Fremsat den 14. marts 2024 af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt
grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU)
2023/2667 af 22. november 2023 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008,
(EF) nr. 810/2009 og (EU) 2017/2226, Rådets forordning (EF)
nr. 693/2003 og (EF) nr. 694/2003 og konventionen om
gennemførelse af Schengenaftalen for så vidt
angår digitalisering af visumproceduren
Folketinget meddeler sit samtykke til, at regeringen på
Danmarks vegne i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks
stilling på mellemstatsligt grundlag tilslutter sig
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2023/2667 af
22. november 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 767/2008, (EF) nr. 810/2009 og
(EU) 2017/2226, Rådets forordning (EF) nr. 693/2003 og (EF)
nr. 694/2003 og konventionen om gennemførelse af
Schengenaftalen for så vidt angår digitalisering af
visumproceduren.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslaget
1. Formål og baggrund
1.1. Folketingets samtykke
Formålet med forslaget til folketingsbeslutning er at
opnå Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 19, stk.
1, til, at regeringen på Danmarks vegne i henhold til artikel
4 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdsprotokollen)
på mellemstatsligt grundlag tilslutter sig:
- Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2023/2667
af 22. november 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 767/2008, (EF) nr. 810/2009 og
(EU) 2017/2226, Rådets forordning (EF) nr. 693/2003 og (EF)
nr. 694/2003 og konventionen om gennemførelse af
Schengenaftalen for så vidt angår digitalisering af
visumproceduren (herefter visumdigitaliseringsforordningen).
Visumdigitaliseringsforordningen omhandler digitalisering af
Schengenvisumansøgningsproceduren, idet der indføres
mulighed for at indgive en Schengenvisumansøgning online
gennem en fælleseuropæisk
ansøgningsplatform.
Visumdigitaliseringsforordningen er optrykt som bilag 1 til
beslutningsforslaget.
1.2. Danmarks stilling
Visumdigitaliseringsforordningen er vedtaget med hjemmel i
artikel 77, stk. 2, litra a, og artikel 79, stk. 2, litra a, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsområde.
Som følge af det danske forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender deltog Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af forordningen, der ligeledes ikke er bindende for og
ikke finder anvendelse i Danmark, jf. artikel 1 og 2 i protokol nr.
22 om Danmarks stilling.
Da forordningen udgør en udbygning af Schengenreglerne,
skal Danmark derfor i henhold til artikel 4 i protokollen om
Danmarks stilling inden seks måneder efter Rådets
vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil
gennemføre forordningen i dansk ret. Fristen for at
tilslutte sig forordningen er derfor den 22. maj 2024.
Træffer Danmark afgørelse om, at forordningen skal
gennemføres i dansk ret, skabes der en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater, der
er bundet af forordningen.
Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre forordningen i
dansk ret, overvejer de medlemsstater, der er bundet af
forordningen, hvilke passende foranstaltninger der skal
træffes. Dette kan betyde, at Danmark i yderste konsekvens
må træde ud af Schengensamarbejdet.
Det er regeringens opfattelse, at Danmark bør tilslutte
sig forordningen, jf. pkt. 4 nedenfor.
Folketingets Europaudvalg gav den 24. marts 2023 mandat til, at
Danmark kunne støtte forslaget under EU-forhandlingerne, og
at Danmark efter vedtagelsen kunne meddele Europa-Kommissionen, at
Danmark agter at gennemføre forordningen i dansk ret.
Gennemførelse af forordningen vil medføre behov
for ændringer af dansk lovgivning, jf. pkt. 5 nedenfor.
Danmarks tilslutning til forordningen forudsætter derfor
Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 19, stk. 1.
Folketingets samtykke søges indhentet gennem dette
beslutningsforslag med henblik på, at Danmark kan give
meddelelse om tilslutning inden for fristen på 6
måneder fra forordningens vedtagelse, jf. ovenfor.
2. Gældende ret
2.1. Schengensamarbejdet
Danmark indtrådte i Schengensamarbejdet den 25. marts
2001. Schengensamarbejdets formål er at skabe et fælles
område uden indre grænser, og udgangspunktet for
Schengensamarbejdet er en ophævelse af personkontrollen ved
de fælles indre grænser inden for Schengenområdet
suppleret med fælles regler for passage af
Schengenområdets ydre grænser og ens visumregler for
tredjelandsborgere.
2.2. Visuminformationssystemet (VIS), VIS-forordningen og
visumkodeksen
Som den teknologiske løsning til udveksling af
visumoplysninger mellem medlemsstaterne blev
Visuminformationssystemet (VIS) oprettet ved Rådets
beslutning af 8. juni 2004 om indførelse af
visuminformationssystemet (2004/512/EF). I Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 (VIS-forordningen)
fastlægges formålet med, funktionerne i og ansvaret for
VIS, samt betingelserne og procedurerne for udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold og
for at lette behandlingen af ansøgninger og
afgørelserne om visum til kortvarigt ophold (højst 90
dage inden for en periode på 180 dage).
Siden 2011 har VIS fungeret som den tekniske løsning til
facilitering af visumudstedelsesproceduren for visum til korte
ophold, der udstedes efter reglerne i forordning (EF) nr. 810/2009
(visumkodeksen). Bestemmelserne i visumkodeksen finder anvendelse
på tredjelandsstatsborgere, der skal være i besiddelse
af et visum ved passage af medlemsstaternes ydre grænser og
fastsætter procedurer og betingelser for udstedelse af visa
til ophold på medlemsstaternes område.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 7. juli 2021
forordning (EU) 2021/1134 om ændring af bl.a.
VIS-forordningen og visumkodeksen. De nye regler i VIS-forordningen
vedrører bl.a. procedurer for udveksling af oplysninger om
langtidsvisa og opholdstilladelser og indebærer, at der i VIS
- som noget nyt - elektronisk vil skulle indlæses oplysninger
om ansøgninger og visse afgørelser om
opholdstilladelser og langtidsvisa. En anden større
ændring vedrører såkaldt interoperabilitet
imellem VIS og bl.a. det nye ind- og udrejsesystem (EES) og det nye
system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse
(ETIAS), der betyder, at de visumudstedende myndigheder ikke
fremover skal søge i flere forskellige databaser, når
de skal vurdere, om en visumansøger udgør en
sikkerheds- eller migrationsrisiko, men at der vil ske en
automatiseret søgning op mod de relevante databaser. Det
bemærkes, at Folketinget i december 2021 vedtog
beslutningsforslag B 57, hvorved Folketinget gav sit samtykke til,
at regeringen på Danmarks vegne kunne tilslutte sig
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2021/1134 af 7.
juli 2021 om ændring af bl.a. VIS-forordningen og
visumkodeksen. Det bemærkes endvidere, at forordningen er
trådt i kraft, men at de fleste bestemmelser endnu ikke
finder anvendelse, bl.a. fordi den tekniske opgradering af VIS
fortsat er under udvikling.
Visumansøgningsproceduren er for Danmarks vedkommende i
dag delvist digitaliseret. Når en visumpligtig
tredjelandsstatsborger søger om Schengenvisum til Danmark
fra udlandet, skal visumansøgeren benytte
Udenrigsministeriets ansøgningsplatform ApplyVisa. Herefter
skal visumansøgeren printe ansøgningen og sammen med
øvrige dokumenter til sagen, inkl. pas, aflevere
visumansøgningen til et visumansøgningscenter i det
land, visumansøgeren søger om visum fra.
Visumansøgningscenteret modtager på vegne af Danmark
ansøgningen mv. og optager biometri til brug for sagen,
hvorefter materialet sendes elektronisk til den
repræsentation, der skal behandle
visumansøgningen.
Visumsagsbehandlingen er også delvist digitaliseret, da
ansøgninger og afgørelser registreres i VIS.
De visa, som medlemsstaterne udsteder, udformes i dag som en
ensartet, selvklæbende visummærkat, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1683/95 om
en ensartet udformning af visa. Visummærkaten
påføres rejsedokumentet af repræsentationen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1683/95
om en ensartet udformning af visa blev ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2023/2685
den 22. november 2023, hvorved den papirbaserede visummærkat
erstattes af et digitalt visum. Kommissionen vil på et senere
tidspunkt, når en række betingelser er opfyldt,
fastsætte datoen for, hvornår medlemsstaterne skal
udstede digitale visa i medfør af ovenfornævnte
forordning. Forordningen er ikke omfattet af retsforbeholdet, jf.
artikel 6 i protokollen om Danmarks stilling.
2.3. Udlændingeloven
Det følger af udlændingelovens § 2 a, stk. 1,
at der ved Schengenkonventionen i denne lov forstås
konvention af 19. juni 1990 om gennemførelse af
Schengenaftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af
kontrollen ved de fælles grænser med senere
ændringer.
Det følger desuden af udlændingelovens § 2 a,
stk. 4, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en fællesskabskodeks for visa (visumkodeksen)
med senere ændringer gælder her i landet.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 2
a, stk. 6, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold
(VIS-forordningen) med senere ændringer gælder her i
landet.
Det følger af udlændingelovens § 4 a, stk. 2,
og 3, at der i medfør af Schengenkonventionens artikel 18
kan udstedes visum til længerevarende ophold med gyldighed
begrænset til Danmark (langtidsvisum), dog højst med
en gyldighedsperiode på 1 år, til en udlænding,
der er meddelt en af de typer af opholdstilladelse, som er
nævnt i bestemmelserne.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 2, 2. pkt., kan
udlændinge- og integrationsministeren fastsætte
nærmere regler om visum. I visumbekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 1454 af 25. november 2022 om
udlændingens adgang til Danmark på grundlag af visum,
er der fastsat nærmere regler om visum.
Klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om
bl.a. visum kan indbringes for Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 46 a, stk. 1. En klage skal
indbringes for Udlændingenævnet inden 8 uger efter, at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen, jf.
udlændingelovens § 46 a, stk. 3, 1. pkt.
Efter udlændingelovens § 46 a, stk. 6, kan en dansk
diplomatisk eller konsulær repræsentations
afgørelse om afslag på ansøgning om visum eller
om annullering eller inddragelse af et allerede meddelt visum, jf.
§ 47, stk. 3, påklages til
Udlændingestyrelsen.
Udlændinge- og integrationsministeren kan efter
udlændingelovens § 46 a, stk. 9, fastsætte
nærmere regler om klagefrist for de typer afgørelser
omfattet af stk. 6. Bemyndigelsen er udnyttet i
visumbekendtgørelsens § 29, stk. 2, hvoraf det
følger, at klager over danske diplomatiske og
konsulære repræsentationers afgørelser om afslag
på visum skal være indgivet til
Udlændingestyrelsen inden 8 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
Efter udlændingelovens § 47, stk. 4, kan
udlændinge- og integrationsministeren efter aftale med
udenrigsministeren fastsætte regler om, at private
samarbejdspartnere på vegne af en dansk diplomatisk eller
konsulær repræsentation kan varetage opgaver med
modtagelse og registrering af ansøgninger om visum,
opholdstilladelse og arbejdstilladelse, herunder optage
personfotografi og fingeraftryk, modtage gebyr og
ansøgningen samt yde vejledning om regler vedrørende
visum, opholdstilladelse og arbejdstilladelse. Der kan ikke gives
private samarbejdspartnere kompetence til at træffe
afgørelse i konkrete sager om ansøgning om visum,
opholdstilladelse eller arbejdstilladelse.
Efter udlændingelovens § 58 d, stk. 1, kan
udlændinge- og integrationsministeren fastsætte
nærmere bestemmelser til gennemførelse af bl.a.
reglerne i Schengenkonventionen, VIS-forordningen og
visumkodeksen.
3. Forordning om visumdigitaliseringsproceduren
(visumdigitaliseringsforordningen)
3.1. Formål
Visumdigitaliseringsforordningen omhandler digitalisering af
Schengenvisumansøgningsproceduren, som overordnet
består af en fælles
EU-onlinevisumansøgningsplatform (EU VAP), hvorved der
indføres mulighed for at indgive en
Schengenvisumansøgning online gennem en
fælleseuropæisk ansøgningsplatform.
Formålet med visumdigitaliseringsforordningen er
overordnet at forbedre Schengenvisumansøgningsprocessen
gennem en strømlining og harmonisering af visumproceduren,
mindske omkostningerne og byrden for de involverede parter og
samtidig forbedre sikkerheden i Schengenområdet. Derudover er
formålet at afhjælpe bl.a. udfordringer forbundet med
indgivelse af visumansøgninger, såsom eksempelvis
gentagelse af samme langvarige procedure ved hver ansøgning
for hyppigt rejsende, som også kan variere alt efter
medlemsstat. Endvidere vil visumdigitaliseringsforordningen
også afhjælpe risici for visumshopping, hvor
ansøgere indgiver visumansøgninger til en medlemsstat
med hurtig ansøgningsprocedure i stedet for den medlemsstat,
ansøgerne reelt ønsker at besøge.
3.2. Væsentlige elementer i
visumdigitaliseringsforordningen
Visumdigitaliseringsforordningen vil
medføre nedenstående muligheder:
a) Ansøgere
vil som udgangspunkt skulle indgive ansøgning om
Schengenvisum online via EU-platformen uanset destination.
b) EU-platformen
vil give ansøgere ajourførte oplysninger om
Schengenvisa til kortvarige ophold, hvorvidt der kræves visum
og i så fald, hvilken type visum, visumgebyr, den kompetente
medlemsstat, samt hvorvidt indsamling af biometri er
nødvendig.
c) Ansøgere
vil online kunne opgive oplysninger, indsende dokumentation, betale
visumgebyr, foretage tidsbestilling hos konsulater eller eksterne
tjenesteydere, indgive ansøgning og gemme oplysninger.
Systemet vil underrette ansøgeren, hvis der mangler
oplysninger.
d) Efter indgivelse
af ansøgning vil systemet automatisk vurdere, hvilken
medlemsstat der har kompetence til at behandle
ansøgningen.
e) EU-platformen
vil muliggøre sikker elektronisk kommunikation mellem
ansøgeren og den kompetente medlemsstat samt give
ansøgeren mulighed for at tjekke status på
ansøgningen.
f) Ansøgere
vil blive underrettet elektronisk om afgørelsen.
g) Et eventuelt
visum vil blive udstedt i digitalt format.
h) Ansøgere
og andre interessenter, f.eks. arbejdsgivere, universiteter eller
lokale myndigheder, vil kunne kontrollere gyldigheden af det
digitale visum på EU-ansøgningsplatformen.
Personligt fremmøde i forbindelse med indgivelse af en
visumansøgning vil som udgangspunkt kun være
påkrævet med henblik på indsamling af biometri,
hvilket er obligatorisk for førstegangsansøgere samt
ansøgere, hvis biometriske data ikke længere er
gyldige, eller hvis der er tale om første ansøgning
med et nyt rejsedokument, der skal kontrolleres. I
tvivlstilfælde eller i tilfælde, hvor der er en
høj forekomst af falske dokumenter på et bestemt sted,
vil medlemsstaterne dog fortsat have mulighed for at anmode
ansøgeren om at møde personligt op. Herefter vil
ansøgere som udgangspunkt kunne ansøge fuldt ud
online i en periode på 59 måneder (efter deres
første vellykkede ansøgning), forudsat at de
ansøger med samme rejsedokument.
EU-ansøgningsplatformen vil for nuværende kun
skulle anvendes til ansøgninger om visa til kortvarige
ophold (Schengenvisa), mens visa til både kortvarige og
længerevarende ophold vil skulle udstedes i digitalt format,
ligesom de i dag udstedes i samme ensartede papirformat
(visummærkat).
Udviklingen af EU-platformen vil blive påbegyndt centralt
fra EU. Der fastsættes en syvårig overgangsperiode fra
datoen for idriftsættelsen af EU-platformen til
medlemsstaterne skal være i stand til og forpligtigede til at
anvende EU-platformen.
4. Regeringens overvejelser
Hensynet til den indre sikkerhed i Schengenområdet
nødvendiggør en systematisk kontrol af, hvem der
rejser ind i området. Regeringen støtter derfor en
styrkelse af kontrollen med de ydre grænser, kontrollen
på medlemsstaternes område og anvendelse af
fælles kontrolsystemer.
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for de
ændringer, der følger af
visumdigitaliseringsforordningen, der har til formål at
strømline og effektivisere visumansøgningsproceduren
for ansøgere og medlemsstater ved hjælp af digitale
midler samt at øge sikkerheden i Schengenområdet ved
at digitalisere ansøgningsproceduren og
visummærkaten.
Det er endvidere regeringens holdning, at Danmark fortsat
bør deltage i Schengensamarbejdet, herunder
visumsamarbejdet. Da en beslutning om ikke at tilslutte sig
forordningen i yderste konsekvens vil kunne indebære, at
Danmark må træde ud af Schengensamarbejdet, taler dette
også for en dansk tilslutning.
Med vedtagelsen af beslutningsforslaget giver Folketinget sit
samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til, at Danmark kan
meddele Rådet, at Danmark har besluttet at gennemføre
forordningen i dansk ret.
Hvis beslutningsforslaget vedtages, skal Danmark inden for
fristen på seks måneder fra forordningens vedtagelse
meddele Rådet, at Danmark vil gennemføre forordningen
i dansk ret. Herved skabes en folkeretlig forpligtelse mellem
Danmark og de øvrige medlemsstater, der er bundet af
forordningen.
Udlændinge- og integrationsministeren vil herefter
fremsætte et lovforslag, der skal gennemføre de
nødvendige ændringer af udlændingeloven, jf.
pkt. 5 nedenfor.
5. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis Danmark tilslutter sig visumdigitaliseringsforordningen,
vil det indebære, at der skal foretages visse tekniske
ændringer af dansk lovgivning.
Der vil således bl.a. skulle ske en ændring af
udlændingelovens § 46 a, stk. 3, om klagefristen til
Udlændingenævnet.
Derudover vurderes det, at der vil skulle ske en ændring
af bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 47,
stk. 4, om, at udlændinge- og integrationsministeren efter
aftale med udenrigsministeren kan fastsætte regler om de
opgaver, som private samarbejdspartnere kan varetage. Dette
skyldes, at ændringen i visumkodeksens artikel 43, stk. 5 og
6, sammenholdt med ændringen i VIS-forordningens artikel 7f
bl.a. indebærer visse ændringer i forhold til de
opgaver, som eksterne tjenesteydere (private samarbejdspartnere)
vil kunne varetage i forbindelse med
Schengenvisumansøgninger.
Det må endvidere forventes, at der skal foretages visse
administrative ændringer af visumbekendtgørelsen som
følge af, at den digitale visumansøgningsprocedure
bliver indført.
Visumdigitaliseringsforordningen trådte i kraft den 27.
december 2023. Med visse undtagelser finder forordningen
først anvendelse fra den dato, som Kommissionen
fastsætter for idriftsættelsen af den fælles
EU-onlinevisumansøgningsplatform i overensstemmelse med
forordningens artikel 7, stk. 1, jf. pkt. 3.2. ovenfor.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser
Det har på nuværende tidspunkt ikke været
muligt at foretage et endeligt estimat for de konkrete
økonomiske og administrative konsekvenser, da
Europa-Kommissionen endnu ikke har vedtaget en række
gennemførelsesretsakter, der nærmere beskriver
rammerne om implementering og anvendelse af forordningen. Endvidere
er eu-LISA (EU's it-agentur på området for retlige og
indre anliggender) endnu ikke påbegyndt arbejdet med
udformning og udvikling af de fælles tekniske
løsninger, som medlemsstaterne skal tilslutte sig som led i
implementering af forordningen. Det er forventningen, at
gennemførelse af visumdigitaliseringsforordningen vil have
væsentlige økonomiske og væsentlige
administrative konsekvenser primært på
Justitsministeriets, Udenrigsministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets ressortområder.
Visumdigitaliseringsforordningen vurderes at medføre behov
for omfattende it-udvikling og tilpasning af danske it-systemer,
hvilket vil skulle afdækkes på et senere tidspunkt i
forbindelse med udarbejdelse af implementerings- og
aktivitetsplan.
Det er forventningen, at de afledte administrative konsekvenser,
der følger af forordningen, primært vil vedrøre
Justitsministeriets, Udenrigsministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets ressortområder.
Bilag 1