Fremsat den 7. november 2023 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at Danmark udtræder af
Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret
(statsborgerretskonventionen)
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at lade Danmark
udtræde af Europarådets konvention af 6. november 1997
om statsborgerret, da konventionens bestemmelser ikke
muliggør, at kriminelle mennesker, herunder
voldtægtsforbrydere og seriekriminelle, kan fratages dansk
statsborgerskab som konsekvens af deres alvorlige kriminalitet.
Bemærkninger til forslaget
Danmark tiltrådte Europarådets
statsborgerretskonvention i 2002, jf. bekendtgørelse nr. 17
af europæisk konvention af 6. november 1997 om statsborgerret
fra den 12. juni 2003.
Statsborgerretskonventionen bygger på
grundlæggende principper om, at enhver stat fastsætter
sin egen lovgivning om, hvem dens statsborgere, der skal anerkendes
af andre stater, er, for så vidt den er i overensstemmelse
med gældende internationale konventioner, de almindelige
folkeretlige regler og almindeligt anerkendte retsprincipper
vedrørende statsborgerret, jf. konventionens artikel 3.
Statsborgerretskonventionen fastsætter
udtømmende betingelserne for en stats muligheder for at
fratage en borger statsborgerskabet.
I konventionens
artikel 7, stk. 1, om fortabelse af statsborgerskab fremgår
det: »Enhver kontraherende stats nationale lovgivning
må ikke indeholde bestemmelser om fortabelse af
statsborgerret ex lege eller på
foranledning af den kontraherende stat, bortset fra følgende
tilfælde:
a) frivillig
erhvervelse af fremmed statsborgerret,
b) erhvervelse af
statsborgerret i den kontraherende stat gennem bedragerisk
handlemåde, urigtige oplysninger eller fortielse af relevante
forhold fra ansøgerens side,
c) frivillig
fremmed militærtjeneste,
d)
handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende
stats vitale interesser,
e) et manglende
reelt tilknytningsforhold mellem den kontraherende stat og en
statsborger med fast bopæl i udlandet,
f) hvor det
fastslås i løbet af et barns mindreårighed, at
de i landets nationale lovgivning fastsatte betingelser, som
førte til barnets ex lege
erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat, ikke
længere er opfyldt,
g) adoption af et
barn, hvis barnet erhverver eller er i besiddelse af den ene eller
begge adoptivforældrenes fremmede statsborgerret.«
Dette indebærer, at kriminelle mennesker
ikke kan fratages deres statsborgerskab som konsekvens af deres
alvorlige kriminalitet, medmindre der er tale om en
handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale
interesser, hvilket i praksis er begrænset til forbrydelser
som landsforræderi, terror eller organiseret
bandekriminalitet.
Konsekvensen heraf er, at selv
voldtægtsforbrydere og grove seriekriminelle, herunder
voldsmænd, ikke kan fratages deres danske statsborgerskab.
Dette finder forslagsstillerne uacceptabelt, da der er behov for at
kunne fratage personer statsborgerskabet i de tilfælde, hvor
en person har begået en alvorlig kriminel handling til fare
for borgere og den almindelige retsfølelse. Har man
begået kriminalitet af en vis art, må man samtidig
acceptere, at man mister visse rettigheder, herunder ens
statsborgerskab.
Samtidig er det også vigtigt at tage i
betragtning, at flere lande, som vi normalt sammenligner os med,
ikke har underskrevet eller fuldt ratificeret konventionen,
herunder bl.a. Belgien, Frankrig og Storbritannien. Disse lande
opretholder stadig en stærk retsstat med beskyttelse af
individuelle rettigheder uden at have ratificeret konventionen.
Folketinget har en moralsk og etisk
forpligtelse til at beskytte landets borgere mod alvorlig
kriminalitet og sikre retfærdighed for ofrene. Desværre
er vores nuværende lovgivning utilstrækkelig i forhold
til at beskytte samfundet mod de mest grusomme forbrydelser,
herunder personfarlig kriminalitet som voldtægt og anden
seriekriminalitet. Vores manglende evne til at fratage kriminelle
deres statsborgerskab som konsekvens af deres alvorlige
kriminalitet underminerer ofrenes ret til retfærdighed og
sender et signal om, at forbrydelser ikke vil blive mødt med
passende konsekvenser.
Vi kan ikke længere acceptere en
situation, hvor ofrene for disse frygtelige forbrydelser ikke kan
få den retfærdighed, de fortjener.
Folketinget pålægger derfor
regeringen at tage initiativ til Danmarks udtrædelse af
statsborgerretskonventionen, så det bliver muligt at fratage
kriminelle mennesker deres danske statsborgerskab som en naturlig
konsekvens af deres alvorlige kriminalitet.
Det følger af
statsborgerretskonventionens artikel 31, at enhver kontraherende
stat på ethvert tidspunkt kan opsige hele konventionen eller
blot kapitel VII, »Værnepligt i tilfælde af
dobbelt statsborgerret«, ved en meddelelse til
Europarådets generalsekretær.
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
Danmark udtræder af Europarådets konvention af 6.
november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
(Beslutningsforslag nr. B 33)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.