Fremsat den 5. december 2023 af Rosa Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om tilslutning til EU's solidariske fordeling af
asylansøgere ved en særaftale
Folketinget pålægger regeringen at
tilslutte sig solidaritetsmekanismen i EU's forordning om
asylforvaltning og migrationsstyring (AMMR).
Bemærkninger til forslaget
Undertrykkelse og krig betyder, at der for
tiden kommer mange asylansøgere til Europa. En stor del af
denne gruppe har krav på beskyttelse efter reglerne i FN's
Flygtningekonvention, Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og Den Europæiske Unions Charter
om Grundlæggende Rettigheder, hvilket EU-landene, herunder
Danmark, har tilsluttet sig.
Rådet og Europa-Parlamentet forhandler
lige nu en række ændringer af det
fælleseuropæiske asylsystem i form af migrations- og
asylpagten, som blev fremsat af Europa-Kommissionen i 2020. Et af
forslagene, forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring
(AMMR), indeholder en ændring af Dublinforordningen og
introducerer en solidaritetsmekanisme.
Udlændinge- og integrationsministerens
svar på Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del -
spørgsmål 236, folketingsåret 2022-23 (2.
samling), indeholder en beskrivelse af den fleksible
solidaritetsmekanisme. Det fremgår af svaret, at
»fleksibel« i denne sammenhæng betyder, at
forskellige solidaritetsbidrag vil kunne anses for at være
ligeværdige, og at hver medlemsstat vil kunne beslutte,
hvilken type solidaritet man ønsker at yde.
Solidaritetsmekanismen indeholder således både mulighed
for solidaritet gennem omfordeling, gennem finansiering og gennem
alternative bidrag som f.eks. personel eller materiel.
Danmark er som bekendt i kraft af det danske
retsforbehold ikke en del af EU's fælles asylsystem og derfor
ikke bundet af ændringer af dette system. Det betyder efter
forslagsstillernes opfattelse imidlertid ikke, at Danmark skal
afholde sig fra at tage sin del af ansvaret for de hundredtusindvis
af forfulgte og krigstruede mennesker, der søger beskyttelse
i Europa. Vi bør støtte op om alle initiativer, der
indebærer skridt i retning af en mere solidarisk fordeling af
flygtninge i EU.
Folketinget har i årene fra 2015 og frem
vedtaget kraftige stramninger af udlændingeloven. Disse
stramninger har sammen med Danmarks placering langt fra de dele af
EU, hvor det store flertal af asylansøgere rejser ind,
betydet, at der er kommet meget få flygtninge til Danmark,
når man ser bort fra de ukrainske krigsflygtninge, der har
fået adgang til at bo i Danmark på særlige
vilkår.
Ukraine er desværre ikke det eneste
land, hvorfra mennesker flygter fra krig eller undertrykkelse.
Danmark er et velstillet land, der siden 2015 i alt for høj
grad har unddraget sig sit medansvar for at afhjælpe
problemerne med den globale flygtningesituation.
Danmark har dog mulighed for at kompensere for
denne mangel ved at tilslutte sig solidaritetsdelen af forslaget
til AMMR-forordningen.
Danmark har tilsluttet sig Dublinforordningen
gennem en parallelaftale. Hvis solidaritetsdelen af forslaget om
asylforvaltning og migrationsstyring vedtages inden for
Rådets forhandlingsmandat, bør Danmark søge at
få en parallelaftale eller tilslutte sig denne del af
forslaget på anden vis. Der henvises til Europaudvalge, alm.
del - EU Note 5, folketingsåret 2020-21, side 9, hvoraf det
følgende fremgår: »Hvis Danmark frivilligt
skulle ønske at bidrage til omfordeling og
solidaritetssponsorater, ville man formentlig kunne finde en
løsning på det.«
I forbindelse med forhandlingerne om
AMMR-forordningen har regeringen givet udtryk for, at man vil
tilslutte sig ændringerne til Dublinforordningen, men at man
ikke vil tiltræde solidaritetsmekanismen. Det fremgår
af udlændinge- og integrationsministerens udtalelser, jf.
Europaudvalgets mødereferat (Europaudvalget, alm. del -
bilag 565, folketingsåret 2022-23, (2. samling), side 874).
Samtidig fremgår det af samlenotatet af 9. maj 2023 fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet, at regeringen
støtter solidaritet på migrationsområdet
(Europaudvalget, - KOM (2020) 0610 - Bilag 2).
Som udgangspunkt indeholder forslaget til
AMMR-forordningen ikke de nødvendige forandringer til at
sikre bedre adgang til rettigheder for asylansøgere, som
kommer til EU, men hvis forslaget vedtages inden for Rådets
eksisterende forhandlingsmandat, bør Danmark tilslutte sig
en solidaritetsmekanisme.
Europa-Parlamentet vedtog sin holdning
på AMMR-forordningen i april 2023, og Rådet
opnåede enighed i juni 2023. Forhandlingerne om
solidaritetsdelen havde varet længe, og
forhandlingspositionerne blev derfor taget godt imod.
Det er ikke alene forslagsstillerne, som har
talt for dansk tilslutning til en solidarisk fordeling af
asylansøgere i EU. EU-ordføreren for Radikale
Venstre, Christian Friis Bach, opfordrede den 9. juni 2023
regeringen til at tilslutte sig EU-aftalen: »Det handler ikke
kun om at tage flere flygtninge. Det er at tage et fælles
ansvar, og det skal vi være med på i Danmark. Hvis ikke
vi ønsker, der kommer flere flygtninge, så må vi
hjælpe de lande, hvor de her flygtninge og
asylansøgere ankommer. Det skal vi være med i.«
(»Radikale vil have Danmark med: Ny aftale skal få
EU-lande til at tage asylansøgere eller betale«,
www.dr.dk, den 9. juni 2023).
I samme artikel er der endvidere opbakning fra
to af regeringspartierne. Moderaternes medlem af
Europa-Parlamentet, Bergur Løkke Rasmussen, citeres for at
glæde sig over EU-aftalen: »Jeg håber, Danmark
tilslutter sig så meget som muligt. Det er hele
ræsonnementet i EU-samarbejdet, at vi arbejder sammen og
løfter i flok«, jf. artiklen på www.dr.dk som
omtalt ovenfor.
Derudover siger Venstres EU-parlamentariker,
Morten Løkkegaard, i samme artikel: »Det her handler
om, at man er solidarisk med de lande, der får mange
flygtninge ind. Dem skal vi give en form for solidaritet, for
ellers havner vi i en situation, hvor vi ikke kan regne med, at de
lande vil være solidariske i andre sammenhænge.«,
jf. artiklen på www.dr.dk som omtalt ovenfor.
Forslagsstillerne glæder sig over, at
EU-landene er nået til enighed om en aftale om en mere
retfærdig fordeling af de asylansøgere, der krydser
EU's ydre grænser, og over, at der tilsyneladende er bred
opbakning - ikke mindst i to regeringspartier - til at tilslutte
sig EU-aftalen med en dansk særaftale.
Folketinget pålægger på den
baggrund regeringen at søge en tiltrædelse af
solidaritetsmekanismen i EU's forordning om asylforvaltning og
migrationsstyring (AMMR), når trilogforhandlingerne af
forordningen er afsluttet, såfremt forhandlingsresultatet
ligger inden for Rådets forhandlingsmandat.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tilslutning til EU's solidariske fordeling af asylansøgere
ved en særaftale.
(Beslutningsforslag nr. B 91)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.