Fremsat den 19. december 2023 af Victoria Velasquez (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Karsten Hønge (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en lovreguleret arbejds- og
opholdsordning for familiehjælpere
Folketinget pålægger regeringen at
indkalde til forhandlinger inden den 1. januar 2025 med henblik
på at etablere en lovreguleret arbejds- og opholdsordning for
familiehjælpere som erstatning for den nuværende au
pair-ordning, jf. udlændingelovens § 9 j. Formålet
er at sikre, at lovgivningen direkte og indirekte bidrager til
væsentlig bedre aflønning og arbejdsvilkår for
familiehjælpere, hvilket skal svare til ordentlige,
almindelige danske løn- og arbejdsvilkår.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at au
pair-ordningen erstattes med en lovreguleret arbejds- og
opholdsordning for familiehjælpere. Når man arbejder
hos en børnefamilie med børnepasning og husligt
arbejde, er der tale om almindeligt arbejde, som forslagsstillerne
ønsker skal foregå på ordentlige, danske
vilkår. Det er ikke tilfældet med den nuværende
au pair-ordning.
Der eksisterer i dag et lille og ganske
særligt arbejdsmarked for familiehjælp, som aktuelt er
direkte og indirekte reguleret efter de gældende au
pair-regler, jf. udlændingelovens § 9 j
(lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023). Herudover
er der et ukendt antal børnefamilier, der ansætter
familiehjælpere fra EU/EØS-landene til
børnepasning og husligt arbejde på andre løn-
og ansættelsesvilkår. For disse familiehjælpere
er der grund til at antage, at muligheden for at skaffe en au pair
efter de lovfastsatte au pair-regler i et vist omfang fungerer som
retningsgivende for de løn- og arbejdsforhold, der tilbydes
familiehjælpere fra EU/EØS-landene. Der er set flere
eksempler på, at familiehjælpere fra
EU/EØS-landene er blevet ansat på au pair-lignende
vilkår, og at de er bibragt den opfattelse, at de arbejdede
under au pair-reglerne efter udlændingeloven.
For begge grupper af
familiehjælpere er der tale om løn- og
arbejdsvilkår, der på mange måder negativt
afviger fra ordentlige, almindelige danske løn- og
arbejdsvilkår. Det er på den baggrund ikke
hensigtsmæssigt, at følgende vilkår
accepteres:
- at familier for
at ansætte familiehjælpere fra et land uden for
EU/EØS skal lade den pågældende indtage en
familiær stilling i en værtsfamilie,
- at
familiehjælpere fra et land uden for EU/EØS skal
foregive at ønske at forbedre sine sproglige og faglige
kundskaber og at opnå et bedre kendskab til Danmark gennem
øget kulturel indsigt, når formålet er
lønarbejde og
- at løn- og
arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet for
familiehjælpere altovervejende reguleres direkte og indirekte
gennem den nuværende au pair-lovgivning, hvor
aflønning og arbejdsvilkår negativt afviger fra
ordentlige, almindelige danske løn- og
arbejdsvilkår.
Da dette begrænsede og særlige
arbejdsmarked for familiehjælpere fortsat vil eksistere,
ønsker forslagsstillerne, at au pair-ordningen erstattes med
en ny ordning om opholds- og arbejdstilladelse for hjælp til
børnefamilier. Formålet med en sådan ordning er,
at løn- og arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet for
fremtidens familiehjælpere reguleres anderledes, så
lovgivningen direkte og indirekte bidrager langt bedre til
aflønning og arbejdsvilkår for familiehjælpere,
der svarer til ordentlige, almindelige danske løn- og
arbejdsvilkår.
Forslagsstillerne ønsker ikke at
pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag i
fuld overensstemmelse med idéerne og forslagene fra FOA, men
vil udelukkende i forbindelse med Folketingets behandling af
beslutningsforslaget give Folketingets medlemmer kendskab til,
hvordan indholdet af en sådan arbejds- og opholdsordning vil
kunne udformes.
Fagforbundet FOA har
foreslået følgende hovedtræk i en lovreguleret
arbejds- og opholdsopholdsordning for familiehjælpere, jf.
»FOAs politikforslag: Erstat au pairs med
familiehjælpere« på foa.dk:
-
Opholdstilladelsen betinges af, at arbejdsgiverfamilien
består af mindst én forælder og ét
hjemmeboende barn under 18 år, og at arbejdet består af
børnepasning og husligt arbejde, og i overensstemmelse med
den nuværende au pair-ordning skal det fortsat være
muligt for familiemedhjælperen at følge
børnenes bopæl ved arbejdets udførelse.
-
Opholdstilladelsen betinges endvidere af, at personen og
arbejdsgiverfamilien har indgået en skriftlig kontrakt, der
opfylder kravene i den gældende lov om
ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår, ved at
kontrakten indeholder oplysninger om alle væsentlige
vilkår for ansættelsesforholdet, herunder som minimum
oplysninger om arbejdsstedets beliggenhed, beskrivelse af arbejdet,
ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt,
ansættelsesforholdets forventede varighed,
lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie,
herunder om der udbetales løn under ferie, varigheden af
lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller
reglerne herom, den gældende eller aftalte løn, som
lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets
påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der
ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag, kost og logi,
lønnens udbetalingsterminer og den normale daglige eller
ugentlige arbejdstid, og som lever op til en række
nærmere definerede minimumsvilkår for
arbejdsvilkår, tilsyn og beskyttelsesforanstaltninger,
forsikring, betalinger af rejseomkostninger, lønudbetalinger
m.v. for den ansatte som beskrevet nedenfor.
- Lønnen
skal følge dansk lønniveau baseret på
ansættelsesforholdet og arbejdets karakter med
ansættelse direkte af familien, børnepasning og
husligt arbejde. Udlændinge fra et land uden for
EU/EØS, der er ansat som familiehjælpere,
aflønnes med de grundlønssatser for første og
andet år, der følger af den kollektive overenskomst
for husassistenter mellem KL og FOA.
- Sikring af krav
om arbejdsgiverens betaling af forsikringer, rejseomkostninger og
lønudbetalinger.
- Afskaffelse af
deltagerbetaling for deltagelse i danskuddannelse, så man
sidestilles med andre udenlandske arbejdstagere, studerende
m.fl.
- De
forældede særkrav fra au pair-ordningen, som ikke
stilles til andre, hverken efter udlændingeloven eller
på det danske arbejdsmarked i øvrigt om arbejderens
særlige alder og med indblanding i arbejdstagers
privatlivsforhold, afskaffes, herunder særkrav til
opholdslængde og danskundervisning.
- Det skal af
lovforslagets bemærkninger fremgå, at
arbejdsmiljøvilkår skal ligestilles med andet arbejde,
som kan henføres til arbejdsgiverens private husholdning, og
at familiehjælpere skal være omfattet af
ligebehandlingsloven som alle andre på det danske
arbejdsmarked.
Minimumskrav
FOA foreslår, at
opholds- og arbejdstilladelse efter den ovenover præsenterede
ordning betinges af følgende minimumskrav:
- Der
indføres en minimumsforudsætning på et timetal,
f.eks. 25-30 timer. Længden af såvel den ugentlige som
den daglige arbejdstid må ikke overstige, hvad der i henhold
til kollektiv overenskomst gælder for lønmodtagere,
der er beskæftiget med børnepasning eller husligt
arbejde. Heraf følger en mulighed for, at
familiehjælperen kan udføre merarbejde eller
overarbejde ud over det i kontrakten aftalte, under
forudsætning af at sådant merarbejde eller overarbejde
aflønnes ud fra regler herfor for sammenlignelige
faggrupper, f.eks. husassistenter eller
pædagogmedhjælpere, og ikke overstiger almindelig
lovgivning om ugentlig arbejds- og hviletid m.v.
- Bijobs af et
rimeligt omfang tillades for at sikre, at arbejdet kan foregå
på ordentlige, danske vilkår. Familiehjælpere
bør gives ret til at udføre bibeskæftigelse,
uden at der indgives ansøgning til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI) herom, under den
forudsætning at bibeskæftigelsen har sammenhæng
med den beskæftigelse, som danner grundlag for
opholdstilladelsen. Vi har f.eks. set sager, hvor den ansatte ikke
tør sige, at de også bliver bedt om at gøre
rent for svigerfamilien eller et virksomhedsregistreret kontor i
hjemmet, og at dette leder til, at de generelt ikke tør
hævde deres rettigheder. I en fremtidig ordning for
familiehjælp bør der derfor være en tilladelse
til bibeskæftigelse af et rimeligt omfang. Den kan f.eks.
være reguleret med et maksimumsbeløb eller andet.
- Arbejdsforholdet
skal være omfattet af gældende ferielov og
arbejdsmiljølov, herunder bestemmelserne om hvileperiode og
fridøgn, hvorefter den ansatte får en hvileperiode
på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver
periode på 24 timer og et ugentligt fridøgn, der skal
ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode og
så vidt muligt falde på søndage.
Løn
- Den
kontraktmæssige løn skal som forudsætning for
opholdstilladelse mindst svare til lønnen for
sammenlignelige faggrupper. Det lidt usædvanlige
arbejdsforhold bevirker, at der ikke er en overenskomst direkte
på området eller et etableret dansk lønniveau.
En familiehjælper vil være ansat af en familie og til
at arbejde i et hjem ud fra dettes konkrete behov og med en vis
fleksibilitet. Baseret på denne særlige karakter af
ansættelsesforholdet og arbejdsopgaver peger FOA på
husassistenter, som den faggruppe, hvis løn der bør
tages udgangspunkt i. Arbejde på helligdage skal tillige
aflønnes efter almindelige danske vilkår.
- Kravet om, at
lønudbetalingen skal indbetales på en bankkonto i
familiehjælperens eget navn, skærpes, således at
kontoen skal være en selvstændig konto og ikke må
være tilknyttet arbejdsgiverens konto, idet der er flere
sager, hvor værtsfamilien tilsyneladende har kunnet lukke au
pairens konto.
- Der skal fortsat
være krav om, at lønudbetalingen skal ske på den
fastsatte dato og som minimum månedligt.
- Karensregistret
for udelukkede værtsfamilier bevares og videreføres
til den nye ordning. Det vil sige, at arbejdsgivere fortsat skal
kunne komme i karantæne, hvis de ikke opfylder
standardbetingelserne, og der skal udføres offentligt tilsyn
hermed. Det bør overvejes, om grove brud på reglerne
kan forfølges yderligere, end det bliver gjort i dag.
- Der skal fortsat
være krav om betaling af rejseomkostninger både til og
fra Danmark. Bestemmelserne justeres, så det gøres
tydeligt, at der dækkes rejseomkostninger ikke kun til
hovedstaden i hjemlandet, men til bopælen. Dette er i dag en
væsentlig overset omkostning, da en række lande, som
f.eks. Filippinerne, er så arealmæssigt store, at der
er væsentlige udgifter knyttet til indenrigsrejser.
- Arbejdsgiveren
skal tegne en fritids- og ulykkesforsikring og en forsikring, der
dækker omkostningerne til hjemtransport i tilfælde af
personens død, alvorlige sygdom eller ulykke. Forsikringerne
skal være gældende fra tidspunktet, hvor personen
påbegynder arbejdet, og frem til udløbet af
ansættelsen. Dette er en del af den nuværende au
pair-ordning. Arbejdsskadeforsikring vil være et krav til
familiearbejdsgiverne, da den ansatte arbejder mere end 400 timer
pr. år.
- Krav til
opsigelsesvilkår tydeliggøres. Da der er det
særlige forhold, at arbejdstageren forventes at bo under
samme tag som sin arbejdsgiver og hjemrejsebilletten er knyttet til
arbejdsgiveren, skal der som i den nuværende au pair-ordning
være klare krav til opsigelsesfrister og et klart krav om, at
arbejdsgiveren kun kan opsige en kontrakt skriftligt.
Sammenligneligt arbejde er i den sammenhæng dækket af
funktionærloven.
- Der bør
fortsat være en særlig lovbeskyttelse i forbindelse med
kost og logi under sygdom. Arbejdsgiveren skal således
fortsat have pligt til at yde løn under sygdom eller
tilskadekomst, indtil arbejdsforholdet lovligt ophører.
Arbejdsgiveren skal dertil fortsætte med at yde kost og logi
og drage omsorg for lønmodtagerens forsvarlige pleje.
- Der skal
være mulighed for at fortsat opholde sig og arbejde i Danmark
mellem kontrakter. Forholdene omkring kontraktforlængelser og
jobskifte er flere gange blevet justeret for au pairer for at
forebygge perioder uden indtægt, sikre mod urimeligheder og
fremme, at arbejde foregår på regulerede vilkår.
Fremadrettet bør lovgivningen indrettes med udgangspunkt i
de sammenlignelige arbejds- og opholdstilladelser, dvs. at hvis
familiehjælperen får forlænget sin kontrakt,
indgår i en ny aftale eller får tilbud om et nyt
ansættelsesforhold, kan familiehjælperen opholde sig
her i landet og arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til,
om familiehjælperen kan meddeles opholdstilladelse. I
øvrigt bør de udrejsefrister for au pairer, der blev
tydeliggjort i 2015, bevares.
- Der skal stilles
eget værelse til rådighed for den familiehjælper,
som skal være egnet til beboelse. Det skal i
ansøgningen specifikt angives, hvilket værelse der er
tale om.
Af hensyn til tidsfristen den 1. januar 2025
til regeringen om at indkalde til forhandlinger har
forslagsstillerne tilstræbt en balance mellem et hensyn til
snarest muligt at sikre bedre aflønning og
arbejdsvilkår for familiehjælpere og et hensyn til et
grundigt lovforberedende arbejde.
Skriftlig fremsættelse
Victoria Velasquez
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre en lovreguleret arbejds- og opholdsordning for
familiehjælpere.
(Beslutningsforslag nr. B 99)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.