Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 31. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF og RV) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SIU) vil ved 2. (sidste) behandling
redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der er
et stort behov for at gentænke EU's asylsystem for at
få styr på den ukontrollerede tilstrømning af
illegale migranter til Europa. Sidste år søgte mere
end 1 million mennesker om asyl i EU. Det er næsten på
niveau med de tal, vi så under flygtningekrisen i 2015 og
2016. Derfor er der behov for handling nu.
Men DD, LA og KF mener ikke, at EU's asyl-
og migrationspagt er en holdbar løsning på den
åbenlyse incitamentsstruktur, der findes i asylsystemet i EU,
og som får relativt ressourcestærke migranter fra
Afrika og Mellemøsten til at rejse over Middelhavet, og som
samtidig giver en lukrativ forretningsmodel for menneskesmuglerne,
der tjener styrtende på det defekte asylsystem. EU's asyl- og
migrationspagt vil allerhøjest flytte dele af problemet med
irregulær migration fra EU's medlemslande ved de ydre
grænser til resten af EU. Samtidig risikerer vi, at en
solidarisk omfordeling af flygtninge, på grund af
retsforbeholdet, som Danmark ikke er en del af, vil medføre,
at EU bliver en endnu mere attraktiv asyldestination.
Det er derfor afgørende for DD, LA
og KF, at der hurtigst muligt skabes modtagecentre for
asylansøgere uden for EU's grænser, fordi det er den
eneste løsning, der fjerner den nuværende
incitamentsstruktur i EU's asyl- og migrationssystem. Derfor kan en
løsning i EU ikke stå alene, selv om det er et
grænseoverskridende problem. På den baggrund mener DD,
LA og KF, at Danmark bør gå forrest og vise et
eksempel for de resterende EU-lande ved at genoptage planerne om et
modtagecenter i Rwanda.
Men det er vigtigt for DD, LA og KF at
understrege, at en manglende tilslutning til dette
beslutningsforslag vil have markante negative konsekvenser for
Danmark, idet Danmark ikke længere vil være en del af
Dublinforordningen og Eurodac. Dermed vil Danmark potentielt blive
en flygtningemagnet, fordi Danmark vil stå alene med
asylbehandlingen, og Danmark vil ikke kunne overføre
asylansøgere til de lande i EU, som asylansøgerne
oprindelig søgte asyl i.
På den baggrund vil DD, LA og KF
stemme for beslutningsforslaget.
Særlig for DD's vedkommende skal det
understreges, at støtten til beslutningsforslaget ikke
betyder, at DD støtter EU's asyl- og migrationspagt. For
overordnet tager EU's asyl- og migrationspagt ikke det
nødvendige opgør med incitamentsstrukturerne for
verdens migranter.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24.
maj 2024 og var til 1. behandling den 28. maj 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen
(S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina
Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |