indebære risiko for, at projektet ikke vil være færdiggjort til åbningstidspunktet for Femern Bælt-forbindelsen.

Med lovforslaget foreslås det, at der gives hjemmel til at foretage eventuelle ekspropriationer og ledningsarbejder, samt at transportministeren kan fravige regler om støj og vibrationer i miljøbeskyttelsesloven og regler fastsat i medfør heraf i relation til projekterne. Lovforslaget lægger op til, at der fastsættes regler for kompensation, såfremt transportministeren fastsætter sådanne regler om gener og støj.

Med indførelsen af muligheden for kompensation i lovforslaget er det muligt at give støjpåvirkede borgere tilbud om kompensation eller midlertidigt ophold uden for eget hjem. Med henblik på at opnå skattefrihed for borgerne foreslås en ændring af ligningsloven, som sikrer, at udbetalinger af kompensation og beløb i forbindelse med midlertidigt ophold uden for eget hjem ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Til brug for anlæg af de tre projekter indeholder lovforslaget en række bestemmelser, som regulerer forhold som miljø, domstolsprøvelse mv. Lovforslaget udgør på nogle punkter fravigelse af procedurer og myndighedskompetencer i miljølovgivningen, herunder afskæring af klageadgange. Det skyldes et ønske om at sikre projekternes fremdrift. Natur- og miljøhensyn vil uanset disse fravigelser fortsat blive varetaget under projekternes udførelse. Miljøtilladelsen forudsættes desuden at foregå i et administrativt spor, hvorfor der ikke er tale om, at denne gives ved lov.

Det bemærkes, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Projektet er stadig omfattet af loven med henblik på, at projektet kan anlægges på et senere tidspunkt.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.