Fremsat den 15. november 2023 af Trine Pertou Mach (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod import af varer fra israelske
bosættelser
Folketinget pålægger regeringen at
foretage de nødvendige lovgivningsmæssige og
administrative initiativer med henblik på at indføre
et forbud mod import af varer fra de ulovlige israelske
bosættelser.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 43 fra
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 43 som fremsat, tillæg B, betænkning
over B 43, og tillæg F, møde 51, kl. 10:54, og
møde 69, kl. 14:48.
Mere end 465.000 israelere har pr. oktober
2023 bosat sig i folkeretsstridige bosættelser på den
palæstinensiske Vestbred. Antallet af egentlige
bosættelser på Vestbredden fraregnet
Østjerusalem er 146, hvortil kommer 144 såkaldte
forposter. Tallene stammer fra den israelske fredsorganisation
Peace Now's hjemmeside, der systematisk følger udviklingen i
bosættelserne under overskriften »Settlement
Watch«.
Den israelske højreorienterede regering
udbygger systematisk bosættelserne og øger deres
antal. Dagbladet Politiken citerede senest Israels finansminister
og minister for bosættelser, Bezalel Smootrich, for en plan
om at fordoble antallet af bosættere på Vestbredden
(»Vestbredden koger: Snesevis af palæstinensere
dræbt af soldater og bosættere«, politiken.dk,
den 19. oktober 2023).
Den israelske besættelse af
Palæstina, der har stået på i mere end et halvt
århundrede, er igen og igen blevet erklæret ulovlig i
henhold til international lov. Under hele besættelsen har den
israelske stat haft en ekspansiv bosættelsespolitik, hvor
staten har tilskyndet israelere til at bosætte sig i de
besatte områder. Adskillige FN-resolutioner bekræfter,
at israelske bosættelser overtræder folkeretten.
Bosættelserne er internationalt
fordømt af bl.a. FN, EU og USA. Et bredt flertal i
Folketinget har i mange år stået sammen om, at Israel
skal stoppe sin bosættelsespolitik, og at israelske
bosættelser ikke skal legitimeres eller have forbedret deres
økonomiske muligheder gennem politiske aftaler og offentlige
eller private engagementer. Nærværende
beslutningsforslag skal ses i forlængelse af Folketingets
vedtagelser V 53 fra 2016, V 30 fra 2018 og V 100 fra 2021, der
alle blev vedtaget med meget brede flertal. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2015-16, tillæg
G, V 53, vedtaget under F 25 om situationen på Vestbredden,
Folketingstidende 2017-18, tillæg G, nr. V 30, vedtaget under
F 9 om investeringsforeningers og kommuners investeringer i
virksomheder med aktiviteter i ulovlige bosættelser og
Folketingstidende 2020-21, tillæg G, V 100, vedtaget under F
45 om udviklingen på Vestbredden.
Handel med bosættelserne styrker deres
økonomi og levedygtighed og mulighed for ekspansion og
dermed også deres indvirkninger på det
palæstinensiske samfund. I den nuværende
sprængfarlige situation mellem israelere og
palæstinensere i kølvandet på
Hamasterroraktionen den 7. oktober 2023 udgør
bosættelserne en farlig kilde til yderligere eskalation med
mange dræbte på begge sider til følge.
Organisationen Oxfam International kritiserer,
at EU og EU's medlemslande fortsat tillader handel med de ulovlige
bosættelser, idet fortsat handel med bosættervarer
»hver dag forøger palæstinensernes fattigdom og
krænkelser af deres rettigheder« (»Stop trade
with illegal settlements! «, www.oxfam.org), og Amnesty
International gennemfører i flere lande kampagner for forbud
mod import af varer fra de folkeretsstridige bosættelser.
EU er Israels vigtigste handelspartner, og en
udvidet associeringsaftale betyder, at produkter fra Israel
får en favorabel toldbehandling, jf.
Fødevarestyrelsens faktaark med spørgsmål og
svar i relation til »Fortolkende meddelelse om
oprindelsesangivelse for varer fra de områder, der har
været besat af Israel siden juni 1967«. Den gunstige
toldbehandling gælder dog ikke varer produceret i
bosættelserne. Dette forsøges reguleret ved krav om,
at postnummer og område, hvor varen har sin
oprindelsesberettigede fremstilling, oplyses (»Import fra
Israel«, SKAT, den 9. august 2012).
I 2015 indførte EU en
mærkningsordning, der betyder, at en række varer fra
ulovlige israelske bosættelser ikke må deklareres som
»Made in Israel«, men skal deklareres som lavet i
israelske bosættelser, jf. Fødevarestyrelsens faktaark
nævnt ovenfor. Flere lande, heriblandt Danmark, har endvidere
indført en frivillig mærkningsordning for producenter
på de vareområder, hvor der ikke er et krav om
obligatorisk mærkning.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør
der straks indføres et dansk forbud mod import af
bosættervarer, idet handel med varer fra bosættelserne
understøtter bosættelserne økonomisk, hvilket
muliggør deres ekspansion og derved er medvirkende til
krænkelser af palæstinensernes rettigheder. Så
længe Danmark tillader import af bosættervarer, er det
efter forslagsstillernes opfattelse at betragte som en implicit
anerkendelse af og assistance til bosættelserne. Som
beskrevet ovenfor har Danmark en international forpligtelse til
ikke at understøtte eller assistere ulovlige israelske
bosættelser, hvilket er bekræftet af et bredt flertal i
Folketinget.
Alle lande har pligt til at sikre respekten
for international lov og menneskerettigheder. Det gælder
også forpligtelsen til ikke at understøtte eller
assistere Israels bosættelsespolitik.
Det er omdiskuteret, om enkelte
EU-medlemslandes forbud er gyldige inden for EU-retten.
Daværende udenrigsminister Anders Samuelsen har i et svar til
Folketinget oplyst, at handelspolitik er EU-enekompetence, og at et
importforbud kun kan gennemføres i EU-regi, jf.
Europaudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
268, folketingsåret 2017-18. Professor i international ret
James Crawford vurderede imidlertid i 2012 i en juridisk udredning
om tredjelandes pligt i forhold til bosættelserne, at
EU-lande kan forbyde import af bosættervarer inden for
EU-retten med henvisning til forbud af hensyn til den offentlige
orden som beskrevet i Rådets forordning (EF) nr. 260/2009 af
26. februar 2009 om den fælles importordning (»Third
Party Obligations with respect to Israeli Settlements in the
Occupied Palestinian Territories - Opinion«, James Crawford,
2012).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at EU
ikke skal forhindre Folketinget i at overholde international lov,
og at et eventuelt hensyn til EU᾽s handelspolitik ikke skal
stå over hensynet til menneskerettigheder.
Skriftlig fremsættelse
Trine Pertou Mach
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod import af varer fra israelske bosættelser.
(Beslutningsforslag nr. B 71)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.