Betænkning og indstilling afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 29. maj 2024
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Sammenlægning af Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenen og Granskningsudvalget, mere
fleksibel adgang til udskiftning af medlemmer i Granskningsudvalget
og forhøjelse af antallet af tingsekretærer)
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen har på
møder henholdsvis den 6. december 2023 og den 17. januar
2024 drøftet spørgsmålet om en mulig
sammenlægning af Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen og Granskningsudvalget med Granskningsudvalget
som det fortsættende underudvalg. Udvalget har i tillæg
hertil drøftet behovet for en ændring af den
gældende særlige ordning for Granskningsudvalget,
ifølge hvilken udskiftning af medlemmer i løbet af et
folketingsår som udgangspunkt ikke er mulig, til en lidt mere
fleksibel ordning med personlige stedfortrædere inspireret af
den, man har i Det Udenrigspolitiske Nævn.
De to faste underudvalg er begge særligt
reguleret i Folketingets forretningsorden. Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenen nedsættes efter
forretningsordenens § 59, og Granskningsudvalget
nedsættes efter § 61.
De to underudvalg har en ensartet
sammensætning og nært tilgrænsende
arbejdsopgaver. Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
træder i praksis kun i funktion, når en
undersøgelseskommission har afgivet en beretning, der
vedrører ministres forhold, med henblik på
stillingtagen til spørgsmålet om muligt retligt eller
politisk ministeransvar. Granskningsudvalget
iværksætter derimod selv forundersøgelser af
sager, der påkalder sig kritisk opmærksomhed i
offentligheden eller i Folketinget, og har normalt
regelmæssige møder.
Reglerne om opfølgning på
beretninger fra granskningskommissioner og visse
undersøgelseskommissioner blev ved en ændring af
forretningsordenen den 19. maj 2022 ændret, således at
alle beretninger fra granskningskommissioner og
undersøgelseskommissioner, herunder beretninger, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, fremover skal behandles i Granskningsudvalget, hvis
undersøgelsen, som beretningen er udkommet af, er
iværksat på Granskningsudvalgets initiativ, men efter
de samme procesregler, som gælder for Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenens opfølgning på
beretninger fra undersøgelseskommissioner. Retstilstanden er
dermed nu den, at opfølgning på beretninger fra
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner, der
vedrører ministres forhold, skal ske i et af to ensartet
sammensatte underudvalg og efter de samme procesregler, alene
afhængigt af om der er tale om en undersøgelse, som er
iværksat på Granskningsudvalgets initiativ, eller
ikke.
Udvalget for Forretningsordenen finder denne
ordning, som primært har baggrund i de to underudvalgs
forskellige tilblivelseshistorie, mindre hensigtsmæssig, og
det er derfor Udvalget for Forretningsordenens ønske at
ændre forretningsordenen, således at Underudvalget
under Udvalget for Forretningsordenen og Granskningsudvalget
lægges sammen med Granskningsudvalget som det
fortsættende underudvalg.
Udvalget for Forretningsordenen finder
endvidere, at der er behov for en ændring af
forretningsordenens regler om, at udskiftning i Granskningsudvalget
som udgangspunkt ikke er mulig i løbet af et
folketingsår, til en ordning med personlige
stedfortrædere inspireret af den, man har i Det
Udenrigspolitiske Nævn, således at der fra hver af de
folketingsgrupper, der udpeger et medlem af Granskningsudvalget,
samtidig skal udpeges en personlig stedfortræder for
medlemmet. Det bemærkes dog, at de retningslinjer, der
gælder for udskiftning i Det Udenrigspolitiske Nævn,
ikke skal finde anvendelse for udskiftning i Granskningsudvalget,
idet udskiftning i dette udvalg ud over med de personlige
stedfortrædere ikke skal være mulig bortset fra de
tilfælde, hvor et medlem udtræder af Folketinget eller
af sin folketingsgruppe, udpeges som minister eller meddeles
orlov.
Herudover har Folketingets Præsidium
udtrykt ønske om at forhøje antallet af
tingsekretærer fra 4 til 5, idet dette bl.a. vil give
mulighed for en større fleksibilitet i forbindelse med den
bistand, tingsekretærerne yder under møderne i
Folketingssalen. Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte sig
dette ønske og foreslår på den baggrund at
ændre Folketingets forretningsorden, så antallet af
tingsekretærer forhøjes fra 4 til 5.
2. Sammenlægning
af Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen og
Granskningsudvalget
Grunden til, at Udvalget for
Forretningsordenen har de to særskilte faste underudvalg,
må søges i disses forskellige tilblivelseshistorie.
Det kan imidlertid være vanskeligt at begrunde, at der skal
være to underudvalg med nært tilgrænsende opgaver
og ensartede regler for sammensætning, dog med forskellige
regler for udskiftning af medlemmer.
Udvalget for Forretningsordenen foreslår
på den baggrund, at Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen og Granskningsudvalget sammenlægges. Ud
fra den betragtning, at Granskningsudvalget har den største
aktivitet af de to underudvalg, herunder selv
iværksætter forundersøgelser af sager, der
påkalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden
eller i Folketinget, og normalt har regelmæssige
møder, mens Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen kun træder sammen, når der er sager
til behandling, forekommer det mest nærliggende at foretage
sammenlægningen ved at nedlægge Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenen og henlægge dets opgaver til
Granskningsudvalget. Dette kræver en ændring af
forretningsordenen, som bedst kan foretages ved at ophæve
kapitlerne XVIII og XIX og sammenskrive deres indhold i et nyt,
samlet kapitel.
Det bemærkes, at en sammenlægning
alene vil vedrøre disse to faste, forretningsordensbestemte
underudvalg. Udvalget for Forretningsordenen vil fortsat ligesom
Folketingets øvrige stående udvalg kunne beslutte at
nedsætte ad hoc-underudvalg til behandling af bestemte
emner.
3. Ændring af
reglerne om udskiftning af medlemmer i
Granskningsudvalget
Der gælder i dag en særlig ordning
for Granskningsudvalget i § 61, stk. 3-5, i Folketingets
forretningsorden, hvorefter udskiftning af medlemmer som
udgangspunkt ikke er mulig inden for et folketingsår bortset
fra tilfælde, hvor et medlem udtræder af Folketinget
eller af sin folketingsgruppe eller er blevet meddelt orlov fra
Folketinget. At man indførte denne ordning, skyldtes
overordnet set et ønske om at sikre en fast medlemskreds i
udvalget, som ikke skulle påvirkes af, hvilke sager udvalget
havde til behandling. Det skulle således ikke være
muligt for folketingsgrupperne løbende at indsætte
medlemmer i Granskningsudvalget, som havde et særligt
kendskab til de konkrete sager f.eks. i kraft af et
ordførerskab på området, gennem den almindelige
procedure for medlemsudskiftning i Folketingets udvalg. Samtidig er
det dog i forarbejderne til bestemmelserne forudsat, at
Granskningsudvalgets medlemmer specifikt under samråd som led
i forundersøgelser har mulighed for at lade sig bistå
af 1 til 2 andre medlemmer af deres folketingsgrupper, som f.eks.
har en særlig indsigt i den sag, der er under behandling.
I tillæg til drøftelserne i
Udvalget for Forretningsordenen om den foreslåede
sammenlægning af Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen og Granskningsudvalget med Granskningsudvalget
som det fortsættende underudvalg har udvalget også
drøftet, hvorvidt de gældende regler er unødigt
restriktive, og om det ikke vil være mere
hensigtsmæssigt at give folketingsgrupperne lidt
større fleksibilitet.
Udvalget for Forretningsordenen har på
baggrund af disse drøftelser fundet det
hensigtsmæssigt at foreslå en mere fleksibel ordning,
hvor det dog stadig fastholdes, at Granskningsudvalget bør
udgøre en fast kreds af medlemmer og ikke blot en varierende
kreds af fagordførere, der mødes i et særligt
forum. Udvalget foreslår en ordning inspireret af reglerne
for Det Udenrigspolitiske Nævn, således at der fra hver
af de folketingsgrupper, der udpeger et medlem af
Granskningsudvalget, samtidig skal udpeges en personlig
stedfortræder for medlemmet. Det bemærkes dog, at de
retningslinjer, der gælder for udskiftning i Det
Udenrigspolitiske Nævn, ikke vil finde anvendelse for
udskiftning i Granskningsudvalget, idet udskiftning i dette udvalg
ud over med de personlige stedfortrædere ikke skal være
mulig bortset fra i følgende tilfælde: Udtræder
et medlem af Granskningsudvalget af Folketinget eller af sin
folketingsgruppe, eller bliver et medlem minister, skal den
folketingsgruppe, som udpegede vedkommende, udpege et nyt medlem i
stedet for vedkommende. Meddeles et medlem af Granskningsudvalget
orlov efter reglerne i kapitel XV, kan den folketingsgruppe, som
har udpeget vedkommende, udpege et midlertidigt medlem i stedet for
vedkommende til at fungere, så længe orloven varer.
Tilsvarende skal gælde for stedfortræderne.
Hvis en stedfortræder udpeges som nyt
medlem i de tilfælde, hvor et medlem udtræder af
Folketinget eller af sin folketingsgruppe eller udpeges som
minister, skal den folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende,
udpege en personlig stedfortræder for den
pågældende. I de tilfælde, hvor en
stedfortræder udpeges som midlertidigt medlem på grund
af et medlems orlov efter reglerne i kapitel XV, kan den
folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende, udpege en
midlertidig stedfortræder for den pågældende til
at fungere, så længe orloven varer.
Udvalget for Forretningsordenens adgang til at
dispensere fra disse bestemmelser, hvor særlige forhold taler
for det, opretholdes, idet det dog fortsat ikke vil være
muligt at tillade, at mere end ét folketingsmedlem fra samme
folketingsgruppe samtidig er medlem af Granskningsudvalget, eller
at medlemmer af Folketinget uden for folketingsgrupperne er
medlemmer af Granskningsudvalget. Det vil endvidere ikke være
muligt at udpege en stedfortræder eller en midlertidig
stedfortræder fra en anden folketingsgruppe end den, der har
udpeget det pågældende medlem.
4. Forhøjelse af
antallet af tingsekretærer
Folketingets Præsidium har udtrykt
ønske om at forhøje antallet af tingsekretærer
fra 4 til 5 bl.a. med henblik på at give mulighed for en
større fleksibilitet i forbindelse med den bistand,
tingsekretærerne yder under møderne i Folketingssalen.
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte sig dette
ønske og foreslår på den baggrund at ændre
Folketingets forretningsorden, så antallet af
tingsekretærer forhøjes fra 4 til 5.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af Folketingets
forretningsorden
(Sammenlægning af Underudvalget
under Udvalget for Forretningsordenen og Granskningsudvalget, mere
fleksibel adgang til udskiftning af medlemmer i Granskningsudvalget
og forhøjelse af antallet af tingsekretærer)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 22.
december 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt., ændres
»4 tingsekretærer« til: »5
tingsekretærer«.
2. § 8,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
3. Kapitlerne
XVIII og XIX ophæves, og i
stedet indsættes:
»KAPITEL XVIII
Undersøgelser med særlig
parlamentarisk forankring og visse spørgsmål om
ministeransvar
§ 54. Udvalget for
Forretningsordenen behandler efter henvisning eller på eget
initiativ spørgsmål om, hvorvidt forhold fra en
ministers side skal give grundlag for, at ministeren søges
draget til ansvar for det pågældende forhold.
§ 55. Udvalget for
Forretningsordenen kan afgive indstilling til Folketinget om, at
der nedsættes en undersøgelseskommission efter
reglerne i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner.
§ 56. Udvalget for
Forretningsordenen behandler udkommet af undersøgelser
iværksat i medfør af § 61 og af de
undersøgelseskommissioner iværksat på andet
grundlag, der vedrører ministres, herunder afgåede
ministres, forhold, med henblik på eventuel indstilling om,
hvilke konklusioner eller tiltag udkommet bør føre
til, herunder om eventuelt ansvar for ministre, herunder
afgåede ministre.
Stk. 2. Ved
Udvalget for Forretningsordenens behandling af beretninger fra
undersøgelseskommissioner eller granskningskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, gælder reglerne i §§ 65 og 66.
§ 57. Udvalget for
Forretningsordenen nedsætter et permanent underudvalg,
Granskningsudvalget, til at varetage undersøgelse af sager,
der påkalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden
eller i Folketinget, og til at foretage den forberedende behandling
af udvalgets opgaver efter dette kapitel.
Stk. 2.
Granskningsudvalget sammensættes af et medlem fra hver af de
folketingsgrupper, der er repræsenteret i Udvalget for
Forretningsordenen, samt observatørerne i dette udvalg fra
Folketingets øvrige folketingsgrupper.
Stk. 3. Fra hver
af de folketingsgrupper, der udpeger et medlem af
Granskningsudvalget i medfør af stk. 2, skal der samtidig
udpeges en personlig stedfortræder for medlemmet. Udskiftning
ud over med disse stedfortrædere er ikke mulig, jf. dog stk.
4 og 5.
Stk. 4.
Udtræder et medlem af Granskningsudvalget af Folketinget
eller af sin folketingsgruppe, eller bliver et medlem minister,
skal den folketingsgruppe, som udpegede vedkommende, udpege et nyt
medlem i stedet for vedkommende. Meddeles et medlem af
Granskningsudvalget orlov efter reglerne i kapitel XV, kan den
folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende, udpege et
midlertidigt medlem i stedet for vedkommende til at fungere,
så længe orloven varer. 1. og 2. pkt. gælder
tilsvarende for stedfortrædere udpeget i medfør af
stk. 3. Hvis en stedfortræder udpeget i medfør af stk.
3 udpeges som nyt medlem i de i 1. pkt. nævnte
tilfælde, skal den folketingsgruppe, som har udpeget
vedkommende, udpege en personlig stedfortræder for den
pågældende efter reglerne i stk. 3. Hvis en
stedfortræder udpeget i medfør af stk. 3 udpeges som
midlertidigt medlem i de i 2. pkt. nævnte tilfælde
på grund af et medlems orlov efter reglerne i kapitel XV, kan
den folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende, udpege en
midlertidig stedfortræder for den pågældende
efter reglerne i stk. 3 til at fungere, så længe
orloven varer.
Stk. 5. Udvalget
for Forretningsordenen kan, hvor særlige forhold taler for
det, tillade fravigelse af stk. 3, 2. pkt., og stk. 4.
Stk. 6.
Granskningsudvalgets møder foregår for lukkede
døre. Udvalget for Forretningsordenen kan dog beslutte, at
møder i Granskningsudvalget skal være offentlige, jf.
dog § 58, stk. 3.
Stk. 7.
Granskningsudvalget vælger snarest efter sin
nedsættelse en formand og en næstformand. Ved valget
har hvert medlems stemme vægt svarende til antallet af
medlemmer af den folketingsgruppe, som vedkommende
repræsenterer. Bliver formands- eller
næstformandsposten ledig, vælger udvalget en ny formand
eller næstformand.
§ 58. Efter anmodning fra
medlemmer af Granskningsudvalget, som repræsenterer en eller
flere folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en
tredjedel af Folketingets medlemmer, iværksætter
Granskningsudvalget en forundersøgelse af en sag, der
påkalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden
eller i Folketinget. En forundersøgelse gennemføres
af Granskningsudvalget selv.
Stk. 2. Til
oplysning af en sag som led i en forundersøgelse kan
Granskningsudvalget stille spørgsmål til ministre til
skriftlig besvarelse eller til mundtlig besvarelse under et
samråd i et møde i Granskningsudvalget efter reglerne
i § 8, stk. 6.
Stk. 3.
Samråd i Granskningsudvalget afholdes for lukkede
døre.
Stk. 4.
Spørgsmål til ministre som led i en
forundersøgelse drøftes, inden de stilles, i
Granskningsudvalget. Ved uenighed om formen for eller udformningen
af spørgsmål træffes beslutningen ved
almindeligt flertal, således at hvert medlems stemme har
vægt svarende til antallet af medlemmer af den
folketingsgruppe, som vedkommende repræsenterer.
§ 59. Granskningsudvalget kan
på ethvert trin af forundersøgelsen bringe denne til
ophør, hvis Granskningsudvalget ikke finder grundlag for at
behandle sagen yderligere. Beslutning herom kan kun tages med
tilslutning fra medlemmer af Granskningsudvalget, som
repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst to tredjedele af Folketingets medlemmer.
Stk. 2.
Medmindre forundersøgelsen bringes til ophør efter
bestemmelsen i stk. 1, afslutter Granskningsudvalget denne med
afgivelse af en indstilling til Udvalget for Forretningsordenen,
jf. § 60.
§ 60. Finder medlemmer af
Granskningsudvalget, som repræsenterer en eller flere
folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en tredjedel
af Folketingets medlemmer, efter forundersøgelsen, at
yderligere undersøgelser er påkrævet, indstiller
Granskningsudvalget til Udvalget for Forretningsordenen, at der
iværksættes en egentlig undersøgelse af sagen,
med angivelse af den ønskede undersøgelsesform, jf.
§ 61, stk. 1. Hvis andre medlemmer af Granskningsudvalget, som
også repræsenterer en eller flere folketingsgrupper,
der tilsammen udgør mindst en tredjedel af Folketingets
medlemmer, modsætter sig, at en egentlig undersøgelse
iværksættes, eller hvis de pågældende
ønsker sagen forhandlet af Folketinget, indstiller
Granskningsudvalget til Udvalget for Forretningsordenen, at sagen
forhandles af Folketinget.
Stk. 2. Er der
ikke medlemmer af Granskningsudvalget, som repræsenterer en
eller flere folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en
tredjedel af Folketingets medlemmer, som efter
forundersøgelsen finder, at yderligere undersøgelser
er påkrævet, redegør Granskningsudvalget i
indstillingen for, hvilke politiske konklusioner sagen bør
føre til.
§ 61. Udvalget for
Forretningsordenen tager på grundlag af en indstilling herom
fra Granskningsudvalget, jf. § 60, stk. 1, 1. pkt., de
fornødne skridt til at iværksætte en egentlig
undersøgelse af sagen under følgende former:
1) En uvildig
advokatundersøgelse.
2) En faglig
ekspertudredning.
3) En
granskningskommission, jf. kapitel 1 a i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
4) En
undersøgelseskommission, jf. kapitel 1 i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Stk. 2. Udvalget
for Forretningsordenen tager på grundlag af en indstilling
herom fra Granskningsudvalget, jf. § 60, stk. 1, 2. pkt., de
fornødne skridt til, at spørgsmålet om en
iværksættelse af en egentlig undersøgelse og
formen herfor forhandles af Folketinget.
§ 62. Granskningsudvalget
fastsætter den nærmere ramme for en uvildig
advokatundersøgelse eller en faglig ekspertudredning, jf.
§ 61, stk. 1, nr. 1 og 2, herunder opdraget for
undersøgelsen eller udredningen og valget af den eller de
advokater eller den eller de eksperter, der skal gennemføre
undersøgelsen eller udredningen.
Stk. 2.
Granskningsudvalget fastsætter kommissoriet for en
granskningskommission, jf. § 61, stk. 1, nr. 3. Kommissoriet
fastsættes på en sådan måde, at
granskningskommissionens arbejde kan forventes afsluttet inden for
1 år fra nedsættelsen. Granskningsudvalget udpeger
granskningskommissionens medlemmer, herunder formanden, og dens
udspørger.
Stk. 3. Udvalget
for Forretningsordenen eller Granskningsudvalget foretager i
samråd med justitsministeren den fornødne
nærmere udformning af kommissoriet for en
undersøgelseskommission i de i § 55 og § 61, stk.
1, nr. 4, nævnte tilfælde. På samme måde
foretages udpegningen af undersøgelseskommissionens
medlemmer, herunder formanden, og dens udspørger.
Stk. 4. Ved
Granskningsudvalgets beslutninger efter stk. 1-3 har hvert medlems
stemme vægt svarende til antallet af medlemmer af den
folketingsgruppe, som vedkommende repræsenterer.
§ 63. En granskningskommission
skal på dennes initiativ gives lejlighed til at drøfte
spørgsmål om undersøgelsens retning og
fremdrift med Granskningsudvalget.
§ 64. Udkommet af en
undersøgelse iværksat efter § 61 behandles i
Granskningsudvalget. Granskningsudvalget afgiver indstilling til
Udvalget for Forretningsordenen om, hvilke konklusioner eller
tiltag udkommet bør føre til, herunder om eventuelt
ansvar for ministre, herunder afgåede ministre.
Stk. 2. Ved
Granskningsudvalgets behandling af beretninger fra
granskningskommissioner eller undersøgelseskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, gælder reglerne i §§ 65 og 66.
§ 65. Den minister, hvis
forhold undersøges, har ret til bisidder efter eget valg.
Ministeren gives lejlighed til over for udvalget at kommentere
kommissionsberetningen. Ministeren og ministerens eventuelle
bisidder har ret til at blive gjort bekendt med
undersøgelsens skriftlige materiale. Udvalget kan dog
begrænse ministerens adgang til dette materiale,
såfremt afgørende hensyn til fremmede magter, statens
sikkerhed, sagens opklaring eller tredjemand taler for det.
Ministeren og dennes eventuelle bisidder har endvidere ret til at
overvære møder i udvalget med andre personer.
Bisidderen har adgang til at stille spørgsmål til
disse personer og har endvidere adgang til at anmode udvalget om at
foranstalte yderligere bevisførelse inden for de rammer, der
gælder for udvalgets sagsoplysning. Der udfærdiges
referat af ministerens egen mødedeltagelse, og der gives
ministeren og dennes eventuelle bisidder kopi heraf.
Stk. 2. Udvalget
kan udpege en eller flere personer til som sagkyndige at
bistå udvalget. De sagkyndige skal være uvildige og
uafhængige af de myndigheder, personer m.v., hvis forhold
undersøges, eller som i øvrigt berøres af
undersøgelsen.
Stk. 3. Der kan
ikke stilles spørgsmål til embedsmænd.
§ 66. Hvis udvalget på
grundlag af beretning fra en undersøgelseskommission eller
en granskningskommission eller på andet grundlag overvejer at
søge ministeransvar gjort gældende, skal udvalget
tidligst muligt gøre vedkommende minister bekendt med de
kritikpunkter, som udvalget overvejer at fremdrage i sin
indstilling. Ministeren kan forlange at modtage udvalgets udkast
til beretning eller betænkning. Ministeren skal have
lejlighed til på det således foreliggende grundlag at
afgive skriftlig udtalelse til udvalget og til i møde med
udvalget at redegøre nærmere for sine synspunkter.
Hvis udvalgets behandling undtagelsesvis omfatter en supplerende
undersøgelse til klarlæggelse af nogle faktiske
forhold, bør ministeren inden en skriftlig eller mundtlig
udspørgning gøres bekendt med, hvilke faktiske
forhold undersøgelsen omfatter.«
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft ved
begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at antallet af
tingsekretærer forhøjes fra 4 til 5.
Til nr. 2
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i § 8, stk. 3, 2. pkt., om, at »om
udvalgsbehandling af spørgsmål vedrørende
ministeransvar gælder dog bestemmelserne i kapitel
XVIII«, idet bestemmelsen ikke har noget selvstændigt
indhold.
Til nr. 3
Det foreslås, at Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenen og Granskningsudvalget slås
sammen med Granskningsudvalget som det fortsættende
underudvalg. Det foreslås endvidere at ændre den
gældende særlige ordning for Granskningsudvalget,
ifølge hvilken udskiftning af medlemmer i løbet af et
folketingsår som udgangspunkt ikke er mulig, til en ordning
med personlige stedfortrædere. Disse ændringer af
forretningsordenen foreslås foretaget ved at ophæve
kapitlerne XVIII og XIX og sammenskrive deres indhold i et nyt,
samlet kapitel. Nedenfor gennemgås hver paragraf i det
foreslåede nye kapitel.
Til § 54
Paragraffen videreføres
uændret.
Til § 55
1. pkt. videreføres med en lovteknisk
ændring gående ud på, at henvisningen til
»lov om undersøgelseskommissioner« ændres
til lovens fulde titel »lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner«.
I øvrigt gælder denne adgang til at stille forslag om,
at der nedsættes en undersøgelseskommission,
også for alle andre folketingsudvalg og folketingsmedlemmer.
Indholdet af bestemmelsen i det gældende 2. pkt. om
udformningen af bestemmelserne om en
undersøgelseskommissions opgaver flyttes til det
foreslåede § 62, stk. 3, således at rammerne for
alle de egentlige undersøgelser samles i § 62.
Til § 56
Stk. 1 indeholder
en bestemmelse om, at Udvalget for Forretningsordenen behandler
udkommet af undersøgelser iværksat i medfør af
§ 61 og af de undersøgelseskommissioner iværksat
på andet grundlag, der vedrører ministres, herunder
afgåede ministres, forhold, med henblik på eventuel
indstilling om, hvilke konklusioner eller tiltag udkommet
bør føre til, herunder om eventuelt ansvar for
ministre, herunder afgåede ministre. Der er ikke tilsigtet
nogen materielle ændringer i forhold til de gældende
regler. Indholdet af bestemmelsen i det gældende § 56,
2. pkt., om, at vedkommende minister gives lejlighed til over for
udvalget at kommentere kommissionsberetningen, flyttes til det
foreslåede § 65, stk. 1, 2. pkt., således at
reglerne for sagsbehandling samles til sidst i kapitlet.
Som konsekvens af sammenskrivningen af de to
kapitler har flere bestemmelser byttet plads, og stk. 2 indeholder derfor en bestemmelse om,
at ved Udvalget for Forretningsordenens behandling af beretninger
fra undersøgelseskommissioner eller granskningskommissioner,
der vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, gælder reglerne i §§ 65 og 66, der med
enkelte justeringer svarer til de nugældende regler i §
56, 2. pkt., og §§ 57 og 58.
Til § 57
Paragraffen viderefører de dele af de
gældende §§ 59 og 61, der skal opretholdes efter
sammenlægningen af de to underudvalg. I stk. 1 tilføjes som konsekvens af
sammenlægningen det nuværende Underudvalg under
Udvalget for Forretningsordenens opgaver under Granskningsudvalgets
opgaver. Det bemærkes, at Udvalget for Forretningsordenen dog
ikke har fundet det hensigtsmæssigt at videreføre
bestemmelserne i det gældende § 59, om, at
»underudvalget afgiver udtalelse til Udvalget for
Forretningsordenen til brug for dettes beretning eller dets
betænkning til Folketinget«, og at »samtlige
underudvalgets medlemmer tilkendegiver deres synspunkter i
underudvalgets udtalelser til Udvalget for
Forretningsordenen«. Dette skal ses i sammenhæng med,
at det fremover foreslås at være Granskningsudvalget,
der afgiver indstilling til Udvalget for Forretningsordenen efter
reglerne i dette kapitel, og at Granskningsudvalget vil afgive
udtalelse efter de regler, der gælder for udvalgets
øvrige indstillinger til udvalget. Det findes endvidere ikke
nødvendigt eller hensigtsmæssigt her at foreskrive i
forretningsordenen, hvilke skridt Udvalget for Forretningsordenen
kan eller bør tage som opfølgning på en
indstilling fra Granskningsudvalget, jf. dog reglerne i de
foreslåede §§ 65 og 66 om sikring af ministres
retssikkerhed. Den gældende bestemmelse i § 59, 4. pkt.,
om, at de anførte regler for sagsbehandlingen i Udvalget for
Forretningsordenen også gælder for underudvalgets
sagsbehandling, udgår, som konsekvens af at reglerne for
Granskningsudvalgets sagsbehandling er reguleret særskilt,
jf. § 64, stk. 2.
Det gældende § 61, stk. 2, om
Granskningsudvalgets sammensætning videreføres
uændret i stk. 2.
Stk. 3
foreslås nyaffattet, således at bestemmelsen om, at der
som udgangspunkt ikke kan ske udskiftning af medlemmer i
Granskningsudvalget i løbet af et folketingsår,
ændres til en ordning inspireret af ordningen i Det
Udenrigspolitiske Nævn, således at der fra hver af de
folketingsgrupper, der udpeger et medlem af Granskningsudvalget i
medfør af stk. 2, samtidig skal udpeges en personlig
stedfortræder for medlemmet, der kan indtræde i stedet
for medlemmet uanset baggrunden for, at medlemmet ikke deltager i
mødet eller en del af mødet. Der kan ikke udpeges en
stedfortræder fra en anden folketingsgruppe end den, der har
udpeget medlemmet. De retningslinjer, der gælder for
udskiftning i Det Udenrigspolitiske Nævn, vil ikke finde
anvendelse for udskiftning i Granskningsudvalget, idet udskiftning
i dette udvalg ud over med de personlige stedfortrædere ikke
skal være mulig bortset fra i de tilfælde, der er
nævnt i bestemmelsens stk. 4 og 5. Folketingsgrupper, der kun
består af ét folketingsmedlem, vil ikke have mulighed
for at udpege en stedfortræder for gruppens medlem af
Granskningsudvalget.
I stk. 4
foreslås det med enkelte sproglige justeringer at
videreføre bestemmelserne i det gældende § 61,
stk. 4, om, at udtræder et medlem af Granskningsudvalget af
Folketinget eller af sin folketingsgruppe, skal den
folketingsgruppe, som udpegede vedkommende, udpege et nyt medlem i
stedet for vedkommende. Meddeles et medlem af Granskningsudvalget
orlov efter reglerne i kapitel XV, kan den folketingsgruppe, som
har udpeget vedkommende, udpege et midlertidigt medlem i stedet for
vedkommende til at fungere, så længe orloven varer. Det
foreslås herudover i 1. pkt. at tilføje, at
folketingsgruppen ligeledes skal udpege et nyt medlem af
Granskningsudvalget, hvis et medlem bliver minister.
Ændringen er begrundet i den praksis, der er opstået i
udvalget.
Der foreslås som konsekvens af
indførelsen af en ordning med personlige
stedfortrædere indsat 3.-5. pkt. i stk.
4 om, at 1. og 2. pkt. gælder tilsvarende for
stedfortrædere udpeget i medfør af stk. 3. Hvis en
stedfortræder udpeget i medfør af stk. 3 udpeges som
nyt medlem i de i 1. pkt. nævnte tilfælde, skal den
folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende, udpege en personlig
stedfortræder for den pågældende efter reglerne i
stk. 3. Hvis en stedfortræder udpeget i medfør af stk.
3 udpeges som midlertidigt medlem i de i 2. pkt. nævnte
tilfælde på grund af et medlems orlov efter reglerne i
kapitel XV, kan den folketingsgruppe, som har udpeget vedkommende,
udpege en midlertidig stedfortræder for den
pågældende efter reglerne i stk. 3 til at fungere,
så længe orloven varer. Der kan ikke udpeges en
stedfortræder eller en midlertidig stedfortræder fra en
anden folketingsgruppe end den, der har udpeget medlemmet.
I stk. 5
opretholdes Udvalget for Forretningsordenens adgang til at
dispensere, hvor særlige forhold taler for det, jf. det
gældende § 61, stk. 5, idet det dog fortsat ikke vil
være muligt at tillade, at mere end ét
folketingsmedlem fra samme folketingsgruppe samtidig er medlem af
Granskningsudvalget, eller at medlemmer af Folketinget uden for
folketingsgrupperne er medlemmer af Granskningsudvalget. Det vil
endvidere ikke være muligt at udpege en stedfortræder
eller en midlertidig stedfortræder fra en anden
folketingsgruppe end den, der har udpeget det
pågældende medlem. Der foretages en lovteknisk
præcisering som konsekvens af den foreslåede
nyaffattelse af stk. 3, således at henvisningen »stk. 3
og 4« ændres til »stk. 3, 2. pkt., og stk.
4«.
Bestemmelsen i det gældende § 61,
stk. 6, om, at Granskningsudvalgets møder foregår for
lukkede døre, videreføres i stk.
6. Det foreslås at indsætte et 2. pkt. om, at
Udvalget for Forretningsordenen dog kan beslutte, at møder i
Granskningsudvalget skal være offentlige bortset fra
samråd. Den foreslåede bestemmelse skal ses, i
sammenhæng med at Udvalget for Forretningsordenen hidtil i
medfør af § 60, som foreslås ophævet som
konsekvens af sammenlægningen, har kunnet beslutte, at
møder i Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
skulle være offentlige.
Det gældende § 61, stk. 7,
videreføres uændret i stk.
7.
Til § 58
Paragraffen er en uændret
videreførelse af den gældende § 62.
Til § 59
Paragraffen er en uændret
videreførelse af den gældende § 63.
Til § 60
Paragraffen er en uændret
videreførelse af den gældende § 64.
Til § 61
Paragraffen er en uændret
videreførelse af den gældende § 65.
Til § 62
Paragraffen viderefører den
gældende § 66, hvor stk. 1 og 2 videreføres
uændret. Idet stk. 1 og 2 fastsætter rammerne for hver af de
egentlige undersøgelser, der er nævnt i de
foreslåede § 61, stk. 1, nr. 1-3, dvs. for en uvildig
advokatundersøgelse, en faglig ekspertudredning og en
granskningskommission, foreslås det af hensyn til det samlede
overblik at tilføje et nyt stykke efter stk. 2, hvormed også rammerne for en egentlig
undersøgelse, der er nævnt i § 61, stk. 1, nr. 4,
(undersøgelseskommission), gengives. Der er med det
foreslåede nye stk. 3 alene tale
om gengivelse af de regler, der allerede følger af § 1,
stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, om, at i de tilfælde, hvor en
undersøgelseskommission nedsættes på baggrund af
en folketingsbeslutning, jf. de foreslåede § 55 og
§ 61, stk. 1, nr. 4, foretages udformningen af kommissoriet
for denne af Udvalget for Forretningsordenen eller
Granskningsudvalget i samråd med justitsministeren. Ved
»kommissoriet« forstås kommissionens opgaver, jf.
§ 1, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner.
Idet stk. 2 om granskningskommissioner ud over
bestemmelsen om fastsættelse af kommissoriet også
indeholder en bestemmelse om udpegning af en
granskningskommissions medlemmer, herunder formanden, og dens
udspørger, foreslås det at indsætte en
tilsvarende bestemmelse i stk. 3 om
undersøgelseskommissioner, der nedsættes på
baggrund af en folketingsbeslutning, jf. § 55 og § 61,
stk. 1, nr. 4. Der foreslås således et 2. pkt. i stk. 3
om, at hvor en undersøgelseskommission nedsættes
på baggrund af en folketingsbeslutning, jf. de
foreslåede § 55 og § 61, stk. 1, nr. 4, foretages
udpegning af kommissionens medlemmer, herunder formanden, og dens
udspørger af Udvalget for Forretningsordenen eller
Granskningsudvalget i samråd med justitsministeren. Der er
alene tale om en gengivelse af de regler, der allerede
følger af § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Det nugældende stk. 3 om, at ved
Granskningsudvalgets beslutninger efter stk. 1 og 2 har hvert
medlems stemme vægt svarende til antallet af medlemmer af den
folketingsgruppe, som vedkommende repræsenterer,
videreføres som stk. 4 med den
tilføjelse, at også Granskningsudvalgets beslutninger
efter det foreslåede stk. 3 omfattes af
stemmevægtsreglen. Dette betyder, at i de tilfælde,
hvor en undersøgelseskommission iværksættes
efter det foreslåede § 61, stk. 1, nr. 4, og hvor det er
Granskningsudvalget, der i samråd med justitsministeren
foretager den nærmere udformning af kommissoriet for
kommissionen og udpegningen af dens medlemmer, herunder formanden,
og dens udspørger, så gælder
stemmevægtsreglen også for Granskningsudvalgets
beslutninger i den sammenhæng, dvs. at
stemmevægtsreglen gælder for Granskningsudvalgets
beslutninger i forbindelse med fastsættelse af rammerne for
alle de egentlige undersøgelser, der er omfattet af det
foreslåede § 61, stk. 1.
Til § 63
Paragraffen er med en mindre sproglig
justering en uændret videreførelse af den
gældende § 67, hvoraf det følger, at
hvor en granskningskommission er nedsat efter reglerne i dette
kapitel og lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, vil kommissionen kunne rette henvendelse
til Granskningsudvalget med henblik på en drøftelse af
spørgsmål om undersøgelsens retning og
fremdrift med Granskningsudvalget. Bestemmelsen gælder kun
for granskningskommissioner.
Til § 64
Paragraffen er en uændret
videreførelse af den gældende § 68, idet der dog
er foretaget en tilretning af henvisninger som konsekvens af
bestemmelsernes ændrede placering i det nye kapitel. Reglerne
om sikring af ministres retssikkerhed i de nugældende §
56, 2. pkt., og §§ 57 og 58 (som med enkelte justeringer
er videreført i §§ 65 og 66) gælder
uændret ved den behandling af beretninger fra
granskningskommissioner og undersøgelseskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, som Granskningsudvalget foretager med henblik på at
afgive indstilling til Udvalget for Forretningsordenen.
Til § 65
Paragraffen er en videreførelse af den
gældende § 57 med to ændringer. Der foreslås
indsat et 2. pkt. i stk. 1, som
indeholder bestemmelsen fra det gældende § 56, 2. pkt.,
om, at den minister, hvis forhold undersøges, gives
lejlighed til over for udvalget at kommentere
kommissionsberetningen. Herudover foreslås det at ændre
den kønsspecifikke betegnelse »hans« i stk. 1, 6. pkt., der bliver 7. pkt.,
således at »ministeren og hans bisidder«
ændres til: »ministeren og dennes eventuelle
bisidder«.
Til § 66
Paragraffen er en videreførelse af den
gældende § 58, idet det dog foreslås at
indsætte ordene »eller en granskningskommission«
efter »beretning fra en undersøgelseskommission«
i 1. pkt. Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
præcisering i § 56.
Til § 2
Det foreslås, at ændringerne
træder i kraft ved begyndelsen af folketingsåret
2024-25.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Rasmus Horn Langhoff
(S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel
(S) Lea Wermelin (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |