Fremsat den 1. marts 2024 af Rosa Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL).
Forslag til folketingsbeslutning
om åbenhed om privat partistøtte
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at foretage
de nødvendige foranstaltninger, der sikrer fuld
åbenhed om privat partistøtte. Følgende
initiativer bør indgå:
1) Der
indføres krav om, at størrelsen på private
bidrag over beløbsgrænsen skal
offentliggøres.
2) Der
indføres oplysningspligt for pengeklubber og
indsamlingsforeninger.
3) Der gøres
op med selskabsfinten.
4) Fristen for
regnskabsaflæggelse for politiske partier fremrykkes fra 12
til 4 måneder, og der indføres krav om
regnskabsoffentliggørelse umiddelbart før
folketingsvalg, kommunalvalg og europaparlamentsvalg.
5) Der oprettes et
offentligt register over partistøtte.
6) Straffen for
brud på partistøttereglerne skærpes.
7) Der
indføres krav om en præcis beskrivelse af modtageren
af donationer.
8) Der oprettes et
kontrolorgan, der løbende skal føre kontrol og tilsyn
med partistøtte.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 28,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, 2. samling,
tillæg A, B 28 som fremsat.
Forudsætningen for et velfungerende
repræsentativt demokrati er, at offentligheden og
vælgerne kan få indsigt i, hvilke økonomiske
særinteresser der står bag de politiske partier.
Virksomheder og erhvervsklubber overfører hvert år i
hemmelighed millioner af kroner til Folketingets partier
(»Hvem betaler for valgkampen? Her er, hvad vi ved«,
Information, den 25. oktober 2022). Hvor meget pengene og deres
donorer påvirker den førte politik, vides ikke,
eftersom den danske lovgivning om partistøtte alene
kræver, at donoren offentliggøres ved beløb
over den årligt regulerede beløbsgrænse (23.600
kr. i 2024), og beløbets størrelse skal ikke angives,
jf. partiregnskabslovens § 2 a. Den smule offentlighed, der
er, kan endda relativt let omgås, ved at pengene sendes via
særligt oprettede foreninger eller såkaldte
pengeklubber.
Europarådets antikorruptionsenhed, The
Group of States against Corruption (GRECO), har i mere end 10
år rejst en hård kritik af Danmarks manglende
åbenhed om partistøtte. Europa-Kommissionen har i 2022
tillige opfordret Danmark til at sikre mere gennemsigtighed,
når det kommer til privat partistøtte (»Rapport
om retsstatssituationen 2022 - Landekapitlet om Danmark«,
Europa-Kommissionen, 2022). I den seneste udgave af rapporten fra
2023 fremgår kritikken, om end det bemærkes, at emnet
har været debatteret i Folketingssalen. Regeringen afholdt i
juni 2023 et møde for Folketingets partier for at
drøfte visse ændringer af partistøtteloven, jf.
KOM (2023) 0800 - svar på spm. 1, men siden er der intet
sket.
Dette forslag er en opdateret udgave af B 28
fremsat i folketingsåret 2022-23, 2. samling. Forslaget
opnåede ikke flertal, men førte til, at der blev
indledt forhandlinger om ændring af reglerne, dog uden at
disse forhandlinger har ført til noget, hvorfor forslaget
genfremsættes.
Transparency International har i forbindelse
med lanceringen af deres korruptionsindeks i februar 2024
også gjort opmærksom på, at Danmark trods en
førsteplads blandt de lande, der opfattes som mindst
korrupte, har et problem som følge af den manglende
åbenhed om partistøtte som et af få lande i
Europa (»Danmark topper for sjette år i træk
liste over mindst korrupte lande«, Avisen Danmark, den 30.
januar 2024).
I lyset af det kommende europaparlamentsvalg i
juni 2024 og at der i EU har været udtrykt frygt for, at
udenlandske magter vil forsøge at blande sig i valgene
gennem uddeling af partistøtte, er behovet for åbenhed
om privat partistøtte i Danmark ikke blevet mindre.
På den baggrund stilles en række
konkrete forslag til styrkelse af reglerne for privat
partistøtte. Forslagene vil stramme reglerne, lukke de
huller, som i dag betyder, at man kan omgå de gældende
regler, og styrke tilsynet og kontrollen. Samlet set er
formålet med beslutningsforslaget at sikre, at befolkningen
fremover vil kunne få indsigt i, hvem der sponsorerer
partiernes valgkampe.
1. Størrelsen på private bidrag over
beløbsgrænsen skal offentliggøres
Det foreslås, at der indføres
krav om, at den præcise størrelse af de samlede
private bidrag over beløbsgrænsen fra hver enkelt
donor skal offentliggøres. I dag er det alene bidragsyderens
navn, som skal offentliggøres, hvis den enkelte donation
overstiger beløbsgrænsen på 23.600 kr. (2024),
og altså ikke størrelsen på hele donationen. Det
betyder, at man i dag ikke kan se, hvor meget der præcis er
blevet doneret.
2. Oplysningspligt
for pengeklubber og indsamlingsforeninger
Det foreslås, at foreninger og
pengeklubber, som anvender anselige dele af deres årlige
indtægter til at yde støtte til politiske partier,
bliver underlagt krav om at offentliggøre oplysninger om,
hvem der via kontingent, donationer m.v. har indbetalt beløb
til foreningen, som er større end den fastsatte
beløbsgrænse for private bidrag til politiske
partier.
I årevis har donorer, partier og
politikere omgået de nuværende regler ved at kanalisere
bidrag gennem indsamlingsforeninger og pengeklubber for at
hemmeligholde bidrag (»Skjulte optagelser afslører:
Politikere og partifolk vejleder på stribe i at omgå
loven for at få hemmelige donationer«, Frihedsbrevet,
den 21. oktober 2022). Det seneste eksempel, vi har set på
dette, er et nuværende regeringsparti, der ifølge
Ekstra Bladet har bogført en millionindtægt fra en
anonym forening uden at offentliggøre, hvor pengene reelt
kommer fra, hvilket har ført til konkret mistanke om
korruption (»Løkkes pengeklub: Modtog mørklagte
millioner«, Ekstra Bladet, den 5. december 2023). Der
bør derfor være oplysningspligt for pengeklubber og
indsamlingsforeninger m.v., som yder støtte til politiske
partier, idet der ikke bør kunne opstå mistanke om
bestikkelse og korruption i danske politiske partier.
3. Opgør med
selskabsfinten
Det foreslås, at der gøres op med
den såkaldte selskabsfinte, hvor donationer opdeles på
flere forskellige virksomheder og/eller cvr-numre med henblik
på at omgå kravet om offentliggørelse af
donationer over beløbsgrænsen (»Skjulte
optagelser afslører: Politikere og partifolk vejleder
på stribe i at omgå loven for at få hemmelige
donationer«, Frihedsbrevet, den 21. oktober 2022). Fremover
skal partistøtte fra forskellige virksomheder, som reelt har
samme ejer(e), tælles som en samlet donation og således
omfattes af reglerne om offentliggørelse, såfremt
støtten overstiger den fastsatte
beløbsgrænse.
4. Fristen for
regnskabsaflæggelse for politiske partier
fremrykkes
Det foreslås, at fristen for
regnskabsaflæggelse fremrykkes fra 12 til 4 måneder
efter regnskabsårets afslutning, således at de
politiske partier forpligtes til hurtigere at fremlægge et
regnskab med en oversigt over partistøtte over
beløbsgrænsen. Det foreslås endvidere, at der
indføres krav om, at partierne fremlægger
partistøtteregnskaber umiddelbart før afholdelse af
folketingsvalg, kommunalvalg og europaparlamentsvalg.
5. Offentligt
register over partistøtte
Det foreslås, at der oprettes et
offentligt digitalt register, hvor partierne indberetter
oplysninger om privat partistøtte fra deres
årsregnskaber, og hvor borgere kan søge på
tværs af år og partier. Dette foreslås, da det i
dag er svært for borgere at få indsigt i
partistøtten til politiske partier, fordi man skal finde det
enkelte partis årsregnskab og så søge
opgørelsen over donationer frem.
6. Højere
straf for omgåelse og brud på
partistøttereglerne
Det foreslås, at strafbestemmelsen i
partiregnskabsloven skærpes, således at det fremover
vil være strafbart for enkeltpersoner, virksomheder og
organisationer at opdele deres donationer i flere betalinger under
beløbsgrænsen, såfremt det samlede donerede
beløb inden for en 1-årig periode overstiger den
fastsatte beløbsgrænse for partistøtte til
offentliggørelse. Dertil foreslås det, at den
generelle strafferamme for ikke at offentliggøre donationer
i overensstemmelse med reglerne hæves fra fængsel
indtil 4 måneder til fængsel indtil 12 måneder og
bødestraf i de tilfælde, hvor donationerne er anvendt
til skattefradrag, jf. partiregnskabslovens § 6 a. Endelig
foreslås det, at den eksisterende forældelsesfrist
på 2 år fjernes.
Dette foreslås, da der har været
talrige eksempler i medierne på, at man ved at opdele
donationer i mindre beløb under beløbsgrænsen
har forsøgt at omgå de gældende regler
(»Skjulte optagelser afslører: Politikere og partifolk
vejleder på stribe i at omgå loven for at få
hemmelige donationer«, Frihedsbrevet, den 21. oktober
2022).
7. Lovkrav om
præcis beskrivelse af modtageren af privat
partistøtte
Det foreslås, at der indføres et
lovkrav om en præcis beskrivelse af modtageren af privat
partistøtte.
Dette foreslås, da regionale
partiforeninger i dag ikke er forpligtet til at oplyse, hvilke
kredsforeninger eller kandidater der modtager den
partistøtte, der tilgår den regionale partiforening.
Der er eksempler på folketingspartier, som har valgt alene at
oplyse, at partistøtte til en regional partiforening er
tilgået en kredsforening, uden at det er præciseret
hvilken (»Venstre holdt modtagere af partistøtte
hemmelige »Hvis vi andre udfyldte formularer fra Skat eller
andre myndigheder på samme måde, så ville vi ikke
slippe godt fra det««, Politiken, den 7. februar 2022).
Derved kan det skjules for offentligheden, præcis hvilken
kredsforening eller kandidat partistøtten er
målrettet. Det er et hul i loven, som bør lukkes.
8. Løbende
kontrol og tilsyn med partistøtte
Det foreslås, at der oprettes et
kontrolorgan, som kan føre tilsyn med, at
partistøttereglerne bliver fulgt. Der kan f.eks. oprettes et
uafhængigt kontrolorgan under Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Dette foreslås, da der i dag ikke er
kontrol med de partistøtteregnskaber, bilag og tro- og
loveerklæringer, som partiforeninger og landsorganisationer
indsender (Udvalget for Forretningsordenen, alm. del - svar
på spørgsmål 93, folketingsåret
2021-22).
Finansiering
Der kan blive behov for særskilt
finansiering til oprettelse af et kontrolorgan, som fører
tilsyn med, at partistøttereglerne bliver fulgt, ligesom det
vil kræve en merbevilling, hvis opgaven tildeles en
eksisterende organisation. Det foreslås, at forslaget
finansieres af forventede merindtægter ved udbredelse af
digitale kasseapparater, men forslagsstillerne er åbne for
forhandling om finansieringen.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
åbenhed om privat partistøtte.
(Beslutningsforslag nr. B 152)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.