Fremsat den 1. marts 2024 af Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Mette Abildgaard (KF), Mona Juul (KF),
Mai Mercado (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik
på at sikre ordentlige forhold for mennesker i
prostitution
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at nedsætte en tværministeriel
arbejdsgruppe med det formål at afklare de juridiske rammer
for prostitution i Danmark. Arbejdsgruppens resultater skal
indeholde anbefalinger til en forbedret indsats, der sikrer en vej
ud af prostitutionen, herunder anbefalinger om forebyggelse af
sociale problemer, rådgivning og tilbud om social
støtte. Formålet med arbejdsgruppen er dermed
også, at prostituerede i Danmark opnår bedre forhold -
og dermed et mere sikkert miljø at sælge sex i.
Arbejdsgruppens arbejde skal offentliggøres senest i andet
kvartal af 2025.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 48,
folketingsåret 2020-21. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 48 som fremsat.
Prostitution som juridisk
gråzone
I Danmark er det for både køber
og sælger tilladt at deltage i prostitution, ligesom
indtægter fra prostitution er skattepligtige. Det betyder, at
personer, der sælger sex, skal registrere sig som
selvstændigt erhvervsdrivende ved Skattestyrelsen, og at
vedkommendes indtægt er skattepligtig. Men da prostitution
ikke er et anerkendt erhverv, er man ikke omfattet af de
almindeligt kendte ordninger på arbejdsmarkedet som f.eks.
arbejdsløshedsordninger eller andre rettigheder eller krav.
Det betyder, at Danmarks prostituerede befinder sig i en juridisk
gråzone, hvor kriminalitet, utryghed og stigmatisering er en
del af hverdagen.
Usikre vilkår i den juridiske
gråzone betyder bl.a., at mulighederne for at skabe et
sikkert miljø at sælge sex i forringes betydeligt.
Ifølge straffelovens rufferiparagraf må ingen tjene
penge på andres prostitution, hvilket gør, at
prostituerede ikke kan gå sammen med andre på en klinik
og eksempelvis ansætte en person til at holde vagt. Det
betyder i praksis, at prostituerede må arbejde alene eller
bryde loven. Konsekvensen er samtidig, at myndighederne har
svære vilkår i forhold til systematisk at følge
op på sundhedstjek eller ønsker fra prostituerede om
at forlade prostitution. Det er vanskelige forhold at navigere i -
både for de prostituerede og for myndigheder, der
ønsker at hjælpe socialt udsatte kvinder og
mænd.
Ny viden om prostitution
Beslutningsforslaget er baseret på tal
og opgørelser fra VIVE's kortlægning »Salg af
sex i Danmark 2020«. Her anslås det, at ca. 4.500
borgere i Danmark solgte sex i år 2020.
Kortlægningen viser, at prostitution er
blevet mere individualiseret. Gruppen af prostituerede har udviklet
sig til en bredt sammensat gruppe, hvor kun en mindre del oplever
alvorlige sociale problemer såsom psykisk sygdom eller
hjemløshed.
Gruppen af mennesker i prostitution i Danmark
er meget forskelligartet og består af kvinder og mænd,
der sælger sex i en kortere eller længere periode af
deres liv og med forskellige grunde hertil. Der er en gruppe af
kvinder på gaden med store sociale og sundhedsmæssige
problemer, herunder stofmisbrug, og en del af de udenlandske
kvinder på gaden er ofre for menneskehandel til
prostitution.
Nedlæggelse af tidligere
arbejdsgruppe om bedre forhold for mennesker i
prostitution
Den 10. januar 2019 offentliggjorde det
daværende Børne- og Socialministerium under
VLAK-regeringen et kommissorium for en tværministeriel
arbejdsgruppe, der skulle undersøge, hvordan man kan
forbedre vilkårene inden for prostitution (»Bilag 1:
Kommissorium for arbejdsgruppe om prostitution«,
Børne- og Socialministeriet, den 10. januar 2019).
Arbejdsgruppen skulle ifølge kommissoriet afrapportere til
børne- og socialministeren i tredje kvartal af 2019, og
arbejdsgruppens arbejde forventedes ifølge kommissoriet
ligeledes offentliggjort i tredje kvartal af 2019. Den 29. oktober
2019 fremgik det bl.a. af Politiken, at den daværende social-
og indenrigsminister, Astrid Krag (S), havde nedlagt den
tværministerielle arbejdsgruppe om prostitution med den
begrundelse, at den tidligere VLAK-regerings opdrag om at forbedre
arbejdsforholdene for landets mennesker i prostitution var
grundlæggende forkert (»Regeringen skrotter arbejde for
at sikre flere rettigheder til prostituerede«, politiken.dk,
den 29. oktober 2019).
På den baggrund pålægger
Folketinget regeringen at nedsætte arbejdsgruppen på ny
i lyset af de nye tal fra VIVE's kortlægning.
Formålet med
arbejdsgruppen
Formålet med
nedsættelsen af arbejdsgruppen er ikke, at prostitution skal
anerkendes som et almindeligt erhverv. Arbejdsgruppen skal
kortlægge den aktuelle viden på området og pege
på oversete videnshuller, afdække de juridiske rammer
for prostitutionen i dag og fremlægge nye modeller for
lovgivningen, der skal sikre en bedre balance mellem rettigheder og
pligter på prostitutionsområdet, herunder:
- at skabe et
samlet overblik over de juridiske rammer, som
prostitutionsområdet er underlagt i dag, f.eks. i forhold til
skat, arbejdsløshedslovgivning, pensionslovgivning,
sociallovgivning, straffelovgivning m.v.,
- at afdække
mulige ændringer af straffelovens rufferibestemmelse,
herunder inddrage tidligere juridiske arbejder,
- at
undersøge, hvordan arbejdsmiljøkrav og branchekrav,
herunder krav om tilgængelig prævention, hygiejne og
sundhedskontroller, kan inkorporeres og håndhæves,
- at
fremlægge mulige modeller for, hvordan mennesker i
prostitution i arbejdsfællesskaber kan drive klinikker og
lign., uden at der kan blive tale om over-/underordnelsesforhold,
hvor prostituerede er undergivet ledelsesbeføjelser fra
andre og
- at komme med
anbefalinger til, hvordan der stilles krav om en tilgængelig
og synlig exitstrategi, så en borger i prostitution altid
mindes om, at der er en vej ud af tilværelsen som
sexarbejder.
Anbefalingerne skal ikke vise vej for en
måde at industrialisere sexhandelen i Danmark. Formålet
er, at personer, der sælger sex på legale vilkår
og dermed betaler indkomstskat, opnår en vis grad af
sikkerhed og rettigheder. Anbefalingerne skal understøtte og
sikre en lettere og hurtigere vej ud af prostitution.
Organisering og proces
Arbejdsgruppens medlemmer skal bestå af
repræsentanter fra Social-, Ældre- og Boligministeriet,
Justitsministeriet, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Skatteministeriet, Erhvervsministeriet og Børne- og
Undervisningsministeriet.
Underliggende myndigheder skal inddrages i
arbejdet efter behov. Social-, Ældre- og Boligministeriet
varetager formandskabet og sekretariatsfunktionen for
arbejdsgruppen. For at arbejdsgruppens opgaver belyses bedst
muligt, skal centrale aktører inden for prostitutionsfeltet,
herunder KFUK's Sociale Arbejde (Rederne), Rådet for Socialt
Udsatte, Gadejuristen, LivaRehab, Sex & Samfund og SIO
(Sexarbejdernes Interesse Organisation), og forskere inddrages
undervejs i arbejdsgruppens arbejde. Arbejdsgruppen skal
afrapportere til social- og boligministeren og Socialudvalget.
Anbefalingerne skal indeholde forslag til eventuelle
lovgivningsmæssige tiltag, der kan iværksættes,
så der sikres bedre balance mellem rettigheder og pligter
på prostitutionsområdet.
Arbejdsgruppens formål er kun blevet
mere relevant af, at der i en årrække ikke er sket
noget på området.
Forslagsstillerne finder derfor, at det er
på tide med en arbejdsgruppe på området, som rent
faktisk får lov til at færdiggøre arbejdet med
at sikre bedre forhold for sexarbejdere i Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Brigitte Klintskov
Jerkel (KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at sikre
ordentlige forhold for mennesker i prostitution.
(Beslutningsforslag nr. B 161)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.