Fremsat den 4. oktober 2023 af Justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af udleveringsloven1)
(Ændring af kompetencen i sager
vedrørende anmodning om samtykke til yderligere
strafforfølgning)
§ 1
I udleveringsloven, lov nr. 117 af 11. februar
2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 51, stk. 1, ændres
»rigsadvokaten« til: »retten«, og efter
»stk. 2« indsættes: »og 3«.
2. I
§ 51 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
En anmodning som nævnt i stk. 1 til stater uden for Norden og
Den Europæiske Union, udstedes af rigsadvokaten.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. I straffesager,
der ved lovens ikrafttræden er eller vil komme under
behandling ved domstolene, hvor rigsadvokaten før lovens
ikrafttræden har anmodet om samtykke fra det udleverende land
til, at Danmark kan strafforfølge en person for andre
lovovertrædelser begået før udleveringen end
dem, der er sket udlevering for, udsteder retten på
anklagemyndighedens begæring en anmodning om samtykke,
når betingelserne herfor er opfyldt. Retten kan træffe
afgørelse herom uden afholdelse af retsmøde.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets
hovedpunkt | | | 2.1. | | Anmodning om samtykke
til yderligere strafforfølgning | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.1.1.1. | Generelt om
kompetencen til at udstede en europæisk
arrestordre | | | | 2.1.1.2. | Om
specialitetsreglen | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 3. | | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 4. | | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 5. | | Administrative
konsekvenser for borgerne | | 6. | | Klimamæssige
konsekvenser | | 7. | | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | | 8. | | Forholdet til
EU-retten | | 9. | | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | | 10. | | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Ved lov nr. 117 af 11. februar 2020 vedtog Folketinget en ny
udleveringslov, der afløste den dagældende lov nr. 249
fra 1967 om udlevering af lovovertrædere med senere
ændringer.
I udleveringsloven blev den danske ordning for udlevering af
lovovertrædere ændret, således at
afgørelse om udstedelse af en europæisk arrestordre
samt afgørelse om udlevering fra Danmark til udlandet
fremover i alle tilfælde træffes af domstolene.
Kompetencen til at udstede og afsende udleveringsanmodninger
forblev ved anklagemyndigheden.
Det er et grundlæggende princip, at en person som
udgangspunkt ikke kan strafforfølges, dømmes eller
tilbageholdes for andre lovovertrædelser begået inden
udleveringen end den lovovertrædelse, som den
pågældende er udleveret for ("specialitetsreglen").
Udgangspunktet er således, at den udleverede ikke må
drages til ansvar for andre handlinger end den eller dem, der har
begrundet udleveringen. En fravigelse af specialitetsreglen kan
f.eks. finde sted, såfremt det udleverende land samtykker
til, at der kan ske yderligere strafforfølgning af en
tidligere overført lovovertræder.
Rigsadvokaten er efter de gældende regler kompetent
myndighed til at udstede en anmodning om samtykke til lande uden
for Norden til, at Danmark kan strafforfølge en person, der
er blevet udleveret til Danmark, for andre lovovertrædelser
begået før udleveringen end dem, der er sket
udlevering for.
En anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen
til et andet nordisk land, udstedes af den lokale
anklagemyndighed.
Rådet for den
Europæiske Unions rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13.
juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne
for overgivelse mellem medlemsstaterne (herefter
»rammeafgørelsen«) artikel 27, stk. 3, litra g,
og artikel 27, stk. 4, fastslår, at fravigelse af
specialitetsreglen kan finde sted, såfremt den judicielle
myndighed i den anmodede stat samtykker hertil.
Den 6. februar 2023 blev
Folketinget orienteret om, at Justitsministeriet på baggrund
af en fornyet vurdering fandt, at udleveringslovens § 51, stk.
1, ikke kan opretholdes i lyset af rammeafgørelsens artikel
27, stk. 3, litra g, jf. stk. 4.
Lovforslaget gennemfører en ændring af
udleveringslovens § 51, stk. 1, således at det fremover
vil være domstolene, der udsteder en anmodning om samtykke
til fravigelse af specialitetsreglen til stater i Den
Europæiske Union.
Ordningen i udleveringslovens
§ 51, stk. 2, hvorefter det er anklagemyndigheden, der
udsteder en anmodning til de andre nordiske lande om samtykke til
fravigelse af specialitetsreglen, videreføres
uændret.
Med lovforslaget foreslås indsat en bestemmelse om, at en
anmodning om samtykke fra stater uden for Norden og Den
Europæiske Union til, at Danmark kan strafforfølge en
person, der er blevet udleveret til Danmark, for andre
lovovertrædelser begået før udleveringen end
dem, der er sket udlevering for, udstedes af rigsadvokaten.
Bestemmelsen er en videreførelse af gældende ret.
Det bemærkes i den forbindelse, at rammeafgørelsen
anvender »den udstedende stat« i stedet for »den
anmodende stat«, som er den terminologi, der anvendes i
udleveringsloven om den medlemsstat, der udsteder en
europæisk arrestordre. På tilsvarende vis anvender
rammeafgørelsen »den fuldbyrdende stat« i stedet
for »den anmodede stat«, som er den terminologi, der
anvendes i udleveringsloven om den medlemsstat, der skal
gennemføre en europæisk arrestordre. Da der ikke er
nogen indholdsmæssig forskel på begreberne, anvendes
udleveringslovens begreber i forbindelse med omtalen af
rammeafgørelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Anmodning
om samtykke til yderligere strafforfølgning
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Generelt om kompetencen til at udstede en
europæisk arrestordre
Kompetencen til at udstede og fuldbyrde en europæisk
arrestordre var tidligere tillagt rigsadvokaten med adgang til
domstolsprøvelse. I 2020 blev kompetencen til at udstede og
fuldbyrde en europæisk arrestordre ændret i forbindelse
med en revision af udleveringsloven, der havde til formål at
sikre, at dansk ret er i overensstemmelse med
rammeafgørelsen som fortolket af EU-Domstolen i de forenede
sager C-508/18 og C-82/19 PPU samt i sag C-509/18. I de
pågældende sager kom EU-domstolen frem til, at en
anklagemyndighed ikke kan udgøre en judiciel myndighed i
henhold til rammeafgørelsens artikel 6, såfremt den
risikerer direkte eller indirekte at blive underlagt styring eller
modtage instruktion fra den udøvende magt i forbindelse med
en konkret sag om udstedelse af en europæisk arrestordre. Da
det følger af retsplejelovens § 98, stk. 3, at
justitsministeren kan give anklagemyndigheden pålæg
vedrørende behandlingen af konkrete sager, kan den danske
anklagemyndighed ikke udgøre en judiciel myndighed i
overensstemmelse med rammeafgørelsens artikel 6.
Som følge af ovenstående fremgår det af
udleveringslovens §§ 45 og 46, at kompetencen til at
udstede en europæisk arrestordre hører under
domstolene. Ligeledes fremgår det af udleveringslovens §
35, stk. 1, at kompetencen til at fuldbyrde en europæisk
arrestordre hører under domstolene.
Ved notifikation af 15. april 2020, har Danmark oplyst
Rådet for den Europæiske Union om, at de danske
domstole udgør den udstedende og fuldbyrdende judicielle
myndighed for den europæiske arrestordre i Danmark.
2.1.1.2. Om specialitetsreglen
Specialitetsreglen fastsætter det grundlæggende
princip om, at en person ikke kan strafforfølges,
dømmes eller tilbageholdes for andre lovovertrædelser
begået inden udleveringen end den lovovertrædelse, som
den pågældende er udleveret for. Udgangspunktet er
således, at den udleverede ikke må drages til ansvar
for andre handlinger end den eller dem, der har begrundet
udleveringen.
Betingelserne og procedurerne for en anmodning fra Danmark til
en stat uden for Norden og Den Europæiske Union om samtykke
til fravigelse af specialitetsreglen vil afhænge af det
internationale retsgrundlag, som regulerer
udleveringsspørgsmål mellem Danmark og det
pågældende land, samt gennemførelseslovgivningen
i det land, hvorfra der er sket udlevering.
Betingelserne for en anmodning fra Danmark til et andet nordisk
land om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen er fastsat i
den nordiske udleveringskonvention.
Det bemærkes, at de internationale aftaler om udlevering,
som Danmark har indgået med stater uden for Norden og Den
Europæiske Union, ikke aktuelt indeholder et krav om, at en
anmodning om fravigelse af specialitetsreglen skal udstedes af
domstolene.
Den nordiske udleveringskonvention indeholder ligeledes ikke et
krav om, at en anmodning om fravigelse af specialitetsreglen skal
udstedes af domstolene.
Det følger imidlertid af rammeafgørelsens artikel
27, stk. 3, litra g, og artikel 27, stk. 4, at fravigelse af
specialitetsreglen kan finde sted, såfremt den anmodede
judicielle myndighed samtykker hertil. Anmodningen om samtykke skal
indgives til den anmodede judicielle myndighed med de i artikel 8,
stk. 1, omhandlede oplysninger og ledsaget af en oversættelse
som anført i artikel 8, stk. 2. Samtykke skal gives,
når den lovovertrædelse, for hvilken der er anmodet om
samtykke til strafforfølgning af, i sig selv giver anledning
til overgivelse i henhold til rammeafgørelsens bestemmelser.
Samtykke skal nægtes af de årsager, der er nævnt
i artikel 3, og kan ellers kun nægtes af de årsager,
der er nævnt i artikel 4 og 4a.
Udleveringslovens § 41 fastslår, at domstolene
træffer afgørelse om fravigelse af specialitetsreglen
i sager, hvor en person er blevet udleveret fra Danmark til et
andet land, og der efterfølgende anmodes om tilladelse til
strafforfølgning eller fuldbyrdelse for en anden strafbar
handling begået af den pågældende før
udleveringen.
I medfør af udleveringslovens § 51, stk. 1, er
rigsadvokaten tillagt kompetencen til at fremsætte en
anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen i sager,
hvor en person er blevet udleveret fra et andet land til Danmark,
således at Danmark kan strafforfølge personen for
andre lovovertrædelser begået inden udleveringen end
dem, for hvilken den pågældende er udleveret.
Af udleveringsloven § 51, stk. 2, fremgår, at en
anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen til et
andet nordisk land, udstedes af anklagemyndigheden.
Det fremgår af bemærkningerne til § 51, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 78 som fremsat, side
99, at det er forudsat, at rammeafgørelsen ikke stiller krav
om, at en anmodning om samtykke fra det udleverende land til, at
Danmark kan strafforfølge en person, der er blevet udleveret
til Danmark for andre lovovertrædelser begået inden
udleveringen end dem, for hvilken den pågældende er
udleveret, skal fremsættes af en judiciel myndighed.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
I bemærkningerne til udleveringslovens § 51, stk. 1,
er det således lagt til grund, at rammeafgørelsen ikke
stiller krav om, at en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen skal fremsættes af en judiciel myndighed,
som fortolket i overensstemmelse med rammeafgørelsens
artikel 6.
Efter en fornyet vurdering er det imidlertid Justitsministeriets
vurdering, at rammeafgørelsens artikel 27, stk. 4, 2. pkt.,
må forstås således, at en anmodning om fravigelse
af specialitetsreglen vil skulle fremsættes af en judiciel
myndighed, som fortolket i overensstemmelse med
rammeafgørelsens artikel 6 og EU-domstolens praksis.
Justitsministeriet har lagt afgørende vægt
på, at det fremgår af ordlyden til artikel 27, stk. 4,
2. pkt., at samtykke skal gives, når den
lovovertrædelse, for hvilken der er anmodet om samtykke, i
sig selv giver anledning til overgivelse i henhold til
rammeafgørelsens bestemmelser.
Efter Justitsministeriets opfattelse kan det udledes heraf, at
den udvidelse af tiltalen, der er den direkte følge af
fravigelsen af specialitetsreglen, i sig
selv skal kunne begrunde udstedelse af en europæisk
arrestordre.
Det følger heraf, at en anmodning om fravigelse af
specialitetsreglen skal fremsættes af en judiciel myndighed,
som tillige ville kunne udstede en europæisk arrestordre. En
sådan fortolkning er endvidere i overensstemmelse med
Kommissionens meddelelse om den europæiske håndbog om
udstedelse af en europæisk arrestordre, del I, afsnit 2.6,
hvorefter en anmodning om samtykke skal afgives efter den samme
procedure og skal omfatte de samme oplysninger, som gælder
for en normal arrestordre. Den kompetente judicielle myndighed
sender således anmodningen om samtykke direkte til den
fuldbyrdende judicielle myndighed, der overgav personen.
I Danmark er den kompetente judicielle myndighed ved udstedelse
af en europæisk arrestordre domstolene, hvorfor det ligeledes
vil skulle være domstolene, der udsteder en anmodning om
samtykke til fravigelse af specialitetsreglen i medfør af
rammeafgørelsens artikel 27, stk. 3, litra g, jf. stk.
4.
Justitsministeriet finder, at den nuværende ordning i
forhold til stater uden for Norden og Den Europæiske Union
bør videreføres, således at en anmodning om
samtykke fra stater uden for Norden og Den Europæiske Union
til, at Danmark kan strafforfølge en person, der er blevet
udleveret til Danmark, for andre lovovertrædelser
begået før udleveringen end dem, der er sket
udlevering for, fortsat udstedes af rigsadvokaten.
Ordningen i forhold til de andre nordiske lande, hvorefter en
anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen udstedes
af anklagemyndigheden, findes ligeledes at burde videreføres
uændret.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
udleveringslovens § 51, stk. 1, ændres, således at
anmodninger om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen til
stater i Den Europæiske Union, bortset fra de andre nordiske
lande, vil skulle udstedes af retten.
Den foreslåede ordning vil indebære, at kompetencen
til at udstede en anmodning om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen til en stat i Den Europæiske Union vil
overgå fra rigsadvokaten til domstolene.
Det foreslås endvidere ved lovforslagets § 1, nr. 2,
at indsætte et nyt stk. 3 i udleveringslovens § 51,
hvorved den nuværende ordning i forhold til stater uden for
Norden og Den Europæiske Union videreføres,
således at en anmodning om samtykke fra stater uden for
Norden og Den Europæiske Union til, at Danmark kan
strafforfølge en person, der er blevet udleveret til
Danmark, for andre lovovertrædelser begået før
udleveringen end dem, der er sket udlevering for, fortsat udstedes
af rigsadvokaten.
Med lovforslaget videreføres § 51, stk. 2,
uændret, således at kompetencen til at udstede en
anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen til de
andre nordiske lande, fortsat er hos anklagemyndigheden.
Lovforslaget indebærer således ingen ændringer i
forhold til gældende ret på dette punkt.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk.
2, medfører, at retten i straffesager, der er eller vil
komme under behandling ved domstolene, og hvor rigsadvokaten
før lovens ikrafttræden har udstedt en anmodning om
samtykke fra det udleverende land til fravigelse af
specialitetsreglen, kan udstede en ny anmodning om samtykke
på anklagemyndighedens begæring, når
betingelserne herfor er opfyldt. Retten kan træffe
afgørelse herom uden afholdelse af retsmøde.
Den foreslåede bestemmelse omfatter ikke straffesager, der
er endeligt afgjort. Der vil således kunne være sager,
hvor rigsadvokaten har udstedt en anmodning om samtykke fra det
udleverende land til fravigelse af specialitetsreglen, og hvor den
tiltalte i sagen er dømt skyldig ved endelig dom for de
forhold, som indgik i anmodningen.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK)
artikel 7 indebærer et forbud mod straf med tilbagevirkende
kraft. Forbuddet vedrører alene materielle
straffebestemmelser, der definerer en forbrydelse eller foreskriver
en straf, jf. bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
dom af 17. september 2009 i sagen Scoppola mod
Italien (Nr. 2), præmisserne 110-113, og finder
således ikke anvendelse på processuelle regler som den
foreslåede ændring af udleveringslovens § 51, stk.
1. Den foreslåede ordning, der også vil finde
anvendelse på verserende straffesager, herunder sager, hvor
der er truffet afgørelse i 1. instans, vurderes af den grund
ikke at rejse spørgsmål i forhold til forbuddet mod
straf med tilbagevirkende kraft i EMRK artikel 7.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
§ 2, stk. 2, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser for det offentlige af betydning. Begrænsede
merudgifter vil blive håndteret inden for myndighedernes
eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget opfylder første princip om
digitaliseringsklar lovgivning om enkle og klare regler. De
øvrige principper er ikke relevante for lovforslaget.
Lovforslaget vurderes ikke at ville have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget gennemfører en ændring i dansk
lovgivning, der er nødvendig for Danmarks opfyldelse af
artikel 27, stk. 3, litra g, jf. stk. 4, i Rådets
rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den
europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse
mellem medlemsstaterne.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. juli 2023 til
den 18. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Amnesty International, Danske Advokater, Det
Kriminalpræventive Råd, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Fængselsforbundet,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, HK Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Naalakkersuisut (via Rigsombudsmanden i
Grønland), Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne og Rigspolitiet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ja, de begrænsede merudgifter vil
blive håndteret inden for myndighedernes eksisterende
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget gennemføres de
ændringer i dansk lovgivning, der er nødvendige for
Danmarks opfyldelse af artikel 27, stk. 3, litra g, jf. stk. 4, i
Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om
den europæiske arrestordre. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af udleveringslovens i § 51, stk. 1, at
det er rigsadvokaten, der udsteder en anmodning om samtykke til
fravigelse af specialitetsreglen, som sendes til det land, hvorfra
den pågældende er blevet udleveret.
Det fremgår af udleveringslovens § 51, stk. 2, at en
anmodning som nævnt i stk. 1 til et andet nordisk land,
udstedes af anklagemyndigheden.
Det foreslås i udleveringslovens § 51, stk. 1, at
»rigsadvokaten« ændres til »retten«,
og at der efter »stk. 2« indsættes »og
3«.
Den foreslåede ordning indebærer, at kompetencen til
at anmode om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen til en
stat i Den Europæiske Union, bortset fra de nordiske lande,
vil blive overført fra rigsadvokaten til retten.
For så vidt angår de andre nordiske lande
videreføres udleveringslovens § 51, stk. 2,
uændret, således at kompetencen til at udstede en
anmodning om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen til de
andre nordiske lande, fortsat er hos anklagemyndigheden.
Lovforslaget indebærer således ingen ændringer i
forhold til gældende ret på dette punkt.
Såfremt anklagemyndigheden ønsker at udvide
tiltalen mod en udleveret person for forhold, der er begået
før udleveringen, og som ikke er omfattet af
udleveringsanmodningen, vil anklagemyndigheden fremover skulle
anmode retten om at udstede en anmodning til den
pågældende stat i Den Europæiske Union om
samtykke til at fravige specialitetsreglen.
Det formodes, at anklagemyndigheden til brug for rettens
afgørelse om, hvorvidt der skal udstedes en anmodning til
det udleverende land om samtykke til fravigelse af
specialitetsreglen, udarbejder et udkast med de relevante
oplysninger til en sådan anmodning til det udleverende
land.
Det forudsættes endvidere, at såfremt retten
imødekommer begæringen om udstedelse af anmodningen,
forestår rigsadvokaten den praktiske fremsendelse af den af
retten udstedte anmodning til det udleverende land.
Ved modtagelse af samtykke til fravigelse af specialitetsreglen
fra det udleverende land, forudsættes rigsadvokaten at
fremsende dette til den lokale anklagemyndighed med henblik
på, at samtykket kan fremlægges i retten i forbindelse
med behandlingen af straffesagen her i landet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede § 51, stk. 3, at en anmodning som
nævnt i stk. 1 til stater uden for Norden og Den
Europæiske Union, udstedes af rigsadvokaten.
Med bestemmelsen foreslås den gældende retstilstand,
for så vidt angår lande uden for Norden og Den
Europæiske Union, videreført uændret.
Det vil således fortsat være rigsadvokaten, der
udsteder en anmodning om samtykke fra stater uden for Norden og Den
Europæiske Union til, at Danmark kan strafforfølge en
person, der er blevet udleveret til Danmark, for andre
lovovertrædelser begået før udleveringen end
dem, der er sket udlevering for.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det vurderes påkrævet, at loven træder i kraft
dagen efter kundgørelse i Lovtidende, idet
lovændringen har til formål at rette op på en
retstilstand, som ikke er i overensstemmelse med
rammeafgørelsen.
Det foreslås i stk. 2, at i
straffesager, der ved lovens ikrafttræden er eller vil komme
under behandling ved domstolene, hvor rigsadvokaten før
lovens ikrafttræden har udstedt en anmodning til det
udleverende land om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen,
udsteder retten på anklagemyndighedens begæring en ny
anmodning til det udleverende land om samtykke til yderligere
strafforfølgning, når betingelserne herfor er
opfyldt.
Bestemmelsen forudsættes anvendt i straffesager, hvor det
udleverende land på baggrund af en af rigsadvokaten udstedt
anmodning, har samtykket til fravigelse af specialitetsreglen, hvor
anklagemyndigheden har fremsendt anmodningen som led i behandlingen
af spørgsmålet om tiltalerejsning, og straffesagen
derfor endnu ikke er fremsendt til retten.
Det forudsættes, at bestemmelsen tillige vil blive
anvendt, hvis en dom afsagt forud for lovens ikrafttræden,
ankes inden for ankefristens udløb, uanset om
ankemeddelelsen først indleveres, efter at loven er
trådt i kraft.
Den foreslåede bestemmelse finder ikke anvendelse på
straffesager, hvor der forud for lovens ikrafttræden er
afsagt dom, og hvor dommen ikke er anket inden ankefristens
udløb, uanset om ankefristen først udløber
efter lovens ikrafttræden.
Retten kan behandle anklagemyndighedens begæring om
udstedelse af en anmodning til det udleverende land om samtykke til
fravigelse af specialitetsreglen uden afholdelse af et
retsmøde. Det forudsættes, at anklagemyndigheden i
forbindelse med fremsendelse af anmodningen til retten sender en
kopi af anmodningen til forsvareren, således at forsvareren
vil have mulighed for at komme med sine bemærkninger
skriftligt over for retten.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
For Grønland gælder lov nr. 249 af 9. juni 1967 om
udlevering af lovovertrædere, som ændret ved lov nr.
378 af 6. juni 2002 og lov nr. 494 af 12. maj 2010, som sat i kraft
for Grønland ved kongelig anordning nr. 668 af 8. juni 2016.
Lov nr. 117 af 11. februar 2020 om udlevering til og fra Danmark er
således ikke sat i kraft for Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
Loven kan derfor ikke gælde eller ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om udlevering til og fra Danmark
(udleveringsloven), foretages følgende
ændringer: | | | | § 51. En
anmodning om samtykke fra det udleverende land til, at Danmark kan
strafforfølge en person, der er blevet udleveret til
Danmark, for andre lovovertrædelser begået før
udleveringen end den, der er sket udlevering for, udstedes af
rigsadvokaten, jf. dog stk. 2. | | | | 1. I § 51, stk. 1, ændres
»rigsadvokaten« til »retten«, og efter
»stk. 2« indsættes »og 3«. | | | | Stk. 2
--- | | | | | 2. I § 51 indsættes som stk. 3. »En anmodning som nævnt i
stk. 1 til stater uden for Norden og Den Europæiske Union,
udstedes af rigsadvokaten.« | | | |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om
den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse
mellem medlemsstaterne, EF-Tidende 2002, nr. L 190, side 1.