Fremsat den 16. november 2023 af Leif Lahn Jensen (S),
Lars Christian Lilleholt (V),
Henrik Frandsen (M),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA),
Mai Mercado (KF), Trine Pertou Mach (EL),
Martin Lidegaard (RV), Peter Kofod (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) og Aaja Chemnitz (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at Danmark skal fordømme israelske
krigsforbrydelser i Gaza, øge dansk bistand til
Palæstina og arbejde for en politisk løsning på
konflikten (borgerforslag)
Folketinget og regeringen har gjort det klart,
at brud på krigens love i Ukraine og i resten af verden ikke
skal tolereres, og at krige skal kæmpes inden for rammerne af
international lov, hvor der tages hensyn til proportioner i
magtanvendelsen mod militære mål. Som følge af
Israel-Hamaskrigen beskriver FN situationen i Gaza efter den 7.
oktober 2023 som en hidtil uset humanitær tragedie.
Folketinget skal derfor pålægge
regeringen at:
1) arbejde for øjeblikkelig våbenhvile og
åbning af humanitære korridorer og for at sikre, at 1,1
millioner fordrevne civile i Gaza får den fornødne
humanitære støtte og mulighed for at vende hjem,
når det er sikkert,
2) fordømme Israels brud på
folkeretten og arbejde aktivt for at støtte internationale
undersøgelser, inklusive ved Den Internationale
Straffedomstol, af Israels krigsforbrydelser i Gaza, herunder:
- kollektiv
afstraffelse af civilbefolkningen,
- blokering af
humanitær adgang,
- tvungen
fordrivelse af 1,1 millioner civile,
- bombning af
civile faciliteter, inklusive skoler, hospitaler og
sundhedsklinikker,
- brug af hvid
fosfor i angreb den 11. oktober og
- bombning af
civile på flugt den 14. oktober,
3) øge dansk bidrag med en akut humanitær
hjælpepakke til Gaza på mindst 120 mio. kr. til
nødhjælp og genopbygning af hospitaler, kritisk
infrastruktur og skoler og reaktivere og øge dansk
udviklingsbistand til Palæstina, som skal styrke demokratiske
stemmer i civilsamfundet, der har hårdt brug for
støtte, og
4) genetablere politisk horisont: tage initiativ i EU-regi til
at formulere og vedtage en ny strategi, som adresserer de
grundlæggende årsager, der driver konflikten, og hvor
hele EU's værktøjskasse tages i brug. Det
indebærer politiske forhandlinger mellem parterne, afvikling
af den israelske besættelse, fjernelse af folkeretsstridige
bosættelser og afholdelse af palæstinensiske valg.
Bemærkninger til forslaget
Dette forslag berører ikke de
åbenlyse krigsforbrydelser begået af Hamas, da den
danske regering og samtlige partier i Folketinget allerede har
taget kraftig afstand fra disse og krævet, at Hamas
løslader de civile gidsler, og at gerningsmændene
stilles til ansvar.
Situationen i Gaza
Antallet af dræbte palæstinensiske
og israelske civile siden den 7. oktober er det højeste i
Israel-Palæstina-konfliktens historie. Hamas'
rædselsvækkende angreb på Israel og kidnapning af
israelske civile den 7. oktober og Israels militære angreb
på Gaza skal ses i konteksten af den årtier lange
konflikt og ulovlige besættelse. FN advarer om, at mange
civile kan dø som følge af mangel på
drikkevand, mad, medicin og medicinsk udstyr. En israelsk
landoffensiv ville betyde mange flere civile ofre.
Længe inden den seneste eskalation var
situationen i Gaza en af de største menneskeskabte
humanitære kriser i verden. I juni 2007, efter Hamas'
militære overtagelse af Gaza, indførte Israel en
blokade, der har afskåret ca. 2,2 millioner
palæstinensere i Gaza fra adgang til resten af de besatte
områder. Det betyder bl.a. begrænset adgang til
medicinsk behandling, uddannelse og beskæftigelse. Over 50
pct. af befolkningen er under 18 år. Mindst 1,3 millioner i
Gaza er afhængige af nødhjælp. 80 pct. er
arbejdsløse.
Befolkningens skrøbelighed gør
det endnu vigtigere for Danmark at arbejde for, at konfliktens
parter opererer inden for krigens love. Civile tab, der
følger af militære operationer, må ikke
overstige den forventede og direkte militære fordel ved
operationen. Angreb på civile, hospitaler og skoler
bør derfor ikke gennemføres, hvis de må
forventes at medføre en sådan uproportionel civil
skade. Syge og sårede skal kunne evakueres og tilbydes
lægehjælp. Alt det står i
Genèvekonventionerne, som angiver de regler, alle
krigsførende lande skal følge. Israel ratificerede
konventionerne i 1951 og er forpligtet til at sikre, at deres
angreb skelner mellem Hamaskrigere/andre militante grupper og
civile, og at angreb er strengt begrænset til lovlige
militære objekter.
Den danske regering skal aktivt arbejde for,
at Israel ikke begår yderligere brud på folkeretten og
bliver holdt til ansvar for de brud, der allerede er
begået.
Siden eskaleringen startede den 7. oktober,
har Israel udført følgende handlinger, der må
betegnes som værende i strid med folkeretten og som mulige
krigsforbrydelser (pr. 18. oktober):
Kollektiv afstraffelse
Som følge af Hamas' angreb på
Israel er 2,2 millioner palæstinensere i Gaza ramt af Israels
bombardementer og blokade, hvilket er i strid med artikel 33 i
Genèvekonventionerne, der stipulerer, at »ingen
beskyttet person må straffes for en forseelse, som
vedkommende ikke selv har begået«, og at:
»Kollektive straffe såvel som alle skræmme- eller
terrorforanstaltninger forbydes«. Intentionen om kollektiv
afstraffelse ses bl.a. i Israels forsvarsministers, Yoav Gallants,
udtalelse den 10. oktober: »Gaza vil ikke vende tilbage til,
hvad det var før«. Israels præsident, Isaac
Herzog, udtalte også den 11. oktober: »Det er en hel
nation, der er ansvarlig«. Endelig har den israelske minister
for energi og infrastruktur, Israel Katz, den 13. oktober sagt:
»De vil ikke modtage en dråbe vand eller et eneste
batteri, førend de forlader verden«. Den 9. oktober
annoncerede forsvarsminister Yoav Gallant, at ingen basal
nødhjælp kommer ind i Gaza, så længe Hamas
ikke løslader de israelske gidsler.
Forhindring af humanitær adgang og
nødhjælp
Den fjerde Genèvekonvention
pålægger stater forpligtelse til at tillade adgang til
humanitær nødhjælp for civile i nød.
Både Hamas og Israel skal dermed sikre, at de akut
nødvendige forsyninger kan nå civile. I skrivende
stund (den 18. oktober) har det endnu ikke været muligt
grundet israelsk beslutning om at afskære Gaza fra
forsyninger.
Tvungen fordrivelse af udsatte grupper
Den israelske hærs ordre til mere end 1
million mennesker i det nordlige Gaza og Gaza by om at
»evakuere« syd for Gazastriben inden 24 timer kan ikke
betragtes som en effektiv advarsel og udgør potentielt en
tvungen fordrivelse af civilbefolkningen. Ydermere har der ikke
været garanti for fysisk sikkerhed, hverken på
migrationsruten eller i det sydlige Gaza.
Angreb på hospitaler, ambulancer og
faciliteter, hvor syge og sårede befinder sig
Der er dokumentation for, at Israel har bombet
hospitaler og FN-støttede faciliteter. Det er forbudt under
international humanitær lov, forudsat at de ikke er
militære mål. Ethvert sådant angreb kan vurderes
som en potentiel krigsforbrydelse. Verdenssundhedsorganisationen
(WHO) har indtil videre registreret 51 angreb på hospitals-
og sundhedsfaciliteter i Gaza siden den 7. oktober.
Israelsk brug af hvid fosfor
Flere menneskerettighedsorganisationer, bl.a.
Human Rights Watch, har verificeret, at Israel den 11. oktober
brugte hvidt fosfor i Gaza, der er et af de tættest befolkede
områder i verden. Dette udsætter civile, som under
international lov har krav på beskyttelse, for
unødvendig risiko.
Den større kontekst
Som følge af ovenstående stiger
antallet af døde og sårede i Gaza. Samtidig
intensiveres involveringen af andre aktører uden for
Israel-Palæstina, og en krig i regionen kan ikke udelukkes.
Herudover har volden spredt sig til Vestbredden, inklusive
Østjerusalem.
EU betragter den fortsatte udvidelse af
ulovlige israelske bosættelser på Vestbredden,
inklusive i Østjerusalem, som en væsentlig hindring
for tostatsløsningen og en fremtidig palæstinensisk
stats territoriale sammenhæng. Herudover er Israels
udvisninger af familier fra deres huse eller nedrivninger af huse
samt tvangsforflyttelse af skrøbelige grupper med til at
forværre situationen. Det samme gælder angreb
begået af bosættere mod civile palæstinensere
på Vestbredden. Ifølge FN resulterede 849 angreb fra
bosættere i tab af palæstinensiske menneskeliv og/eller
ejendomsskader i 2022. Det er det højeste antal, siden OCHA
i 2006 begyndte at registrere hændelser, der involverer
bosættere. Desuden er antallet af palæstinensere
dræbt i 2023 på Vestbredden af den israelske hær
eller bosættere det højeste siden 2005. Israelske
soldater eller bosættere stilles sjældent til ansvar,
når de begår overgreb på civile. Endelig har
landsdækkende palæstinensiske valg ikke fundet sted
siden 2007, og i 2021 blev valget aflyst, ifølge det
palæstinensiske selvstyre, fordi Israel ikke ville tillade
palæstinensere at stemme i det besatte
Østjerusalem.
En kombination af manglende basale
rettigheder, herunder fraværet af nogen form for politisk
horisont, konstante israelske bosættelsesudvidelser og
menneskerettighedskrænkelser udgør en giftig cocktail,
som for mange unge palæstinensere ender i total desperation,
håbløshed og - for nogle - radikalisering.
Hvordan skal Danmark forholde sig?
Danmark er nødt til at investere i at
forebygge en yderligere forværring af situationen. Det
indebærer at gøre mere for at adressere de forhold,
som palæstinensere lever under på tværs af de
besatte områder, og som lige nu vidner om en fejlslagen
international strategi og en ikkeeksisterende fredsproces. Som
anført i den strategiske ramme for Danmark-Palæstina
2021-2025, er kernen i den israelsk-palæstinensiske konflikt
politisk. »Der er tale om en langvarig og tiltagende konflikt
om territorium, som kræver en omfattende politisk
løsning«.
Danmark skal derfor aktivt skubbe på
drøftelserne om overholdelse af krigens love i konflikten,
herunder i FN's Menneskerettighedsråd og i FN's
Sikkerhedsråd - yderst relevant, såfremt Danmark bliver
valgt ind som medlem i 2025-2026. Danmark skal proaktivt
støtte grundige internationale undersøgelser af
krigsforbrydelser og brud på international humanitær
lov. Det indebærer aktiv støtte og bidrag til Den
Internationale Straffedomstols igangværende
undersøgelse af Israels mulige krigsforbrydelser i Gaza og
på Vestbredden.
Danmark skal også arbejde aktivt for en
ny EU-strategi, der adresserer de underliggende årsager til
Israel-Palæstina-konflikten og genskaber en politisk
horisont. Det kan ikke gøres ved at se isoleret på
krigen i Gaza, for palæstinensere er ikke repræsenteret
af Hamas og kan ej heller drages til ansvar for den militante
gruppes forbrydelser under international lov. Regeringen skal
arbejde for, at borgere, både israelere og
palæstinensere, i det samme geografiske område har de
samme rettigheder.
Der er en række konkrete
værktøjer i EU's værktøjskasse, som
Danmark nu skal arbejde aktivt for bliver taget i brug i samarbejde
med andre EU-medlemslande. Danmark skal aktivt opfordre til
diskussioner i EU omkring, hvordan man skal reagere på den
fortsatte udvidelse af ulovlige bosættelser og yderligere
besættelse af palæstinensisk territorium. Man kan i
Danmark håndhæve europæisk lovgivning, der beder
medlemslandene om klart at markere israelske produkter, der er
produceret i bosættelser på det besatte
Vestbredden.
Danmark skal også arbejde for
afholdelsen af palæstinensiske valg hurtigst muligt for at
skabe en politisk horisont for unge palæstinensere. Kun
gennem en politisk strategi, der forholder sig til de reelle
forhold på jorden, kan konflikten og den farlige cyklus af
vold adresseres.
Kilder og henvisninger
OCHA, diverse flash updates - Hostilities in the Gaza Strip and
Israel, oktober 2023
WHO oPt Emergency Situation Reports, oktober 2023
UNRWA Situation Reports, oktober 2023
Times of Israel, Gallant: »Israel moving to full offense,
Gaza will never return to what it was«, den 10. oktober
2023
Huffpost, dækning af Isaac Herzog's pressekonference, den
13. oktober 2023
Israel Katz, X (tidligere Twitter), den 13. oktober 2023
Saraf et al., Public Statement: Scholars Warn of Potential
Genocide in Gaza, Third World Approaches to International Law
Review, den 17. oktober 2023.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Jakob Silas Lund, Fredensborg, som hovedstiller med Abdirazak Farah
Rage, København, Tina Søndergård Madsen,
adressebeskyttelse, Laura Bo Mandel, adressebeskyttelse, og Karen
Graverholt Wolfhagen, København, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian
Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF), Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF),
Trine Pertou Mach (EL), Martin Lidegaard (RV), Peter Kofod (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) og Aaja Chemnitz (IA):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
Danmark skal fordømme israelske krigsforbrydelser i Gaza,
øge dansk bistand til Palæstina og arbejde for en
politisk løsning på konflikten (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 84)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.