Fremsat den 1. marts 2024 af Karsten Hønge (SF) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om lov mod fattigdom og en konkret handleplan mod
børnefattigdom
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at fremsætte
et forslag til lov om fattigdom, der indeholder en officiel
fattigdomsgrænse og en målsætning om at halvere
andelen af fattige danskere inden 2030 sammenlignet med 2022,
herunder en halvering af børn i fattigdom, og skal
medføre, at der nedsættes et fattigdomsråd.
Folketinget pålægger endvidere regeringen at
fremlægge en konkret handleplan for bekæmpelse af
børnefattigdom.
Bemærkninger til forslaget
Fattigdomslov med bestemmelser om
børnefattigdom, fattigdomsgrænse og
fattigdomsråd
Den seneste opgørelse fra Danmarks
Statistik viser, at 213.900 mennesker i 2022 levede i såkaldt
relativ fattigdom. Det er et lille fald fra 4,2 pct. til 3,7 pct.
af befolkningen fra 2021, men til gengæld er andelen af
mennesker i såkaldt absolut fattigdom steget fra 2,6 pct. til
3,0 pct. på grund af inflationen (»Relativ fattigdom og
indkomstulighed aftog i 2022«, dst.dk). Adskillige sociale
organisationer har også råbt op om mennesker, der
mangler basale fornødenheder i hverdagen som tre
måltider, medicin og varmt tøj, og om børn, der
ikke tør skrive deres største ønsker på
ønskelisten, fordi de ved, at forældrene ikke har
råd, og som ikke kan komme med til deres venners
fødselsdage (»22 organisationer i opråb til
regeringen: Gør mere for at bekæmpe
børnefattigdom«, Information, den 5. oktober
2023).
Det foreslås derfor, at der med
inspiration fra klimalovens model vedtages en fattigdomslov med en
målsætning om at halvere andelen af fattige danskere i
2030. Formålet med loven skal være, at Folketinget
forpligter sig på fattigdomsbekæmpelse på samme
måde, som et meget bredt flertal med klimaloven har
forpligtet sig på at reducere drivhusgasudledningerne og
opnå klimaneutralitet.
Loven skal indeholde konkrete delmål med
henblik på at halvere andelen af mennesker i fattigdom.
Forslagsstillerne ønsker herunder et konkret afsnit og
delfokus på børnefattigdom og halvering af antallet af
børn, der vokser op i fattigdom, jf. også
nedenstående forslag om en handleplan mod
børnefattigdom.
Fattigdomsloven skal endvidere indføre
en fattigdomsgrænse. På trods af at Danmarks Statistik
anvender begreberne relativ fattigdom, absolut fattigdom og
lavindkomstgrænse, findes der ikke en officiel
fattigdomsgrænse i Danmark. For korrekt at måle
niveauet af fattigdom i Danmark er det ikke desto mindre
nødvendigt med en konkret definition på fattigdom. For
at sikre en definition, som favner de tilstrækkelige og rette
hensyn, foreslås en model, der kombinerer elementer fra
Danmarks Statistiks definition af relativ fattigdom,
Ydelseskommissionens budgetmetode og afsavnsundersøgelser.
Det forslås, at denne fattigdomsdefinition bliver brugt til
at måle, hvorvidt målsætningen om en halvering af
antallet af fattige danskere inden 2030 opnås.
Lovforslaget skal endvidere medføre, at
der nedsættes et officielt fattigdomsråd med deltagelse
af relevante civilsamfundsorganisationer og forskere, som
årligt skal vurdere, om den politiske indsats på
området sandsynliggør, at mål og delmål
nås. Fattigdomsrådet placeres ved et af de eksisterende
råd.
National handlingsplan mod
børnefattigdom
Over 47.000 børn vokser i dag op i
relativ fattigdom, jf. tidligere nævnte tal fra Danmarks
Statistik og »Opvækst i fattigdom sætter markante
spor i voksenlivet« som Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd udgav i 2018. Flere studier viser, at fattigdom i
barndommen sætter spor langt ind i voksenlivet
(»Konsekvenser af børnefattigdom«, Rune Lesner,
Samfundsøkonomen, 2023, nummer 2). Bl.a. peger et dansk
forskningsstudie fra Aarhus Universitet på, at bare 1
år i børnefattigdom medfører risiko for kortere
uddannelse, dårligere arbejdsmarkedstilknytning og
dårligere fysisk og psykisk helbred (»Opvækst i
fattigdom sætter markante spor i voksenlivet«,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2018).
Ud over de personlige konsekvenser for de
ramte borgere går samfundet også glip af både
arbejdsudbud og skatteindtægter. Tænketanken Kraka
peger f.eks. på, at hvis 0,5 pct. af en normal årgang
løftes ud af fattigdom - svarende til 300 pr. årgang -
og ikke står uden ungdomsuddannelse som 25-årig, kan
deres samlede livsindkomst øges med 30 mia. kr. (»30
mia. gode grunde til at investere i socialt udsatte
børn«, Thomas Wilken og Ida Nordin Christensen, Kraka,
2023).
Både ved at hive børn ud af
fattigdom og ved at forebygge, at børn vokser op i
fattigdom, kan man forvente færre ufaglærte, en
højere livsindkomst og en højere frekvens af
fuldtidsarbejde. I en tid, hvor der oftest henvises til behovet for
forøget arbejdsudbud for at opretholde
velfærdsniveauet, findes det største potentiale stadig
i at investere i dem, der har mindst.
Det foreslås, at der som første
trædesten til at nå målet om halvering af
fattigdom udarbejdes en national handleplan for bekæmpelse af
børnefattigdom. Handleplanen skal indeholde initiativer
på både nationalt og kommunalt niveau med fokus
på at bekæmpe børnefattigdom på
tværs af sektorer (boligsektor, sundhedssektor,
transportsektor, undervisningssektor, socialsektor m.v.).
Handleplanen skal desuden sætte fokus på grupper, der
er i særlig risiko for fremtidig fattigdom (børn af
kriminelle, børn med diagnoser, børn med
foranstaltninger og anbragte m.fl.) med henblik på at
imødegå og forebygge problemet.
Finansiering
Forslaget om at nedsætte et
fattigdomsråd vurderes at udgøre en årlig
merudgift for staten på ca. 4-5 mio. kr. Der må desuden
forventes at være betydelige merudgifter på kort sigt
til at føre handlingsplanen ud i livet, men disse udgifter
er ukendte. Der vil blive brug for finansiering ved f.eks. at lukke
skattehuller og skærpe skattekontrollen. På langt sigt
er der som anført store samfundsøkonomiske fordele
ved at reducere omfanget af især børnefattigdom,
herunder i form af større arbejdsudbud, og en betydelig del
af disse fordele vil tilfalde staten, hvilket vil styrke den
offentlige økonomi.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om lov
mod fattigdom og en konkret handleplan mod
børnefattigdom.
(Beslutningsforslag nr. B 167)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.