B 207 Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til dele af Europa-Parlamentets og Rådets forordninger vedrørende asylforvaltning og migrationsstyring, håndtering af krisesituationer og force majeure på migrations- og asylområdet og om Eurodac.

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh/Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 31-05-2024

Afgivet: 31-05-2024

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 31. maj 2024

20231_b207_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 31. maj 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF og RV) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (EL og ALT) vil stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (SIU) vil ved 2. (sidste) behandling redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti

Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der er et stort behov for at gentænke EU's asylsystem for at få styr på den ukontrollerede tilstrømning af illegale migranter til Europa. Sidste år søgte mere end 1 million mennesker om asyl i EU. Det er næsten på niveau med de tal, vi så under flygtningekrisen i 2015 og 2016. Derfor er der behov for handling nu.

Men DD, LA og KF mener ikke, at EU's asyl- og migrationspagt er en holdbar løsning på den åbenlyse incitamentsstruktur, der findes i asylsystemet i EU, og som får relativt ressourcestærke migranter fra Afrika og Mellemøsten til at rejse over Middelhavet, og som samtidig giver en lukrativ forretningsmodel for menneskesmuglerne, der tjener styrtende på det defekte asylsystem. EU's asyl- og migrationspagt vil allerhøjest flytte dele af problemet med irregulær migration fra EU's medlemslande ved de ydre grænser til resten af EU. Samtidig risikerer vi, at en solidarisk omfordeling af flygtninge, på grund af retsforbeholdet, som Danmark ikke er en del af, vil medføre, at EU bliver en endnu mere attraktiv asyldestination.

Det er derfor afgørende for DD, LA og KF, at der hurtigst muligt skabes modtagecentre for asylansøgere uden for EU's grænser, fordi det er den eneste løsning, der fjerner den nuværende incitamentsstruktur i EU's asyl- og migrationssystem. Derfor kan en løsning i EU ikke stå alene, selv om det er et grænseoverskridende problem. På den baggrund mener DD, LA og KF, at Danmark bør gå forrest og vise et eksempel for de resterende EU-lande ved at genoptage planerne om et modtagecenter i Rwanda.

Men det er vigtigt for DD, LA og KF at understrege, at en manglende tilslutning til dette beslutningsforslag vil have markante negative konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke længere vil være en del af Dublinforordningen og Eurodac. Dermed vil Danmark potentielt blive en flygtningemagnet, fordi Danmark vil stå alene med asylbehandlingen, og Danmark vil ikke kunne overføre asylansøgere til de lande i EU, som asylansøgerne oprindelig søgte asyl i.

På den baggrund vil DD, LA og KF stemme for beslutningsforslaget.

Særlig for DD's vedkommende skal det understreges, at støtten til beslutningsforslaget ikke betyder, at DD støtter EU's asyl- og migrationspagt. For overordnet tager EU's asyl- og migrationspagt ikke det nødvendige opgør med incitamentsstrukturerne for verdens migranter.

3. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 24. maj 2024 og var til 1. behandling den 28. maj 2024. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslutningsforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5