B 64 Forslag til folketingsbeslutning om bedre indeklima i skolerne.

Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2023

Fremsat: 15-11-2023

Fremsat den 15. november 2023 af Sigurd Agersnap (SF), Victoria Velasquez (EL) og Alex Ahrendtsen (DF)

20231_b64_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 15. november 2023 af Sigurd Agersnap (SF), Victoria Velasquez (EL) og Alex Ahrendtsen (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om bedre indeklima i skolerne

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår at følge op på beretningen afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 3. juni 2020 over forslag til folketingsbeslutning om bedre indeklima i skolerne, B 22, folketingsåret 2019-20, ved at:

1) indgå i en dialog med KL, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Skole og Forældre, Danske Skoleelever og andre relevante aktører med henblik på at afsøge mulighederne for at sikre, at der udarbejdes en handlingsplan for forbedring af indeklima i den enkelte kommune/skole,

2) undersøge mulighederne, effekten og omkostningerne ved at etablere et lovpligtigt tilsyn af skolens ventilationskanaler,

3) indgå i en dialog med Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) om centerets rolle, herunder om muligheden for at styrke dets muligheder for tilsyn med skolerne, og at

4) indkalde Folketingets partier til videre drøftelser om udmøntningen af kommunernes og skolernes handlingsplaner, muligheden for etablering af lovpligtige tilsyn med skolers ventilationsanlæg og DCUM´s rolle og funktioner med henblik på at sikre fremdriften i arbejdet med at skabe et bedre undervisningsmiljø i de danske skoler.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 22 om bedre indeklima i skolerne, folketingsåret 2019-20. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg A, B 22 som fremsat, tillæg B, beretning over B 22, og tillæg F, møde 29, kl. 10.00.

Der er et stort potentiale i et godt indeklima i skolerne. Over 0,5 mio. børn og unge og over 50.000 lærere og pædagoger opholder sig dagligt på skolerne. En forbedring af indeklimaet kan have en stor positiv effekt på trivsel, sundhed, koncentrationsevne og indlæring hos eleverne og omfanget af sygefravær hos elever samt lærere og pædagogisk personale (»Tabelnotat: Elever i grundskolen 2022/2023«, www.uddannelsesstatistik.dk, og https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1600.aspx).

I løbet af de seneste årtier er der foretaget en del undersøgelser om indeklima, som dokumenterer, at der er voksende udfordringer med indeklimaet i danske skoler. Senest kunne forskere fra DTU i forbindelse med Masseeksperiment i 2021 konstatere, at 53 pct. af klasserne målte en CO2-koncentration, som overskred 1.000 ppm, som er det anbefalede niveau, og 18 pct. af klasserne målte en CO2-koncentration, der var mere end dobbelt så høj som det anbefalede niveau (»Indeklima og trivsel i undervisningsmiljøer - Resultatrapport for Masseeksperiment 2021«, DTU og Astra, 2022).

Det er veldokumenteret, at der er sammenhæng mellem indeklimaet i klassen og elevernes indlæring, koncentration og trivsel (»Indeklima i skoler - Status og konsekvenser«, FOA, 2011, »Luftkvalitet i danske skoler«, DTU Byg, Analyse nr. 1, 2019, og »Sammenhæng mellem luftkvalitet i grundskoler og elevers indlæring«, DTU, juni 2013). Endvidere medfører dårligt indeklima øget risiko for smitte af luftbårne sygdomme. I 2023 skrev 20 danske forskere under på et debatindlæg, hvor de konkluderede, at risikoen for smitte med covid-19 er større i dårligt ventilerede rum med mange mennesker, og opfordrede til et paradigmeskifte i smitteforebyggelse fremover, hvor der er mere fokus på bedre indeklima og ventilation (»Forskere: COVID-19-spredning med aerosoler betyder et paradigmeskifte i forebyggelse«, Ugeskrift for Læger, den 6. marts 2023).

Et dårligt indeklima kan dermed medvirke til ringere uddannelsesforløb og på sigt afledte samfundsøkonomiske konsekvenser og udgifter. En analyse af konsulenthuset Transition i 2021 estimerede den totale samfundsøkonomiske gevinst ved at forbedre det atmosfæriske indeklima i de danske folkeskoler til 13,54 mia. kr. over 30 år (»Vurdering af kommunale bygningers energieffektivitet og indeklima«, Transition, november 2021).

For Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti er det vigtigt, at danske børn og unge trives i uddannelsessystemet og ikke udsættes for et dårligt indeklima. Det samme er tilfældet med lærerne og det pædagogiske personale, da det naturligvis bør sikres, at deres arbejdsmiljø overholder lovgivningen.

Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti pålægger på den baggrund regeringen at følge op på de tiltag, der fremgår af beretningen afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 3. juni 2020 over forslag til folketingsbeslutning om bedre indeklima i skolerne, B 22, folketingsåret 2019-20.

Skriftlig fremsættelse

Sigurd Agersnap (SF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om bedre indeklima i skolerne.

(Beslutningsforslag nr. B 64)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.