Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL),
Pelle Dragsted (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af planlagte BRT-ruter i
hovedstadsområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at give tilsagn om indfrielse af de
forudsætninger for de kommunale lånemuligheder, der
fremgår af det fælles forståelsespapir med
Transportministeriet, og som vedrører finansieringen af de
to BRT-linjer 200S og 400S, der indgår i infrastrukturaftalen
for 2035.
Bemærkninger til forslaget
Som led i den politiske aftale om en
Infrastrukturplan for 2035 blev parterne enige om en statslig
medfinansiering af to BRT-linjer i hovedstadsområdet. Der
blev i juli 2022 udarbejdet et fælles forståelsespapir
mellem BRT-kommunerne, hovedstadsregionen og Transportministeriet,
hvoraf det bl.a. fremgik, at for »de berørte kommuner
og Region Hovedstaden er det en forudsætning for
gennemførelse af BRT-projekterne på linje 200S og
400S, at medfinansieringen af et eventuelt anlæg sker uden
for det kommunale anlægsloft. Ligeledes er det en
forudsætning, at de lokale parter kan lånefinansiere
eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig
afdragsprofil, hvilket vil bero på en konkret
ansøgning« (»Fælles forståelsespapir
om BRT på 200S og 400S«, den 1. juli 2022,
Transportministeriet). Dette er de samme vilkår, som er
gældende for metrobyggeriet og for letbanen ved Ring 3.
Imidlertid har Transportministeriet med brev
af 18. september 2023 - til de øvrige parters store
overraskelse og uden begrundelse - meddelt, at dette nu afvises.
Det gør det i praksis umuligt for de lokale parter at
finansiere deres andel, selv om der jævnfør
forståelsespapiret skulle arbejdes på en afklaring af
finansieringsmodellen inden udgangen af 2022 (Transportudvalget,
alm. del - svar på spørgsmål 55,
folketingsåret 2023-24).
Der er stillet spørgsmål til
såvel Transportministeriet som Finansministeriet, som kaster
bolden frem og tilbage mellem hinanden. Transportministeriet siger,
at finansiering ikke er deres ressortområde, og
Finansministeriet siger, at spørgsmålet hører
til i Transportministeriet som ressortministerium.
Forslagsstillerne vil opfordre partierne bag
infrastrukturplanen for 2035 til at skære igennem over for
regeringen, så de to vigtige projekter inden for den
kollektive transport kan gennemføres, ved at
pålægge regeringen inden udgangen af 2024 at indfri de
foreslåede lånevilkår, som indgår i
forståelsespapiret, og som svarer til lånevilkår
i tilknytning til metroen og letbanen ved Ring 3.
Skriftlig fremsættelse
Jette Gottlieb
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring af planlagte BRT-ruter i hovedstadsområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 153)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.