Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den
25. januar 2024
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget konstaterer, at covid-19 ramte
Danmark i foråret 2020 og gennem 2 år prægede det
danske samfund med varierende styrke. Under covid-19 blev der
indført en række smittereducerende foranstaltninger,
der midlertidigt begrænsede mulighederne for at drive
virksomhed. Et flertal af Folketingets partier vedtog derfor en
række kompensationsordninger, der holdt hånden under
dansk erhvervs- og kulturliv. Hvis en virksomheds
omsætningsfald var tilstrækkeligt stort, var der
således mulighed for at søge kompensation. Under
covid-19 blev der på Erhvervsministeriets område
udbetalt ca. 56 mia. kr. i kompensation og stillet ca. 100 mia. kr.
til rådighed i lån og garantier. På
Kulturministeriets område blev der udbetalt ca. 3,2 mia.
kr.
I forlængelse af covid-19 har der
været nedsat en arbejdsgruppe, der har evalueret
covid-19-hjælpepakkerne, herunder kompensationsordningerne.
Arbejdsgruppen er kommet med en række anbefalinger til,
hvordan fremtidige hjælpepakker bør indrettes. I en
krisesituation er der et naturligt ønske om stabilitet og
forudsigelighed. Det gælder også i en fremtidig
sundhedskrise, hvor der kan være behov for midlertidigt at
begrænse aktiviteten i samfundet. Der skal i overensstemmelse
med grundloven ydes fuld erstatning for de indgreb, der måtte
have karakter af ekspropriation. For ikkeekspropriative indgreb og
restriktioner skal der ydes kompensation for tab, der måtte
følge af restriktioner, der i væsentligt omfang
begrænser virksomheder og institutioners aktiviteter.
Kompensation udgør som udgangspunkt
statsstøtte. Muligheden for at yde støtte under en
fremtidig epidemi vil derfor afhænge af, hvilke regler
Europa-Kommissionen måtte indføre uagtet national
lovlovning. Der vil endvidere skulle tilvejebringes
bevillingsmæssig hjemmel. Det er således vanskeligt med
et lovkrav at forpligte fremtidige Folketing til at vedtage
kompensationsordninger uden forudgående
statsstøttegodkendelse eller kendskab til den konkrete
sundhedskrise.
Partierne anerkender, at enhver
sundhedskrise vil have sine egne karakteristika - og dermed
også kræve specifikke modsvar - som ikke kendes
på forhånd. Samtidig er det vigtigt med forudsigelighed
for virksomheder og kulturliv.
Partierne er enige om, at
kompensationsordninger skal anvendes i en epidemi, der udgør
et pludseligt, midlertidigt og usædvanligt stød til
økonomien, og som nødvendiggør
indførelse af restriktioner, der i væsentligt omfang
begrænser virksomheders aktiviteter.
Partierne noterer sig, at der i
tilfælde af en sådan epidemi og med øje for
epidemiens konkrete karakteristika vil skulle tages stilling til
niveauet for kompensation og ind- og udfasningsscenarier m.v. i
forbindelse med udformningen af kompensationsordningerne.
Der vil på den baggrund blive taget
afsæt i arbejdsgruppens principper for udformningen af
kompensationsordninger til erhvervs- og kulturliv under en
fremtidig epidemi.
Såfremt det i en sådan krise
bliver nødvendigt at yde støtte til virksomheder, vil
regeringen derfor hurtigt indkalde til politiske drøftelser
om eventuelle kompensationsordninger, med henblik på at der
kan forelægges de nødvendige forslag for
Folketinget.
I tilfælde af at der indkaldes til
politiske drøftelser om kompensationsordninger, vil
regeringen nedsætte en faglig referencegruppe, der
løbende kan give regeringen og Folketinget skriftligt input
til udarbejdelsen af kompensationsordningerne og den
efterfølgende implementering i form af f.eks.
bekendtgørelser og lign. Referencegruppen skal bl.a.
bestå af medlemmer fra relevante erhvervsorganisationer.
Det vil - med udgangspunkt i de konkrete
kompensationsordninger - blive vurderet, om der er behov for at
give virksomheder adgang til at påklage en afgørelse
om kompensation til en anden administrativ myndighed (administrativ
rekurs).
Hvorvidt der er tale om restriktioner, som
virksomheder bør kompenseres for, vil afhænge af en
konkret vurdering på baggrund af et oplæg fra
regeringen. Kompensationsordninger vil skulle indrettes under
hensyntagen til EU's statsstøtteregler.
Aktstykker og bekendtgørelser, der
implementerer de politisk aftalte kompensationsordninger, vil blive
sendt i høring blandt aftalepartierne.
»Aftale om politisk håndtering
af kompensation ved fremtidige epidemier«, som er
offentliggjort den 24. januar 2024, fremgår af bilag 2.
Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet
Et mindretal i udvalget (SF, LA, DD, KF,
EL, RV, DF og ALT) tilføjer hertil, at mindretallet
kvitterer for, at det efter et langt forløb trods alt
lykkedes at blive enige om en erklæring om eventuelle
kompensationer ved fremtidige epidemier. Det er væsentligt
bedre end ingenting. Partierne havde dog gerne set, at
erhvervslivets retssikkerhed blev tilgodeset i epidemiloven. Det er
helt afgørende, at virksomheder, arbejdspladser og
selvstændige har forudsigelige og transparente betingelser,
og at de kan have tillid til de politiske og demokratiske
processer.
Med beslutningsforslaget ønskede KF
at pålægge regeringen at indkalde Folketingets partier
til forhandlinger om at (gen)etablere og sikre virksomheders
retssikkerhed ved en fremtidig epidemi inden udgangen af 2023.
Det lykkedes langt om længe efter
samråd og fremsættelse af beslutningsforslaget at
få et møde med erhvervsministeren. Det lykkedes
også at få en erklæring fra erhvervsministeren,
hvilket som nævnt er bedre end ingenting.
Mindretallet vil dog påpege, at der
fortsat udestår at blive lavet en decideret lovændring
til epidemiloven, præcis som det blev aftalt i 2020, og
hæfter sig ved, at det - som det fremgår af
flertalsudtalelsen - kun er vanskeligt, men ikke umuligt, med et
lovkrav at forpligte fremtidige folketing til at vedtage
kompensationsordninger uden forudgående
statsstøttegodkendelse eller kendskab til den konkrete
sundhedskrise. Mindretallet vil derfor fortsat kraftigt opfordre
regeringen til at udfærdige og fremsætte et lovforslag
med den i bilag 1 anførte tekst.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
oktober 2023 og var til 1. behandling den 21. november 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Louise Elholm
formand
Bilag 1
MONAS MODEL_Forslag til
ændringer af epidemiloven, der skal understøtte
erhvervslivets retssikkerhed under en kommende epidemi_050124
Med dette udkast til lovforslag sikres det, at erhvervslivets
retssikkerhed tilgodeses i epidemiloven, samtidig med at den til
hver tid siddende regering overlades det handlerum, som er
nødvendigt ved håndteringen af eventuelle fremtidige
udbrud af både kendte og ukendte smitsomme sygdomme.
Med lovforslaget indføres processuelle regler, der skal
sikre en politisk stillingtagen til konsekvenserne for
erhvervslivet af et tvangsindgreb efter epidemilovens kapitel 6.
Med forslaget opnår erhvervslivet væsentlige
retssikkerhedsgarantier såsom forudsigelighed i
retsstillingen, klageadgang og parlamentarisk inddragelse i alle
beslutninger om kompensation. Lovforslaget indeholder ingen
materielle regler med krav om kompensation til erhvervslivet af en
bestemt størrelse. Den parlamentariske behandling af
konsekvenserne af et indgreb med hjemmel i epidemiloven vil derfor
i nogle, formentlig få, tilfælde kunne føre til,
at det besluttes ikke at yde kompensation.
Det foreslås som følge heraf, at erhvervsministeren
pålægges at træffe beslutning om, hvorvidt
erhvervslivet skal tilkendes kompensation ved indførelsen af
samfundsmæssige foranstaltninger efter kapitel 6, og at
beslutninger herom skal godkendes af Folketingets
Epidemiudvalg.
Det foreslås desuden at nedsætte en
erhvervsepidemikommission med repræsentanter for regeringen
og erhvervslivet, som skal rådgive erhvervsministeren om
spørgsmål om kompensation.
Endvidere foreslås det at indføre regler om, at
hvis erhvervslivet får krav på kompensation, kan
adgangen til at klage administrativt over myndighedernes
afgørelser herom ikke afskæres.
1. Efter
epidemilovens kapitel 3 om Epidemikommissionen
indsættes
»Kapitel 4
Erhvervsepidemikommissionen
Ȥ 9. Erhvervsministeren
nedsætter en erhvervsepidemikommission.
Stk. 2. Erhvervsepidemikommissionen
består af 1 formand og 1 medlem, der udpeges af
erhvervsministeren, 2 medlemmer, der udpeges af erhvervsministeren
efter indstilling fra henholdsvis finansministeren og
kulturministeren, og 4 medlemmer, der udpeges af erhvervsministeren
efter indstilling fra erhvervslivets organisationer.1)
Erhvervsministeren udpeger herudover efter samme
fremgangsmåde 1 næstformand og 1 stedfortræder
for hvert medlem.
[Stk. 3-5 svarende til epidemilovens § 7 vedrørende
Epidemikommissionen]
§ 10. Erhvervsepidemikommissionen
rådgiver af egen drift eller efter anmodning
erhvervsministeren om spørgsmål om kompensation af
erhvervsdrivende i forbindelse med foranstaltninger i medfør
af kapitel 6. Kommissionen kan herunder indstille, at vedkommende
minister fastsætter regler i medfør af denne lov,
eller at allerede fastsatte regler ændres eller
ophæves.
Stk. 2. Erhvervsepidemikommissionen
afgiver efter anmodning fra erhvervsministeren eller af egen drift
indstilling om, hvilke regler der bør fastsættes i
medfør af § 61 [som
foreslået indsat nedenfor]«.2)
2. Efter
epidemilovens kapitel 11 om ekspropriation
indsættes:
»Kapitel 12
Kompensation
§ 61.
Ved indførelsen af samfundsmæssige foranstaltninger
efter denne lovs kapitel 6 skal erhvervsministeren efter
forhandling med sundhedsministeren fastsætte regler om
kompensation. Kompensationens størrelse fastsættes
under hensyn til de erhvervsdrivendes økonomiske situation,
indgrebets karakter og samfundsøkonomien.3)
Stk. 2. Erhvervsministeren skal
forud for udstedelse af regler i medfør af stk. 1
forelægge indholdet af reglerne sammen med en indstilling fra
Erhvervsepidemikommissionen for Folketingets Epidemiudvalg til
udvalgets godkendelse.4)
Stk. 3. Folketingets Epidemiudvalg
kan beslutte, at der ikke skal ydes kompensation.«
3. I § 64
indsættes efter 2. pkt.:
»Erhvervsministeren kan dog ikke fastsætte regler
om, at myndighedernes afgørelser om kompensation i henhold
til bekendtgørelser udstedt i medfør af § 61
ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.«
Bilag 2
Aftale om politisk håndtering
af kompensation ved fremtidige epidemier
Regeringen (S, V, M) og SF, LA, DD,
KF, EL, RV, DF og ALT er enige om følgende erklæring
om politisk håndtering af kompensation ved fremtidige
epidemier.
Covid-19 ramte Danmark i
foråret 2020 og prægede gennem to år det danske
samfund med varierende styrke. Under Covid-19 blev der
indført en række smittereducerende foranstaltninger,
der midlertidigt begrænsede mulighederne for at drive
virksomhed. Et flertal af Folketingets partier vedtog derfor en
række kompensationsordninger, der holdt hånden under
dansk erhvervs- og kulturliv. Hvis en virksomheds
omsætningsfald var tilstrækkeligt stort, var der
således mulighed for at søge kompensation. Under
Covid-19 blev der på Erhvervsministeriets område
udbetalt ca. 56 mia. kr. i kompensation og stillet ca. 100 mia. kr.
til rådighed i lån og garantier. På
Kulturministeriets område blev der udbetalt ca. 3,2 mia.
kr.
I forlængelse af Covid-19 har
der været nedsat en arbejdsgruppe, der har evalueret
Covid-19-hjælpepakkerne, herunder kompensationsordningerne.
Arbejdsgruppen er kommet med en række anbefalinger til,
hvordan fremtidige hjælpepakker bør indrettes. I en
krisesituation er der et naturligt ønske om stabilitet og
forudsigelighed. Det gælder også i en fremtidig
sundhedskrise, hvor der kan være behov for midlertidigt at
begrænse aktiviteten i samfundet. Der skal i overensstemmelse
med grundloven ydes fuld erstatning for de indgreb, der måtte
have karakter af ekspropriation. For ikke-ekspropriative indgreb og
restriktioner skal der ydes kompensation for tab, der måtte
følge af restriktioner, der i væsentligt omfang
begrænser virksomheder og institutioners aktiviteter.
Kompensation udgør som
udgangspunkt statsstøtte. Muligheden for at yde
støtte under en fremtidig epidemi vil derfor afhænge
af, hvilke regler EU-Kommissionen måtte indføre,
uagtet national lovlovning. Der vil endvidere skulle tilvejebringes
bevillingsmæssig hjemmel. Det er således vanskeligt med
et lovkrav at forpligte fremtidige Folketing på at vedtage
kompensationsordninger uden forudgående
statsstøttegodkendelse eller kendskab til den konkrete
sundhedskrise.
Det anerkendes, at enhver
sundhedskrise vil have sine egne karakteristika - og dermed
også kræve specifikke modsvar - som ikke kendes
på forhånd. Samtidig er det vigtigt med forudsigelighed
for virksomheder og kulturliv.
Der er enighed om, at
kompensationsordninger skal anvendes i en epidemi, der udgør
et pludseligt, midlertidigt og usædvanligt stød til
økonomien, og som nødvendiggør
indførelse af restriktioner, der i væsentligt omfang
begrænser virksomheders aktiviteter.
Regeringen vil i tilfælde af
en sådan epidemi og med øje for epidemiens konkrete
karakteristika skulle tage stilling til niveauet for kompensation,
ind- og udfasningsscenarier mv. i forbindelse med udformningen af
kompensationsordningerne.
Der vil på den baggrund blive
taget afsæt i arbejdsgruppens principper for udformningen af
kompensationsordninger til erhvervs- og kulturliv under en
fremtidig epidemi.
Såfremt det i en sådan
krise bliver nødvendigt at yde støtte til
virksomheder, vil regeringen derfor hurtigt indkalde til politiske
drøftelser om eventuelle kompensationsordninger med henblik
på, at der kan forelægges de nødvendige forslag
for Folketinget.
I tilfælde af at der
indkaldes til politiske drøftelser om
kompensationsordninger, vil regeringen nedsætte en faglig
referencegruppe, der løbende kan give regeringen og
Folketinget skriftligt input til udarbejdelsen af
kompensationsordningerne og den efterfølgende implementering
i form af fx bekendtgørelser o.l. Referencegruppen skal
bl.a. bestå af medlemmer fra relevante
erhvervsorganisationer.
Det vil - med udgangspunkt i de
konkrete kompensationsordninger - blive vurderet, om der er behov
for at give virksomheder adgang til at påklage en
afgørelse om kompensation til en anden administrativ
myndighed (administrativ rekurs).
Hvorvidt der er tale om
restriktioner, som virksomheder bør kompenseres for, vil
afhænge af en konkret vurdering på baggrund af et
oplæg fra regeringen. Kompensationsordninger vil skulle
indrettes under hensyntagen til EU's statsstøtteregler.
Aktstykker og
bekendtgørelser, der implementerer de politisk aftalte
kompensationsordninger, vil blive sendt i høring blandt
aftalepartierne.
Officielle noter
1)
Erhvervslivets organisationer kan f.eks. være Dansk Erhverv,
DI, SMVdanmark og HORESTA. Sammensætningen af
Erhvervsepidemikommissionen kan ændres alt efter karakteren
af den alment farlige eller samfundskritiske sygdom, der
udløser de foranstaltninger, kommissionen skal rådgive
om.
2)
Erhvervsepidemikommissionen foreslås at skulle have en
rådgivende rolle i lighed med Epidemikommissionens rolle.
Kommissionen vil derfor ikke kunne bestemme indholdet af regler om
kompensation, ligesom erhvervsministeren vil kunne udstede regler
om kompensation, selv om kommissionen ikke har rådgivet
herom, og selv om kommissionen indstiller, at reglerne ikke
udstedes med det indhold, ministeren har forelagt for
kommissionen.
3)
Der fastsættes ingen nedre eller øvre grænse for
størrelsen af kompensationen, der beror på
erhvervsministerens skøn under hensyn til karakteren af de
iværksatte foranstaltninger og den alment farlige eller
samfundskritiske sygdom, der udløser foranstaltningerne.
Regler om kompensation fastsættes i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler og med forbehold for Europa-Kommissionens
godkendelse, i det omfang reglerne vurderes at udgøre
statsstøtte. Det bemærkes, at generel
lønkompensation ikke er omfattet af
statsstøttereglerne, da ordningen betragtes som
værende universel, hvorfor regler herom kan fastsættes
uden Europa-Kommissionens forudgående godkendelse.
4)
Såfremt reglerne kan udgøre statsstøtte, skal
forelæggelsen for epidemiudvalget ske, samtidig med at
regeringen søger at opnå Europa-Kommissionens
godkendelse. Erhvervsministeren kan ikke udstede regler om
kompensation, hvis epidemiudvalget udtaler sig imod reglernes
udstedelse. På dette punkt afviger reglerne fra
epidemiudvalgets beføjelser efter lovens § 9.