Fremsat den 29. februar 2024 af Mai Mercado (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om resultatbetaling til en social
effekt-investering i forebyggelse af recidiv blandt indsatte og
varetægtsfængslede
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at påbegynde forhandlinger om
etablering og finansiering af resultatbetaling, der muliggør
en social effekt-investering i forebyggelse af recidiv blandt
indsatte og varetægtsfængslede.
Bemærkninger til forslaget
I 2021 blev 8.928 personer indsat i
fængsel eller arrest i Danmark. Blandt dømte, der
afsoner en straf i et fængsel, begår 30 pct. ny
kriminalitet inden for 2 år efter løsladelse. For dem,
der ikke opnår prøveløsladelse, er det
næsten halvdelen, nemlig 46 pct., der begår ny
kriminalitet inden for samme periode, jf. Kriminalforsorgens
statistik 2021.
Kriminalitet har ikke bare menneskelige
omkostninger, men også store omkostninger for samfundet
f.eks. i form af udgifter til politi, retsvæsen og
fængsel samt tabt arbejdsfortjeneste. En undersøgelse
fra Rockwoolfonden opgjorde de direkte omkostninger ved
kriminalitet i Danmark i 2005 til 9,7 mia. kr. (»Teknisk note
15 - Direkte omkotninger ved kriminalitet i Danmark«,
Rockwoolfonden, 2006), hvilket svarer til 13,6 mia. kr. i
nutidskroner.
Som en del af »Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025« blev
aftalepartierne (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti) enige om, at
kriminalforsorgen skal styrke arbejdet med at forebygge ny
kriminalitet, og at kriminalforsorgen skal afsøge
mulighederne for at bruge sociale investeringer hertil i
flerårsaftaleperioden.
Aftalepartierne og Retsudvalget er imidlertid
endnu ikke blevet præsenteret for et konkret forslag til,
hvordan kriminalforsorgen kan benytte sociale investeringer til at
forebygge ny kriminalitet blandt indsatte (også kaldet
recidiv).
På baggrund af at Den Sociale
Investeringsfond (DSI) ser mulighed for en investeringscase, og at
DSI vurderer, at det er realistisk i investorlandskabet at finde en
ekstern investor eller flere, har DSI udviklet et eksempel på
en investeringscase, der har forventede statslige besparelser
på 84 mio. kr. over 10 år som nærmere beskrevet
nedenfor.
Den Sociale Investeringsfond og sociale
investeringer
DSI blev til som en del af aftalen om
satspuljen for 2018, og i december 2023 afsatte regeringen 28,2
mio. kr. til Den Sociale Investeringsfond, så der kan
igangsættes flere social effekt-investeringer. En del af
fonden er dedikeret til at investere i veldokumenterede indsatser.
En social effekt-investering fungerer i sin simpleste form som
følger: Et partnerskab indgås mellem en offentlig
myndighed, en leverandør og en investor. Partnerskabet
initieres, ved at myndigheden indgår en aftale på
resultatvilkår med en leverandør om en indsats, der
både skaber bedre liv og bedre offentlig økonomi, og
en eller flere investorer, som ønsker at investere i
leverancen af indsatsen. Investorerne bærer risikoen og
stiller kapital til rådighed for leverandøren. Kun
hvis indsatsen skaber de aftalte sociale og økonomiske
effekter, betaler myndigheden investorerne investeringen plus et
afkast tilbage.
Sociale investeringer handler på den
måde om at levere på en såkaldt dobbelt bundlinje
ved, at en indsats både skaber menneskelige og
økonomiske resultater.
I Danmark er der endnu ikke foretaget social
effekt-investeringer i samarbejde med statslige myndigheder,
ligesom der er i andre lande, men DSI har gode erfaringer med
social effekt-investeringer i kommunalt regi (»DSI som social
investor«, Den Sociale Investeringsfond).
DSI har udviklet et eksempel på en
investeringscase i forebyggelse af recidiv blandt indsatte og
varetægtsfængslede, og dette eksempel ligger til grund
for beløbet på 16-20 mio. kr., som forslagsstillerne
foreslår til resultatbetaling i Justitsministeriet.
Potentialet for sociale investeringer
DSI vurderer, at investeringslandskabet
omfatter gode muligheder for at få en eller flere eksterne
investorer til en social effekt-investering på dette
område, og ser også et stort potentiale i selv at agere
investor. DSI stiller sig derfor gerne til rådighed i
samarbejde med Justitsministeriet og Kriminalforsorgen med henblik
på at udvikle investeringen.
Eksemplet på investeringscasen, som DSI
har beregnet, bygger på tal fra den bedst evaluerede
recidivforebyggende indsats i Danmark, som er Røde Kors'
Primus Motor (»Primus Motor - Kan en mentorordning mindske
recidivet for indsatte i danske fængsler? « Flemming
Balvig, november 2021). Eksemplet bygger på en 3-årig
Røde Kors-indsats, der har forventede statslige besparelser
på 84 mio. kr. over 10 år. Det skal understreges, at
selv om beregningerne tager udgangspunkt i en specifik indsats,
skal den endelige leverandør af indsatsen vælges i
overensstemmelse med gældende udbudsretlige regler.
Størstedelen af de forventede
besparelser på 84 mio. kr. findes i færre
fængselsdage (»Investeringer i forebyggelse af
recidiv«, Den Sociale Investeringsfond), men
overbelægning i landets fængsler gør det umuligt
for Kriminalforsorgen at realisere besparelserne, fordi tomme
fængselspladser vil blive fyldt op af andre indsatte.
Kriminalforsorgen mangler derfor midler til at finansiere de
opnåede resultater af investeringen - på trods af at
investeringen vil betyde statslige besparelser.
På baggrund af eksemplet på
investeringscasen forventes en samlet finansiering til sociale
investeringer i størrelsesordenen 16-20 mio. kr. til at
betale for opnåede resultater i investeringen.
Der henvises til »Investeringer i
forebyggelse af recidiv«, Den Sociale Investeringsfond, og
»Beregningsforudsætninger for investering i
forebyggelse af recidiv«, Den Sociale Investeringsfond, for
mere baggrundsviden om DSI og sociale effektinvesteringer.
Gevinster ved sociale investeringer i nedbringelse
af recidiv i en tid med en presset straffesagskæde
I 2021 beregnede Justitsministeriets
Forskningskontor med anvendelse af Den Socialøkonomiske
Investeringsmodel (SØM) de forventede økonomiske
konsekvenser af udvalgte indsatser over for indsatte i
fængsler og arresthuse. Beregningerne viste klare positive
økonomiske konsekvenser ved indsatser, der hjælper
indsatte med at undgå at begå ny kriminalitet og at
komme i beskæftigelse eller uddannelse efter
løsladelse.
Konkret viste Justitsministeriets beregninger,
at der er en økonomisk gevinst på ca. 505.000 kr. pr.
person efter 10 år, hvis den indsatte ikke begår ny
kriminalitet inden for 2 år efter løsladelse.
Tilsvarende vinder samfundet ca. 764.000 kr. pr. person over 10
år, hvis den indsatte ikke begår ny og alvorlig
kriminalitet inden for 2 år efter løsladelse.
Også hjælp til beskæftigelse eller uddannelse er
en økonomisk gevinst for samfundet. Ifølge rapporten
er der en positiv økonomisk gevinst på ca. 557.000 kr.
pr. person efter 10 år, hvis den indsatte er i
beskæftigelse eller under uddannelse i mere end halvdelen af
det første år efter løsladelse.
(ȯkonomiske konsekvenser af indsatser over for
indsatte, Den Socialøkonomiske Investeringsmodel, 1.
delrapport«, Justitsministeriets Forskningskontor,
Justitsministeriet, 2021).
Særlig i en tid, hvor hele
straffesagskæden er presset - med lange sagsbehandlingstider
ved domstolene, mangel på fængselspladser og
fængselsbetjente i kriminalforsorgen og pres på
politiets ressourcer - giver det mening at investere i forebyggelse
af ny kriminalitet.
En social investering i forebyggelse af ny
kriminalitet skal lette presset på hele
straffesagskæden, men særlig i kriminalforsorgen, hvor
situationen er decideret kritisk. Der er risiko for, at
kriminalforsorgen i nær fremtid ikke vil have kapacitet til
at fuldbyrde de straffe, domstolene idømmer. I første
kvartal af 2023 var der et gennemsnitligt belæg på
kriminalforsorgens matrikler (dvs. fængsler, arrester og
udslusningsfængsler) på 100 pct. (Tal fra
Kriminalforsorgen - 1. kvartal 2023), og Kriminalforsorgen
forventede et gennemsnitligt belæg på 101,7 pct. i
slutningen af 2023 (Retsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 199, folketingsåret 2022-23, 2.
samling). Manglen på fængselsbetjente er ligeledes
kritisk med et fald i ansatte på 30 pct. de sidste 10
år. Hvor der i 2017 var cirka 2.320 betjente til omtrent
3.500 indsatte, var der i 2022 kun 1.890 betjente til 4.100
indsatte. Ifølge Fængselsforbundet er manglen på
fængselsbetjente så kritisk, at det kan gå ud
over de ansattes sikkerhed (»Fængselsbetjente i
opråb efter overfald: Der gambles med de ansattes
sikkerhed«, DR, den 21. februar 2023).
Regeringen pålægges derfor at
indkalde til forhandlinger om finansiering af midler til en
resultatbetaling, der muliggør en social effekt-investering
i forebyggelse af recidiv blandt indsatte og
varetægtsfængslede.
Den sociale investering vil være den
første på statens område og dermed et historisk
skridt mod at anvende tilgangen på en ny del af den
offentlige sektor.
Skriftlig fremsættelse
Mai Mercado
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
resultatbetaling til en social effektinvestering i forebyggelse af
recidiv blandt indsatte og varetægtsfængslede.
(Beslutningsforslag nr. B 143)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.