Fremsat den 4. oktober 2023 af Pernille Vermund (NB) og Kim Edberg Andersen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en
undersøgelseskommission vedrørende
våbensagen
Folketinget pålægger regeringen at
nedsætte en undersøgelseskommission efter lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner inden
udgangen af 2023 til at gennemføre en undersøgelse af
sagen om indkøb af våbensystemer fra virksomheden
Elbit Systems.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med dette beslutningsforslag er
at pålægge regeringen inden udgangen af 2023 at
iværksætte en undersøgelse af forløbet i
sagen om indkøb af våbensystemer fra Elbit Systems ved
at nedsætte en undersøgelseskommission efter lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Baggrund
Folketingets Finansudvalg modtog i sagen om
indkøb af våbensystemer fra Elbit Systems to
aktstykker om hasteindkøb af våbensystemer for 1,74
mia. kr., som blev godkendt ved en hastebehandling den 26. januar
2023 (fortroligt aktstykke J om anskaffelse af
PULS-raketkastersystemer og fortroligt aktstykke K om
erstatningsanskaffelse af ATMOS-artillerisystemer). Af aktstykkerne
fremgik det, at det hastede, idet kontrakten med
leverandøren skulle underskrives snarest muligt af hensyn
til tilbuddets gyldighed, produktionsmuligheder og en hastig
genopbygning af den operative kapacitet. Der er dog
efterfølgende rejst alvorlig tvivl om denne begrundelse,
idet det bl.a. står klart, at det var forkert, at
aktstykkerne hastede på grund af tilbuddets gyldighed, og der
er fortsat uklarhed om det saglige grundlag for
hastebehandlingen.
Om forløbet kan bl.a. fremhæves
følgende:
For det første var
markedsafdækningen mangelfuld og misvisende. Det var ikke
korrekt, at der var blevet indhentet tilbud fra et fransk firma,
som daværende forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V)
ellers havde givet indtryk af.
For det andet blev forsvarsforligskredsen ikke
orienteret om et forlig mellem det israelske firma Elbit Systems og
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), der
udsprang af et sagsanlæg fra 2020. Der er
efterfølgende afdækket et påfaldende sammenfald
i tid, indhold og personkreds mellem Elbit Systems' interesser og
FMI's ageren i våbensagen. Således fremgår bl.a.
følgende af Altingets artikel »Israelsk
våbenfirma krævede danske ordrer for at droppe retssag.
Få uger senere købte Danmark for 1,7 milliarder«
af 31. august 2023:
»Da Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse (FMI) anbefalede politikerne at lægge
en milliardordre direkte hos Elbit Systems, opfyldte styrelsen
samtidig to krav, som det israelske våbenfirma kort forinden
havde stillet for at droppe et sagsanlæg mod Danmark.
Kun 18 dage før FMI's indstilling til
regeringen i januar om at købe artillerikanoner og
raketkastere hos Elbit Systems med ekspresfart, havde
våbenfirmaet nemlig forsøgt at få krav om
fremtidige ordrer med i et forlig med FMI.
[…]
Forliget angik en gammel strid om en aflyst
ordre.
I et udkast til forlig 22. december 2022
stillede Elbit Systems for det første som krav, at
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
skulle gøre sit yderste for at tilgodese Elbit Systems i
kommende danske udbud om våbenleverancer.
For det andet krævede israelerne, at FMI
fremover skulle gå langt for at sikre israelerne nye
våbenkontrakter ved at tilsidesætte normale
udbudsprocedurer og give ordren ved såkaldt direkte
tildeling.«
Desuden er det beskrevet i Altingets artikel
»Topembedsmand i dobbeltrolle: Forhandlede både forlig
og nyt våbenkøb med israelsk våbenfirma«
af 23. august 2023, at der mellem anbefalingen fra FMI om placering
af ordren hos Elbit Systems og Elbit Systems' beslutning om at
opgive sagsanlægget mod den danske stat kun gik ganske
få dage, ligesom den samme embedsmand, daværende
vicedirektør i FMI Christian Brejner Ishøj, var
involveret i begge forløb.
For det tredje er hverken daværende
forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V), FMI eller
Forsvarsministeriets Departements handlinger undersøgt
tilstrækkeligt, og en advokatundersøgelse kan ikke
forventes at belyse baggrunden tilstrækkeligt, jf. herom
nedenfor. Den oprindelige redegørelse om fejlagtige
oplysninger til Folketinget indeholdt selv fejlagtige oplysninger,
hvorved Folketinget igen fik urigtige oplysninger, jf.
Finansudvalget, alm. del - bilag 187 og 188, folketingsåret
2022-23, 2. samling, og omtalen i artiklen »Jakob
Ellemann-Jensen fyrer øverste embedsmand efter fejl i
våbensag« fra DR af 11. august 2023. Det er fortsat
uklart, hvorfor processen skulle behandles så hurtigt, og
hvorfor processen endte på en måde, der reelt
favoriserede Elbit Systems. Flere medlemmer af Folketinget har
offentligt rejst tvivl om sagligheden af hastebehandlingen i
våbenforløbet. Rasmus Jarlov (KF) udtalte
således i BT: »Mit klare indtryk var, at han (Ellemann,
red.) gerne ville have at købet blev godkendt hurtigt,
så han kunne stå om eftermiddagen og fortælle de
danske soldater i Letland, at der kom nyt artilleri til dem. Det
var mit klare indtryk, at dét havde en betydning for den
meget korte deadline«, jf. artiklen »K-profil langer ud
efter Ellemann: Han ville gerne se godt ud foran de danske
soldater« af 5. september 2023, og Martin Lidegaard (R)
udtalte til Altingets førnævnte artikel af 23. august
2023: »Jeg har svært ved at tro på, at der ikke
skal være en sammenhæng mellem forliget og
våbenindkøbet.« Det forekommer forslagsstillerne
åbenlyst, at det er i folkestyrets interesse at få
belyst, hvorvidt politiske ønsker om mediehåndtering
var det egentlige grundlag.
For det fjerde blev Folketinget og
forsvarsforligskredsen givet indtryk af, at der allerede i
foråret ville være et eksemplar af
ATMOS-artillerisystemet - en såkaldt demonstrator - til
rådighed, hvilket blev fremført som et centralt
argument for at vælge Elbit Systems. Det viste sig ikke at
være korrekt.
For det femte blev der skabt et indtryk af, at
tilbuddet fra Elbit Systems ville udløbe ved udgangen af
januar. Det var ikke korrekt. Dette medførte, at Folketinget
i al hast blev bedt om at godkende et indkøb af
våbensystemer for 1,74 mia. kr.
For det sjette er sagen ikke begrænset
til Forsvarsministeriet. Det fremgår af aktindsigtslister fra
Udenrigsministeriet, at sagen ikke kun blev behandlet i
daværende forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensens (V)
ministerium, men også i resten af regeringstoppen, jf.
artiklen »Statsministeriet og Udenrigsministeriet var
involveret i sag om våbenkøb« fra Altinget den
11. september 2023. Listen over korrespondancerne får
professor i statskundskab Jørgen Grønnegaard
Christensen til i samme artikel at udtale, at »det er en mere
kompleks sag end som så, fordi det kan se ud som om, at der
fra allerhøjeste sted blev lagt et tidspres«, og at
»Forløbet skaber mindelser om for eksempel minksagen
og håndteringen af covid-19, fordi det rejser
spørgsmålet om, hvorvidt Statsministeriet har haft
rollen som indpisker. Men det er fortsat et lidt spinkelt grundlag
at konkludere noget på«. Endelig har Jørgen
Grønnegaard Christensen i artiklen »Professor om nye
dokumenter: »Det kan se ud, som om der fra
allerhøjeste sted blev lagt et tidspres«« i
Altinget den 11. september 2023 udtalt, at han »sidder
tilbage med en hypotese om, at der har været et vist pres fra
Statsministeriet om at få afsluttet sagen.«
Advokatundersøgelse er ikke
nok
Regeringen ønsker en uvildig
advokatundersøgelse af forløbet. Det er imidlertid
forslagsstillernes holdning, at en advokatundersøgelse
hverken er egnet eller tilstrækkelig. Våbensagen skal i
stedet undersøges af en undersøgelseskommission.
En advokatundersøgelse har en
række mangler i forhold til en
undersøgelseskommission.
For det første er
advokatundersøgelser ikke lovregulerede. Modsat ved
undersøgelseskommissioner er der ikke lovregler for proces,
bisidder, udpegelse af undersøgere m.v.
For det andet vil en
advokatundersøgelse ikke kunne pålægge nogen
vidne- eller oplysningspligt. Enhver er derimod efter anmodning fra
en undersøgelseskommission - med visse undtagelser, bl.a.
vedrørende mulig selvinkriminering - forpligtet til at
afgive forklaring for kommissionen som vidne, jf. § 11 i lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Flere nøglepersoner i sagen er allerede rykket til andre
poster. Daværende forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen (V)
er i dag økonomiminister, daværende departementschef i
forsvarsministeriet Morten Bæk er kommitteret i
Finansministeriets departement, og daværende
vicedirektør i FMI Christian Brejner Ishøj er nu
stabschef i Forsvarskommandoen. Ingen af dem eller andre personer
af interesse i sagen vil have pligt til at afgive forklaring eller
dele materiale ved en advokatundersøgelse.
For det tredje vil en
advokatundersøgelse som det helt klare udgangspunkt kun
blive gennemført på skriftligt grundlag.
Våbensagen involverer flere ministerier (Forsvarsministeriet,
Udenrigsministeriet og Statsministeriet), og adskillige
nøglepersoner har efterfølgende skiftet stilling.
For det fjerde har den, hvis forhold
undersøges af en undersøgelseskommission, en
lovfæstet ret til en bisidder, der kan anmode kommissionen om
at foranstalte bevisførelse, jf. §§ 21 og 22 i lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner. En
sådan lovfæstet adgang er der ikke ved en
advokatundersøgelse.
For det femte føres en
advokatundersøgelse bag lukkede døre, hvorimod
undersøgelseskommissioner som udgangspunkt føres for
åbne døre. Det er ønskeligt i et folkestyre, at
offentligheden og pressen i videst mulige omfang har adgang til at
følge med i sager, der berører folkestyret.
Det er forslagsstillernes vurdering, at en
advokatundersøgelse kan bruges til at afvise yderligere
undersøgelse og give offentligheden indtryk af, at
våbensagen er blevet behandlet med tilstrækkelig
omhu.
Forslagsstillerne bemærker endelig, at
flere partier ønsker forløbet undersøgt med
mundtlige afhøringer ved en undersøgelseskommission,
jf. artiklen »»Det er dybt alvorligt«: Partier
vil have topministerier undersøgt i våbensag« i
Altinget den 11. september 2023.
Det er således forslagsstillernes
opfattelse, at en undersøgelseskommission bør
nedsættes nu frem for at afvente en
advokatundersøgelse.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en undersøgelseskommission
vedrørende våbensagen.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.