Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 25. april 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M og KF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og DF) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Folketinget vedtog dyrevelfærdsloven for 4
år siden i februar 2020. I lovens § 1 står der:
»Loven har til formål at fremme god dyrevelfærd,
herunder beskytte dyr, og fremme respekt for dyr som levende og
sansende væsener. Loven har endvidere til formål at
varetage dyreetiske hensyn.« I § 2 står der:
»Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe.«
Enhedslisten mener, at når vi har
vedtaget en lov i Folketinget, er det også vores ansvar og
på alle måder det næste naturlige skridt, at vi
sørger for, at loven bliver implementeret i både
ånd og bogstav.
Enhedslisten er opmærksom på,
at nationale regler kan være i strid med EU-retten, men
partiet mener, at Danmark bør være villig til at tage
den nødvendige procesrisiko, idet partiet bemærker, at
det tidligere lykkedes Danmark at presse ændringer igennem i
EU-systemet ved at udfordre eksisterende EU-regler, da det handlede
om at få forbudt hormonforstyrrende stoffer i vores
børns legetøj.
Produktionen af turbokyllinger
indebærer, at forældredyrene systematisk sultes ved
hjælp af såkaldt restriktiv fordring for at
undgå, at de vokser for voldsomt, og at en stor andel af
kyllingerne lider af gangproblemer og organsvigt som følge
af den unaturligt hurtige vækst.
Enhedslisten noterer, at et bredt flertal i
Folketinget anerkender de enorme lidelser, som turbokyllingerne
udsættes for, og at disse lidelser er forbundet med dyrenes
hurtige vækst. De er fremavlet til at vokse med 60-70 g om
dagen, hvilket vil sige, at de 50-dobler deres vægt fra 40 g
til 2 kg i løbet af bare 5 uger. Dette er til forskel fra
kyllinger i den økologiske produktion, hvor de højst
må vokse med 38 g om dagen.
Enhedslisten noterer også, at de
tiltag rettet mod det danske forbrug, som er vedtaget i aftale om
dyrevelfærd 2024-2027 mellem regeringen (S, V og M), SF, LA,
KF, RV, DF og ALT den 9. februar 2024, desværre kun har
begrænset effekt på produktionen, idet den danske
produktion af kyllinger i høj grad er eksportrettet med en
millioneksport af både kød, rugeæg og levende
dyr. I 2023 blev der således eksporteret mere end 80 mio.
rugeæg, 60 mio. daggamle kyllinger og 19 mio. levende
slagtekyllinger på lange transporter til lande som Polen,
Holland, Tyskland og Rumænien. De tiltag, der er beskrevet i
dyrevelfærdsaftalen, er derfor utilstrækkelige i
forhold til at rette op på de massive
dyrevelfærdsproblemer i den danske kyllingeindustri.
Det er derfor med ærgrelse, at EL
konstaterer, at regeringen og et flertal i Folketinget ikke er
villige til at tage den nødvendige procesrisiko ved at
beslutte national lovgivning, der går foran lovgivning i EU,
med det formål at beskytte de dyr, vi har i vores
varetægt, mod unødvendige lidelser og at leve op til
den danske dyrevelfærdslov.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
november 2023 og var til 1. behandling den 25. januar 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |