Fremsat den 15. november 2023 af Martin Lidegaard (RV),
Samira Nawa (RV), Zenia Stampe (RV),
Marianne Bigum (SF), Pia Olsen Dyhr (SF),
Signe Munk (SF), Carl Valentin (SF),
Pelle Dragsted (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Franciska Rosenkilde (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at nedsætte en grøn
grundlovskommission
Folketinget opfordrer regeringen til at
nedsætte en grøn grundlovskommission. Kommissionen
skal have til formål at lave det forberedende arbejde og
udføre de nødvendige analyser med henblik på at
igangsætte en proces for politisk at vedtage en ændring
af Danmarks Riges Grundlov, hvor miljø-, natur- og
klimarettigheder indskrives. På baggrund af kommissionens
afrapportering opfordres regeringen til at indkalde Folketingets
partier til politiske drøftelser senest inden udgangen af
2024.
Bemærkninger til forslaget
Danmarks grundlov er ikke grøn
Danmark tilhører i dag et fåtal
af lande i verden, som endnu ikke har indført grønne
bestemmelser i sin forfatning, og sammen med Bosnien-Hercegovina er
Danmark det eneste land i verden med et civilretssystem, som
endnu ikke har en grøn forfatning (»Debat -
Grøn Grundlov-koalition: Opdatér grundloven, og bring
Danmark tilbage i det grønne førersæde«,
borsen.dk, den 5. juni 2023). De fleste lande indførte en
grøn forfatning efter Stockholmdeklarationen i 1972 og
Riokonventionerne i 1992, f.eks. indførte Sverige en
grøn forfatning i 1987, Norge i 1992, Tyskland i 1994 og
Finland i 1995 (»The Environmental Rights Revolution:
Constitutions, Human Rights, and the Environment«, David
Richard Boyd, 2010). I lande med en grøn forfatning er der
påvist en 15-procentsforbedring af miljøet, og i disse
lande har den grønne forfatning haft betydning for
udformningen af almindelig lovgivning, fortolkning af lovgivning,
afgørelser af konkrete retstvister og den offentlige debat
(»Do Constitutions Matter? The Effects of Constitutional
Environmental Rights Provisions on Environmental Outcomes«,
onlinelibrary.wiley.com, den 22. april 2016).
Indholdet i en grøn grundlov
Forslagsstillerne ønsker, at man i
udarbejdelsen af en ny grøn grundlov i Danmark skal lade sig
inspirere af de andre nordiske lande og grundfæste
nuværende og kommende borgeres ret til ren luft, ren mad og
rent drikkevand. Samtidig skal en ny grøn grundlov forpligte
staten til at beskytte natur og klima.
Dermed vil de nuværende generationer
tage ansvar for både dem selv og de kommende generationer.
Denne generationskontrakt vil ikke bare give mening for alle
borgere i Danmark, men også for den samlede kontrakt mellem
generationer. Basale grønne rettigheder er blevet en
forudsætning for fremtidens velfærd og for, at vi kan
give et bedre Danmark videre.
Hvordan rettighederne nærmere skal
beskrives og udmøntes, og hvilke juridiske greb der med
fordel kan tilvælges og fravælges, er netop det
arbejde, som en kommission skal belyse med udgangspunkt i de
udenlandske erfaringer. Forslagsstillerne ønsker sig
således forskellige scenarier for, hvordan en grøn
grundlov bedst kan give mening i Danmark.
Det grundlæggende formål med en ny
grøn grundlov vil således være at skabe rammerne
for en mere stabil og ambitiøs klima-, miljø- og
naturpolitik på tværs af skiftende regeringer. Det
må således konstateres, at hverken nulevende eller
fremtidige borgere i Danmark er garanteret de rettigheder, som
dette forslag lægger op til. En yderligere fordel ved en
grøn grundlov vil være, at hensynet til natur, klima
og miljø vil veje tungere i retsafgørelser.
Proces for en grøn grundlov
Forslaget vil indebære en ændring
af grundloven. Processen for grundlovsændringer er beskrevet
i grundlovens § 88. Følgende fremgår af
»Min grundlov - Grundloven med forklaringer«, 17.
udgave, 1. oplag, Folketinget, februar 2022: »Grundloven er
den lov, som det er sværest at ændre. Der er en
omfattende procedure, som skal overholdes. Først skal
Folketinget vedtage grundlovsændringen. Dernæst kan
regeringen udskrive valg, hvis den vil fremme sagen.
Efter valget skal Folketinget igen vedtage
grundlovsændringen. Og forslaget skal formuleres præcis
ligesom før.
Endelig skal grundlovsændringen sendes
ud til folkeafstemning. Her gælder nogle ganske særlige
regler, som betyder, at det kan være svært i praksis at
komme igennem med en ændring. Det er nemlig ikke nok, at der
er et flertal for grundlovsændringen. Flertallet skal
udgøre mindst 40 pct. af alle de borgere, som er berettigede
til at stemme. Det betyder faktisk, at alle stemmeberettigede
tæller med, også selv om de ikke stemmer eller stemmer
blankt. Hvis mange bliver hjemme på sofaen i stedet for at
stemme, kan det blive svært at få vedtaget en
grundlovsændring. Folkeafstemningen skal finde sted, senest
½ år efter at grundlovsforslaget er blevet vedtaget af
Folketinget. Hvis et flertal og mindst 40 pct. af de
stemmeberettigede stemmer for grundlovsændringen,
gælder den, når regenten har skrevet under.«
Grundloven er blevet revideret fire gange,
siden den blev vedtaget i 1849. Den seneste ændring er fra
1953. Siden da har der været gjort flere tilløb til en
ny revision af grundloven.
Baggrund
Siden Danmarks grundlov blev underskrevet i
1849, er den med jævne mellemrum blevet ændret i takt
med samfundsudviklingen. Grundloven blev senest ændret i
1953, hvor tronfølgeloven blev ændret, Landstinget
blev afskaffet og valgretsalderen blev nedsat (»Grundlovens
og folkestyrets udvikling«, www.ft.dk). Siden da er
miljø, natur og klima kravlet højere og højere
op på den politiske dagsorden. Det er gået, fra at man
i slutningen af 1960'erne begyndte at blive opmærksom
på de miljømæssige konsekvenser af den stigende
industrialisering, til at man op gennem det 20. århundrede
vedtog mere og mere miljø- og klimapolitik både
nationalt og internationalt (»Dansk miljøpolitik,
1970-1993«, danmarkshistorien.dk, og »FN's
klimamål og verdensmål«, faktalink.dk).
I dag er beskyttelse af natur, miljø og
klima meget vigtigt for danskerne. Ved folketingsvalget i 2022 var
den grønne dagsorden mest afgørende for, hvor
vælgerne satte deres kryds (»Ny måling: Klima og
sundhed var afgørende for flest vælgere ved
FV22«, pressemeddelelse, via.ritzau.dk, den 5. december
2022). 67 pct. af danskerne er i dag bekymrede for den globale
opvarmning, mens 60 pct. er bekymrede for forurening af naturen og
miljøet (»Analyse af danskernes syn på klima og
bæredygtighed«, Landbrug & Fødevarer, marts
2023). Danskerne har gode grunde til at være bekymrede.
Biodiversiteten i Danmark har længe været under et
voldsomt pres (»Fra tab til fremgang - Beskyttet natur i
Danmark i et internationalt perspektiv«,
Biodiversitetsrådet, den 29. november 2022). Vi mister flere
og flere plante- og dyrearter og får dermed en mindre
mangfoldig natur. Vi er heller ikke gode nok til at give naturen
plads. Kun 2,3 pct. af landarealet kan i dag betragtes som
beskyttet, selv om vi i EU har forpligtet os til 10 pct. strengt
beskyttet og 20 pct. beskyttet natur, jf. rapporten fra
Biodiversitetsrådet som omtalt ovenfor. Samtidig stiger den
globale udledning af drivhusgasser (»Her er de 4 vigtigste
pointer fra den nye klimarapport«, pressemeddelelse, Danmarks
Naturfredningsforening, den 21. marts 2023). I Danmark er det
tvivlsomt, om vi når klimalovens 2025-mål om 50-54 pct.
reduktion af drivhusgasudledning i forhold til 1990-udledningen
(»For tredje år i træk sår regeringens eget
råd tvivl om planerne for klimamålene. Alligevel er
minister »helt overbevist« om, at vi når i
mål«, www.altinget.dk, 1. marts 2023).
Eksempler på grønne
forfatninger
FN's Generalforsamling stemte den 28. juli
2022 med et overvældende flertal for en erklæring, der
anerkender, at muligheden for at leve i et rent, sundt og
bæredygtigt miljø er en universel menneskeret
(»With 161 Votes in Favour, 8 Abstentions, General Assembly
Adopts Landmark Resolution Recognizing Clean, Healthy, Sustainable
Environment as Human Right«, press.un.org, den 28. juli
2022).
I 2019 vedtog Tyskland en klimalov med et
mål om at reducere drivhusgasudledningen med 55 pct. i 2030 i
forhold til niveauet i 1990 og derudover et mål om
klimaneutralitet i 2050, men i 2021 blev klimaloven dømt
utilstrækkelig ved den tyske forfatningsdomstol på
baggrund af rettigheder indskrevet i den tyske forfatning
(»Klimadom over en af Europas største
økonomier«, verdensbedstenyheder.dk, den 23. maj
2021). Dommerne mente, at klimaloven skubbede for meget af den
nødvendige CO₂-reduktion foran sig til årene
efter 2030, at virkemidlerne til at opnå disse reduktioner
ikke var specificeret, og at det ville pålægge
fremtidige generationer en for stor byrde, jf. artiklen fra
verdensbedstenyheder.dk som omtalt ovenfor. Derfor blev den tyske
regering pålagt at specificere reduktionsmål for efter
2030 og fordele ansvaret for drivhusgasreduktion mere
retfærdigt mellem generationerne, jf. artiklen fra
verdensbedstenyheder.dk som omtalt ovenfor.
I 2020 gik en sag i Norge helt til
højesteret. Greenpeace og organisationen Natur og Ungdom
havde sagsøgt den norske stat for brud på den norske
grundlovs § 112, som sikrer borgernes ret til et sundt
miljø og en mangfoldig natur (»Klimakamp er endt i den
norske Højesteret - verden over vinder klimaretssager
frem«, www.information.dk, den 23. november 2020).
Årsagen var, at den norske stat havde givet tilladelse til
olieudvinding i Barentshavet (»Den norske Højesteret
har afgjort sin første klimaretssag«, Kammeradvokaten,
den 28. december 2020). Den norske stat vandt sagen i
højesteret, men sagen vakte stor opsigt og skabte debat
både i Norge og i udlandet (»»Århundredets
retssag« i Norge gav kæmpesejr til
olieindustrien«, politiken.dk, den 22. december 2020).
Skriftlig fremsættelse
Martin Lidegaard
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
nedsætte en grøn grundlovskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.