Fremsat den 19. marts 2024 af Martin Lidegaard (RV),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Alex Vanopslagh (LA), Peter Skaarup (DD),
Mai Mercado (KF), Pelle Dragsted (EL),
Morten Messerschmidt (DF) og Christina Olumeko (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse af et kodeks for ministre
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at nedsætte et sagkyndigt
udvalg, der skal udarbejde et forslag til et kodeks for ministre,
der skal tydeliggøre ministerens ansvar som politisk chef og
forvaltningschef, sikre ministerens kendskab til de centrale
ministerpligter, styrke ministerens kendskab til samspillet mellem
de centrale ministerpligter og embedsværkets pligter i
»Syv centrale pligter for embedsmænd i
centraladministrationen - Kodex VII« og skabe klarere rammer
og roller for samspillet mellem ministre og departementschefer.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
I Danmark har vi et af verdens bedste
embedsværk - dygtigt, effektivt og optaget af at gøre
en forskel. Men også et embedsværk, der er under pres.
Det viser Djøfs uafhængige ekspertudvalg - det
såkaldte Dybvad-udvalg - der i marts 2023 barslede med
analyser og anbefalinger. På den ene side slår udvalget
fast, at vi grundlæggende har en god forvaltningsmodel, som
vi kan være stolte af, og på den anden side viser
analyserne også, at samspillet mellem politikere,
embedsværk og medier knager i fugerne.
Dybvad-udvalgets undersøgelser viser
bl.a., at ministrenes stigende efterspørgsel efter
politisk-taktisk rådgivning fra både topchefer og det
øvrige embedsværk kalder på en klarere
beskrivelse af grænsen mellem ministres og
departementschefers respektive roller og opgaver, og at
embedsværket på alle niveauer oplever, at de faglige
aspekter af rådgivningen har trange kår.
Ifølge Dybvad-udvalgets
undersøgelser har embedsværket et godt kendskab til
»Kodex VII«, men noget tyder på, at det ikke i
sig selv er et tilstrækkeligt bolværk mod den stigende
efterspørgsel på politisk-taktisk rådgivning.
Udvalget har fået lavet en
spørgeskemaundersøgelse, hvor 3.509 embedsmænd
i departementer og styrelser har besvaret 50 spørgsmål
om deres oplevelse af, hvad der fungerer og ikke fungerer i
mødet mellem embedsværkets syv pligter og praksis. Her
fremgår det bl.a., at hver fjerde i embedsværket ikke
siger fra over for en overordnet, selv når de synes, at de
burde gøre det, og at hver femte oplever, at
embedsværket i deres organisation somme tider forsøger
at dække over fejl.
Resultaterne fra
spørgeskemaundersøgelsen skal ses i sammenhæng
med tilbagemeldingerne fra udvalgets dybdegående interview
med 77 forhenværende og nuværende ministre,
særlige rådgivere, departementschefer og
afdelingschefer, embedsfolk uden ledelsesansvar og journalister.
Her tegnes et billede af en stigende efterspørgsel på
politisk-taktisk rådgivning. Der er stemmer i disse
interview, som råber vagt i gevær over for, at
embedsværket i for høj grad orienterer sig imod, hvad
en given minister måtte mene, og at dette kan ske på
bekostning af faglighed, sandhed og lovlighed.
Især departementscheferne er trukket
dybt ind i det politiske rum med ministeren. Det har alle dage
været en del af jobbet for embedsværket at yde
ministeren politisk-taktisk rådgivning, der er integreret med
den faglige rådgivning, men når hver sjette i
embedsværket ifølge Dybvad-udvalgets
undersøgelser er helt eller delvis enig i, at de somme tider
yder rådgivning og bistand til rent partipolitiske
formål, har vi et problem - også fordi 4 ud af 10 i
embedsværket siger, at de altid er lydhøre over for
ministerens ønsker, uanset om fagligheden
tilsidesættes.
Kodeks frem for
lovfæstelse
Dybvad-udvalget diskuterer i sin rapport, side
90 f., hensigtsmæssigheden af lovfæstelse af den danske
forvaltningsmodel, herunder behovet for flere skrevne regler om
forholdet mellem ministre og embedsværk.
Spørgsmålet har bl.a. været behandlet i det af
Djøf nedsatte Bo Smith-udvalg, der berører
spørgsmålet i sin rapport (2015), side 147 ff.,
ligesom Jens Peter Christensen diskuterer det i sin seneste bog,
»Ministre og embedsmænd - Pligter og ansvar«
(2022), side 314 ff. Dybvad-udvalget finder, at en
lovfæstelse - eksempelvis ved at ændre
ministeransvarlighedsloven - er en meget omfattende øvelse,
hvorfor udvalget ikke har fundet grundlag for at komme med
anbefalinger herom.
I tillæg hertil påpeger
Dybvad-udvalget, at normerne for samspillet mellem ministre og
embedsværk er udviklet på baggrund af, hvad der ud fra
grundlæggende hensyn bag den demokratisk-retsstatslige
styreform anses for korrekt og hensigtsmæssig adfærd i
den offentlige forvaltning. Da denne adfærd til en vis grad
er skiftende over tid, taler det for, at normerne inden for de
grundlæggende rammer bør være fleksible.
Ministrene har i dag en række pligter.
Opsummeret på baggrund af Jens Peter Christensens bog
»Ministre og embedsmænd - Pligter og ansvar«
omfatter de en sandhedspligt, en pligt til at overholde
lovgivningen, en pligt til at overholde almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger og god forvaltningsskik,
en pligt til at overholde de bevillingsmæssige regler, en
pligt til at udspørge sine embedsmænd, så
ministeren ikke holder sig i bevidst uvidenhed om væsentlige
forhold, en pligt til at respektere arbejdsdelingen mellem minister
og embedsmænd, herunder pligten til at respektere, at
embedsmænds sagkundskab sætter grænser for
ministerens instruktionsbeføjelse, og en initiativpligt for
ministeren som forvaltningschef samt en særlig tilsynspligt
for statsministeren i forhold til ressortministrene. Ligesom det er
tilfældet med pligterne for embedsværket i »Kodex
VII«, gælder ministerpligterne allerede, men et
særskilt ministerkodeks skal skærpe
opmærksomheden på pligterne.
Formål
Forslagsstillerne er enige med Dybvad-udvalget
i, at egentlig lovfæstelse af den danske forvaltningsmodel
med flere skrevne regler om forholdet mellem ministre og
embedsværk - eksempelvis via en ændring af
ministeransvarlighedsloven - ikke er vejen frem. Derimod er der
behov for et mere dynamisk ministerkodeks, der lettere kan justeres
over tid.
På denne baggrund foreslås, at
Folketinget skal pålægge regeringen i indeværende
folketingssamling at nedsætte et sagkyndigt udvalg, der skal
udarbejde et forslag til et kodeks for ministre.
Et ministerkodeks skal
have til formål
a) at
tydeliggøre ministerens ansvar som politisk chef og
forvaltningschef,
b) at sikre
ministerens kendskab til de centrale ministerpligter,
c) at sikre
ministerens kendskab til samspillet mellem de centrale
ministerpligter og embedsværkets pligter i »Kodex
VII« og
d) at skabe klarere
rammer og roller for samspillet mellem ministre og
departementschefer.
Et ministerkodeks skal adressere
gråzonespørgsmål om forholdet mellem
indholdsmæssig (faglig) rådgivning og politisk-taktisk
rådgivning, ligesom grænsen mellem ministres og
departementschefers respektive roller og opgaver skal
tydeliggøres. Et ministerkodeks skal derudover
understøtte embedsværkets pligt til at sige fra og
sikre større klarhed over ministres ansvar i lyset af
øget centralisering og behovet for øget koordination
på tværs af regeringen og
ressortområder.
Derudover skal et ministerkodeks
tydeliggøre, at ministeren som øverste
forvaltningschef har pligt til at sikre, at der er en
sammenhæng mellem opgaver og ressourcer i embedsværket,
og at embedsværket har de fornødne rammer og
vilkår for at kunne løse sine opgaver
hensigtsmæssigt.
Endelig skal et ministerkodeks afspejle
»Kodex VII« for embedsværket, således at de
klargjorte rammer og roller for ministre og departementschefer
bidrager til, at det øvrige embedsværk bedre kan
efterleve »Kodex VII« i praksis.
Forslagsstillerne foreslår samtidig, at
der indføres en ny pligt, som skal indgå i et nyt
ministerkodeks: At ministeren skal tjene offentligheden ved
størst mulig åbenhed af hensyn til tilliden til
såvel politikere som embedsværk.
Effektiv og transparent
regeringskoordination
For at understøtte øget
åbenhed og for at sikre effektiv og transparent
regeringskoordination foreslås det, at der i højere
grad gøres brug af såkaldte delte indstillinger i
sager, som forelægges for regeringsudvalg, hvor der er
substantielle uenigheder mellem de involverede ministerier.
Tilsvarende bør der ske en grundig
tilbagemelding fra regeringsmøder til involverede ministre
og embedsfolk, ligesom der bør tages referater fra
regeringsmøder. Disse referater bør som minimum
angive konklusionen på mødet og afspejle eventuelle
diskussionspunkter af væsentlig betydning for beslutninger
på mødet.
Bedre onboarding af ministre
Der er i dag stor opmærksomhed i
embedsværket på at sætte nye ministre grundigt
ind i deres nye fagområde. Imidlertid er det en stor opgave
at være øverste forvaltningschef for en organisation
med måske flere tusinde medarbejdere.
I lyset af kompleksiteten og tempoet i dansk
politik og det forhold, at flere nye ministre har kortere
parlamentarisk erfaring end tidligere, foreslås det at
opruste onboarding af ministre således, at regeringen og
Folketingets Præsidium udvikler et koncept herfor. Denne
onboarding kan omfatte flere elementer såsom en
mentorordning, hvor forhenværende ministre stiller sig til
rådighed for nytiltrådte ministre, samt en egentlig
ministeruddannelse, som alle nytiltrådte ministre bør
gennemføre.
Formålet er at sikre kendskab til
centrale love og regler, kodeks og normer, procedurer for
samarbejde mellem udøvende og lovgivende magt og samspillet
med embedsværk, offentlighed og medier.
Skriftlig fremsættelse
Martin Lidegaard
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse af et kodeks for ministre.
(Beslutningsforslag nr. B XXX)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.