Fremsat den 1. marts 2024 af Kenneth Fredslund Petersen (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sænke aldersgrænsen for at tage
kørekort til stor knallert fra 18 til 16 år
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at fremsætte et lovforslag, der giver
16-årige mulighed for at erhverve kørekort til stor
knallert.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 7,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. For B 7 stemte S, DF, V,
LA og KF. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, B 7 som
fremsat, tillæg B, betænkning over B 7, og tillæg
F, møde 63, kl. 12:07. B 7 var en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23,
folketingsåret 2017-18. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-2018, tillæg
A.
Indeværende beslutningsforslag er
endvidere delvis enslydende med lovforslag nr. L 151,
folketingsåret 2020-21. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, L 151 som fremsat, tillæg B, betænkning over L 151,
og tillæg F, møde 108, kl. 13:04. Lovforslag nr. L 151
var en genfremsættelse af lovforslag nr. L 221
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, L 221, som fremsat, tillæg B,
betænkning over L 221, og tillæg F, møde 84, kl.
14:55. Lovforslaget bortfaldt ved afholdelse af folketingsvalget
den 5. juni 2019.
EU's tredje kørekortdirektiv
sætter i udgangspunktet en aldersgrænse på 16
år for at opnå kørekort til små
motorcykler (kategori A1) og store knallerter (kategori AM)
Direktivet er gældende i alle 27
medlemslande, men det er op til de enkelte lande selv at beslutte,
om aldersgrænsen for de specifikke typer af
køretøjer skal være enten 16, 17 eller 18
år (Europaparlamentets og Rådets direktiv 2006/126 /EF
af 20. december 2006 om kørekort).
Ud af de 27 medlemslande har 24 lande,
herunder Sverige og Tyskland, valgt at sætte
aldersgrænsen for store knallerter (AM) til 16 år, mens
man i Danmark har indført en strengere regel ved at
kræve, at man skal være 18 år, før man kan
opnå kørekort til store knallerter.
Aldersgrænsen på 18 år har bl.a. været
begrundet med hensynet til trafiksikkerheden. (»Regeringen
siger nej til 16-årige på store knallerter«, TV
Midtvest, den 10. marts 2021).
Forslagsstillerne mener ikke, at der er nogen
fornuftig grund til, at Danmark har fastsat en højere
aldersgrænse end de øvrige EU-lande. Der er ikke
noget, der tilsiger, at danske unge skulle være mere
uansvarlige end andre europæiske unge. Derudover
følger det af EU-reglerne, at kørekort erhvervet i et
andet EU-land også gælder i Danmark (Europaparlamentets
og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om
kørekort).
Med andre ord kan unge europæere, der
har erhvervet kørekort til stor knallert som 16-årige
i et af de andre lande EU-lande, køre helt lovligt i
Danmark.
Styrkelse af mobiliteten og
trafiksikkerheden
Forslagsstillerne mener, at en sænkelse
af aldersgrænsen for stort knallertkørekort vil
bidrage til at styrke de unges mobilitet.
Især vil forslaget forbedre mobiliteten
for unge bosiddende i landdistrikterne, hvor den kollektive
transport ofte ikke kan imødekomme de unges behov. Her kan
en stor knallert spille en vigtig rolle som det transportmiddel, de
unge kan benytte sig af for at komme på arbejde eller passe
deres skolegang.
I tillæg til at styrke mobiliteten er
det forslagsstillernes opfattelse at en sænkelse af
aldersgrænsen for stort knallertkørekort også
vil afbøde problemet med ulovlige og tunede knallerter, som
typisk er involverede i trafikulykker (»Chokerende stigning i
tunede tohjulede: Flere unge ender på skadestuen efer ulovlig
knallertkørsel«,TV Midtvest, den 11. august 2020).
Ved at sænke aldersgrænsen
får 16-årige mulighed for at køre på
knallerter med en maksimal hastighed på 45 km/t. frem for de
nuværende 30 km/t. Dermed vil de unge ikke i lige så
høj grad have et incitament til at foretage en ulovlig
tuning af deres knallerter.
Overordnet set er det forslagsstillernes klare
overbevisning, at en sænkelse af aldersgrænsen for
stort knallertkørekort vil bidrage positivt til at styrke
mobiliteten i Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Fredslund
Petersen (DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sænke aldersgrænsen for at tage kørekort til
stor knallert fra 18 til 16 år.
(Beslutningsforslag nr. B 170)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.