Fremsat den 15. november 2023 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en afgift på brugen af privatfly
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde et forslag, der lægger en høj klimaafgift
på brugen af privatfly med fossilt brændstof i Danmark,
som ikke kan begrundes ud fra sundhedshensyn, særlige
nationale interesser og nødsituationer, og som ikke
vedrører mindre propeldrevne fly.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund og formål
Enhedslisten
ønsker et opgør med jetsettets klimaskadelige
privatfly. Derfor foreslår Enhedslisten en afgift, som har
til formål at fjerne stort set al indenrigsflyvning med
private fly og langt størstedelen af udenrigsflyvninger til
og fra Danmark med private fly. Forslaget undtager flyvninger, der
kan begrundes af sundhedshensyn, særlig national interesse og
nødsituationer. Samtidig fritages mindre propeldrevne
flyvemaskiner uden trykkabine og med plads til mindre end fem
passagerer. Enhedslisten foreslår med afgiften på
privatfly, at Danmark følger Italien, som har indført
en luksusafgift på privatfly (»Italian Aero Taxi
Tax«, www.fccaviation.com/regulation/italy/aero-taxi-tax), og
Labourpartiet i Storbritannien, som har foreslået at forbyde
private flyvninger med fossilt brændstof til og fra
Storbritannien fra 2025 (»Labour explores plans to ban
private jets from UK airports from 2025«,
www.theguardian.com, den 4. november 2019).
Fakta om privatflyvning
De private fly
forurener op mod 14 gange så meget som en almindelig flyvetur
pr. passager, og antallet af privatflyvninger globalt ser kun ud
til at stige (»De superrige flyver privatfly som aldrig
før, og det er dårligt nyt for klimaet«,
danwatch.dk, den 11. marts 2022). Fra 2005 til 2019 er private
flyvninger således steget med 31 pct. (»Rising use of
private jets sends CO2 emissions
soaring«, www.transportenvironment.org, den 27. maj 2021), og
der har i 2022 været flere privatflyvninger globalt end
nogensinde før (»Salget af privatfly boomer i
år«, www.bt.dk, den 5. maj 2023).
Allerede i 2016
udledte private flyvninger omkring 40 mio. t CO2 på verdensplan, hvilket ca.
svarede til hele Danmarks samlede kulstofudledninger samme år
(»The global scale, distribution and growth of aviation:
Implications for climate change«, Stefan Gossling, Andreas
Humpe, Global Environmental Change, Volume 65, 2020, 102194). Med
en fortsat stigning i antallet af flyvninger med privatfly må
det forventes, at udledningerne ligeledes vil stige.
Afgiftsmodel
Enhedslisten
foreslår en afgiftsmodel, hvor alle privatfly fremover skal
betale en fast startafgift i danske lufthavne svarende til 50.000
kr. for flyvninger under 2.000 km og 100.000 kr. for flyvninger
over 2.000 km. Derudover skal der differentieres mellem små
privatfly (under 15 t, maks. 6 passagerer) og store privatfly (fra
15 t, maks. 19 passagerer), så store privatfly ikke
længere må foretage indenrigsflyvninger.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
afgift på brugen af privatfly.
(Beslutningsforslag nr. B 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.