Betænkning og indstilling afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 29. maj 2024
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændring af visse bestemmelser om
tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
1. Baggrund
Folketingets formand tog i
folketingsåret 2022-23, 2. samling, initiativ til en fornyet
drøftelse om en række spørgsmål om
folketingsmedlemmernes arbejdsvilkår, herunder bl.a.
Folketingets udvalgsstruktur og de udfordringer, som mange
medlemmer oplever med sammenfaldende forpligtelser og
utilstrækkelig tid til forberedelse i deres daglige
arbejde.
Efter formandens anmodning udarbejdede
Folketingets Administration et internt debatoplæg om disse
problemstillinger, som Udvalget for Forretningsordenen
drøftede fra begyndelsen af folketingsåret 2023-24.
På sit møde den 22. november 2023 besluttede Udvalget
for Forretningsordenen at nedsætte et underudvalg med
repræsentation fra alle folketingsgrupper til at arbejde
videre med emnerne i debatoplægget.
Underudvalget har i sit arbejde indtil nu
særlig fokuseret på Folketingets udvalgsstruktur og
på mulige tilpasninger af de tidsmæssige rammer for
behandlingen af lovforslag. Denne betænkning og indstilling,
hvortil underudvalget har udarbejdet udkast, er det
foreløbige produkt af dette arbejde og fremsættes nu
efter underudvalgets indstilling, med henblik på at de
regelændringer, der er indeholdt deri, kan træde i
kraft fra begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Underudvalget forventer at fortsætte sit
arbejde i det kommende folketingsår med overvejelser om
eventuelle andre tiltag, der kan bidrage til at sikre bedre tid og
større forudsigelighed i folketingsmedlemmernes arbejde
eller på anden måde forbedre vilkårene for
Folketingets virksomhed, herunder bl.a. tiltag, der kan forenkle
Folketingets arbejdsformer med hensyn til afstemninger.
Underudvalget vil også fortsætte sine overvejelser om
udvalgsstrukturen. Endvidere forventer underudvalget bl.a. at tage
spørgsmål om tilrettelæggelsen af forhandlinger
mellem Folketingets partier og regeringen og om indhold i
udvalgsarbejdet op til ny overvejelse, bl.a. på baggrund af
erfaringerne efter afgivelsen af Udvalget for Forretningsordenens
beretning af 1. december 2021 om kodekser for den gode forhandling
mellem Folketingets partier og regeringen og for det gode
møde i Folketinget og beretning af 11. maj 2022 om indhold i
arbejdet i Folketingets udvalg og udvalgsformændenes
rolle.
2. Underudvalgets overvejelser og de foreslåede
ændringer
Mere tid til forberedelse af 1. behandling
af lovforslag
Underudvalget anser det overordnet for meget
væsentligt, at rammerne for folketingsarbejdet bidrager til
at sikre tilstrækkelig tid til en grundig
folketingsbehandling af lovforslag. Ikke mindst finder
underudvalget det afgørende, at medlemmerne har den
fornødne tid til at forberede sig på lovforslags 1.
behandling i Folketingssalen.
Underudvalget bemærker i den
forbindelse, at partiernes ordføreres arbejde med at
forberede sig til en 1. behandling omfatter væsentligt mere
end blot at læse lovforslaget med tilhørende
bemærkninger. Til det samlede materiale hører
også navnlig høringssvar, som kan være
omfattende og forskelligartede, og kommenterede
høringsoversigter fra regeringen. Ofte afføder
høringssvar endvidere et ønske om uddybning af
synspunkter fra de hørte organisationer m.v., hvilket kan
være vanskeligt at indhente, hvis der kun er begrænset
tid til rådighed til forberedelsen samlet set. Ydermere har
partiernes ordførere ofte behov for at rådføre
sig med deres folketingsgrupper på et eller flere
gruppemøder, hvilket ligeledes kan være vanskeligt i
tilfælde, hvor der kun går ganske kort tid fra
fremsættelsen af et lovforslag til 1. behandling. De
nævnte forhold udgør naturligvis ikke mindst en
udfordring for ordførere for partier, som står uden
for aftalekredse m.v. på de relevante områder og derfor
ikke på samme måde som aftalepartiernes
ordførere har været inddraget i forberedelsen af
lovforslagene før fremsættelsen.
Underudvalget foreslår på den
baggrund at ændre den nuværende regel i
forretningsordenen, hvorefter der skal gå mindst 2 dage og
bør gå mindst 5 dage fra fremsættelse af et
lovforslag til 1. behandling, så der fremover skal gå
mindst 7 dage. Underudvalget har samlet set vurderet, at en regel
om mindst 7 dage fra fremsættelse til 1. behandling
imødekommer hensynene til på den ene side medlemmernes
behov for tid til forberedelse og på den anden side behovet
for fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behandlingen af
lovforslag.
Der har i underudvalget været et udbredt
ønske om, at der som hovedregel bør gå mindst
14 dage fra fremsættelse til 1. behandling. Underudvalget
bemærker i den forbindelse, at der med de foreslåede 7
dage fra fremsættelse til 1. behandling fortsat vil
være tale om minimumsregler, og at lovforslag sjældent
behandles præcis efter mindstetiderne i forretningsordenen.
Underudvalget opfordrer på den baggrund Folketingets
Administration til fremover at arbejde for, at der går mindst
14 dage fra fremsættelse til 1. behandling, hvor dette
praktisk er muligt og hensigtsmæssigt. Underudvalget
bemærker, at der vil være perioder, hvor dette i
almindelighed vil være mindre hensigtsmæssigt.
Eksempelvis vil det ikke være formålstjenligt i
begyndelsen af et folketingsår at lade der gå 14 dage,
før nogen lovforslag kan sættes til 1. behandling.
Længere minimumstid til den samlede
behandling af lovforslag
For at modvirke, at den længere tid til
forberedelse af 1. behandling fører til kortere tid til
udvalgsbehandling inden for den samme samlede tidsramme - og for
generelt at anspore til, at lovforslag fremsættes i god tid
inden den tiltænkte ikrafttræden - finder
underudvalget, at den samlede tid, der efter forretningsordenen
mindst skal gå til den samlede folketingsbehandling af et
lovforslag, bør forlænges fra de nuværende 30
dage til 40 dage.
Den samlede behandlingstid til lovforslag
ligger i praksis normalt væsentligt over mindstetiden, og det
er underudvalgets forventning, at det også fremover vil
være tilfældet.
Mulighed for fravigelse af de nye
mindstetidsregler
Underudvalget er opmærksom på, at
der kan forekomme tilfælde, hvor det er ønskeligt at
kunne sætte et lovforslag til 1. behandling tidligere end 7
dage efter fremsættelsen eller at kunne gennemføre den
samlede folketingsbehandling fra fremsættelse til vedtagelse
ved 3. behandling hurtigere end på 40 dage. Det er
underudvalgets vurdering, at dette også bør være
muligt uden det kvalificerede flertal på tre fjerdedele af de
stemmende medlemmer, som kræves til en dispensation fra
forretningsordenen, jf. forretningsordenens § 42. Derfor
finder underudvalget, at Folketinget med almindeligt flertal
bør kunne beslutte at fravige de nye 7-dages- og
40-dagesregler, så længe de hidtidige 2-dages- og
30-dagesregler overholdes. Skal et lovforslag sættes til 1.
behandling hurtigere end 2 dage efter fremsættelsen eller
vedtages hurtigere end 30 dage efter fremsættelsen,
bør dette fortsat kræve dispensation og dermed tre
fjerdedeles flertal.
Underudvalget har drøftet, i hvilket
omfang de nye 7- og 40-dagesregler må forventes at
føre til et behov for flere fravigelser af reglerne i
forhold til, hvad der hidtil har været behov for af
dispensationer.
Underudvalget anerkender, at det må
forventes, at det særlig vil være aktuelt at give
samtykke til fravigelse af den nye 40-dagesregel i forbindelse med
lovgivning i tilknytning til finanslovsaftaler, hvor der kan
være kort tid til rådighed fra indgåelse af
aftalen, indtil lovgivningen skal træde i kraft, og op til
jul og den mødefri sommerperiode, og det forudsættes
på den baggrund, at samtykke i almindelighed gives.
Frister for svar på
spørgsmål
Underudvalget er opmærksom på, at
oplevelsen af utilstrækkelig tid til at sikre god kvalitet i
de politiske processer ikke nødvendigvis kun gør sig
gældende for folketingsmedlemmer, og det er underudvalgets
opfattelse, at Folketinget også bør tage et medansvar
for, at regeringens embedsmænd ikke udsættes for et
større pres, end rimeligt er. Underudvalget har på den
baggrund gjort sig visse overvejelser om fristerne for besvarelse
af spørgsmål fra Folketingets medlemmer og udvalg.
Underudvalget understreger, at muligheden for
at stille og få besvaret spørgsmål udgør
et af de vigtigste værktøjer i Folketingets kontrol
med regeringen, og at der er et væsentligt hensyn at tage til
muligheden for at stille spørgsmål og få svar
med en vis hurtighed. Underudvalget har dog vurderet, at man med
nogle enkle lempelser kan bidrage til en vis forbedring af
forholdene for embedsmændene i centraladministrationen til
gengæld for en mindre påvirkning af aktualiteten i den
parlamentariske kontrol.
Konkret foreslår underudvalget, at man
ændrer fristen for indlevering af mundtlige
spørgsmål til besvarelse i Folketingets
spørgetid (§ 20-spørgsmål til mundtlig
besvarelse), så de fremover skal indleveres senest kl. 12 den
fjerde hverdag (lørdag ikke medregnet) inden den
spørgetid, hvor de ønskes besvaret, i stedet for den
tredje hverdag inden. Det vil sige, at fristen i en normal uge vil
være torsdag kl. 12 med henblik på besvarelse i
spørgetiden onsdag i ugen efter.
Endvidere foreslår underudvalget, at
reglerne for beregning af frister for besvarelse af
udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse
ændres, så nogle uger svarende omtrent til de typiske
ferieperioder i julen, påsken og juli måned ikke
medregnes. Underudvalget bemærker i den forbindelse, at der i
forvejen erfaringsmæssigt modtages en del foreløbige
besvarelser af udvalgsspørgsmål i ferieperioder,
hvilket taler for, at den nævnte ændring næppe i
praksis vil udgøre nogen væsentlig forringelse set fra
folketingsmedlemmernes side.
Som nævnt er spørgsmål til
ministrene til skriftlig besvarelse et helt centralt redskab i det
parlamentariske arbejde, og underudvalget opfordrer til, at
Udvalget for Forretningsordenen og Præsidiet fortsat
følger udviklingen i andelen af rettidigt besvarede
udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse. Det er
underudvalgets forventning, at ovenstående ændring,
hvor visse ferieperioder fraregnes svarfristerne, vil føre
til en reel forbedring af statistikkerne over rettidige
besvarelser.
Mulighed for yderligere afstemningsdage og
fremsættelse og 1. behandling af visse lovforslag i august og
september
Underudvalget har drøftet, hvorvidt der
med fordel kan planlægges enkelte dage med møder i
Folketinget i slutningen af juni måned med henblik på
2. og 3. behandling af lovforslag og 2. (sidste) behandling af
beslutningsforslag. Formålet hermed skal være at
modvirke, at forslag, der kommer til 1. behandling sent i
folketingsåret, kun når at få en forholdsvis kort
udvalgsbehandling.
Underudvalget ser positivt på denne
mulighed, men finder, at det bør afhænge af
situationen i det enkelte år, hvorvidt der bør
planlægges sådanne mødedage efter den
almindelige mødeperiodes afslutning omtrent til
grundlovsdag. Underudvalget opfordrer til, at formanden eventuelt
tager spørgsmålet op til drøftelse med Udvalget
for Forretningsordenen i de år, hvor der tegner til at komme
et stort antal forslag til 1. behandling sent. Underudvalget
understreger, at sådanne sene mødedage alene
bør benyttes til 2. og 3. behandling af forslag og ikke til
behandling af f.eks. nye beslutningsforslag eller
forespørgsler.
Underudvalget har ydermere overvejet, om man
med fordel kan tilrettelægge lovgivningsarbejdet sådan,
at visse lovforslag fremsættes og sættes til 1.
behandling i den mødefri sommerperiode og derefter
genfremsættes i det nye folketingsår. Formålet
med en sådan behandling, som ligner den almindelige proces
for behandlingen af regeringens finanslovsforslag, skal
særlig være, at udvalgsarbejdet kan komme i gang
tidligt, hvilket især kan være ønskeligt for
erhvervsrettet lovgivning, der skal træde i kraft en 1.
januar og ønskes vedtaget senest 4 uger inden
ikrafttræden, jf. regeringens principper herom.
Underudvalget ser ligeledes positivt på
denne mulighed, men finder, at også brugen af denne
fremgangsmåde bør bero på eventuelle konkrete
behov. Underudvalget bemærker, at regeringen er nærmest
til at vurdere, om konkrete lovforslag kan være
hensigtsmæssige at fremsætte og sætte til 1.
behandling i august eller september med henblik på
genfremsættelse i det følgende folketingsår, og
opfordrer regeringen til at være opmærksom på
muligheden.
Evaluering og opfølgning
Underudvalget har i sit arbejde lagt
vægt på at afprøve mulige forbedringer af det
parlamentariske arbejde hurtigst muligt, og underudvalget anser det
derfor for afgørende at vurdere de nye initiativers effekt
fremover. Underudvalget opfordrer Udvalget for Forretningsordenen
til at tage initiativ til en evaluering, når der foreligger
et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, som udgangspunkt gerne i
begyndelsen af 2025, og herunder vurdere udviklingen i samlet
behandlingstid for lovforslag og for tiden fra fremsættelse
af lovforslag indtil 1. behandling.
3. Udvalget
for Forretningsordenens behandling af sagen
Underudvalget har som nævnt
indledningsvis udarbejdet udkast til denne betænkning og
indstilling til Udvalget for Forretningsorden og indstillet, at
Udvalget for Forretningsordenen afgiver betænkningen og
indstillingen til Folketinget.
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet
sagen i 1 møde og kan tilslutte sig underudvalgets
indstilling og synspunkter.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de i
nedenstående forslag til folketingsbeslutning indeholdte
ændringer af forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændring af visse bestemmelser om
tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 22.
december 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 6, indsættes som
6. pkt.:
»Ved beregningen af frister efter 4.
og 5. pkt. fraregnes de kalenderuger, hvor juledag, nytårsdag
og påskedag falder, og 4 kalenderuger fra og med den
første mandag i juli.«
2. I
§ 8 a, stk. 4, ændres
»§ 13, stk. 4« til: »§ 13, stk.
5«.
3. I
§ 11, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2 dage efter og bør ikke finde sted
før 5 dage efter,« til: », 7 dage
efter«.
4. I
§ 11, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tinget kan dog på forslag af
formanden uden forhandling give samtykke til, at 1. behandling
finder sted, før 7 dage, men ikke før 2 dage efter at
lovforslaget er offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider.«
5. § 13,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»3. behandling må ikke finde sted
før 40 dage efter fremsættelsen, og før 2 dage
efter at 2. behandling er afsluttet, jf. i øvrigt § 8
a, stk. 2 og 3. Tinget kan dog på forslag af formanden uden
forhandling give samtykke til, at 3. behandling finder sted
før 40 dage, men ikke før 30 dage efter
fremsættelsen.
Stk. 2. 2/5 af
Folketingets medlemmer kan over for formanden begære, at 3.
behandling tidligst finder sted 12 søgnedage efter
forslagets vedtagelse ved 2. behandling. Begæringen skal
være skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer.
Udsættelse kan dog ikke finde sted, for så vidt
angår forslag til finanslove, tillægsbevillingslove,
midlertidige bevillingslove, statslånslove, love om
meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation, love om
indirekte skatter samt i påtrængende tilfælde
forslag til love, hvis ikrafttræden ikke kan udsættes
af hensyn til lovens formål (grl. § 41).«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
6. I
§ 17, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »Bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1. pkt., om,
at 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage efter
fremsættelsen,« til: »§ 13, stk.
1,«.
7. I
§ 17, stk. 1, 7. pkt.,
ændres »§ 13, stk. 1,« til: »§
13, stk. 2«.
8. I
§ 20, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »tredje hverdag« til: »fjerde
hverdag«.
9. I
§ 33, stk. 2, ændres
»§ 13, stk. 4« til: »§ 13, stk.
5«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft ved
begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at visse typiske
ferieperioder omkring jul og påske og i juli måned skal
fraregnes ved beregningen af de almindelige 4-ugersfrister for,
hvornår en minister bør have besvaret et
udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse
foreløbigt eller endeligt eller have tilkendegivet og
begrundet, at ministeren ikke ser sig i stand til at besvare
spørgsmålet, jf. forretningsordenens § 8, stk. 6,
4. og 5. pkt.
Af hensyn til administration af reglerne og
opgørelse af statistik for ministrenes svartider
foreslås, at de perioder, der fraregnes, skal udgøre
hele kalenderuger, dvs. uger fra og med mandag til og med
søndag.
Konkret foreslås, at de kalenderuger,
hvor juledag, nytårsdag og påskedag falder, fraregnes.
Kalenderugen, hvor påskedag falder, udgør ugen fra
mandag efter palmesøndag indtil påskedag, men omfatter
ikke anden påskedag.
Endvidere foreslås, at 4 kalenderuger
regnet fra den første mandag i juli fraregnes. Disse 4 uger
vil naturligvis i nogle år også omfatte enkelte dage i
august.
Som eksempel på anvendelsen af reglerne
kan nævnes den situation, at der stilles et
udvalgsspørgsmål onsdag den 25. juni 2025 med den
almindelige svarfrist på 4 uger. De fire kalenderuger fra
mandag den 7. juli 2025 til og med søndag den 3. august 2025
indgår ikke i fristberegningen. Når den periode, der
skal fraregnes, begynder den 7. juli 2025, vil der være
gået 11 dage af fristen. Når den periode, der skal
fraregnes, ophører, tælles der videre fra 12 dage.
Fristen udløber dermed onsdag den 20. august 2025.
Det bemærkes, at de foreslåede
regler kun vil omfatte beregningen af de almindelige
4-ugersfrister, dvs. vedkommende ministers svarfrist, hvor der ikke
specifikt er angivet en anden frist. Det vil fortsat være
muligt at angive en anden frist end 4 uger, og beregningen af en
sådan frist vil være upåvirket af de nye
regler.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring af
en henvisning som følge af rykningen af stykkenumre i
forretningsordenens § 13 ved beslutningsforslagets § 1,
nr. 5.
Til nr. 3
Efter de nuværende regler i
forretningsordenens § 11, stk. 1, nr. 1, må 1.
behandling af et lovforslag tidligst finde sted, 2 dage efter og
bør ikke finde sted før 5 dage efter at lovforslaget
er offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider, dvs.
efter fremsættelsen.
Disse regler foreslås ændret,
så »bør«-reglen udgår og det
bestemmes, at 1. behandling tidligst må finde sted, 7 dage
efter at lovforslaget er offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider.
Den nye regel vil på samme måde
som den nuværende finde tilsvarende anvendelse for
beslutningsforslag, jf. forretningsordenens § 17, stk. 1.
Det foreslåede skal ses i
sammenhæng med den foreslåede adgang til fravigelse med
almindeligt flertal, jf. beslutningsforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Til nr. 4
Det foreslås bestemt, at Tinget på
forslag af formanden uden forhandling kan give samtykke til, at 1.
behandling finder sted, før 7 dage, men ikke før 2
dage efter at lovforslaget er offentliggjort på en af
Folketingets hjemmesider.
Dette indebærer, at det fortsat vil
være muligt at sætte et lovforslag til 1. behandling
tidligere end 7 dage efter fremsættelsen, uden at det
kræver dispensation fra forretningsordenen efter reglerne i
forretningsordenens § 42 og dermed tre fjerdedeles flertal
blandt de stemmende medlemmer. Beslutning herom vil kunne
træffes med almindeligt flertal.
Først hvis der skal gå mindre end
2 dage - svarende til den nuværende mindstetid - fra
fremsættelse til 1. behandling, vil det kræve
dispensation efter reglerne i forretningsordenens § 42 og
dermed tre fjerdedeles flertal.
Det forventes, at beslutningen om at give
samtykke til 1. behandling tidligere end 7 dage efter
fremsættelsen i langt de fleste praktiske tilfælde vil
blive truffet efter reglerne i forretningsordenens § 35, stk.
1, 1. pkt., dvs. uden formel afstemning, hvis formanden har
grundlag for at anse udfaldet for givet på forhånd.
Dette svarer til den måde, der i praksis oftest træffes
beslutning om dispensation fra forretningsordenen. I øvrigt
vil de almindelige regler og praksis for afstemninger skulle
følges, jf. forretningsordenens § 35.
Det foreslås bestemt, at beslutningen
træffes efter forslag fra formanden og uden forhandling.
Reglerne vil finde tilsvarende anvendelse for
beslutningsforslag, jf. forretningsordenens § 17, stk. 1.
Til nr. 5
Forretningsordenens nuværende § 13,
stk. 1, indeholder bestemmelser om, at 3. behandling af et
lovforslag ikke må finde sted før 30 dage efter
fremsættelsen, eller før 2 dage efter at 2. behandling
er afsluttet. I tillæg hertil gælder der regler i
forretningsordenens § 8 a, stk. 2 og 3, om bl.a. den tid, der
skal gå fra offentliggørelse af en betænkning
eller tillægsbetænkning eller tilføjelse hertil,
inden 3. behandling må holdes. Endvidere indeholder §
13, stk. 1, bestemmelser om, at to femtedele af Folketinget
medlemmer under visse nærmere omstændigheder kan
kræve, at 3. behandling af et lovforslag tidligst kan finde
sted 12 søgnedage efter 2. behandling, jf. grundlovens
§ 41.
Reglerne foreslås ændret, så
den nuværende 30-dagesregel bliver en 40-dagesregel, og
så der skabes en ny mulighed for fravigelse af denne
40-dagesregel med almindeligt flertal i Folketinget, så
længe der fortsat går mindst 30 dage fra
fremsættelse til 3. behandling. Af regeltekniske grunde
foreslås det nuværende stk. 1 i samme forbindelse
opdelt i to stykker.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at 3.
behandling ikke må finde sted før 40 dage efter
fremsættelsen, og før 2 dage efter at 2. behandling er
afsluttet, jf. i øvrigt § 8 a, stk. 2 og 3. Dette
svarer til det, der nu følger af første led i §
13, stk. 1, 1. pkt., blot med 40 dage som mindstetid i stedet for
30 dage.
I stk. 1, 2. pkt., foreslås, at Tinget
dog på forslag af formanden uden forhandling skal kunne give
samtykke til, at 3. behandling finder sted før 40 dage, men
ikke før 30 dage efter fremsættelsen.
Dette indebærer, at det fortsat vil
være muligt at sætte et lovforslag til 3. behandling
tidligere end 40 dage efter fremsættelsen, uden at det
kræver dispensation fra forretningsordenen efter reglerne i
forretningsordenens § 42 og dermed tre fjerdedeles flertal
blandt de stemmende medlemmer. Beslutning herom vil kunne
træffes med almindeligt flertal.
Først hvis der skal gå mindre end
30 dage - svarende til den nuværende mindstetid - fra
fremsættelse til 3. behandling, vil det kræve
dispensation efter reglerne i forretningsordenens § 42 og
dermed tre fjerdedeles flertal.
Det forventes, at beslutningen om at give
samtykke til 3. behandling tidligere end 40 dage efter
fremsættelsen i de fleste praktiske tilfælde vil blive
truffet efter reglerne i forretningsordenens § 35, stk. 1, 1.
pkt., dvs. uden formel afstemning, hvis formanden har grundlag for
at anse udfaldet for givet på forhånd. I øvrigt
vil de almindelige regler og praksis for afstemninger skulle
følges, jf. forretningsordenens § 35.
Det foreslås bestemt, at beslutningen
træffes efter forslag fra formanden og uden forhandling.
Reglerne vil ikke finde tilsvarende anvendelse
for beslutningsforslag, jf. forretningsordenens § 17, stk. 1,
jf. også beslutningsforslagets § 1, nr. 6, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Det må forventes, at det særlig
vil være aktuelt at give samtykke til fravigelse af den nye
40-dagesregel i forbindelse med lovgivning i tilknytning til
finanslovsaftaler og op til jul og den mødefri
sommerperiode, hvor der kan være kort tid til rådighed
til lovgivningsprocessen, og det forudsættes, at samtykke i
sådanne tilfælde i almindelighed gives.
Det foreslåede stk. 2 indeholder de
bestemmelser, som nu fremgår af andet led af § 13, stk.
1, 1. pkt., og af 2. og 3. pkt. Disse regler vil som hidtil
være en gengivelse af grundlovens § 41, stk. 3.
Til nr. 6
Forretningsordenens § 17, stk. 1, 3. og
4. pkt., indeholder visse regler om behandlingen af
beslutningsforslag. Det følger af reglerne, at
beslutningsforslag, der ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg, fremsættes på samme måde som lovforslag
og undergives 2 behandlinger efter tilsvarende regler, som
gælder for lovforslags 1. og 3. behandling. Bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behandling ikke må
finde sted før 30 dage efter fremsættelsen, finder dog
ikke tilsvarende anvendelse for beslutningsforslags 2.
behandling.
Henvisningen i 4. pkt. til bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behandling ikke må
finde sted før 30 dage efter fremsættelsen,
foreslås ændret, så der blot henvises til §
13, stk. 1. Dette sker som konsekvens af ændringen ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 5, hvorefter § 13, stk. 1,
kun vil indeholde den nye 40-dagesregel og reglen om fravigelse af
40-dagesreglen med almindeligt flertal. Disse regler vil som den
hidtidige 30-dagesregel ikke skulle gælde for
beslutningsforslag.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring af
en henvisning som følge af rykningen af stykkenumre i
forretningsordenens § 13 ved beslutningsforslagets § 1,
nr. 5.
Til nr. 8
Forretningsordenens § 20, stk. 5, 1.
pkt., fastsætter fristen for at stille spørgsmål
fra enkelte medlemmer til ministre til mundtlig besvarelse i
spørgetiden (§ 20-spørgsmål til mundtlig
besvarelse). Efter reglen kan sådanne spørgsmål
opføres på listen over spørgsmål i
Tingets førstkommende spørgetid, for så vidt de
er modtaget af Lovsekretariatet senest kl. 12 den tredje hverdag
forinden (lørdag ikke medregnet). Da spørgetiden
normalt holdes om onsdagen i Folketingets mødeperioder, vil
dette i praksis sige, at § 20-spørgsmål til
mundtlig besvarelse normalt skal være modtaget af
Lovsekretariatet senest kl. 12 fredagen inden.
Det foreslås at fremrykke denne frist
med 1 dag, så spørgsmålene normalt skal
være modtaget af Lovsekretariatet kl. 12 torsdag inden
spørgetiden.
Det vil som hidtil kunne forekomme, at fristen
ligger en dag tidligere end normalt, f.eks. i forbindelse med
pinsen, hvor mandagen er en helligdag og derfor ikke indgår i
de 4 (hidtil 3) hverdage.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring af
en henvisning som følge af rykningen af stykkenumre i
forretningsordenens § 13 ved beslutningsforslagets § 1,
nr. 5.
Til § 2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen
træder i kraft ved begyndelsen af folketingsåret
2024-25.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Rasmus Horn Langhoff
(S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel
(S) Lea Wermelin (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |