Fremsat den 15. november 2023 af Sigurd Agersnap (SF),
Victoria Velasquez (EL) og Alex Ahrendtsen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre indeklima i skolerne
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
følge op på beretningen afgivet af Børne- og
Undervisningsudvalget den 3. juni 2020 over forslag til
folketingsbeslutning om bedre indeklima i skolerne, B 22,
folketingsåret 2019-20, ved at:
1) indgå i en dialog med KL,
Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Skole og
Forældre, Danske Skoleelever og andre relevante
aktører med henblik på at afsøge mulighederne
for at sikre, at der udarbejdes en handlingsplan for forbedring af
indeklima i den enkelte kommune/skole,
2) undersøge mulighederne, effekten og
omkostningerne ved at etablere et lovpligtigt tilsyn af skolens
ventilationskanaler,
3) indgå i en dialog med Dansk Center
for Undervisningsmiljø (DCUM) om centerets rolle, herunder
om muligheden for at styrke dets muligheder for tilsyn med
skolerne, og at
4) indkalde Folketingets partier til videre
drøftelser om udmøntningen af kommunernes og
skolernes handlingsplaner, muligheden for etablering af lovpligtige
tilsyn med skolers ventilationsanlæg og DCUM´s rolle og
funktioner med henblik på at sikre fremdriften i arbejdet med
at skabe et bedre undervisningsmiljø i de danske skoler.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 22 om bedre
indeklima i skolerne, folketingsåret 2019-20. Der henvises
til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, B 22 som fremsat, tillæg B, beretning over B
22, og tillæg F, møde 29, kl. 10.00.
Der er et stort potentiale i et godt indeklima
i skolerne. Over 0,5 mio. børn og unge og over 50.000
lærere og pædagoger opholder sig dagligt på
skolerne. En forbedring af indeklimaet kan have en stor positiv
effekt på trivsel, sundhed, koncentrationsevne og
indlæring hos eleverne og omfanget af sygefravær hos
elever samt lærere og pædagogisk personale
(»Tabelnotat: Elever i grundskolen 2022/2023«,
www.uddannelsesstatistik.dk, og
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1600.aspx).
I løbet af de seneste årtier er
der foretaget en del undersøgelser om indeklima, som
dokumenterer, at der er voksende udfordringer med indeklimaet i
danske skoler. Senest kunne forskere fra DTU i forbindelse med
Masseeksperiment i 2021 konstatere, at 53 pct. af klasserne
målte en CO2-koncentration,
som overskred 1.000 ppm, som er det anbefalede niveau, og 18 pct.
af klasserne målte en CO2-koncentration, der var mere end dobbelt
så høj som det anbefalede niveau (»Indeklima og
trivsel i undervisningsmiljøer - Resultatrapport for
Masseeksperiment 2021«, DTU og Astra, 2022).
Det er veldokumenteret, at der er
sammenhæng mellem indeklimaet i klassen og elevernes
indlæring, koncentration og trivsel (»Indeklima i
skoler - Status og konsekvenser«, FOA, 2011,
»Luftkvalitet i danske skoler«, DTU Byg, Analyse nr. 1,
2019, og »Sammenhæng mellem luftkvalitet i grundskoler
og elevers indlæring«, DTU, juni 2013). Endvidere
medfører dårligt indeklima øget risiko for
smitte af luftbårne sygdomme. I 2023 skrev 20 danske forskere
under på et debatindlæg, hvor de konkluderede, at
risikoen for smitte med covid-19 er større i dårligt
ventilerede rum med mange mennesker, og opfordrede til et
paradigmeskifte i smitteforebyggelse fremover, hvor der er mere
fokus på bedre indeklima og ventilation (»Forskere:
COVID-19-spredning med aerosoler betyder et paradigmeskifte i
forebyggelse«, Ugeskrift for Læger, den 6. marts
2023).
Et dårligt indeklima kan dermed medvirke
til ringere uddannelsesforløb og på sigt afledte
samfundsøkonomiske konsekvenser og udgifter. En analyse af
konsulenthuset Transition i 2021 estimerede den totale
samfundsøkonomiske gevinst ved at forbedre det
atmosfæriske indeklima i de danske folkeskoler til 13,54 mia.
kr. over 30 år (»Vurdering af kommunale bygningers
energieffektivitet og indeklima«, Transition, november
2021).
For Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og
Dansk Folkeparti er det vigtigt, at danske børn og unge
trives i uddannelsessystemet og ikke udsættes for et
dårligt indeklima. Det samme er tilfældet med
lærerne og det pædagogiske personale, da det
naturligvis bør sikres, at deres arbejdsmiljø
overholder lovgivningen.
Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Dansk
Folkeparti pålægger på den baggrund regeringen at
følge op på de tiltag, der fremgår af
beretningen afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den
3. juni 2020 over forslag til folketingsbeslutning om bedre
indeklima i skolerne, B 22, folketingsåret 2019-20.
Skriftlig fremsættelse
Sigurd Agersnap
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
indeklima i skolerne.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.