Fremsat den 1. marts 2024 af Kristian Bøgsted (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sidestille fiskeopdræt med animalsk
husdyrproduktion i planloven
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag i 2024, der sidestiller
fiskeopdræt med animalsk husdyrproduktion i planloven. Det
skal sikre en effektiv og bæredygtig udvikling af
akvakulturen.
Bemærkninger til forslaget
Akvakultur refererer til opdræt af fisk,
skaldyr og planter under kontrollerede forhold. Danmark har stolte
traditioner inden for fiskeopdræt, men svære
rammevilkår, og statslige opkøbsordninger har
reduceret antallet af dambrug markant. På blot 12 år er
antallet af akvakulturanlæg i Danmark faldet fra 347 til 203
anlæg. Alligevel er produktionen steget med 30 pct. I dag
kommer 10 pct. af de danske konsumfisk fra akvakultur
(»Akvakultur i Danmark«, danskakvakultur.dk).
I 2022 fremlagde den tidligere
socialdemokratiske regering udspillet »Strategi for en
bæredygtig akvakultursektor 2021-2027«. Strategien
fungerer i dag som Danmarks strategi for akvakultur. Af strategien
fremgår det, at fremtidens fiskeri i højere grad skal
foregå i landbaserede saltvands- og ferskvandsopdræt
(»Strategi for en bæredygtig akvakultur
2021-2027«, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, 2022).
Erhvervet har også udtalte ambitioner og
strategier til at opnå en bæredygtig og klimaeffektiv
udvikling af erhvervet (»Strategi for dansk akvakultur
2021-2027«, Dansk Akvakultur, 2021). Herunder fremgår
det, at akvakultur har et stort potentiale som en
miljøeffektiv proteinkilde, men det kræver, at
fremtidens planlov skaber bedre rammer for udvikling af erhvervet
(»Planloven står i vejen for grøn omstilling af
fiskeproduktion«, danskakvakultur.dk, den 7. april 2022).
Planloven (lovbekendtgørelse nr. 1157
af 1. juli 2020 med ændringer) skal sikre en
sammenhængende planlægning, der både medvirker
til at værne om Danmarks natur, miljø og landskab og
skabe gode rammer for vækst og udvikling i hele landet.
Planlovens § 36 indeholder undtagelser
fra krav om landzonetilladelse. § 36, stk. 1, nr. 3, undtager
erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri for landbrug,
skovbrug og fiskeri - dog omfatter denne undtagelse ikke
fiskeopdræt. § 36, stk.1, nr. 4, undtager »mindre
byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften
af eksisterende dambrug på en landbrugsejendom«, men
det fremgår af »Vejledning om
landzoneadministration«, at undtagelsen ikke omfatter
halbyggeri til overdækning af bassiner, lysmaster,
støjende renseforanstaltninger, høje fodersiloer,
nødiltbeholdere m.v., da det kan medvirke til, at dambruget
får en industriel karakter (Vejledning nr. 10076 af 5. juni
2018 om landzoneadministration - planlovens §§ 34-38).
Det gør det svært dels at modernisere eksisterende
traditionelle anlæg til recirkuleringsteknologi, dels at
etablere nye anlæg ved eksisterende landbrugsejendomme.
Derfor ønsker forslagsstillerne, at
fiskeopdræt sidestilles med animalsk husdyropdræt i
planloven. Erhvervet har klare ambitioner og strategier for at
opnå en bæredygtig og klimaeffektiv udvikling. Det er
tydeligt, at erhvervet ser potentialet i akvakultur som en
miljøvenlig proteinkilde. Men der er behov for, at planloven
skaber mere optimale rammer for erhvervets udvikling
(»Forslag til udviklingsplan for dansk akvakultur«,
Dansk Akvakultur, 2023).
Skriftlig fremsættelse
Kristian
Bøgsted (DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sidestille fiskeopdræt med animalsk husdyrproduktion i
planloven.
(Beslutningsforslag nr. B 176)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.