B 147 Forslag til folketingsbeslutning om ændringer i skattelovgivningen til fremme af cyklismen.

Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Beretning afgivet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 01-03-2024

Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL), Pelle Dragsted (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)

20231_b147_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL), Pelle Dragsted (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om ændringer i skattelovgivningen til fremme af cyklismen

Folketinget pålægger regeringen at arbejde for at ændre skattelovgivningen, så arbejdsgivere kan købe eller udlåne cykler til arbejdstagere til brug for befordring mellem bolig og arbejdssted, uden at arbejdstageren skal beskattes af værdien af cyklen.

Bemærkninger til forslaget

Med beslutningsforslaget ønsker forslagsstillerne at fremme cykelpendling. Hvis flere mennesker vælger at pendle til og fra arbejde på cykel frem for at tage bilen, vil det mindske trængslen i myldretiden, reducere CO2-belastningen fra biltrafikken og øge folkesundheden.

Det er et samfundsmæssigt problem, at flere og flere vælger cyklen fra, og der er mange gode grunde til at fremme cykelpendling mellem bolig og arbejdssted.

Trængsel koster samfundet over 30 mia. kr. årligt. En 10-procentsstigning i cyklingen vil samtidig resultere i 2,8 pct. mindre trængsel. (»Effekter af cykling«, Thomas Odgaard og Mads Münster, DI Transport, 2022).

Pendlingsafstanden stiger (i 2016 havde danskerne ifølge Danmarks Statistik, statistikbanken.dk, i gennemsnit 21,5 km mellem bopæl og arbejde, mens den gennemsnitlige pendlingsafstand i 2021 var 22,2 km), og den kollektive transport udhules i yderområderne. Elcykler kan være et reelt alternativ til bilen på de mellemlange distancer.

Sygefraværet i det offentlige er for højt, og der mangler hænder og hoveder til at løse klima- og velfærdskrisen. Hvis danskerne cykler 10 pct. mere end i dag, vil det give over 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 mia. kr., jf. »Effekter af cykling« som omtalt ovenfor.

Den grønne omstilling går for langsomt, og der er brug for løsninger, der kan nedbringe CO2-udledningen. Øget cykeltransport, både på almindelige cykler og elcykler, kan bidrage til dette. Det er dokumenteret og bekræftet af Transportministeriet og danske forskningsinstitutioner, at der er endog meget høje samfundsøkonomiske gevinster ved cykling (ca. 8 kr./km) (»Samfundet tjener 8,39 kr., hver gang du cykler én km i stedet for at tage bilen«, Transportministeriet, den 14. november 2023).

Beslutningsforslaget vil give arbejdsgivere mulighed for at medvirke til at afhjælpe ovenstående udfordringer.

Skriftlig fremsættelse

Jette Gottlieb (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om ændringer i skattelovgivningen til fremme af cyklismen.

(Beslutningsforslag nr. B 147)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.