Skriftlig fremsættelse (31. januar
2024)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om opgradering af
Øresundsbanen
(Lovforslag nr. L 101)
Formålet med lovforslaget er at
udmønte dele af den politiske aftale om Infrastrukturplan
2035, da lovforslaget giver hjemmel til, at Sund & Bælt
Holding A/S med tilhørende datterselskaber kan
gennemføre tre jernbaneprojekter på
Øresundsbanen.
Opgraderingen af Øresundsbanen
består af udvidelse af Københavns Lufthavn Station,
etablering af overhalingsspor ved Kalvebod og etablering af
vendespor ved Københavns Lufthavn Station.
Projekterne er en del af en ny sydlig
jernbanekorridor, som skal muliggøre flere tog fra Roskilde
og Vestdanmark til Hovedstadsområdet og Københavns
Lufthavn Station. Samtidig skal projekterne øge kapaciteten
i forbindelse med etableringen af den faste forbindelse over Femern
Bælt, hvorefter der forventes flere passager- og godstog.
Med lovforslaget sikres projekternes
gennemførelse, da en manglende gennemførelse eller
forsinkelse vil indebære betydelige trafikale og
samfundsøkonomiske konsekvenser, idet der er tale om
anlæg af projekter på en international
jernbanekorridor, som forbinder Skandinavien med resten af Europa.
Såfremt udvidelse af Københavns Lufthavn Station
bliver forsinket, vil det endvidere indebære risiko for, at
projektet ikke vil være færdiggjort til
åbningstidspunktet for Femern Bælt-forbindelsen.
Med lovforslaget foreslås det, at der
gives hjemmel til at foretage eventuelle ekspropriationer og
ledningsarbejder, samt at transportministeren kan fravige regler om
støj og vibrationer i miljøbeskyttelsesloven og
regler fastsat i medfør heraf i relation til projekterne.
Lovforslaget lægger op til, at der fastsættes regler
for kompensation, såfremt transportministeren
fastsætter sådanne regler om gener og støj.
Med indførelsen af muligheden for
kompensation i lovforslaget er det muligt at give
støjpåvirkede borgere tilbud om kompensation eller
midlertidigt ophold uden for eget hjem. Med henblik på at
opnå skattefrihed for borgerne foreslås en
ændring af ligningsloven, som sikrer, at udbetalinger af
kompensation og beløb i forbindelse med midlertidigt ophold
uden for eget hjem ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Til brug for anlæg af de tre
projekter indeholder lovforslaget en række bestemmelser, som
regulerer forhold som miljø, domstolsprøvelse mv.
Lovforslaget udgør på nogle punkter fravigelse af
procedurer og myndighedskompetencer i miljølovgivningen,
herunder afskæring af klageadgange. Det skyldes et
ønske om at sikre projekternes fremdrift. Natur- og
miljøhensyn vil uanset disse fravigelser fortsat blive
varetaget under projekternes udførelse.
Miljøtilladelsen forudsættes desuden at foregå i
et administrativt spor, hvorfor der ikke er tale om, at denne gives
ved lov.
Det bemærkes, at forligskredsen bag
Infrastrukturplan 2035 har besluttet at udskyde beslutning om
anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt.
Projektet er stadig omfattet af loven med henblik på, at
projektet kan anlægges på et senere tidspunkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.