Fremsat den 1. marts 2024 af Torsten Gejl (ALT),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Sascha Faxe (ALT), Christina Olumeko (ALT),
Franciska Rosenkilde (ALT), Mona Juul (KF),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Samira Nawa (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om en præcis metode til
målopfølgning for 2025- og 2030-klimamålene
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et forslag om ændring af klimaloven, så
det fremgår direkte af lovteksten, at 2025- og
2030-klimamålene og beregningen af reduktionsmankoen skal
opgøres som et gennemsnit over henholdsvis 2024-2026 og
2029-2031.
Bemærkninger til forslaget
Danmark ønsker at være
foregangsland for den grønne omstilling og arbejde aktivt
for Parisaftalens mål om at holde den globale
temperaturstigning nede på 1,5 grader celsius. Det var
også derfor, at der blev indgået en bred aftale om, at
Danmark skulle fastsætte reduktionsmål for vores
drivhusgasudledninger (»Aftale om klimalov«, den 6.
december 2019). Aftalen blev implementeret ved klimaloven, hvor det
bl.a. nu fremgår af § 1, stk. 1 og 2, at Danmark skal
reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold
til niveauet i 1990, og at Danmark skal reducere udledningen af
drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990
(lovbekendtgørelse nr. 2580 af 13. december 2021).
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til lovforslaget bag lov nr. 965 af 26. juni
2020 om klima: »I forhold til vurderingen af, om Danmark har
nået 70 pct.-målet, vil målet blive opgjort som
et gennemsnitsmål over tre år for at minimere udsving i
enkeltår, dvs. et gennemsnit af årene 2029-2031.«
(Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 117 som fremsat, side
5). Af lov nr. 2387 af 14. december 2021 om ændring af lov om
klima fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget:
»I forhold til vurderingen af, om Danmark har nået
2025-målet, vil målet blive opgjort som et
gennemsnitsmål over perioden 2024-26 i forhold til 1990,
hvilket bidrager til at udjævne eventuelle udsving i
enkeltår.« (Folketingstidende 2021-22, tillæg A,
L 31 som fremsat, side 3). Et gennemsnitsmål sikrer en mere
stabil vurdering af udviklingen i udledningerne.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
dog skabt tvivl om opgørelsesmetoden, da ministeren i svar
til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget fremhæver, at
reduktionsmankoen for reduktionsmålene i 2025 og 2030
skal vurderes på baggrund af et punktmål i 2025 og
2030, jf. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 274, folketingsåret 2022-23
(2. samling) og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, alm. del -
svar på spørgsmål 153, folketingsåret
2023-24. Forslagsstillerne mener derfor, at klima-, energi- og
forsyningsministeren handler i strid med intentionen i klimaloven,
henset til lovbemærkningernes ordlyd.
Det uafhængige ekspertorgan,
Klimarådet, der er nedsat som følge af klimaloven,
vurderer, at årene 2024 og 2026 skal indgå i
opgørelsen af 2025-målet, f.eks. i den årlige
klimastatus og -fremskrivning, som klima-, energi- og
forsyningsministeren skal udarbejde i henhold til klimalovens
§ 6, og som bl.a. skal indeholde fremskrivninger for
drivhusgasudledninger samlet og fordelt på sektorer.
Klimarådet bemærker: »Udover selve den vedtagne
politik og dens effekter spiller også regneteknik en
væsentlig rolle for vurderingen af reduktionsbehovet.
Lovbemærkningerne til klimaloven siger, at 2025-målet
skal opgøres som et gennemsnit af årene 2024-26. Det
mindsker nemlig betydning af udsving i enkelte år. I
fremskrivningen opgøres reduktionsbehovet alligevel kun for
2025.« (»Klimarådet: Behov for mere klimapolitik
frem mod 2025 end fremskrivningen viser«, klimaraadet.dk, den
14. juni 2023).
Cand.jur. og ekstern lektor i klima- og
energiret på Syddansk Universitet Kenneth Andreasen
understøtter Klimarådets synspunkt, da han bl.a. er
citeret for at sige: »På den baggrund kan regeringen
ikke anvende 2025 som et fast punktmål, uden at det er i
strid med klimaloven. Hvis regeringen ønsker at ændre
et indikativt mål til et fast mål, skal det efter min
juridiske vurdering aftales med aftaleparterne og
efterfølgende ændres i klimaloven« (»En
række nye svar får partier til at rette hårdt
angreb: Regeringen har pyntet på klimaregnskab«,
www.berlingske.dk, den 23. oktober 2023).
Forslagsstillerne ønsker derfor, at
§ 1, stk. 2, i klimaloven ændres, så der
tilføres et 2. pkt., så det direkte fremgår af
lovteksten, at 2025-målet og 2030-målet og beregningen
af reduktionsmankoen opgøres som et gennemsnit over
henholdsvis 2024-2026 og 2029-2031.
Ved at indføre denne præcisering
direkte i lovteksten vil der opnås en klar og entydig
forståelse af, hvordan klimareduktionsmålene i
klimaloven skal håndteres og opgøres. Dette eliminerer
enhver tvivl om fortolkningen af loven og sikrer, at Danmark
opfylder sine klimaforpligtelser på en retfærdig og
gennemsigtig måde. En gennemsnitsmetode vil bedre afspejle
den faktiske udvikling og reduktion i drivhusgasudledningerne,
hvilket er afgørende for en effektiv og troværdig
klimaindsats. Denne ændring vil derfor sikre, at Danmark
bevæger sig mod en bæredygtig og ansvarlig fremtid med
hensyn til klimaet.
Forslagsstillerne finder det afgørende,
at klimaloven og dens intentioner respekteres, og at der sikres en
retfærdig og effektiv indsats mod klimaforandringerne. Det er
afgørende, at vi handler i overensstemmelse med
lovgivningen, for at sikre en bæredygtig fremtid for kommende
generationer.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
præcis metode til målopfølgning for 2025- og
2030-klimamålene.
(Beslutningsforslag nr. B 189)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.