Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 22. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, KF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at der er en direkte sammenhæng mellem krisen
i vores havmiljø og de fem principper om
minimumsimplementering af EU-lovgivning, der blev vedtaget af
Venstreregeringen i 2015.
Principperne går kort fortalt ud
på, at Danmark skal gøre så lidt som muligt
så sent som muligt, hvis lovgivningen vurderes at
indebære byrder for erhvervslivet. Det er ekstremt skadeligt,
når det gælder natur- og miljøområdet,
hvor resultaterne af de fem principper ses tydeligt i form af
forurening af miljøet og vores fælles naturressourcer,
tilbagegang af vilde arter og ødelæggelse af
habitater. Samtidig betyder minimumsimplementeringen, at Danmark
har problemer med at leve op til flere EU-direktiver på
natur- og miljøområdet, herunder vandrammedirektivet,
habitatdirektivet, nitratdirektivet, grundvandsdirektivet og
havstrategidirektivet.
Enhedslisten noterer sig derfor med stor
skuffelse, at regeringen ikke bakker op om Enhedslistens forslag om
at afskaffe principperne om minimumsimplementering på natur-
og miljøområdet.
Samtidig noterer Enhedslisten sig, at
processen omkring dette beslutningsforslag har været
uacceptabel. Under førstebehandlingen udtalte
erhvervsministeren således: »Det spørgsmål
er et spørgsmål, som spørgeren
selvfølgelig må stille til den ressortansvarlige
minister. Det handler om vandrammedirektivet, og jeg beklager, men
det er jeg ikke sådan helt skarp i at kunne svare på.
Det tror jeg også spørgeren trods alt har
forståelse for.«
Da Enhedslisten efterfølgende fulgte
opfordringen og under udvalgsbehandlingen stillede
spørgsmål om implementeringen af direktiverne på
natur- og miljøområdet til den ressortansvarlige
minister, nemlig miljøministeren, ønskede denne at
omstille spørgsmålene tilbage til erhvervsministeren,
hvilket Enhedslisten afslog. Efterfølgende besvarede
miljøministeren Enhedslistens første ni
spørgsmål så mangelfuldt, at Enhedslisten valgte
at stille syv af spørgsmålene igen som
udvalgsspørgsmål forud for to kommende samråd,
der begge omhandler Miljøministeriets implementering af EU's
vandrammedirektiv.
Enhedslisten stillede også fem
opfølgende spørgsmål til forslaget, som
først blev besvaret 6 dage efter udvalgets politiske
drøftelse, og dagen før udvalget skulle afgive
betænkning over forslaget, hvorfor Enhedslisten var
nødt til at bede udvalget om udskydelse af tidsplanen med 1
uge.
Enhedslisten noterer sig, at det er
gennemgående i de svar, miljøministeren har givet, at
fokus i Miljøministeriets implementering af EU-direktiverne
er på at begrænse byrder for virksomheder og ikke
på at overholde direktivernes målsætninger om at
beskytte natur og miljø så godt som muligt. Dette er
helt i tråd med principperne for minimumsimplementering, men
dybt bekymrende, når man tager miljøets og naturens
krisetilstand i betragtning.
Det er også dybt bekymrende, fordi
Danmark aktuelt står i en situation, hvor der er stor risiko
for, at vi ikke kommer til at leve op til målsætningen
i EU's vandrammedirektiv om god miljøtilstand og god kemisk
tilstand i alle danske kystområder i 2027 - trods for at det
med landbrugsaftalen fra 2021 er aftalt i en bred politisk
aftalekreds, at Danmark skal leve op til vandrammedirektivet
(»Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug«,
2021), og at dette også indgår i regeringsgrundlaget
(»Ansvar for Danmark«, 2022).
Enhedslisten noterer sig samtidig, at
minimumsimplementeringen i Miljøministeriet har nået
et niveau, hvor der direkte og med åbne øjne tages en
procesrisiko, i forhold til at ministeriets implementering kan
blive underkendt i Miljø- og
Fødevareklagenævnet og af EU-Domstolen. Dette er
senest kommet frem i DR's afdækning af, hvordan ministeriet
tilsyneladende har regnet baglæns i forbindelse med
udarbejdelse af retningslinjer for udledning af miljøfarlige
stoffer (»Cheminova pumper miljøfarlige stoffer ud i
et hav, der allerede er forurenet: Miljøministeriet har i
årevis undladt at gribe ind«, dr.dk, den 28. april
2024, og »Miljøministeriet anklages for
magtfordrejning: Har hjulpet Cheminova med fortsat at kunne
forurene Vesterhavet«, dr.dk, den 5. maj 2024).
Enhedslisten finder det positivt, at
miljøministeren i sit svar på spørgsmål
10 skriver: »Regeringen og jeg går naturligvis altid
gerne i dialog med udvalget om behovet for yderligere danske natur-
og miljøregler, der går videre end minimumskravene i
EU-reguleringen.«
Enhedslisten indgår naturligvis gerne
i sådan en dialog.
Enhedslisten bemærker dog samtidig,
at principperne for minimumsimplementering primært er et
problem i ministerierne, fordi det handler om selve
implementeringen af eksisterende lovgivning, hvor
embedsværket og ministeren er underlagt de fem principper.
Derfor er principperne særlig problematiske, når det
gælder emner, hvor der ikke er politiske forhandlinger,
f.eks. ved udarbejdelse af bekendtgørelser, retningslinjer
og planer. Her gælder det for embedsværket og
ressortministeren ifølge de fem principper, at man skal
udnytte fleksibiliteten i lovgivningen og sætte barren
så lavt, at man sikrer, at man ikke overimplementerer, og at
man i videst muligt omfang undgår byrder for
erhvervslivet.
At regeringen er imødekommende over
for dialog med udvalget om behovet for yderligere danske regler, er
derfor på ingen måde tilstrækkeligt til at
løse problemet, som derimod kræver et gennemgribende
opgør med principperne for minimumsimplementering.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
marts 2024 og var til 1. behandling den 4. april 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Signe
Munk (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |