Fremsat den 1. marts 2024 af Jette Gottlieb (EL),
Pelle Dragsted (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændringer i skattelovgivningen til
fremme af cyklismen
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for at ændre skattelovgivningen, så
arbejdsgivere kan købe eller udlåne cykler til
arbejdstagere til brug for befordring mellem bolig og arbejdssted,
uden at arbejdstageren skal beskattes af værdien af
cyklen.
Bemærkninger til forslaget
Med beslutningsforslaget ønsker
forslagsstillerne at fremme cykelpendling. Hvis flere mennesker
vælger at pendle til og fra arbejde på cykel frem for
at tage bilen, vil det mindske trængslen i myldretiden,
reducere CO2-belastningen fra
biltrafikken og øge folkesundheden.
Det er et samfundsmæssigt problem, at
flere og flere vælger cyklen fra, og der er mange gode grunde
til at fremme cykelpendling mellem bolig og arbejdssted.
Trængsel koster samfundet over 30 mia.
kr. årligt. En 10-procentsstigning i cyklingen vil samtidig
resultere i 2,8 pct. mindre trængsel. (»Effekter af
cykling«, Thomas Odgaard og Mads Münster, DI Transport,
2022).
Pendlingsafstanden stiger (i 2016 havde
danskerne ifølge Danmarks Statistik, statistikbanken.dk, i
gennemsnit 21,5 km mellem bopæl og arbejde, mens den
gennemsnitlige pendlingsafstand i 2021 var 22,2 km), og den
kollektive transport udhules i yderområderne. Elcykler kan
være et reelt alternativ til bilen på de mellemlange
distancer.
Sygefraværet i det offentlige er for
højt, og der mangler hænder og hoveder til at
løse klima- og velfærdskrisen. Hvis danskerne cykler
10 pct. mere end i dag, vil det give over 235.000 færre
sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på
2,5 mia. kr., jf. »Effekter af cykling« som omtalt
ovenfor.
Den grønne omstilling går for
langsomt, og der er brug for løsninger, der kan nedbringe
CO2-udledningen. Øget
cykeltransport, både på almindelige cykler og elcykler,
kan bidrage til dette. Det er dokumenteret og bekræftet af
Transportministeriet og danske forskningsinstitutioner, at der er
endog meget høje samfundsøkonomiske gevinster ved
cykling (ca. 8 kr./km) (»Samfundet tjener 8,39 kr., hver gang
du cykler én km i stedet for at tage bilen«,
Transportministeriet, den 14. november 2023).
Beslutningsforslaget vil give arbejdsgivere
mulighed for at medvirke til at afhjælpe ovenstående
udfordringer.
Skriftlig fremsættelse
Jette Gottlieb
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændringer i skattelovgivningen til fremme af cyklismen.
(Beslutningsforslag nr. B 147)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.