Fremsat den 29. februar 2024 af Rosa Lund (EL),
Carl Valentin (SF),
Zenia Stampe (RV) og Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om smidigere regler for permanent
opholdstilladelse til unge under uddannelse
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag om at ændre
beskæftigelseskravet for tidsubegrænset (permanent)
opholdstilladelse, så fuldtidsstudium, læretid og
praktik sidestilles med fuldtidsarbejde ved beregning af krav om
beskæftigelse. Derudover skal reglen om den særlige
adgang til tidsubegrænset opholdstilladelse til unge
udlændinge under 19 år justeres, således at der
vil kunne meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset
om den unge ikke uafbrudt har været i uddannelse eller
ordinær fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af
folkeskolen.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 50,
folketingsåret 2022-23, 2. samling, dog med ændringer i
bemærkningerne. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, B 50 som
fremsat, tillæg B, betænkning over B 50, og
tillæg F, møde 56, kl. 14:30, og møde 71, kl.
09:35.
Med lov nr. 102 af 3. februar 2016 om
ændring af udlændingeloven (Udskydelse af retten til
familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, skærpelse af reglerne
om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse m.v.)
indførtes kraftigt skærpede regler for opnåelse
af tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. Siden
vedtagelsen af denne lov har uddannelse - herunder lære- og
praktiktid - ikke længere talt med ved beregning af en
persons ret til permanent opholdstilladelse. Kun ordinær
fuldtidsbeskæftigelse tæller.
Det har skabt en meget uheldig
incitamentsstruktur, så unge, der bor i Danmark uden dansk
statsborgerskab, fravælger en uddannelse for i stedet at tage
ufaglært arbejde. Ufaglært fuldtidsarbejde tæller
med ved beregningen af retten til permanent opholdstilladelse, men
når det unge menneske efter nogle år har optjent retten
til permanent ophold og derefter søger at leve op til
beskæftigelseskravet i indfødsretsaftalen, vil der
typisk være gået så mange år, at det er for
sent at gå i gang med en uddannelse, når først
den permanente opholdstilladelse og siden statsborgerskabet er
opnået. Det unge menneske har vænnet sig til en fast -
omend begrænset - lønindtægt og har måske
stiftet familie og befinder sig i en situation, hvor hun eller han
derfor fastholdes i ufaglærte job.
Konsekvensen er, at vi i Danmark er i gang med
at skabe et etnisk proletariat af ufaglærte. De, der har haft
dansk pas fra fødslen, får de gode uddannelser og de
velbetalte job, mens mulighederne for flygtninge, indvandrere og
ikke mindst deres børn - der i mange tilfælde er
født i Danmark - at bygge en fremtid, som afspejler deres
interesser og evner, er begrænset.
De mennesker, der søger permanent
opholdstilladelse, skal for langt de flestes vedkommende være
her resten af livet. Men i øjeblikket må de, hvis de
vælger at uddanne sig til læge, jurist, tømrer
eller pædagog, affinde sig med at skulle leve med et usikkert
opholdsgrundlag i form af en tidsbegrænset opholdstilladelse
og udsigt til mange års ventetid, før de eventuelt kan
kvalificere sig til et dansk pas.
En veluddannet befolkning er en vigtig
ressource for det danske samfund. Det gælder, hvad enten vi
taler om universitetsuddannelser eller professions- og
erhvervsuddannelser, og det gælder uanset den enkeltes
etniske oprindelse, tro eller hudfarve.
Antallet af asylansøgere i Danmark har
i flere år været meget lavt, og der er derfor slet
ingen grund til at genere unge mennesker, der gerne vil uddanne sig
og blive en del af det danske samfund. Derfor bør en
fuldtidsuddannelse, herunder både undervisningstid på
en uddannelsesinstitution og lære- og praktiktid, tælle
med ved udregningen af, om en person opfylder
beskæftigelseskravet ved ansøgning om permanent
opholdstilladelse.
I nærværende beslutningsforslag
ligger også, at kravet om, at et ungt menneske uafbrudt har
været i uddannelse, lempes over for dem, der søger
permanent opholdstilladelse. De nuværende regler
indebærer - meget uhensigtsmæssigt - at et skift af
uddannelsesretning, f.eks. fra handelsgymnasium til alment
gymnasium, betyder, at den unge udelukkes fra at opnå
permanent opholdstilladelse efter de særlige regler for unge
mellem 18 og 19 år. Det betyder tillige, at et ungt menneske,
der afslutter gymnasiet inden det fyldte 18. år og derefter
har nogle få måneders pause, inden vedkommende begynder
en videregående uddannelse, rammes af de ufleksible og
uhensigtsmæssige regler.
Uddannelse er en vigtig ressource for vores
land. Forslagsstillerne ønsker at skabe incitament til, at
unge mennesker tager en uddannelse til gavn for sig selv og det
danske samfund - ikke, at de afskrækkes fra at gøre
det.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
smidigere regler for permanent opholdstilladelse for unge under
uddannelse.
(Beslutningsforslag nr. B 145)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.