Fremsat den 15. november 2023 af Victoria Velasquez (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre krav om kædeansvar i
Danmark
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag til en generel lov om kædeansvar,
så hovedentreprenører og hovedleverandører af
tjenesteydelser gøres økonomisk ansvarlige for
henholdsvis underentreprenørers og underleverandørers
forsømmelser, hvad angår følgende: 1)
Forpligtelser over for det offentlige som skat, moms og
bøder i forhold til arbejdsmiljølovgivningen samt
manglende tilmelding til RUT-registret, 2) forpligtelser over for
arbejdstagerne som løn, pension, feriepenge, forsikringer og
andet, der måtte fremgå af kollektive og individuelle
aftaler mellem underleverandørerne og deres ansatte
vedrørende løn- og ansættelsesvilkår, og
3) forpligtelser over for afgørelser i det fagretlige og det
civilretlige system truffet vedrørende ovennævnte
spørgsmål.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag B 173,
folketingsåret 2015-16. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2015-16, tillæg
A, B 173 som fremsat, tillæg B, betænkning over B 173,
og tillæg F, møde 81, kl. 16:14, og møde 100,
kl. 14:35.
Problemer med social dumping findes mange
steder på det danske arbejdsmarked, dog særlig i
byggebranchen, luftfartsbranchen, godstransportbranchen,
restaurationsbranchen, rengøringsbranchen og it-branchen
(»EP-valg - Stem for lønmodtagernes EU. Bekæmp
social dumping«, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
www.fho.dk). Social dumping er således særlig udbredt
i, men ikke afgrænset til, brancher med manuelt og
ufaglært arbejde.
Social dumping er først og fremmest et
problem for de mennesker, som oplever forringede løn- og
arbejdsvilkår, men det er også en udfordring for hele
vores samfund.
For at forhindre social dumping, snyd og
svindel er det efter forslagsstillernes opfattelse
nødvendigt med et system, der kan forsvare den danske
arbejdsmarkedsmodel. Kædeansvaret sikrer, at de aftalte
vilkår mellem arbejdsgiver og arbejdstager overholdes af alle
og ikke underbydes. Ved ikke at anerkende kædeansvar er man
med til at undergrave den danske model, fordi man dermed ikke
anerkender, at de aftalte vilkår skal overholdes af alle.
Europa-Kommissionen har i en begrundet
meddelelse kritiseret Danmark for, at vi ikke har indført en
effektiv sanktion over for svindel og dermed mangler at
indføre kædeansvar i dansk lovgivning. Det
fremgår af artiklen »EU-kommissær: Danmark
mangler at indføre kædeansvar«, fagbladet3f.dk,
den 7. april 2023.
Mindst otte EU-lande og Norge har
velfungerende kædeansvarsmodeller, som både
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer i de respektive lande
er begejstrerede for (»Hvad er en arbejdsklausul«,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet,
www.arbejdsklausuler.dk). Forslagsstillerne opfordrer derfor til,
at disse modeller for kædeansvar bruges til inspiration for
en kommende dansk model.
Der er flere grunde til, at Enhedslisten
fremsætter netop dette beslutningsforslag.
For det første er problemerne med grov
udnyttelse af ikke mindst udenlandske arbejdstagere og visse
virksomheders unddragelse af skattebetaling og andre
samfundsmæssige forpligtelser ikke blevet mindre -
tværtimod. Bare i de seneste 8 år er der opkrævet
6,3 milliarder for brud på kædeansvar i byggeribranchen
og transportbranchen (»Skat opkræver 6,3 milliarder for
brud på kædeansvar«, fabladet3f.dk, den 14. juni
2023). Den skærpede kontrol, som er indført på
baggrund af bl.a. finanslovsaftaler mellem den tidligere regering
og Enhedslisten, har altså givet resultater. Selv om det er
et skridt i den rigtige retning, så viser tallene tydeligt,
at der stadig er store problemer inden for disse brancher, og
problemerne ser man også inden for mange andre brancher
såsom restaurationsbranchen og it-branchen.
For det andet er det med
håndhævelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/67/EU) fastslået en gang for alle,
at kædeansvar ikke strider mod EU-retten, som det ellers ofte
er blevet fremført af modstanderne af kædeansvar. Det
samme fremgår af EF-Domstolens dom af 12. oktober 2024 i sag
C-60/03, Wolff & Müller GmbH & Co. KG mod José
Filipe Pereira Félix, der er mere vidtgående end
direktivets minimumsbestemmelser. Dermed er et af modstandernes
argumenter effektivt ryddet af vejen. Det kan da også
konstateres, at mange kommuner indbygger et kædeansvar i
deres offentlige udbud med baggrund i
Beskæftigelsesministeriets cirkulære om anvendelse af
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (cirkulære nr. 9471
af 30. juni 2014), samt at kædeansvar i 2016 blev
samfundsmæssigt anerkendt, idet Klagenævnet for Udbud
blåstemplede en kædeansvarsbestemmelse i et konkret
udbud fra Region Hovedstaden (Klagenævnet for Udbuds kendelse
af 2. august 2016, Dansk Byggeri mod Region Hovedstaden
(udbudsdirektivet 2004/18, kædeansvar m.m.)).
Skriftlig fremsættelse
Victoria Velasquez
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre krav om kædeansvar i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.