Fremsat den 1. marts 2024 af Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Sascha Faxe (ALT), Torsten Gejl (ALT),
Christina Olumeko (ALT) og Franciska Rosenkilde (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om opgørelse af minimumsnormeringer for
pædagogisk personale i daginstitutioner på
institutionsniveau og i børnehøjde med krav om en
minimumsandel af kvalificeret pædagogisk personale
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af oktober 2024 at tage de fornødne
initiativer til at sikre, at de lovbundne minimumsnormeringer for
pædagogisk personale i daginstitutioner kommer til at
gælde på institutionsniveau og i
børnehøjde og med en minimumsandel af
pædagogisk personale (pædagoger og pædagogiske
assistenter).
Bemærkninger til forslaget
Med lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven indførtes krav om, hvor
meget pædagogisk personale der skal være ansat i
daginstitutioner, de såkaldte minimumsnormeringer. Fra den 1.
januar 2024 skal der således være minimum en
pædagogisk medarbejder til tre børn i vuggestuer og
minimum en pædagogisk medarbejder til seks børn i
børnehaver. Minimumsnormeringerne opgøres i forhold
til et kommunalt gennemsnit baseret på en opgørelse,
der ikke viser normeringen ude på stuerne i de enkelte
vuggestuer og børnehaver. Loven udmønter den
politiske aftale af 5. december 2020 om minimumsnormeringer mellem
den daværende socialdemokratiske regering, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. Til
indfasning af loven har kommunerne i årene 2020 til 2023
fået midler til at ansætte mere pædagogisk
personale i daginstitutionerne.
Den 20. juni 2023 valgte regeringen, at man
ikke ville videreføre den del af den oprindelige aftale om
minimumsnormeringer, som skulle sikre drøftelse af
normeringer på institutionsniveau og praktisk oplevede
normeringer: »Der gennemføres ikke drøftelse af
eventuelle minimumsnormeringer på institutionsniveau i 2023,
ligesom der ikke udvikles et egentligt redskab til opgørelse
af den praktisk oplevede normering i de enkelte
daginstitutioner.« (»Regeringen igangsætter
initiativer, der løfter kvaliteten i
daginstitutionerne«, www.uvm.dk, den 7. juni 2023.)
Forslagsstillerne ønsker, at regeringen
gennemfører denne del af den oprindelige politiske aftale om
minimumsnormeringer.
Kommunalt selvstyre må vige for barnets
tarv
Forslagsstillerne mener ikke, at det kommunale
selvstyre skal have forrang i forhold til at sikre børns
basale rettigheder til at få tilstrækkelig
voksenkontakt i deres første leveår. Da Norge
indførte minimumsnormeringer, var netop kommunernes
selvstyre genstand for debat. I Norge anerkendte ministeriet, at
det kommunale selvstyre måtte begrænses af hensyn til
barnets tarv, hvorved kommuner ikke burde have handlefrihed til at
opgøre normeringer i daginstitutioner (Børnenes
bureaus høringssvar til lovforslaget om minimumsnormeringer
i daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v., jf. L 92,
bilag 2, folketingsåret 2021-22, og Prop. 67 L (2017-2018),
Endringer i barnehageloven (minimumsnorm for grunnbemanning, plikt
til å samarbeide om barnas overgang fra barnehage til skole
og SFO mv.) regjeringen.no).
Forslagsstillerne mener, at Danmark bør
have samme udgangspunkt som Norge, og at det bør sikres, at
børn får nok voksenkontakt i de danske
daginstitutioner.
De fleste vil nok finde det absurd, hvis et
klasseloft var baseret på et kommunalt gennemsnit af alle
klasser i alle skoler i en hel kommune, da det åbenlyst
aldrig ville garantere kvotienten i den enkelte klasse. Der er i
denne sammenhæng ingen forskel på en skoleklasse og en
stue i en vuggestue eller i en børnehave.
Den tidligere børne- og
undervisningsminister har bekræftet, at reglerne om
opgørelsen af minimumsnormering på et kommunalt
gennemsnit og med den gældende opgørelsesmetode i
stedet for på institutionsniveau og i
børnehøjde bevirker, at loven tillader i hvert fald
en voksen til ti børn, jf. Børne- og
Undervisningsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 380, folketingsåret 2020-21, selv om
loven skulle sikre langt færre børn pr. voksen. Det
kommunale gennemsnit m.v. står således i vejen for, at
der sikres et minimum af voksenkontakt i alle institutioner. Som
lovkravet er nu, lever det ifølge forslagsstillerne ikke op
til sit formål.
Det er vigtigt at skelne mellem generelle og sociale
normeringer
Forslagsstillernes opfattelse er, at
kommunerne har det bedste kendskab til deres egne institutioner og
dermed skal have frihed til at administrere de såkaldte
sociale normeringer. Men det er vigtigt at sondre mellem to typer
af normeringer:
1) Et nationalt fastlagt lovkrav om
minimumsnormeringer, som har med alle børns
grundlæggende ret til omsorg og nærvær at
gøre.
2) Sociale normeringer, som f.eks. tildeles
på baggrund af et barns særlige individuelle behov.
Minimumsnormeringer på institutionsniveau i
børnehøjde er i overensstemmelse med FN's
børnekonvention
FN's børnekonventions artikel 27, stk.
1, giver børn ret til den levestandard, der kræves for
barnets fysiske, psykiske, åndelige, moralske og sociale
udvikling (International bekendtgørelse nr. 6 af 16. januar
1992 om FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder).
Dagtilbudslovens § 7 giver børn ret til at trives
(lovbekendtgørelse nr. 55 af 17. januar 2024). Hvis
vuggestuer og børnehaver skal kunne leve op til disse
rettigheder, som helt små børn har krav på, er
det afgørende med nok voksenkontakt til børnene.
Denne voksenkontakt kan bl.a. fremmes, hvis der indføres
minimumsnormeringer på institutionsniveau i
børnehøjde, hvor eventuelle sociale normeringer, som
sårbare børn måtte have brug for,
fratrækkes opgørelsen over minimumsnormeringen,
ligesom personale, der ikke er til stede i institutionen
eksempelvis på grund af sygdom eller deltagelse i kursus
eller ledelse, der ikke er på stuerne, også
fratrækkes. Er der vikar på for syge og ansatte
på kursus, skal en opgørelse kun tælle vikaren -
og ikke begge - hvilket er muligt ifølge den nuværende
vejledning nr. 9657 af 23. juni 2022 om opgørelse af
normeringer i daginstitutioner.
Minimumsnormeringer på institutionsniveau i
børnehøjde er både borgernært og en
samfundsøkonomisk gevinst
Det har allerede voldsomme konsekvenser for
vores børns trivsel, at der ikke er nok voksne omkring dem i
børnehaver og vuggestuer, jf. bl.a. »Flere børn
med tegn på mistrivsel i børnehaver og
vuggestuer«, FOA, den 21. april 2023. Da dette må
antages at have en afledt effekt, får det i stigende omfang
konsekvenser for arbejdsmarkedet, da forældre påvirkes
af deres børns trivsel. Forslagsstillerne mener, at det vil
skabe tryghed for forældrene, at kvaliteten i vores
daginstitutioner løftes bl.a. gennem et lovkrav om
minimumsnormeringer på institutionsniveau som beskrevet i den
oprindelige aftaletekst i aftalen om minimumsnormeringer fra den 5.
december 2020.
Det nuværende lovkrav på kommunalt
gennemsnit baseret på en opgørelsesmetode, der ikke er
retvisende for hverdagen ude på stuerne, er i vejen for, at
der sikres et reelt grundlag for, at børn får deres
retmæssige voksenkontakt i daginstitutionerne. Den form for
gennemsigtighed og dokumentation, som et lovkrav og en
opgørelsesmetode på institutionsniveau og
børnehøjde indebærer, vil bidrage til, at de
politiske beslutninger på dagtilbudsområdet kommer
meget tættere på børnenes hverdag, og der er
derfor i høj grad tale om et borgernært tiltag.
Der er efter forslagsstillernes mening heller
ingen tvivl om, at den forebyggende indsats vil blive solidt
understøttet. Således er der tale om tiltag, som der
er god samfundsøkonomi i (»Nobelpristager -
lærerig barndom kan give bedre afkast end aktier«,
Politiken, den 1. september 2016).
Beslutningsforslaget skal også ses i
sammenhæng med den stigende tendens til, at forældre
fravælger daginstitutioner og passer egne børn eller
går ned i tid på grund af den dalende kvalitet i
dagtilbud. F.eks. dokumenterer den seneste rapport fra VIVE og EVA,
at 38 pct. af dagtilbuddene har en utilstrækkelig kvalitet,
jf. »Kvalitet i dagtilbud - national undersøgelse af
kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer
i kommunale daginstitutioner og dagplejen for 0-2-årige
børn«, EVA og VIVE, 2023. Tilsvarende viser en
undersøgelse fra Epinion, at hver femte forælder er
gået ned i tid på grund af udfordringer med kvaliteten
i daginstitutionerne, jf. »Kvaliteten er ikke god nok -
forældre skruer ned for arbejdstiden for selv at passe
børn«, Politiken, den 30. marts 2023. Tallene vidner
om, at dalende kvalitet i vores dagtilbud kan være en af
årsagerne til børns stigende mistrivsel, og at det kan
have konsekvenser for arbejdsmarkedet. Et tiltag om
minimumsnormering på institutionsniveau i
børnehøjde skal derfor også ses som led i at
styrke børns trivsel for derved at vende udviklingen til
gavn for hele samfundet.
Forslagsstillerne ønsker også at
håndhæve den del af aftalen, som omhandler andelen af
pædagogisk personale. Aftalepartierne var enige om
årligt at følge udviklingen i
uddannelsessammensætningen blandt det pædagogiske
personale i dagtilbud på baggrund af
uddannelsessammensætningen i 2020. Og forventningen var, at
midlerne til minimumsnormeringer samlet set blev anvendt på
en måde, så den nuværende
uddannelsessammensætning blandt personalet som minimum blev
fastholdt. Det er desværre ikke sket. Bl.a. er
pædagogandelen faldet. Kommuner ansætter i
højere grad ufaglært frem for uddannet personale,
formentlig fordi det er billigere, og på grund af
udfordringer med rekruttering. Ud af de 1.738 flere ansatte i 2022,
var kun 12 pædagoger (»Der er blevet endnu
længere mellem pædagoger i daginstitutionerne«,
BUPL, den 17. november 2023).
Det er vigtigt, at personalet har de rette
kvalifikationer. At der er nok kvalificeret pædagogisk
personale i daginstitutionerne, er en afgørende
forudsætning for, at alle børn kan trives, lære,
udvikle sig og dannes.
Det foreslås derfor, at der i lov om
minimumsnormeringer indføres krav om en minimumsandel af
pædagogisk personale svarende til niveauet fra 2020, hvor
pædagogandelen på landsplan var 57,5 pct. I dag er
pædagogandelen 52,5 pct. (»Pædagogandelen er i
frit fald - det er et svigt, fastslår ekspert«, BUPL,
den 10. februar 2023).
Skriftlig fremsættelse
Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opgørelse af minimumsnormeringer for pædagogisk
personale i daginstitutioner på institutionsniveau og i
børnehøjde med krav om en minimumsandel af
kvalificeret pædagogisk personale
(Beslutningsforslag nr. B 162)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.