B 170 Forslag til folketingsbeslutning om at sænke aldersgrænsen for at tage kørekort til stor knallert fra 18 til 16 år.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 01-03-2024

Fremsat: 01-03-2024

Fremsat den 1. marts 2024 af Kenneth Fredslund Petersen (DD), Jens Henrik Thulesen Dahl (DD), Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD), Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)

20231_b170_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 1. marts 2024 af Kenneth Fredslund Petersen (DD), Jens Henrik Thulesen Dahl (DD), Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD), Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)

Forslag til folketingsbeslutning

om at sænke aldersgrænsen for at tage kørekort til stor knallert fra 18 til 16 år

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at fremsætte et lovforslag, der giver 16-årige mulighed for at erhverve kørekort til stor knallert.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 7, folketingsåret 2018-19, 1. samling. For B 7 stemte S, DF, V, LA og KF. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, B 7 som fremsat, tillæg B, betænkning over B 7, og tillæg F, møde 63, kl. 12:07. B 7 var en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23, folketingsåret 2017-18. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-2018, tillæg A.

Indeværende beslutningsforslag er endvidere delvis enslydende med lovforslag nr. L 151, folketingsåret 2020-21. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 151 som fremsat, tillæg B, betænkning over L 151, og tillæg F, møde 108, kl. 13:04. Lovforslag nr. L 151 var en genfremsættelse af lovforslag nr. L 221 folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 221, som fremsat, tillæg B, betænkning over L 221, og tillæg F, møde 84, kl. 14:55. Lovforslaget bortfaldt ved afholdelse af folketingsvalget den 5. juni 2019.

EU's tredje kørekortdirektiv sætter i udgangspunktet en aldersgrænse på 16 år for at opnå kørekort til små motorcykler (kategori A1) og store knallerter (kategori AM)

Direktivet er gældende i alle 27 medlemslande, men det er op til de enkelte lande selv at beslutte, om aldersgrænsen for de specifikke typer af køretøjer skal være enten 16, 17 eller 18 år (Europaparlamentets og Rådets direktiv 2006/126 /EF af 20. december 2006 om kørekort).

Ud af de 27 medlemslande har 24 lande, herunder Sverige og Tyskland, valgt at sætte aldersgrænsen for store knallerter (AM) til 16 år, mens man i Danmark har indført en strengere regel ved at kræve, at man skal være 18 år, før man kan opnå kørekort til store knallerter. Aldersgrænsen på 18 år har bl.a. været begrundet med hensynet til trafiksikkerheden. (»Regeringen siger nej til 16-årige på store knallerter«, TV Midtvest, den 10. marts 2021).

Forslagsstillerne mener ikke, at der er nogen fornuftig grund til, at Danmark har fastsat en højere aldersgrænse end de øvrige EU-lande. Der er ikke noget, der tilsiger, at danske unge skulle være mere uansvarlige end andre europæiske unge. Derudover følger det af EU-reglerne, at kørekort erhvervet i et andet EU-land også gælder i Danmark (Europaparlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort).

Med andre ord kan unge europæere, der har erhvervet kørekort til stor knallert som 16-årige i et af de andre lande EU-lande, køre helt lovligt i Danmark.

Styrkelse af mobiliteten og trafiksikkerheden

Forslagsstillerne mener, at en sænkelse af aldersgrænsen for stort knallertkørekort vil bidrage til at styrke de unges mobilitet.

Især vil forslaget forbedre mobiliteten for unge bosiddende i landdistrikterne, hvor den kollektive transport ofte ikke kan imødekomme de unges behov. Her kan en stor knallert spille en vigtig rolle som det transportmiddel, de unge kan benytte sig af for at komme på arbejde eller passe deres skolegang.

I tillæg til at styrke mobiliteten er det forslagsstillernes opfattelse at en sænkelse af aldersgrænsen for stort knallertkørekort også vil afbøde problemet med ulovlige og tunede knallerter, som typisk er involverede i trafikulykker (»Chokerende stigning i tunede tohjulede: Flere unge ender på skadestuen efer ulovlig knallertkørsel«,TV Midtvest, den 11. august 2020).

Ved at sænke aldersgrænsen får 16-årige mulighed for at køre på knallerter med en maksimal hastighed på 45 km/t. frem for de nuværende 30 km/t. Dermed vil de unge ikke i lige så høj grad have et incitament til at foretage en ulovlig tuning af deres knallerter.

Overordnet set er det forslagsstillernes klare overbevisning, at en sænkelse af aldersgrænsen for stort knallertkørekort vil bidrage positivt til at styrke mobiliteten i Danmark.

Skriftlig fremsættelse

Kenneth Fredslund Petersen (DD):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at sænke aldersgrænsen for at tage kørekort til stor knallert fra 18 til 16 år.

(Beslutningsforslag nr. B 170)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.