Fremsat den 1. marts 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Astrid Carøe (SF), Steffen Larsen (LA),
Betina Kastbjerg (DD), Mai Mercado (KF),
Rosa Lund (EL), Zenia Stampe (RV),
Mette Thiesen (DF) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om en ny undersøgelse af falske
anmeldelser og anklager i voldtægtssager
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at påbegynde en ny og opdateret
undersøgelse af falske anklager og anmeldelser i
voldtægtssager, der kan præsenteres for Folketinget
senest i 2025.
Bemærkninger til forslaget
I forbindelse med samtykkeloven er debatten om
falske anklager og anmeldelser i voldtægtssager dukket op
igen, og et element i debatten er, at over halvdelen af de unge
mænd frygter at blive udsat for en falsk anklage for
voldtægt.
Således fremgår det af Det
Kriminalpræventive Råds undersøgelse om
voldtægtsmyter fra 2023, at mange mænd er bekymrede for
fejlagtigt at blive beskyldt for have begået voldtægt,
ligesom en del mener, at kvinder lyver om voldtægt. Hele 54
pct. af unge mænd mellem 16 og 20 år angav, at
samtykkebestemmelsen, der blev indført i 2021, gjorde dem
bekymrede for selv at blive fejlagtigt beskyldt for voldtægt.
Også mænd over 20 år er meget bekymrede, dog
dalende til 41 pct. mellem 30 og 45 år og 27 pct. af
mænd over 61 år (»Stereotype forestillinger om
voldtægt og holdning til samtykke«, Det
Kriminalpræventive Råd, september 2023). Den mest
omfattende landsdækkende undersøgelse af falske
anklager er imidlertid baseret på over 20 år gamle tal,
jf. undersøgelsen »Voldtægt der anmeldes - Del
II: Falsk anmeldelse af voldtægt«, Det
Kriminalpræventive Råd, 2009. Der er sket meget siden
dengang, både med registreringspraksis, lovgivning og
antallet af anmeldelser. Men det er et emne, der gang på gang
tages op i offentligheden som et problem for retssikkerheden,
både for dem, som mistænkes, men også for de
ofre, der uberettiget mistænkeliggøres.
Disse forhold understreger, at der er behov
for en ny undersøgelse af falske anmeldelser og anklager i
voldtægtssager. Det er både vigtigt for ofrene for
voldtægt, men også for at nedbringe frygten for at
blive falsk anklaget, hvorfor der bør bringes klarhed over
omfanget af falske anmeldelser og anklager. Flere organisationer
har peget på behovet for en ny undersøgelse, herunder
Voldtægtsofres Vilkår og Everyday Sexism Project
Danmark, hvor sidstnævnte i en henvendelse til Folketingets
Retsudvalg den 16. november 2020 foreslog en national handlingsplan
mod voldtægt, som bl.a. skulle indeholde en ny
undersøgelse af falske anmeldelser af voldtægt
(»Opfordring til at lave en handlingsplan på
tværs - indsats mod voldtægt« fra Everyday Sexism
Project Danmark (ESPD), Retsudvalget, alm. del - bilag 76,
folketingsåret 2020-21).
Baggrund
Ifølge straffeloven kan man
dømmes for henholdsvis falsk anmeldelse, jf. § 165, og
falsk anklage, jf. § 164, i forhold til de andre bestemmelser
i straffeloven. Det første - falsk anmeldelse - er
strafpålagt, men er ikke rettet mod konkrete personer, mens
§ 164 om falsk anklage involverer en bestemt person eller
bestemte personer, som med anklagen risikerer at blive fejlagtigt
sigtet, tiltalt og dømt for en forbrydelse, vedkommende ikke
har begået.
Det siger sig selv, at det er langt mere
alvorligt at kaste mistanke på en konkret person end at
anmelde en voldtægt uden at have peget på en konkret
gerningsmand. Men i begge tilfælde er det naturligvis et
problem, og det er vigtigt at få viden om, hvor ofte det
sker, og hvordan vi kan forebygge falske anmeldelser.
Der er især to undersøgelser om
falske anmeldelser, der er værd at bemærke: Det
Kriminalpræventive Råds undersøgelse fra 2009 og
undersøgelsen af voldtægter i Østjyllands
politikreds fra 2015.
Det Kriminalpræventive Råds
undersøgelse fra 2009
Denne undersøgelse indeholder
voldtægtssager, der blev anmeldt til politiet i perioden
2000-2002, og konkluderer:
»Der er gennemført en analyse af
de voldtægter mod kvinder, der blev anmeldt til politiet i
perioden 2000-02, og som der har kunnet fremskaffes de
nødvendige oplysninger om, i alt 1.364 sager. I
nærværende delanalyse fokuseres på
problemstillingen vedrørende eventuelt falske anmeldelser. I
denne analyse er valgt en definition af falsk anmeldelse, der
baserer sig ikke alene på dom for falsk anmeldelse, men
også på sigtelser og indrømmelser heraf.
Analysen viser, at falsk anmeldelse efter disse kriterier
udgør 100 af de 1.364 sager, dvs. 7,3 %. I en tredjedel af
sagerne dømmes anmelderen for falsk anmeldelse af
voldtægt, en tredjedel sluttes med hjemmel i retsplejeloven,
og i den sidste tredjedel af sagerne sigter politiet ikke kvinden
af psykiske/sociale årsager, eller fordi hun er under den
kriminelle lavalder. En sammenligning med en tilsvarende
undersøgelse af voldtægtsanmeldelser vedrørende
perioden 1990-92 viser, at der ikke er sket nogen ændring i
forekomsten af falske anmeldelser fra 1990-92 til 2000-02. Det kan
ikke afvises, at der findes et antal skjulte falske
voldtægtsanmeldelser. I lyset af analysens resultater er der
dog ikke nogen grund til at tro, at dette tal skulle være
stort. Omvendt viser analysen, at kvinder - i enkelte
tilfælde - uretmæssigt sigtes for falsk anmeldelse af
voldtægt.«
I 2009-undersøgelsen er der i
øvrigt 7 sager ud af de i alt 100 falske anmeldelser, hvori
man i undersøgelsen konkluderer, at der kan være tale
om, at anmeldelserne faktisk var sande, f.eks. fordi en anmeldelse
ikke bare kan trækkes tilbage. Derfor er en forurettet, der
eksempelvis får trusler og derfor ønsker at droppe
sagen, nødsaget til at sige, at de talte usandt for at
få sagen droppet. Der nævnes også andre sager,
som formentlig var endt anderledes i dag, f.eks. denne: »En
af sagerne begynder med en kvindes opkald til politiet med
spørgsmål om, hvordan hun skal forholde sig
vedrørende en eventuel voldtægt, hvilket ender med en
sigtelse og efterfølgende dom for falsk anmeldelse af
voldtægt, på trods af at hun flere gange fastholder, at
hun ikke vil anmelde noget.«
I 2009-undersøgelsen talte man i
øvrigt med nogle af betjentene i de kredse, hvorfra man fik
sager om falske anmeldelser. Det fremgår bl.a.:
»Af samtaler med en del betjente fremgik
det, at der findes en tilsyneladende ret udbredt opfattelse
gående ud på, at antallet af falske anmeldelser af
voldtægt er meget højt. Adskillige af de adspurgte
mente bl.a., at der er tale om »rigtig mange« falske
anmeldelser. Nogle sagde »halvdelen« - og en enkelt
udtrykte det i samtalen således: »Du ved godt, at
næsten alle anmeldelser om voldtægt er falske, ikke?
«.
En undersøgelse fra Rigspolitiet i 2020
af bl.a. voldtægtsofres tilfredshed med politiets behandling
viser, at 47 pct. var utilfredse med politiets håndtering af
sagen, og at 22 pct. følte, at politiet ikke tog deres
anmeldelse seriøst (»Kriminalitetsramte borgeres
tilfredshed med politiet«, Rigspolitiet, Politifagligt
Udviklingscenter og Koncernudvikling, februar 2020). Det vides ikke
i dag, hvilke holdninger, der er til voldtægt og falske
anmeldelser blandt politibetjentene, der modtager anmeldelserne om
voldtægt.
Undersøgelsen af
voldtægter i Østjyllands politikreds fra
2015
En nyere, men mindre undersøgelse er et
ph.d.-projekt fra 2015, der baserer sig på en analyse af
voldtægtssager ud fra samme principper som Det
Kriminalpræventive Råds undersøgelse fra 2009.
Projektet undersøger alle tilgængelige sager i
Østjyllands politikreds fra den 1. januar 2008 til den 31.
december 2010 og indeholder således tal fra tre år
(»Anmeldte voldtægtssager - en beskrivelse af flow og
frafald i anmeldte voldtægtssager ved Østjyllands
Politi«, ph.d.-projekt af Nina Beck Hansen, Louise Hjort
Nielsen, Rikke Holm Bramsen, Ole Ingemann Hansen & Ask Elklit,
2015).
Undersøgelsen viste, at 4,7 pct. af
anmeldelserne var falske. I 21,4 pct. af disse sager blev en
bestemt person udpeget. Sammenlignet med 2009-undersøgelsen,
hvor de tilsvarende tal var 7,3 pct. og 31 pct., var der tale om et
fald siden 2009-undersøgelsen, både for forekomsten af
falske anmeldelser og i andelen af sager, hvor en bestemt mand blev
udpeget. Det er derfor interessant, om en ny undersøgelse
vil vise yderligere et fald eller det modsatte. 2009- og
2015-undersøgelserne indeholder altså tal fra sager,
der er henholdsvis 21 og over 13 år gamle. I den
sammenhæng er der sket flere forandringer de senere år,
f.eks. er opfattelsen af voldtægt ændret, ligesom
lovgivningen har ændret sig. Eksempelvis blev det ikke
før i 2013 opfattet som voldtægt, hvis man var ude af
stand til at modsætte sig, og slet ikke, hvis der
»kun« var tale om manglende samtykke uden beviser for
vold.
Straffelovrådets tal for falske anklager og
anmeldelser
De nyeste tal, der findes om falske
anmeldelser af voldtægt, er desværre ikke
undersøgt på samme måde som i de to
undersøgelser fra 2009 og 2015, da man ikke manuelt har
gennemgået alle sager i et bestemt tidsrum.
De nyeste tal fra Straffelovrådets
betænkning om en frivillighedsbaseret
voldtægtsbestemmelse er udtrukket af Rigsadvokaten
(»Straffelovrådets betænkning om en
frivillighedsbaseret voldtægtsbestemmelse«,
Betænkning nr. 1574, Justitsministeriet, 2020). Her
fremgår, at der i perioden mellem den 1. juli 2016 og den 1.
juli 2019, for så vidt angår falsk anmeldelse (§
16) og falsk anklage (§ 164) om voldtægt og
voldtægtslignende forhold, var 30 fældende
afgørelser, og på s. 50 i note 1, fremgår det,
at der inden for den samme 3-årige periode var 108 sigtelser
og 60 tiltaler for falsk anmeldelse eller falsk anklage.
Lægger man tallene sammen, svarer det til i alt 198 sager
på 3 år, men der er overlap, så tallene kan
derfor ikke nødvendigvis lægges sammen. I noten til
afsnittet om falske anmeldelser i betænkningen fremgår
det, at hvis »en sag er afgjort i retten med en
fældende dom, vil sagen fremgå under alle tre
kategorier (sigtelser, tiltaler og fældende
afgørelser)«. Det er altså ikke sikkert, at
tallene afspejler en stigning fra 2009-undersøgelsens tal,
hvor der blev fundet 100 falske anmeldelser/anklager på 3
år.
Det er også vigtigt at bemærke, at
der ikke her er tal fordelt på de enkelte paragraffer i
opgørelsen fra betænkningen, og at dermed kan der
heller ikke siges noget om, hvor mange konkrete personer der har
været i risiko for eller har oplevet at blive sigtet, tiltalt
eller dømt på en falsk anklage. Tallene herfra kan
derfor ikke bruges til at sammenligne med tallene i tidligere
undersøgelser eller til at fastslå, hvor stor en
procentdel af anmeldelser der er henholdsvis falske anmeldelser og
falske anklager. Dette peger således også i retning af
behovet for en ny undersøgelse af falske anklager.
Ændringer i
lovgivningen og betydningen for opfattelsen af
voldtægt
Før ændringen af lovgivningen til
en samtykkebaseret voldtægtslovgivning tog opfattelsen af
voldtægt primært udgangspunkt i, om der var
udøvet vold, tvang eller fremsat trusler, eller om offeret
var ude af stand til at modsætte sig.
Ovenstående fremgik af
Straffelovrådets betænkning, hvor der står:
»Straffelovrådet anfører i den forbindelse, at
selv om det allerede efter ordlyden af den gældende
bestemmelse kan siges at indgå, at handlingen er
gennemført uden et gyldigt samtykke, jf. kravet om
tiltvingelse ved vold, tvang mv., viser retspraksis, at der kan
forekomme situationer, hvor et samleje har været ufrivilligt,
og forurettede har givet udtryk for ufrivilligheden, men hvor
samlejet ikke vil kunne straffes efter den gældende
lovgivning, hvis der ikke er anvendt tvangsmidler eller
lignende«.
Vi ved derfor ikke, om der dengang har
været situationer, hvor samlejet var foregået
ufrivilligt, men hvor de fordi det ikke var omfattet af den
tidligere lovgivning, har betydet, at en anmeldelse kunne opfattes
som en falsk anmeldelse. Men man kan på baggrund af
Straffelovrådets udtalelse forestille sig, at det i nogle
situationer kunne være blevet anset for falske anmeldelser,
fordi det ikke var strafpålagt, og at dette naturligvis
derfor kan betyde noget for antallet af falske anmeldelser, fordi
disse situationer i dag er strafbelagte i den nye
samtykkelovgivning. Dette forhold peger også i retning af
behovet for en ny undersøgelse af falske anmeldelser.
Så hvis man sammenligner med den
tidligere voldtægtsparagraf, hvor man ikke kunne dømme
for voldtægt, selv om den forurettede gav udtryk for, at
samlejet ikke var frivilligt (medmindre der var anvendt
tvangsmidler), kan det netop have smittet af på opfattelsen
af, om en person, der anmeldte sådan et samleje, løj
om at være blevet voldtaget.
Til gengæld ved vi fra en
undersøgelse fra 2023 om voldtægtsmyter, at kun fire
procent af befolkningen mener, at det ikke kan »betragtes som
voldtægt, hvis en kvinde ikke fysisk modsætter sig sex,
heller ikke selvom hun protesterer verbalt.« Ni procent
angav, at de hverken var enige eller uenige i udsagnet
(»Stereotype forestillinger om voldtægt og holdning til
samtykke«, Det Kriminalpræventive Råd, september
2023).
Ændret anmeldelsesmønster
En anden grund til at lave en ny
undersøgelse af falske anklager og anmeldelser er, at
anmeldelsesmønstrene har ændret sig væsentligt
siden udgivelsen af de to undersøgelser, der er refereret
til ovenfor. Desuden har politiets registrering ændret sig,
idet der ikke længere parkeres anmeldelser som
undersøgelsesnumre. I 2016 kom Rigspolitiet med en
henstilling om, at disse i stedet skulle registreres på
»skarpe numre«. Alene dette tiltag tredoblede antallet
af registrerede anmeldelser af voldtægt (Retsudvalget, alm.
del - svar på spørgsmål 172,
folketingsåret 2019-20).
Konklusion
Der har gennem længere tid været
offentlig debat om antallet af falske anmeldelser og anklager til
politiet af voldtægt. Bekymringen for at blive falsk anmeldt
for voldtægt er steget efter samtykkebestemmelsens
indførelse, hvilket fremgår af en undersøgelse
fra 2023 fra Det Kriminalpræventive Råd. De mest
grundige undersøgelser af falske anmeldelser er fra 2009 og
2015, men de indeholder sager tilbage fra henholdsvis 2000-2002 og
2008-2010, og den seneste indeholder kun materiale fra en enkelt
politikreds. Dertil kommer, at registreringspraksis har
ændret sig, ligesom anmeldelsestilbøjeligheden er
blevet større.
Flere organisationer, herunder Everyday Sexism
Project Danmark og Voldtægtsofres Vilkår, har efterlyst
en ny undersøgelse for at få klarhed over den reelle
risiko for at blive falsk anklaget for voldtægt, og for at
ofre kan undgå unødig mistænkeliggørelse.
Der bør således påbegyndes en ny og opdateret
undersøgelse af falske anklager i voldtægtssager inden
udgangen af 2024, som kan præsenteres for Folketinget senest
i 2025.
Finansiering
Finansieringen af undersøgelsen
bør afholdes inden for rammen af Justitsministeriets
budget.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en ny
undersøgelse af falske anmeldelser og anklager i
voldtægtssager.
(Beslutningsforslag nr. B 160)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.