B 56 Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde produktion, salg og import af turbokyllinger

(Ross 308).
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Betænkning

Afgivet: 25-04-2024

Afgivet: 25-04-2024

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 25. april 2024

20231_b56_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 25. april 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, LA, M og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.

Et mindretal i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Et andet mindretal i udvalget (RV og DF) vil stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget ved 2. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Folketinget vedtog dyrevelfærdsloven for 4 år siden i februar 2020. I lovens § 1 står der: »Loven har til formål at fremme god dyrevelfærd, herunder beskytte dyr, og fremme respekt for dyr som levende og sansende væsener. Loven har endvidere til formål at varetage dyreetiske hensyn.« I § 2 står der: »Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.«

Enhedslisten mener, at når vi har vedtaget en lov i Folketinget, er det også vores ansvar og på alle måder det næste naturlige skridt, at vi sørger for, at loven bliver implementeret i både ånd og bogstav.

Enhedslisten er opmærksom på, at nationale regler kan være i strid med EU-retten, men partiet mener, at Danmark bør være villig til at tage den nødvendige procesrisiko, idet partiet bemærker, at det tidligere lykkedes Danmark at presse ændringer igennem i EU-systemet ved at udfordre eksisterende EU-regler, da det handlede om at få forbudt hormonforstyrrende stoffer i vores børns legetøj.

Produktionen af turbokyllinger indebærer, at forældredyrene systematisk sultes ved hjælp af såkaldt restriktiv fordring for at undgå, at de vokser for voldsomt, og at en stor andel af kyllingerne lider af gangproblemer og organsvigt som følge af den unaturligt hurtige vækst.

Enhedslisten noterer, at et bredt flertal i Folketinget anerkender de enorme lidelser, som turbokyllingerne udsættes for, og at disse lidelser er forbundet med dyrenes hurtige vækst. De er fremavlet til at vokse med 60-70 g om dagen, hvilket vil sige, at de 50-dobler deres vægt fra 40 g til 2 kg i løbet af bare 5 uger. Dette er til forskel fra kyllinger i den økologiske produktion, hvor de højst må vokse med 38 g om dagen.

Enhedslisten noterer også, at de tiltag rettet mod det danske forbrug, som er vedtaget i aftale om dyrevelfærd 2024-2027 mellem regeringen (S, V og M), SF, LA, KF, RV, DF og ALT den 9. februar 2024, desværre kun har begrænset effekt på produktionen, idet den danske produktion af kyllinger i høj grad er eksportrettet med en millioneksport af både kød, rugeæg og levende dyr. I 2023 blev der således eksporteret mere end 80 mio. rugeæg, 60 mio. daggamle kyllinger og 19 mio. levende slagtekyllinger på lange transporter til lande som Polen, Holland, Tyskland og Rumænien. De tiltag, der er beskrevet i dyrevelfærdsaftalen, er derfor utilstrækkelige i forhold til at rette op på de massive dyrevelfærdsproblemer i den danske kyllingeindustri.

Det er derfor med ærgrelse, at EL konstaterer, at regeringen og et flertal i Folketinget ikke er villige til at tage den nødvendige procesrisiko ved at beslutte national lovgivning, der går foran lovgivning i EU, med det formål at beskytte de dyr, vi har i vores varetægt, mod unødvendige lidelser og at leve op til den danske dyrevelfærdslov.

3. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023 og var til 1. behandling den 25. januar 2024. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på beslutningsforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 20 spørgsmål til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5